Uppmaning! Hälsa. Alltid.

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Motorvägen hälsar jag inte på andra, oftast. Har en kass vänsteraxel och vinddraget i 120 är inte skönt (gubbhoj.com). Plus att på motorvägen är vi väl bara för att vi måste?

Däremot hälsar jag i princip överallt annars. Mötte nog en hojåkare till fots i Norge, han var ute med hunden längs väg 3 mitt i ödemansland och vinkade glatt, då blev jag glad efter många timmars ensamhet ?

Väg 3. Hälften av 6 (E6) men dubbelt så bra. Mångdubbelt bättre.
Överraskande med så mycket vildmark så långt söderut.
Jag gillar den!

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Motorvägen hälsar jag inte på andra, oftast. Har en kass vänsteraxel och vinddraget i 120 är inte skönt (gubbhoj.com). Plus att på motorvägen är vi väl bara för att vi måste?

Däremot hälsar jag i princip överallt annars. Mötte nog en hojåkare till fots i Norge, han var ute med hunden längs väg 3 mitt i ödemansland och vinkade glatt, då blev jag glad efter många timmars ensamhet ?

Jag gillar den!

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Jag gillar den!
Österdalen och väg 3 är dessutom cirka en halvtimme snabbare än E6 från Oslo till Trondheim. Mindre fotoboksar också :)

Men man missar Dovre och fjället så klart!

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ang motorväg så är det ju rätt ovanligt att det hälsas på de sträckorna här i Sverige. Efter några resor till Europa har jag dock noterat att de hälsar konsekvent även på motorväg där nere så numera gör jag det även här i Sveriges lite allt som oftast.
Det varierar lite med tid på året och plats i riket. I februari/mars och oktober/november tycker jag folk hälsar på motorvägen här med. Och när jag kört genom Dalarna har jag blivit hälsad på längs motorvägar mitt i sommaren med.

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Hoj
Bonneville
Ang motorväg så är det ju rätt ovanligt att det hälsas på de sträckorna här i Sverige.
Jag brukar vara för upptagen med att spana efter bilister som kör som jag själv gör i bil för att hinna se tvåhjuliga fränder i motsatt körbana när jag tar stora vägen, de brukar vara ungefär mitt för mig när jag noterar dem i ögonvrån.
Annars hälsar jag alltid, ibland i god tid, som nybliven MC-pilot är det alltid roligt att få svar tillbaks (oavsett hur många fingrar som visas upp och från vilket håll) och jag måste kompensera för den där första vinkningen jag fick och inte hann svara på när jag övningskörde.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Meh!

Oense blir man möjligen när man inte kan köra motorcykel. Då kryper irritationen fram, åsso hamnar man här med sin frustration.

Sedan skall vi ha klart för oss att andelen NPF-stollar generellt är hög bland motorcyklister, och tillsätter man kryddan "forumfånar" till anrättningen så uppnås snart nog kritisk massa.

Jag tycker det är lagom mycket bråk här, men å andra sidan anser jag att 'konsensus' är vårt språks fulaste ord.

Du vet inte vad som bubblar under ytan på ditt akvarieforum!

View attachment 462552

Det skall nog gå att väcka dem med... :smasha:smasha:smasha

Ämnet!

Jag har säkert svarat i tråden redan, men det blev inte bråk den gången så jag prövar igen.

Det blir lite larvigt att heja när man kör en MC-tät sträcka som Stelvio eller annan moppemagnet.
Visst, hejar någon så svarar jag väl, men...

Men, möter jag någon enda hoj på samma sträcka just innan soluppgången så hejar jag.
Med denne någon delar jag något utöver de två hjul som för oss framåt.
Även han har plågat kroppen genom att kliva upp ur sängen Silly O'clock för att få vara ifred.
Få hålla sin fart, sina spår och se sina vyer utan att störas av myrmarschen uppför berget.

Skulle vi stanna och snacka skulle vi lätt hitta 30 gemensamma beröringspunkter, men något sådant är aldrig aktuellt.
Fyra lyfta fingrar, sträckta bara 2 grader över horisontalplanet, med handen kvar på styret räcker för att tänja den egna bubblan tillräckligt mycket utan att spräcka den, och utan störa hans.

Jag vet. Han vet. Bra så.
Samförstånd är ett bättre ord för oss som inte är modärna och pratar vårt nya "amerikanska" språk! :hihi :krama
Samförstånd måste inte betyda att vi tycker lika men vi har en ömsesidig förståelse. ;)

Jag hälsar för jag tycker det är trevligt.
Jag tackar när samspelet med andra trafikanter fungerar.
Vinkar till barn naturligtvis, speciellt när föräldrarna inte verkar älska motorcyklar!
Jag hälsar även på de som kör med KÅrvETarJeLLM! :crash
Om sedan några av någon anledning, eller är hårda på en viss typ av motorcykel, inte hälsar så gråter jag inte för det...

