Uppmaning: Använd lyset på MC!

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Hela iden var att spara bränsle men under tiden som lagen utreddes och fram tills beslut kom så hade energisnål LED belysning kommit så den besparing man ville åt uteblev nästan helt.

Och eftersom de flesta använder klimatanläggningen, som drar mycket mer energi än några lampor, så är det en fjärt i rymden...
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Och eftersom de flesta använder klimatanläggningen, som drar mycket mer energi än några lampor, så är det en fjärt i rymden...

Ja. Så är det ju. Faktum är att jag är rätt övertygad om att ljudanläggningen i en modern bil redan vid måttliga ljudnivåer drar mer ström än några LED lampor baktill. För att inte tala om alla flashiga displayer med tillhörande datorer som styr allt i bilen istället för att helt enkelt ställa temperatur, fläkthastighet och annat med en vanlig knapp eller ett vred.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Måste igen tjata om belysning på hojar!
Möter många hojar med släckt eller bara parkeringsljus tända.
Kolla innan du kör att ditt lyse är tänt!!
Och tänk på att en mottrafikant som rullar fram vid en skymd utfart inte kan se strålkastaren på MCn om MC'n är nära utfarten för ljuset går inte så långt åt sidan utan bara är en smal stråle framåt.
Så då om MC'n är nära mottrafikanten som ska köra ut, då gäller det att MC'n och föraren är lätt synliga. Och svart är inte en lätt synlig färg. Vitt, Gult, Ljusrött Ljusblått syns bättre än svart.
 
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Folk tror väll att DRL gäller hojar med ?
Gör det inte det på nya hojar då? Min Ducce har bara en ledlist tänd dagtid om jag inte aktivt väljer att slå på halvljuset (vilket jag aldrig gör, ljusautomatiken sköter det så fint när det behövs). Nu är hojen förvisso knallröd men har inte haft några synlighetsproblem, folk brukar flytta på sig så snällt.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Ja lagen om att tända bakljusen när inte bilen begriper det själv funkar ju sådär...
Idag hade flera t,o,m behövt tända dimmbakljusen, (på denna bild var vattendimman ändå ganska okay),
sa det nyss till farsan (som kör) och han förstod inte vad jag menade så va fan... Jag ger upp.

20230716_101229.jpg
 

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
Ja lagen om att tända bakljusen när inte bilen begriper det själv funkar ju sådär...
Idag hade flera t,o,m behövt tända dimmbakljusen, (på denna bild var vattendimman ändå ganska okay),
sa det nyss till farsan (som kör) och han förstod inte vad jag menade så va fan... Jag ger upp.

View attachment 486842
Det är väl som alla andra "hjälpsystem" - folk klarar ju inte att köra bil själva längre. Ta bara "dödavinkelnvarnare" - i stadstrafik lyser/blinkar ju skiten konstant vilket får till följd att man slutar bry sig om den. Ibland undrar jag om automatiskt halvljus är bra eller dåligt.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Måste igen tjata om belysning på hojar!
Möter många hojar med släckt eller bara parkeringsljus tända.
Kolla innan du kör att ditt lyse är tänt!!

Måste igen tjata om belysning på hojar!
Möter många touringhojar med helljus såväl som extraljus på full fräs.
Kolla medans du kör att du inte åker omkring och bländar folk!!

Visst, feel free att vara egoister som bara tänker på att synas själv. Men ge då fan i att gnälla på att bombarrepor, wheelies och högljudda avgassystem orsakar dålig publicitet.
 

Goxx

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2008
Ort
Bromma
Hoj
MT-09 2020
Tro det eller ej en en körskolelärare tipsade faktiskt min kompis om det en gång i tiden, han var väl rädd om sina kursdeltagare.....

När jag blåser förbi bilköer åker heljuset på, skickar då även ner en växel ner så man hörs!

Min körskollärare sa samma sak till mig ang helljuset, och sa samtidigt att det är olagligt och du har inte hört det från mig!

Så ja jag kör ofta med helljuset på.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det är väl som alla andra "hjälpsystem" - folk klarar ju inte att köra bil själva längre. Ta bara "dödavinkelnvarnare" - i stadstrafik lyser/blinkar ju skiten konstant vilket får till följd att man slutar bry sig om den. Ibland undrar jag om automatiskt halvljus är bra eller dåligt.
Automationsparadoxen först "upptäckt" i flygplan. Ju fler automatiserade system, dessto sämre blir piloterna på att reda upp det hela när automatiken inte fungerar.

Har själv slutat använda hastighetshållare för efter att legat och åkt ett bra tag
så trycker jag på gas istället för broms
när det blev dags sänka farten .
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Måste igen tjata om belysning på hojar!
Möter många touringhojar med helljus såväl som extraljus på full fräs.
Kolla medans du kör att du inte åker omkring och bländar folk!!

Visst, feel free att vara egoister som bara tänker på att synas själv. Men ge då fan i att gnälla på att bombarrepor, wheelies och högljudda avgassystem orsakar dålig publicitet.
Blända beror helt på "allmänbelysningen".
Med andra ord skiner solen rejält så märker inte folk att du har för högt halvljus. Eller helljus.
Men när det blir kväll märker dom det. Så jag skruvade ner 1 varv på Sprint RS vid 17-tiden.
Och sedan började dom blinka igen vid 18-tiden så jag skruvade ner 1 varv till på Sprint RS.
Och sedan tog jag ett varv till på en bensinstation och det blev inga blink när det blev mörkt....
(Jag hade ställt halvljuset fel hemma i källaren .....)

På slutet av 1960-talet läste jag (antagligen i Armenytt) att finska armen upptäckt att antalet olyckor minskade om fordonen hade halvljus dagtid.
Så jag och två kompisar började köra med tänt halvljus dagtid på våra MC.
Mottrafikanterna blinkade, ingen måtta på blinkandet !
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Och tänk på att en mottrafikant som rullar fram vid en skymd utfart inte kan se strålkastaren på MCn om MC'n är nära utfarten för ljuset går inte så långt åt sidan utan bara är en smal stråle framåt.
Så då om MC'n är nära mottrafikanten som ska köra ut, då gäller det att MC'n och föraren är lätt synliga. Och svart är inte en lätt synlig färg. Vitt, Gult, Ljusrött Ljusblått syns bättre än svart.
Där är Björn F ett föredöme med val av färg på en av sina motorcyklar! Även Brooklyn S har en liknade färg. Mandarin har jag för mig en kamrat med likadant fordon från dylik tillverkare sade den hette. :tummenupp
Ja lagen om att tända bakljusen när inte bilen begriper det själv funkar ju sådär...
Idag hade flera t,o,m behövt tända dimmbakljusen, (på denna bild var vattendimman ändå ganska okay),
sa det nyss till farsan (som kör) och han förstod inte vad jag menade så va fan... Jag ger upp.

View attachment 486842

Det är väl som alla andra "hjälpsystem" - folk klarar ju inte att köra bil själva längre. Ta bara "dödavinkelnvarnare" - i stadstrafik lyser/blinkar ju skiten konstant vilket får till följd att man slutar bry sig om den. Ibland undrar jag om automatiskt halvljus är bra eller dåligt.
Med Noll Vision i trafiken där Tragikvärket inte tror på information är det inget annat att vänta sig.
Människan är inte längre är en aktiv del i trafikarbetet och en hel generation har växt upp utan aktiv säkerhet där det farliga tas bort eller hägnas in.
Då blir det en överraskning när fyllpallet i full fart drar omkull på elsparkcykeln...
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Blända beror helt på "allmänbelysningen".Med andra ord skiner solen rejält så märker inte folk att du har för högt halvljus. Eller helljus.

