Uppskattad driftskostnad för villa?

Vi är jättenöjda. Speciellt när man ser hur dyrt andra har det när man åker runt på husvisningar. Vi har väl 22-23 grader inne. Kallare på nedre plan såklart.
Vi har bytt ut alla vitvaror till A-klassade. Sånt spar en massa el kan jag tipsa om. Sen är huset ganska smart byggt så värmen sprider sig runt på ett bra sätt. Luftvärmepump är jäkligt effektivt. Om jag ska vara riktigt ärlig så var jag jätteskeptisk till just luftvärmepump när jag flyttade hit men jag fick backa på den punkten och erkänna att den var kanon.
Bodde tidigare i ett hus på 112 kvm med bergvärme, pool och suspekt isolerat. Där hade vi en driftskostnad på 36 000 kr. El kostnaderna i det huset var katastrofala. Så man bör se över vitvaror, isolering, uppvärmning, planering osv...
Jag är otroligt nöjd med att vi har så pass låga driftskostnader som vi har... det gör att man kan lägga pengarna på annat. :tummenupp

Fast ska man vara helt ärlig så måste du räkna in kostnaden för bytet av vitvarorna utslaget på förväntad livslängd i driftskostnaden. För det är inte gratis att byta vitvaror. Nu är jag ingen superfena på att kalkylera men om du har ett gammalt kylskåp som håller i 25 år och ett A-klassat som håller max 10, vilket blir det billigaste alternativet över tid när man räknar in inköpspris och kostnad för el? Det är i min värld inte så simpelt att bara säga att byt till ett trippel A för då spar du pengar.

ALLT som rör husets normala drift och underhåll bör räknas in i driftkostnad enligt mig. Där ligger även planerade underhåll. El, vatten, sopor, trasigt fönster, byte av tvättmaskin, kylskåp, skottkärra, snöskyffel osv.

Har man ett nyare hus alt renoverat så är nog riskfaktorn lägre att något går sönder än i ett slitet hus och därmed kan man nog drista sig till att driftkostnaden för underhåll är lägre.

Mitt tips till TS är att titta på liknande hus på Hemnet för att få en uppskattning om en ungefärlig kostnad. Lägg sedan på 10' som Dee-Cati sa så ligger du nog inte så snett.

Gick ned i källaren i morse, och la in ved från egen skog, hanterad av mig.
Ingen vidare timlön på skogsjobbet, men jag gör ju ändå inget vettigt. Rätt skönt, och inga räkningar.
Skulle kunna bli dyrt med ett svingammalt hus med lösa innanfönster på 250 kvm annars, om man skulle köra på ngn el-lösning.

Hurra för ved!

Du menar att du värmer upp 150m2 för drygt 10tkr / år ??
Eller är det tom så att du endast gör slut på 9500kWh / år inkl hushållsel ?
Hur värmer du isåfall upp huset ?
Normal hushållsel =~7000kWh / år, vilket skulle betyda att du värmer huset på 2500kWh.
Förklara vad du menar med värme + el

Japp, det stämmer. Det är en Nibe kompressordriven värmepump luft/vatten med inbyggd elpatron som kan aktiveras vid behov. Den använder den varma inomhusluften som till-luft för att värma vatten (via någon gas, propylen?) som går ut som vattenburen golvvärme samt vattenelement på plan två. Systemet är från 2003. Jag tror inte normal hushållsel ligger på 7000kWh/år för oss iaf. Kanske för barnfamiljen som lagar mat och tvättar 5/7 dagar i veckan + allt duschande.

När vi köpte huset beräknades vatten+värme+el+sopor+villaförsäkring+sammfällighet till ~19.000kr/år, men de förra ägarna sa att de aldrig ens nått 17.000kr/år, så exemplet var verkligen "värsta scenario". De garanterade under 10.000kWh/år (under 9500 faktiskt).

Fast ska man vara helt ärlig så måste du räkna in kostnaden för bytet av vitvarorna utslaget på förväntad livslängd i driftskostnaden. För det är inte gratis att byta vitvaror. Nu är jag ingen superfena på att kalkylera men om du har ett gammalt kylskåp som håller i 25 år och ett A-klassat som håller max 10, vilket blir det billigaste alternativet över tid när man räknar in inköpspris och kostnad för el? Det är i min värld inte så simpelt att bara säga att byt till ett trippel A för då spar du pengar.

ALLT som rör husets normala drift och underhåll bör räknas in i driftkostnad enligt mig. Där ligger även planerade underhåll. El, vatten, sopor, trasigt fönster, byte av tvättmaskin, kylskåp, skottkärra, snöskyffel osv.

Har man ett nyare hus alt renoverat så är nog riskfaktorn lägre att något går sönder än i ett slitet hus och därmed kan man nog drista sig till att driftkostnaden för underhåll är lägre.

Mitt tips till TS är att titta på liknande hus på Hemnet för att få en uppskattning om en ungefärlig kostnad. Lägg sedan på 10' som Dee-Cati sa så ligger du nog inte så snett.

Jag vet inte vad du köper för billiga vitvaror med så kort livslängd? Jag har medvetet köpt vitvaror som jag vet håller god kvalitet och håller länge. Jobbade som inköpare och säljare på en större elfirma här i stan för några år sedan så jag fick ändå ett ganska okej pris och jag är inte helt okunnig vad det gäller vitvaror och småel heller.
Visst ska det egentligen räknas in i driftskostnaden och jag gjorde en snabb räkning av hur mycket vi spar på de nya maskinerna. Vi är en stor familj och våra maskiner såsom tvätt, tork och disk går flera gånger varje dag. Bara på torktumlaren sparar jag 3 kr på varje torkning jämfört med om jag hade köpt en B-klassad maskin. Jämför man med våran gamla energislukare så sparar vi nästan 5 kr på varje torkning. Så mina maskiner har ganska snabbt sparat in sitt inköpspris. Så man bör vara påläst och kunna vitvaror innan man ger sig ut i denna djungel av maskiner. Det är som sagt inte alls så simpelt som att titta på skyltarna vilka som har ett stort A på sig utan att titta på den faktiska energiåtgången per tvätt, tork, disk eller dygn. Skillnaderna mellan olika märken kan vara stora. Man ska veta vad man köper och inte bara köpa för att skaffa nytt.

undra hur mycket jag spar in per torkning då jag inte har nån maskin :D
tycker kläder torkar på 1 dygn lätt.

Polaren tittar på hus och reagerar lite över den låga driftkostnaden på huset.
Frågar mäklaren och han intygar att det stämmer. Det är vad ägaren uppget hostar han ur sig lite tyst.

Polaren kollar lite mer.
Tidigare ägare var 70år ensamstående pensionär som elda med ved och hade igen annan elvärme på i stort sett. Gubben hade knappt använt disk och tvättmaskin.

Inte lätt att vara okunnig och gå på den siffran som mäklaren anger i sina papper.

Polaren tittar på hus och reagerar lite över den låga driftkostnaden på huset.
Frågar mäklaren och han intygar att det stämmer. Det är vad ägaren uppget hostar han ur sig lite tyst.

Polaren kollar lite mer.
Tidigare ägare var 70år ensamstående pensionär som elda med ved och hade igen annan elvärme på i stort sett. Gubben hade knappt använt disk och tvättmaskin.

Inte lätt att vara okunnig och gå på den siffran som mäklaren anger i sina papper.

Precis, det blir svårt att jämnföra eftersom vi alla använder el och värme på olika sätt. Däremot kan man se till att ha så effektivt värmesystem som möjligt. De kan ju skilja ganska mycket på 2 personer som duschar varje dag, tvättar 1-2 ggr i veckan, äter ute 75% (spis, ugn, diskmaskin) mo motsvarande familje på 4-5 pers som lagar mat varje dag (flera ggr), tvättar varje dag, duschar varje dag (extra varmvatten kostar!).

Jag vet inte vad du köper för billiga vitvaror med så kort livslängd? Jag har medvetet köpt vitvaror som jag vet håller god kvalitet och håller länge. Jobbade som inköpare och säljare på en större elfirma här i stan för några år sedan så jag fick ändå ett ganska okej pris och jag är inte helt okunnig vad det gäller vitvaror och småel heller.
Visst ska det egentligen räknas in i driftskostnaden och jag gjorde en snabb räkning av hur mycket vi spar på de nya maskinerna. Vi är en stor familj och våra maskiner såsom tvätt, tork och disk går flera gånger varje dag. Bara på torktumlaren sparar jag 3 kr på varje torkning jämfört med om jag hade köpt en B-klassad maskin. Jämför man med våran gamla energislukare så sparar vi nästan 5 kr på varje torkning. Så mina maskiner har ganska snabbt sparat in sitt inköpspris. Så man bör vara påläst och kunna vitvaror innan man ger sig ut i denna djungel av maskiner. Det är som sagt inte alls så simpelt som att titta på skyltarna vilka som har ett stort A på sig utan att titta på den faktiska energiåtgången per tvätt, tork, disk eller dygn. Skillnaderna mellan olika märken kan vara stora. Man ska veta vad man köper och inte bara köpa för att skaffa nytt.

Jag har inte köpt något alls, jag påpekar att kostnaden för inköp av vitvaran måste tas med i beräkningen för besparingen i den totala driftskostnaden. Det räcker inte med att räkna vad el-besparingen är. Det är iaf vad jag tycker.

Du är ju själv inne på samma spår när du säger att man ska kontrollera den uppgivna besparingen, där är vi helt överrens. Sen tycker JAG att man ska addera inköpspriset för varan i driftskostnaden.

Precis som du räknar in värdeminskning när du räknar på driftskostnaden för en bil.

Jag har inte köpt något alls, jag påpekar att kostnaden för inköp av vitvaran måste tas med i beräkningen för besparingen i den totala driftskostnaden. Det räcker inte med att räkna vad el-besparingen är. Det är iaf vad jag tycker.

Du är ju själv inne på samma spår när du säger att man ska kontrollera den uppgivna besparingen, där är vi helt överrens. Sen tycker JAG att man ska addera inköpspriset för varan i driftskostnaden.

Precis som du räknar in värdeminskning när du räknar på driftskostnaden för en bil.

Jag håller med dig när du säger att man ska ta med inköpet som en kostnad och att man ska räkna in värdeminskning. Men jag håller inte med dig när du skriver att en vitvara skulle ha kortare livslängd för att de är energiklass A. Vet man vilka vitvaror som håller hög kvalitét så hittar man maskiner som håller minst lika länge som sina föregångare om inte längre. Om man sen är korkad och inte köper kvalitéts maskiner utan är dumsnål, då får man skylla sig själv att sparandet inte blev så stort.

Räknar man sen ihop det man sparar så ser man ju hur snabb maskinerna "betalar av" sig själva.
Ex om jag betalar 6000 kr för en tvättmaskin. Varje tvätt jag kör sparar jag 5 kr i energikostnad jämfört med min gamla tvättmaskin. Jag tvättar 5 maskiner varje dag. Det är 25 kr/dag. På 240 dagar har den liksom "betalat av" sig. Bara som exempel, så att bara addera ihop inköpskostnaden med övriga driftskostnader blir ju inte heller rätt. Man måste ju som sagt veta vad det är för maskiner man köper och hur mycket man sparar för att kunna räkna rättivist.

Hade samma bekymmer själv, ta fastighetsbetäcningen och kolla med mäklaren vilket bolag som levererat elen innan, sen ringer du dom och kollar.

Eller läs av elmätaren och slå ut det på den tiden huset har funnits, då får du en helt säker siffra.

Antalet personer som duschar är faktiskt rätt så utslagsgivande om man ska räkna fram någon uppskattning. I vårt fall ökade antal boende från tre till sex personer. Det ger en hel del skillnad i förbrukning kan jag säga......

Jag håller med dig när du säger att man ska ta med inköpet som en kostnad och att man ska räkna in värdeminskning. Men jag håller inte med dig när du skriver att en vitvara skulle ha kortare livslängd för att de är energiklass A. Vet man vilka vitvaror som håller hög kvalitét så hittar man maskiner som håller minst lika länge som sina föregångare om inte längre. Om man sen är korkad och inte köper kvalitéts maskiner utan är dumsnål, då får man skylla sig själv att sparandet inte blev så stort.

Räknar man sen ihop det man sparar så ser man ju hur snabb maskinerna "betalar av" sig själva.
Ex om jag betalar 6000 kr för en tvättmaskin. Varje tvätt jag kör sparar jag 5 kr i energikostnad jämfört med min gamla tvättmaskin. Jag tvättar 5 maskiner varje dag. Det är 25 kr/dag. På 240 dagar har den liksom "betalat av" sig. Bara som exempel, så att bara addera ihop inköpskostnaden med övriga driftskostnader blir ju inte heller rätt. Man måste ju som sagt veta vad det är för maskiner man köper och hur mycket man sparar för att kunna räkna rättivist.

Nu har du nog läst lite galet. Jag påstår inte att en A-klassad vitvara har kortare livslängd. Jag sticker ut hakan och påstår att den stora massan av vitvaror som säljs idag har en beräknad livslängd på ca 10år +/- något år, oavsett energiklass. ;)

Vi menar egentligen samma sak tror jag.

Nu har du nog läst lite galet. Jag påstår inte att en A-klassad vitvara har kortare livslängd. Jag sticker ut hakan och påstår att den stora massan av vitvaror som säljs idag har en beräknad livslängd på ca 10år +/- något år, oavsett energiklass. ;)

Vi menar egentligen samma sak tror jag.

Å jag menar att om man är lite mer påläst och inte dumsnål kan man visst få tag på vitvaror med hög kvalité och lång livslängd.

Men ja du har helt rätt den stora massan, där "fynden" finns håller ganska sunkig kvalitét.

Jag har samma system (golvvärme i bottenpan, vattenelement på anda planet, mekanisk frånluft Nibe) i villa från 2003, 153m2. Ligger på ca 9500 kWh per år i värme+el.

Fint det! :)

Du menar att du värmer upp 150m2 för drygt 10tkr / år ??
Eller är det tom så att du endast gör slut på 9500kWh / år inkl hushållsel ?
Hur värmer du isåfall upp huset ?
Normal hushållsel =~7000kWh / år, vilket skulle betyda att du värmer huset på 2500kWh.
Förklara vad du menar med värme + el

Förklaringen är rätt enkel, hade Zee även haft bergvärme så hade uppvärmningen de facto inte blivit mycket större än vad du anger.

Lite schablonsräkning:
153 kvm, a' 40kw kvm/energi (schablonsiffra för åtgång uppvärmning, nybyggd kåk)= 6120 kw2/3= 4080 kw i uppvärmning med flvp

9.500-4080=5420 i hushållsel.

Kåken befinner sig i klimatzon 1

Tja, helt normalt med två personer som inte är hemma dygnet runt...
Runt en tusing om månaden att lägga undan

Last edited:
Tackar för alla fina svar och snabba svar!!

Angående uppvärmingen av golvvärmen var ärr allt jag vet att det är en frånluftspump installerad och antagligen sköter jobbet där.

