Uppmaning: Använd lyset på MC!

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Skämtsamt, kanske dags för Synsam ;) De dagar i Sverige som är så soliga att du inte märker att mötande fordon har helljus på är ungefär en halv per år. Sen tycker jag det är en icke fråga. Alla människor som bryter mot lagar medvetet burkar alltid ha en "bra" ursäkt. Jag har helljus för då syns jag. Jag har öppna rör, för då hörs jag. Jag kör för fort, det är inte farten som är farlig, det är alla andra dumma trafikanter.
Precis ! Det är snabba inbromsningar som är farliga.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Nä precis, t,ex R1 -07 har löjligt bra ljus så där vore direkt elakt att köra helljus på dagen..
Ena XTn har inte ens H4 så den kan närmast jämföras med fotogenlykta och det viktiga är att vara medveten om det när man kör...

Nu är ju samtliga mina hojar polkagrisar och det gör i alla fall någon skillnad..

Så apropå färgval, svart är visst universalpopulärt..
Har ett par bilder där det antagligen är min hoj som skulle pekas ut i "finn ett fel" :)

View attachment 486851

View attachment 486852
Här ser jag EN lätt synlig hoj. Den vit röda. :)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Inte vidare mycket frontarea på den va?
Men det räcker ...
Och när det verkligen gäller, den är så nära att man inte ser ljuset från strålkastarna där man gör sig klar köra ut på vägen, där ser man den rödvita sidan på hojen också.
 
Last edited:

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Inte vidare mycket frontarea på den va?
Jag tror att helheten ändå gör en skillnad, färg på hoj, ställ och hjälm...

Alla får såklart göra som de själva vill och jag lägger ingen värdering i det.
Har t,ex själv kategoriskt vägrat reflexväst.

Det här är ju inte särskilt vetenskapligt men första två R1orna jag hade var mörkblå samt mörkt ställ, hjälm osv

Sen bara råkade det bli en vit/röd hoj, det var verkligen inte förstahandsvalet, inte andra heller men ibland överraskar slumpen...

När det var dags för ett nytt skinnställ dök det upp ett röd/vitt i grannbyn på blocket.
Valde inte en svart hjälm när det var dags för ny sån..
(Nej, nej, jag vill inte tro det var ett modestatement, hehe).

Men visst märkte jag att jag uppmärksammas annorlunda av andra trafikanter, det är skillnad.

Har inte reflekterat så mycket på det men har ibland kommit på mej själv, när jag möter riktigt mörka hojar, att tänka:
-Det där är ju kanske att göra sej onödigt osynlig, så jag antar att det gör någon skillnad.

Sen är jag rätt övertygad om att vi som kör hoj uppfattar övrig trafik på ett annat sätt, även när vi kör bil, så det kan vara lite lurigt att sätta sej in i hur, icke hojkörande trafikanter uppfattar oss...
 
Last edited:

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Det finns en baksida med att köra helljus/högt ställd strålkastare..

Mötte en hoj här om dagen som bländade ganska markant och när den kom nära blev det så pass störande att jag tappade lite fokus för ett ögonblick..

Betänker man att det händer varenda trafikant denne möter (inte lastbil kanske) så överväger nyttan inte riktigt nackdelen.

Däremot finns det säkert tillfällen helljus är en bra strategi...
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Nu tror jag iofs inte att helljus ger "dålig publicitet" för hojåkare på samma sätt som buskörning och öppet avgas.
Alla människor som bryter mot lagar medvetet burkar alltid ha en "bra" ursäkt. Jag har helljus för då syns jag. Jag har öppna rör, för då hörs jag.
Mötte en hoj här om dagen som bländade ganska markant och när den kom nära blev det så pass störande att jag tappade lite fokus för ett ögonblick..

Jag tror definitivt att fjantar som åker omkring med helljus eller till och med extraljus i tid och otid - avsiktligt just för att de verkligen vill synas - skapar dålig publicitet. Precis som öppna avgassystem. Skillnaden är att ett öppet avgassystem skapar en störning för omgivningen, de människor som står vid sidan av vägen. De som sitter i eller på ett mötande fordon blir ju knappast döva...? Samtidigt skapar ett bländande lyse precis den situation som beskrivs i det tredje citerade inlägget - en potentiellt farlig situation som kanske leder till att du själv frontalkrockar, eller att ett mötande fordon åker av vägen.