Om du möter den generelle äventyraren (=nordkapturisten) på sin renhorns- och alukofferförsedda, odefinierbara äventyrshoj med den fulmonterade ledrampen på full fräs så kan jag garantera att du blir både bländad och irriterad, även i fullt dagsljus. Och är du inte själv motorcyklist så är sannolikheten hög att den efterföljande harangen med svordommar förbannar just motorcyklisterna som kollektiv...för att ett antal egoistiska fjantar - ofta de som har flest synpunkter kring andra motorcyklisters körning - har fått för sig att "det är säkrast med helljuset på hela tiden, det har vi minsann läst i Motorrad...".
 

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
Måste igen tjata om belysning på hojar!
Möter många touringhojar med helljus såväl som extraljus på full fräs.
Kolla medans du kör att du inte åker omkring och bländar folk!!

Visst, feel free att vara egoister som bara tänker på att synas själv. Men ge då fan i att gnälla på att bombarrepor, wheelies och högljudda avgassystem orsakar dålig publicitet.
Nu tror jag iofs inte att helljus ger "dålig publicitet" för hojåkare på samma sätt som buskörning och öppet avgas. Hittills har jag inte mött en hoj som bländar lika mycket som många bilar gör med halvljus + dimljus
 

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
Min körskollärare sa samma sak till mig ang helljuset, och sa samtidigt att det är olagligt och du har inte hört det från mig!

Så ja jag kör ofta med helljuset på.
Med XT:n jag hade körde jag ofta med helljus (dagtid, inte kvällstid) eftersom jag upplevde att bilister inte såg mig.

Nu med Fazern gör jag inte det (vet inte om det har med de dubbla lamporna att göra) för jag upplever att dom ofta ser mig (stannar upp, tittar och verkar bedöma hastigheten) - men svänger ut framför ändå. Kanske misstas de dubbla lamporna för att vara en bil som är längre bort än jag faktiskt är. Dessa gånger har jag dessutom kört i ungefär skyltad hastighet.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Med XT:n jag hade körde jag ofta med helljus (dagtid, inte kvällstid) eftersom jag upplevde att bilister inte såg mig.

Nu med Fazern gör jag inte det (vet inte om det har med de dubbla lamporna att göra) för jag upplever att dom ofta ser mig (stannar upp, tittar och verkar bedöma hastigheten) - men svänger ut framför ändå. Kanske misstas de dubbla lamporna för att vara en bil som är längre bort än jag faktiskt är. Dessa gånger har jag dessutom kört i ungefär skyltad hastighet.
Nä precis, t,ex R1 -07 har löjligt bra ljus så där vore direkt elakt att köra helljus på dagen..
Ena XTn har inte ens H4 så den kan närmast jämföras med fotogenlykta och det viktiga är att vara medveten om det när man kör...

Nu är ju samtliga mina hojar polkagrisar och det gör i alla fall någon skillnad..

Så apropå färgval, svart är visst universalpopulärt..
Har ett par bilder där det antagligen är min hoj som skulle pekas ut i "finn ett fel" :)

Screenshot_20230716_152529_Gallery.jpg

Screenshot_20230716_152713_Gallery.jpg
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Om du möter den generelle äventyraren (=nordkapturisten) på sin renhorns- och alukofferförsedda, odefinierbara äventyrshoj med den fulmonterade ledrampen på full fräs så kan jag garantera att du blir både bländad och irriterad, även i fullt dagsljus. Och är du inte själv motorcyklist så är sannolikheten hög att den efterföljande harangen med svordommar förbannar just motorcyklisterna som kollektiv...för att ett antal egoistiska fjantar - ofta de som har flest synpunkter kring andra motorcyklisters körning - har fått för sig att "det är säkrast med helljuset på hela tiden, det har vi minsann läst i Motorrad...".
OK, men med mitt för höga halogenljus 55W halvljus var det ingen som blinkade innan 17-tiden.
Har lyckligtvis sluppit den generell äventyraren !
Äventyrarern har nog inget att hämta på de 70 vägar jag gillar.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top