Sen att fråga föregående ägare är lite komplicerat då detta är en auktion och förra ägarinnan inte har bott i huset enligt han som visade det. Därför får man inte heller anlita en husbesiktningsman innan köpet är genomfört.

Vaf betalar man i hemförsäkring för denna typ av villa?

125kmv, 1 plan, garage utan genomgång till huset och något slags larm installerat.

Alex

Nya hus skall hålla 110w/kvm 2010 tror jag det skall ner till 55w/kvm.
Nya bostäder i region söder, får max använda 110 kWh/kvm*år i köpt energi i de fall de fått bygglov med de byggregler som trädde i kraft i juli 2007.

Från om med 1 jan 2010 får elvärmda hus ett krav på maxanvänd energi per kvm*år som bland annat omfattar 55 kWh/kvm*år i en av regionerna, som från och med nu är 3.

Sen att fråga föregående ägare är lite komplicerat då detta är en auktion och förra ägarinnan inte har bott i huset enligt han som visade det. Därför får man inte heller anlita en husbesiktningsman innan köpet är genomfört.

Alex
Köparen har alltid undersökningsplikt, betyder det här att du får någon form av klausul i kontraktet som säger att du köper huset i befintligt skick eller vad? Oavsett vad det skulle kunna vara för fel på huset som upptäcks i efterhand?!? :va

Kanske dum fråga men måste inte alla hus energideklareras innan försäljning? oavsett försäljningsform?
Om auktionen är exekutiv, finns inget krav på energideklaration, det ingår i ett av undantagen.

Japp, det stämmer. Det är en Nibe kompressordriven värmepump luft/vatten med inbyggd elpatron som kan aktiveras vid behov. Den använder den varma inomhusluften som till-luft för att värma vatten (via någon gas, propylen?) som går ut som vattenburen golvvärme samt vattenelement på plan två. Systemet är från 2003. Jag tror inte normal hushållsel ligger på 7000kWh/år för oss iaf. Kanske för barnfamiljen som lagar mat och tvättar 5/7 dagar i veckan + allt duschande.

När vi köpte huset beräknades vatten+värme+el+sopor+villaförsäkring+sammfällighet till ~19.000kr/år, men de förra ägarna sa att de aldrig ens nått 17.000kr/år, så exemplet var verkligen "värsta scenario". De garanterade under 10.000kWh/år (under 9500 faktiskt).

Det var som F_N,lite avundsjuk blir man.
Hushållselen är ju som du säger för familj med 2 barn osv.
Vi gör slut på ca:25-30kwh / dygn ( ~9000kw/år)
Då står TV ( LCD ) på 10 timmar/dygn, 3st datorer, plus lite lampor mm.
Tvätt & tumlare går 1gång/dygn.
Pellets står för uppvärmning. Blev under 2008 11000:-
Då är vinden tyvärr oisolerad :(.
11000:- + 9000kw =~22000:-

Det var som F_N,lite avundsjuk blir man.
Hushållselen är ju som du säger för familj med 2 barn osv.
Vi gör slut på ca:25-30kwh / dygn ( ~9000kw/år)
Då står TV ( LCD ) på 10 timmar/dygn, 3st datorer, plus lite lampor mm.
Tvätt & tumlare går 1gång/dygn.
Pellets står för uppvärmning. Blev under 2008 11000:-
Då är vinden tyvärr oisolerad :(.
11000:- + 9000kw =~22000:-

Tack, de orden värmde. :cool:

Men din reaktion är ganska normal. Har endel bekanta som tror man står och ljuger dem rakt upp i ansiktet. Det är helt enkelt "för billigt". Det verkar dock hänte endel på värmepumpssidan de sista 5 åren för idag är de ruskigt effektiva. så var det inte på de husen vi kollade på från sent 90-tal.

Jag tvättar 5 maskiner varje dag.

Du skojar?! 5 ggr/dag?!? :eek:

Hur många ungar har ni egentligen?

Last edited:
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning