Vi är jättenöjda. Speciellt när man ser hur dyrt andra har det när man åker runt på husvisningar. Vi har väl 22-23 grader inne. Kallare på nedre plan såklart.
Vi har bytt ut alla vitvaror till A-klassade. Sånt spar en massa el kan jag tipsa om. Sen är huset ganska smart byggt så värmen sprider sig runt på ett bra sätt. Luftvärmepump är jäkligt effektivt. Om jag ska vara riktigt ärlig så var jag jätteskeptisk till just luftvärmepump när jag flyttade hit men jag fick backa på den punkten och erkänna att den var kanon.
Bodde tidigare i ett hus på 112 kvm med bergvärme, pool och suspekt isolerat. Där hade vi en driftskostnad på 36 000 kr. El kostnaderna i det huset var katastrofala. Så man bör se över vitvaror, isolering, uppvärmning, planering osv...
Jag är otroligt nöjd med att vi har så pass låga driftskostnader som vi har... det gör att man kan lägga pengarna på annat.![]()
Fast ska man vara helt ärlig så måste du räkna in kostnaden för bytet av vitvarorna utslaget på förväntad livslängd i driftskostnaden. För det är inte gratis att byta vitvaror. Nu är jag ingen superfena på att kalkylera men om du har ett gammalt kylskåp som håller i 25 år och ett A-klassat som håller max 10, vilket blir det billigaste alternativet över tid när man räknar in inköpspris och kostnad för el? Det är i min värld inte så simpelt att bara säga att byt till ett trippel A för då spar du pengar.
ALLT som rör husets normala drift och underhåll bör räknas in i driftkostnad enligt mig. Där ligger även planerade underhåll. El, vatten, sopor, trasigt fönster, byte av tvättmaskin, kylskåp, skottkärra, snöskyffel osv.
Har man ett nyare hus alt renoverat så är nog riskfaktorn lägre att något går sönder än i ett slitet hus och därmed kan man nog drista sig till att driftkostnaden för underhåll är lägre.
Mitt tips till TS är att titta på liknande hus på Hemnet för att få en uppskattning om en ungefärlig kostnad. Lägg sedan på 10' som Dee-Cati sa så ligger du nog inte så snett.