Orsaken till att jag drar upp denna liknelse är att jag härom året stötte på ett riktigt rikspucko på en äventyrshoj, parkerad vid en bensinmack i grannkommunen. Ingen aning om vem det var eller var han kom ifrån, men han började med att totalsåga en annan parkerad hoj som hade ett inte väldigt öppet men inte heller särskilt standard avgassystem. Ägaren var minsann en idiot som bidrog till att allmänheten hatade motorcyklar...Några minuter senare deklarerar han stolt att han minsann ALLTID kör med helljuset på eftersom han då syns bättre. Att han bländar mötande trafikanter spelar ingen jävla roll, det är ju liksom inte hans problem...
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Brukar påminna dom om att de glömt stänga av helljuset. Ett par snabba blink med ljustutan. Man är ju mån om andra i trafiken.
 
Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Jag tror definitivt att fjantar som åker omkring med helljus eller till och med extraljus i tid och otid - avsiktligt just för att de verkligen vill synas - skapar dålig publicitet. Precis som öppna avgassystem. Skillnaden är att ett öppet avgassystem skapar en störning för omgivningen, de människor som står vid sidan av vägen. De som sitter i eller på ett mötande fordon blir ju knappast döva...? Samtidigt skapar ett bländande lyse precis den situation som beskrivs i det tredje citerade inlägget - en potentiellt farlig situation som kanske leder till att du själv frontalkrockar, eller att ett mötande fordon åker av vägen.

Orsaken till att jag drar upp denna liknelse är att jag härom året stötte på ett riktigt rikspucko på en äventyrshoj, parkerad vid en bensinmack i grannkommunen. Ingen aning om vem det var eller var han kom ifrån, men han började med att totalsåga en annan parkerad hoj som hade ett inte väldigt öppet men inte heller särskilt standard avgassystem. Ägaren var minsann en idiot som bidrog till att allmänheten hatade motorcyklar...Några minuter senare deklarerar han stolt att han minsann ALLTID kör med helljuset på eftersom han då syns bättre. Att han bländar mötande trafikanter spelar ingen jävla roll, det är ju liksom inte hans problem...
Mitt halvljus pajade så jag körde med helljus. Tidigare stod mitt ljuse högt och mitt halvljus stack i mötandes ögon, liksom i backspeglarna hos körkumpaner. Halvjus bättre än hel i mörker. Helljuset försvann i en blek slöja i skyn. Bes sa inget.
Justerade ner det, låågt. När jag nu körde med helljus var det inte en enda som blinkade. Dag och skymning, ej mörkerkört.
Nyfiken på mörker men misstänker att italienarna inte kan fixa något som trumfar ens en karbidlampa.
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Hittills har jag aldrig mött en hoj som stört mig som förare med sitt helljus dagtid, oavsett hur många extraljus de haft.

Man noterar närmast i förbigående att de verkar ha glömt helljuset på, de flesta är faktiskt HD med de där ”dimljusen” vid sidan av huvudstrålkastaren.

Sedan går livet vidare, jag har noterat dem och kan titta på annat och viktigare istället.

Öppna avgassystem störs jag aldrig av när jag sitter på hojen, men skulle jag bo nära E4 skulle jag nog ha synpunkter.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Brukar påminna dom om att de glömt stänga av helljuset. Ett par snabba blink med ljustutan. Man är ju mån om andra i trafiken.

Vänta bara tills du blinkar åt någon av de extraljus-fetischister som också finns häromkring. Såna där som sätter stolthet i att vara den siste att blända av, som hade större generator och förstärkta stötfångarfästen i Volvo fjorton-tvåan för att driva och bära sex stycken Bosch Big Knick och som nuförtiden kan allt om alla ledramper och har de värsta modellerna både i grillen och på taket…Svetsblänk och snöblindhet känns lindrigt i jämförelse…
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Så det var dags för en ny belysningstråd igen.
På min bil kan jag inte stänga av bakljusen.
Halvljusautomatik. Det går att välja att köra med parkeringsljus fram men det gör jag såklart inte. När jag åker ut ur garaget så ser jag att bägge halvljusen lyser. En gång såg jag att det ena slocknade just där. Bytte på macken en halvmil bort. Bytet tar 2-4 minuter beroende på sida.
På hojarna ser jag också om lyset funkar direkt eftersom jag parkerar mot en vägg. På Kawan kan jag inte längre stänga av ljuset längre. Byglat.
Att kolla att lyset funkar kollar jag hela tiden när jag står bakom en bil eller när jag åker i tunnel. Det går automatiskt.
På TDMen pajade halvljuslampan i norra Italien och jag bytte inte förrän i Berlin. Mest motorväg. Helljus funkade om det hade behövts en blink. Den jäkla lampan höll inte mer än några hundra mil. Nästa byte skedde direkt. Måste ta loss kåphalvan. 5-6 skruvar.

Kawan har en gul H4-lampa. Ballt, franskt och för att synas bättre. Ser sämre i mörker.
Förra året var jag med om två nära-döden-upplevelser.
En bil svänger vänster framför mig. Bromsar hårt. Lite beredd ändå eftersom jag stirrade där hans blinkers borde sitta. När blinket kom var jag så nära att jag inte trodde att han skulle svänga. Han borde se mig och mitt gula ljus. Det gjorde han inte sa han.

Den andra gången möter jag fyra bilar på en 70-väg. Bil två kör om den första bilen trots att jag kommer. Jag håller ut till höger så långt det går. Han såg mig inte han heller.

Jag är en av dom som slår på helljus i tveksamma situationer. Inte dom ovan. (Jag kan inte slå på helljus varje gång jag möter en eller flera bilar.)
Vi har haft den debatten tidigare utan att komma fram till något.
I år har jag inte behövt valp på helljus för att via att jag kommer. Jag kollar alltid efter ögonkontakt och om framhjulet på bilen rör sig. Några stressade bilister vill ju gärna rulla lite. Antingen för att visa att de har brådis eller något annat. Jag har ju redan bromsberedskap men jag kan ju också sänka min fart om de muppar sig. Dels kan kan hinna stanna, väja eller skadas mindre om de kör ut. Dels tar det hela längre tid för dom. Jag kan lätt köra in förlorad tid.
Nu är detta sällsynt. Det är betydligt vanligare att jag tackar för att de väntat trots att de lätt hade kunnat åka ut före mig. Ja jag åker långt utanför Stockholm också.

Jag möter också en massa prylbögar på sina äventyrshojar med både två och fyra dimljus/drler. Nu ser jag mötande hojar ändå men vill de ha ett par extra lampor så inte mig emot. De syns absolut bättre. Bländad har jag aldrig blivit var jag kan minnas. Bilar däremot kan ju ha en lampa som står för högt.

Bilister har ingen koll. Inget nytt. De kan åka i mörker utan belysning, endast ett parkeringsljus, 1-2 bländande dimljus och halvljus eller bara drler men inga bakljus. Åkte en gång på motorväg i tät dimma, så pass att det bara gick i 70 blås. Kör om bilar utan bakljus alls. I tät dimma. Jag har dimbakljuset på. Jag blir omkörd av bilar med dimljus eller drler. Då utan vare sig dimbakljus eller ens bakljus. Undrade lite hur de tänkte när de körde om de andra bilarna utan bakljus. De syntes inte i dimman.

Jag brukar blinka på mötande som inte har lyset på. Särskilt hojar. En inbyggd reflex från förr.
igår mötte jag först en HD utan lyse. Senare en CB750. Jag sket i att blinka och peka på mitt lyse. Kanske var dumt. Kanske var de knarkare på snodda hojar.

Hur står det till med sammanhållningen bland hojåkare och olika hojtyper idag? Och här på SH då?
 

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
Var det inte någon som presenterade statistik i en annan tråd som avhandlade färgen på hjälm och klädsel och som visade att det spelade mycket liten roll?
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Så det var dags för en ny belysningstråd igen.
På min bil kan jag inte stänga av bakljusen.
Halvljusautomatik. Det går att välja att köra med parkeringsljus fram men det gör jag såklart inte. När jag åker ut ur garaget så ser jag att bägge halvljusen lyser. En gång såg jag att det ena slocknade just där. Bytte på macken en halvmil bort. Bytet tar 2-4 minuter beroende på sida.
På hojarna ser jag också om lyset funkar direkt eftersom jag parkerar mot en vägg. På Kawan kan jag inte längre stänga av ljuset längre. Byglat.
Att kolla att lyset funkar kollar jag hela tiden när jag står bakom en bil eller när jag åker i tunnel. Det går automatiskt.
På TDMen pajade halvljuslampan i norra Italien och jag bytte inte förrän i Berlin. Mest motorväg. Helljus funkade om det hade behövts en blink. Den jäkla lampan höll inte mer än några hundra mil. Nästa byte skedde direkt. Måste ta loss kåphalvan. 5-6 skruvar.

Kawan har en gul H4-lampa. Ballt, franskt och för att synas bättre. Ser sämre i mörker.
Förra året var jag med om två nära-döden-upplevelser.
En bil svänger vänster framför mig. Bromsar hårt. Lite beredd ändå eftersom jag stirrade där hans blinkers borde sitta. När blinket kom var jag så nära att jag inte trodde att han skulle svänga. Han borde se mig och mitt gula ljus. Det gjorde han inte sa han.

Den andra gången möter jag fyra bilar på en 70-väg. Bil två kör om den första bilen trots att jag kommer. Jag håller ut till höger så långt det går. Han såg mig inte han heller.

Jag är en av dom som slår på helljus i tveksamma situationer. Inte dom ovan. (Jag kan inte slå på helljus varje gång jag möter en eller flera bilar.)
Vi har haft den debatten tidigare utan att komma fram till något.
I år har jag inte behövt valp på helljus för att via att jag kommer. Jag kollar alltid efter ögonkontakt och om framhjulet på bilen rör sig. Några stressade bilister vill ju gärna rulla lite. Antingen för att visa att de har brådis eller något annat. Jag har ju redan bromsberedskap men jag kan ju också sänka min fart om de muppar sig. Dels kan kan hinna stanna, väja eller skadas mindre om de kör ut. Dels tar det hela längre tid för dom. Jag kan lätt köra in förlorad tid.
Nu är detta sällsynt. Det är betydligt vanligare att jag tackar för att de väntat trots att de lätt hade kunnat åka ut före mig. Ja jag åker långt utanför Stockholm också.

Jag möter också en massa prylbögar på sina äventyrshojar med både två och fyra dimljus/drler. Nu ser jag mötande hojar ändå men vill de ha ett par extra lampor så inte mig emot. De syns absolut bättre. Bländad har jag aldrig blivit var jag kan minnas. Bilar däremot kan ju ha en lampa som står för högt.

Bilister har ingen koll. Inget nytt. De kan åka i mörker utan belysning, endast ett parkeringsljus, 1-2 bländande dimljus och halvljus eller bara drler men inga bakljus. Åkte en gång på motorväg i tät dimma, så pass att det bara gick i 70 blås. Kör om bilar utan bakljus alls. I tät dimma. Jag har dimbakljuset på. Jag blir omkörd av bilar med dimljus eller drler. Då utan vare sig dimbakljus eller ens bakljus. Undrade lite hur de tänkte när de körde om de andra bilarna utan bakljus. De syntes inte i dimman.

Jag brukar blinka på mötande som inte har lyset på. Särskilt hojar. En inbyggd reflex från förr.
igår mötte jag först en HD utan lyse. Senare en CB750. Jag sket i att blinka och peka på mitt lyse. Kanske var dumt. Kanske var de knarkare på snodda hojar.