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Det har gått inflation i hälsandet.
Jag hejar oftast på andra hojar, men inte alltid och det beror mer på att jag kanske funderar på vägval eller annat viktigt.
Men det hälsas när jag drar husvagnen som endast är flyttbar gäststuga, men alla med husvagn vinkar som om vi har något gemensamt.
Likadant när jag kör husbilen med släpet med hojar bakom, nästan alla i husbil vinkar åt mig, de tror väl de har en själsfrände i mig, jag som bara vill till banan snabbast möjligt.
Ska jag vinka åt andra cyklister när jag är ute och cyklar?
Andra Volvo jag möter?
Hejja på fotgängare på stan? ( ja, jag hejar ibland i motionsspåret.)

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Klarspråk. Hälsandet betyder (för mig) att det inte finns fartkontroller den närmsta milen. Upprepad handflata nedåt eller pekfinger (inte långfingret) snurrades i cirkel = fartkontroll.

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Hoj
Bonneville
jag hejar ibland i motionsspåret
Där handlar det ju mer om delat individuellt lidande (om man inte är ute och finspringer socialt i grupp) än gemensam hobby, en nick till och från likaledes rödsvettiga uppskattas alltid vid möten tycker jag. Framför allt kan jag alltid avvara ett leende när jag vet vilken uppförsbacke jag precis sprungit ned för som mötande snart kommer till.

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Hoj
Bonneville
Andra Volvo jag möter?
Jag hälsar förvisso inte på andra Passater nu för tiden, men när jag körde Mustang så vill jag minnas att det förkom en del glada vinkningar då man såg eller sågs av en likadan. Kanske rätt så självklart att det hela hänger på någon form av exklusivitet, om alla kör MC så kommer ingen att hälsa längre.

Dhenniz

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2018
Hoj
Suzuki: GSF 650 Bandit 2007 och DL 650 V-Strom 2004
Klart man hälsar, och 99% hälsar tillbaka, även kromslädarna, även polis, ambulans mfl brukar få en liten vinkning. =)

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Hoj
KTM 990 Adventure
Ja det är ju sånt som gör att folk stannar vid vägkanten när man har problem. Det är guld.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Den V-MAX jag stannade för igår och frågade "problem?" mellan Äs och Lådö tackade för min vändning - varför man nu stannar mitt ute bland de ändlösa sädesfälten framkom inte...

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Jag hälsar alltid, min mentor "Subbis" (som är skyldig till allt farligt jag gör i mitt liv), har visat mig hur man hälsar "som inte bönder och norrmän hälsar". Så jag hälsar på allt och alla med att lätta på vänsterhanden så där lagom mycket från styret. Det går att göra i 30 kmh så väl som 130.

Mitt 'problem', om man kan kalla det så, är att jag hälsar även på mopeder ibland. Subbis säger att det ska man absolut INTE göra, men jag kan väl kan inte se skillnaden på moppe och hoj från 10-20 meters håll !?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag hälsar alltid, min mentor "Subbis" (som är skyldig till allt farligt jag gör i mitt liv), har visat mig hur man hälsar "som inte bönder och norrmän hälsar". Så jag hälsar på allt och alla med att lätta på vänsterhanden så där lagom mycket från styret. Det går att göra i 30 kmh så väl som 130.

Mitt 'problem', om man kan kalla det så, är att jag hälsar även på mopeder ibland. Subbis säger att det ska man absolut INTE göra, men jag kan väl kan inte se skillnaden på moppe och hoj från 10-20 meters håll !?
Det är kul att hälsa på moppar, en del av förarna blir så glada att de nästan kör i diket. :hihi

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
DJag hälsar alltid, min mentor "Subbis" (som är skyldig till allt farligt jag gör i mitt liv), har visat mig hur man hälsar "som inte bönder och norrmän hälsar". Så jag hälsar på allt och alla med att lätta på vänsterhanden så där lagom mycket från styret. Det går att göra i 30 kmh så väl som 130.

Det verkar vara många som kör på regeln att inte hälsa på mopeder. Körde en gammal kinamoppe som på långt avstånd kunde förväxlas med en mindre och äldre mc. Så sjukt kul när knuttarna tveksamt hälsar, ser att det är en moped för att sedan fort som attan dra tillbaka handen till styret.

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Det verkar vara många som kör på regeln att inte hälsa på mopeder. Körde en gammal kinamoppe som på långt avstånd kunde förväxlas med en mindre och äldre mc. Så sjukt kul när knuttarna tveksamt hälsar, ser att det är en moped för att sedan fort som attan dra tillbaka handen till styret.
Ja det är kul, kom på mig själv att göra det för några år sedan, skämsvinkningen alltså. Så numera får även moppefuckona en vink allt som oftast. Men pendlarna på batteriscooters dom fattar ingenting. Vänder på huvudet och ser oerhört bortkollrade ut. Men dom kommer nog in i fållan till slut!

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati