Tror nog att vi mc åkare borde hålla lite extra mkt koll på de nya bilarna från södern, (tyskland) vilket nu för tiden inte har bakljus tända på automatik med halvljus. f.rom. 2010-2011 års modeller BMW/ MB /DKW etc.Svårare att se och uppmärksamma om de står still/kör
Det gäller väl inte bara tysktillverkade bilar?
Är det inte samtliga nya bilar bortsett från Volvo?
Jag gillar funktionen avstängda bakljus så länge de bara är av när det är riktigt ljust. Bättre kontrast mot aktiverade bromsljus. Däremot bör de vara på i skymning och dåligt väder. Min Citroen från -15 har perfekt kalibrerad funktion för det. Dagsljus är bara DRL fram tända på hög effekt. Så fort det skymmer tänds bakljus och halvljus och DRL går ner på låg effekt. Om torkarautomatiken detekterar regn slår bilen också på bak- och halvljus oberoende av hur ljust det är. Man behöver aldrig bry sig om hur reglaget står.
Vad gäller hojbelysning har jag äntligen lyckats hitta H4-lampor med skarpt gult ljus. Såg det själv på en annan hoj och blev imponerad hur bra det syntes mot alla andra fordon med vit eller blåvit belysning. Rekommenderas!
Det är alltid bättre att ha bakljuset på. Man syns bättre.
Sedan är det fullkomligt värdelöst när bilen är stillastående för andra trafikanter. Tidigare kunde man med ganska stor säkerhet anta att en bil med släckta bakljus hade tändningen avslagen. Med andra ord fanns det ingen större risk att bilen plötsligt skulle svänga ut framför en. Men nu...
Automatiken i din bil kanske fungerar bra men på majoriteten av bilarna skulle jag påstå att den funkar skit.
Verkar för det mesta bara styras av ett simpelt skymningsrelä vilket i dimma eller andra dåliga siktförhållanden inte fungerar alls då det sällan är tillräckligt mörkt.