Hur står det till med sammanhållningen bland hojåkare och olika hojtyper idag? Och här på SH då?
Nu har brorsan varit och hälsat på Mor igen. Då får man ändra från auto till ständigt lyse. Han kör elbil och man är så i tiden om man nyttjar meningslösa funktioner. Hon ska inte köra omkring utan bakljus. Ingen annan heller om jag fick bestämma. Minns hur nitiska polisen var med "trasig baklampa" och nu kan man inte ha lyse dagtid på bilar för miljonen. Ulandifiering.
Tycker det fungerar dåligt på VAG-bilar. Släckt baktill för det mesta. Skymning, mörket, dimma eller regn.

Vi hade halvljuslag och belysningen skulle vara på bakåt. Det var bra.

Det är ungefärligen lika korkat att mixtra med detta fungerande koncept som att när elbilar ska förses med ett ljud, ja då ska de låta som en leksak istället för ett fordon. Det är tunt med intelligensen bland de beslutande, rentav meriterande att sakna/skippa konsekvenstänkandet.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Så det var dags för en ny belysningstråd igen.
På min bil kan jag inte stänga av bakljusen.
Halvljusautomatik. Det går att välja att köra med parkeringsljus fram men det gör jag såklart inte. När jag åker ut ur garaget så ser jag att bägge halvljusen lyser. En gång såg jag att det ena slocknade just där. Bytte på macken en halvmil bort. Bytet tar 2-4 minuter beroende på sida.
På hojarna ser jag också om lyset funkar direkt eftersom jag parkerar mot en vägg. På Kawan kan jag inte längre stänga av ljuset längre. Byglat.
Att kolla att lyset funkar kollar jag hela tiden när jag står bakom en bil eller när jag åker i tunnel. Det går automatiskt.
På TDMen pajade halvljuslampan i norra Italien och jag bytte inte förrän i Berlin. Mest motorväg. Helljus funkade om det hade behövts en blink. Den jäkla lampan höll inte mer än några hundra mil. Nästa byte skedde direkt. Måste ta loss kåphalvan. 5-6 skruvar.

Kawan har en gul H4-lampa. Ballt, franskt och för att synas bättre. Ser sämre i mörker.
Förra året var jag med om två nära-döden-upplevelser.
En bil svänger vänster framför mig. Bromsar hårt. Lite beredd ändå eftersom jag stirrade där hans blinkers borde sitta. När blinket kom var jag så nära att jag inte trodde att han skulle svänga. Han borde se mig och mitt gula ljus. Det gjorde han inte sa han.

Den andra gången möter jag fyra bilar på en 70-väg. Bil två kör om den första bilen trots att jag kommer. Jag håller ut till höger så långt det går. Han såg mig inte han heller.

Jag är en av dom som slår på helljus i tveksamma situationer. Inte dom ovan. (Jag kan inte slå på helljus varje gång jag möter en eller flera bilar.)
Vi har haft den debatten tidigare utan att komma fram till något.
I år har jag inte behövt valp på helljus för att via att jag kommer. Jag kollar alltid efter ögonkontakt och om framhjulet på bilen rör sig. Några stressade bilister vill ju gärna rulla lite. Antingen för att visa att de har brådis eller något annat. Jag har ju redan bromsberedskap men jag kan ju också sänka min fart om de muppar sig. Dels kan kan hinna stanna, väja eller skadas mindre om de kör ut. Dels tar det hela längre tid för dom. Jag kan lätt köra in förlorad tid.
Nu är detta sällsynt. Det är betydligt vanligare att jag tackar för att de väntat trots att de lätt hade kunnat åka ut före mig. Ja jag åker långt utanför Stockholm också.

Jag möter också en massa prylbögar på sina äventyrshojar med både två och fyra dimljus/drler. Nu ser jag mötande hojar ändå men vill de ha ett par extra lampor så inte mig emot. De syns absolut bättre. Bländad har jag aldrig blivit var jag kan minnas. Bilar däremot kan ju ha en lampa som står för högt.

Bilister har ingen koll. Inget nytt. De kan åka i mörker utan belysning, endast ett parkeringsljus, 1-2 bländande dimljus och halvljus eller bara drler men inga bakljus. Åkte en gång på motorväg i tät dimma, så pass att det bara gick i 70 blås. Kör om bilar utan bakljus alls. I tät dimma. Jag har dimbakljuset på. Jag blir omkörd av bilar med dimljus eller drler. Då utan vare sig dimbakljus eller ens bakljus. Undrade lite hur de tänkte när de körde om de andra bilarna utan bakljus. De syntes inte i dimman.

Jag brukar blinka på mötande som inte har lyset på. Särskilt hojar. En inbyggd reflex från förr.
igår mötte jag först en HD utan lyse. Senare en CB750. Jag sket i att blinka och peka på mitt lyse. Kanske var dumt. Kanske var de knarkare på snodda hojar.

Hur står det till med sammanhållningen bland hojåkare och olika hojtyper idag? Och här på SH då?
Det har ältats och jag tror svaret är att vit har någon, om än ringa påvetkan avseende hur väl vi uppfattas.

Jag mötte härförleden (SWR-dagarna) en karavan, innehållande bl a husvagnsekipage samt en av de rosa bussar som körde Sweden Rock, på fel sida om heldragen mittlinje. 4-5 fordon. Alla skulle de snigla sig förbi traktorn. "Vadå, kan de andra sega sig förbi i ultrarapid, varför ska jag avvika?"

Det fanns dock plats för mig mellan vita strecken och diket, några dm. De var jag glad för.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Håller absolut med dej blueridge, det där med att biltillverkarna nappade blixtsnabbt på att låta bakljusen vara släckta (var väl säkert framlobbat från deras sida ändå) kändes ändå som ett steg bakåt trafiksäkerhetsmässigt...

Automatiken blir ju såklart oftast bättre med tiden så nyare bilar hanterar säkert detta bättre.

I början fanns inte alltid någon automatik utan strålkastare/bakljus fick man tända manuellt när man tyckte det blev för mörkt.
Det märks ju fortfarande ibland i skymning när man möter bilar i väl upplysta områden som kör med DRL/parkeringsljus och släckta bakljus..

När jag blev med Audi var det första jag gjorde att koppla upp mej och ändra till permanent bakljus och andra smarta funktioner som finns men inte alltid är aktiverat...
 
Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Man noterar närmast i förbigående att de verkar ha glömt helljuset på, de flesta är faktiskt HD med de där ”dimljusen” vid sidan av huvudstrålkastaren.
Image, i fallet glidare, ellet begynnande starr? De, BMW RT och en eller annan adventurehoj stilar med en myckenhet av lampor i nosen, inte sant? Men visst har de funktion. Lyse blir sällan "för bra".

Inget fel i det, det är hur de används som kan bli problematiskt.

Släckt bak på mc är ju som att be om att bli rammad.

Jag har en xenonkanon från en RT i garaget. Den hade jag velat ha på hojen pga medioker belysning. Har dock ingenstans att göra av den där lastenheten.

Minns när alla skulle mörklägga sina lyktglas...och visir. Vissa trender kunde ha fått stanna på stadiet "övertydlig ironi".
 
Last edited:

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Ett helt annat scenario var när det blev lag på halvljus även dagtid i Sverige...

Då var det INTE lag på det i Tyskland...
Farsan var lite framsynt och monterade gula varsellyktor fram.
Det var helt ok som alternativ om man inte ville slita på halvljuslamporna i onödan....

Har släkt i Tyskland så vi for rätt ofta dit MEN helvete vilken skitstorm man råkade ut för om man, gud förbjude, hade något tänt fram dagtid...

Mötande bilar blinkade och permanentlyste med helljusen tills man släckte, vilket ju inte gick...
Hände t,o,m att folk följde efter och stoppade en för att man var så in i helvete oförskämd...

Så småning om började Tyskland "rekommendera" halvljus dagtid...

Vad hände?
Hälften av bilarna hade ljusen tända (säkert för att de gjorde det automatiskt), delar av den andra hälften blinkade fortfarande med helljuset mot mötande för att uppmärksamma dem på att de "av misstag" måste råkar slå på halvljus... ?
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top