Upprop mot de svenska MotoGP-kommentatorerna!

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Tacka vet jag de brittiska kommentatorerna som har uppmärksamhet på racet och är ruskigt kompetenta, dessutom säger de inte "där gör rossi ett litet misstag" i brist på bättre saker att haspla ur sig....

Kastar in lite info http://www.tobymoody.co.uk/motogp.htm Jag har parabol och ser repriserna på tror d e Eurosport 2 med just Toby o co, Visst e d mycket " Big mistake by Valentino" Little mistake by Rossi" o " Big moment by Valentino" etc etc. Min erfarenhet är att just dom killarna missar inget som just Valentino står för!

Last edited:

sandstream

Guest
Anal Digital ger möjlighet att välja kommentator och dessutom får man Euosport2 så man inte missar för mycket superbike för snooker och andra fjollsporter....
Härligt, då är saken biff!
De har dessutom de HDTV-kanaler jag vill ha så det blir till att ringa och beställa en box (har redan parabol sen fotbolls-VM men har lämnat tillbaka boxen).

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Hoj
Honda FT 500
Andra kommentatorer är intre bättre de

Jo, jag retar mig på både de svenska och de engelska kommentatorerna för alla dessa "intern skämt"

Men nyss gick jag i taket när vi tittade på F1-träningen. Där sitter Janne Blomqvist och Eje Elgh som kommenterat i eviga tider och säger "körde av banan med låsta DÄCK" :mad: :mad: Snurrar däcket på fälgen när de bromsar eller :va

sandstream

Guest
Du som kan det här med TV, HDTV osv - är inte det vettigaste köpet just nu en plasma på ca 42" med 720p stöd för kanske 12-14000 SEK? Full HD är väl inte något måste på något sätt?
För att få riktig 720p stöd måste skärmen ha en upplösning på 1280 x 720 och de har mig veterligen inga 42-tums plasmor. Panasonic har sagt att de ska komma med full HD-upplösta (1920 x 1080) 42:eek:r i sommar.
Själv har jag LCD just för att få den fulla upplösningen även om bilden faktiskt är bättre från plasma i 9 fall av 10. Har en kombinerad Blu-Ray/HD-DVD spelare och köper/ser nu för tiden bara filmer på dessa format.

För att återgå till tråden.
I går på Sviestad käkade jag lunch med en av Eurosport-kommentatorerna, Peter Dahlbom. En mycket kunnig kille som hade svar på det mesta och visade sig vara betydligt mer insatt i det tekniska än vad jag från början trodde. Vi diskuterade launch-control mm och jag kunde självklart inte låta bli att ta upp diskussionen om svenska v.s engelska kommentatorer :hihi

Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Lust att förklara för en okunnig hur man byter kommentator. trycka på nån knapp på fjärren ?

AAA man kan välja en knapp som där står typ subtitles på eller så kan man gå in i menyn och ändra lite. Kolla i instruktionsboken till din digitalbox.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
2966846 För att få riktig 720p stöd måste skärmen ha en upplösning på 1280 x 720 och de har mig veterligen inga 42-tums plasmor. Panasonic har sagt att de ska komma med full HD-upplösta (1920 x 1080) 42:eek:r i sommar.
Själv har jag LCD just för att få den fulla upplösningen även om bilden faktiskt är bättre från plasma i 9 fall av 10. Har en kombinerad Blu-Ray/HD-DVD spelare och köper/ser nu för tiden bara filmer på dessa format.

För att återgå till tråden.
I går på Sviestad käkade jag lunch med en av Eurosport-kommentatorerna, Peter Dahlbom. En mycket kunnig kille som hade svar på det mesta och visade sig vara betydligt mer insatt i det tekniska än vad jag från början trodde. Vi diskuterade launch-control mm och jag kunde självklart inte låta bli att ta upp diskussionen om svenska v.s engelska kommentatorer :hihi
Vad kom ni fram till i diskussionen om svenska vs engelska?
Att Dahlbom är kunnig,m insatt och erfaren är det ingen som ifrågasätter.

sandstream

Guest
Vad kom ni fram till i diskussionen om svenska vs engelska?
Att kommentatorerna är till för den stora massan, inte "experterna". Enligt Peter har de aldrig under 60.000 tittare på MotoGP-sändningarna men det kan variera uppåt beroende på väder i Sverige osv. Av dessa minst 60.000 kanske det är en eller två promille som är så "insatta" och intresserade som vi är. Därför anpassas kommenterandet till den stora massan.

Angående att kommentera saker som sker i bild för de ständiga diskussioner om hurvida det ska kommenteras eller inte, tittaren ser ju vad som sker. Därav att allt som sker inte nämns.

Han berättade dessutom att de har ett antal datormonitorer, ljudet från de engelska kommentatorerna, papper att läsa ur osv så de har fullt upp hela sändningen.

De åker även på ett eller ett par stycken race varje år men det ger dem inte så mycket då de ändå får sitta i ett kommentatorsbås och bara ser en bråkdel av banan. Enligt Peter gick det lika bra att kommentera hemifrån.

Last edited:

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
de borde kanske omskola Roberto Vacchi?
om ni inte vet vem det är kolla sändingen från Giro d'Italia idag på eurosport.
Kunnig och engagerad :tummenupp

Precis min tanke!!
Har följt hans referat i flera år och han är mycket kunning och påläst. Det har inte bara varit cykel utan även nån annan sport som jag inte kommer på just nu.
Han har det rätta stuket för att vara en bra, insatt, rolig och intressant kommentator! :tummenupp

AAA man kan välja en knapp som där står typ subtitles på eller så kan man gå in i menyn och ändra lite. Kolla i instruktionsboken till din digitalbox.

Jag har provat att skifta språk, ändra "subtitle" även om det nu inte finns sådana, mm, men har inte lyckats hittills.
Dock noterade jag igår att när de flyttade WSBK från Eurosport2 till Eurosport (ett tilltag som jag inte kan hitta någon logisk förklaring till) så följde de engelska kommentatorerna med.

Last edited:

sandstream

Guest
Dock noterade jag igår att när de flyttade WSBK från Eurosport2 till Eurosport (ett tilltag som jag inte kan hitta någon logisk förklaring till) så följde de engelska kommentatorerna med.
Franska öppna har börjat och igår regnade det så det fanns inget att visa, därav flytten från Eurosport2 till Eurosport.

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Att kommentatorerna är till för den stora massan, inte "experterna". Enligt Peter har de aldrig under 60.000 tittare på MotoGP-sändningarna men det kan variera uppåt beroende på väder i Sverige osv. Av dessa minst 60.000 kanske det är en eller två promille som är så "insatta" och intresserade som vi är. Därför anpassas kommenterandet till den stora massan.

Angående att kommentera saker som sker i bild för de ständiga diskussioner om hurvida det ska kommenteras eller inte, tittaren ser ju vad som sker. Därav att allt som sker inte nämns.

Han berättade dessutom att de har ett antal datormonitorer, ljudet från de engelska kommentatorerna, papper att läsa ur osv så de har fullt upp hela sändningen.

De åker även på ett eller ett par stycken race varje år men det ger dem inte så mycket då de ändå får sitta i ett kommentatorsbås och bara ser en bråkdel av banan. Enligt Peter gick det lika bra att kommentera hemifrån.

Intressant inside info. :tummenupp

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Jag har provat att skifta språk, ändra "subtitle" även om det nu inte finns sådana, mm, men har inte lyckats hittills.
Under hela racet rullade en text om att WSBK sändes p.g.a. regnuppehåll i tennisen. :glasögon

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Under hela racet rullade en text om att WSBK sändes p.g.a. regnuppehåll i tennisen. :glasögon

Om du hade läst vad jag skrev så frågade jag efter en LOGISK förklaring till flytten, INTE vilka skäl de angav!!!
Racen var inplanerade på Eurosport 2.
Det fanns plats till dem där!
Om man pga regn får ett hål i sändningarna på Eurosport så är det för f-n inte de INPLANERADE programmen i Eurosport 2 man ska stuva om utan i stället utnyttja avbrottet i tennisen till att visa de program man nu körde i Eurosport 2 efter att man flyttat racen till Eurosport.
De som hade programmerat för att spela in programmen på Eurosport 2 var säkert lagom förtjusta över att få se annat trams istället. Vad hade de för nytta av "rullande text"?

Fast, det behövs nog två tankesteg till att ana den distinktionen... Om man behöver glasögon så finns det sådana att köpa ... man har större problem om man bara klarar ett tankesteg i taget ...

Franska öppna har börjat och igår regnade det så det fanns inget att visa, därav flytten från Eurosport2 till Eurosport.

Se ovan ...

Last edited:
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...