Uppstart av CB500 K som stått länge

Marbor

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
Cb500 four
1. Lossa anslutningarna till luftburken(svart plastburk bakom förgasarna).

2. Demontera gaswirar och bränsleslangar.

3. Skruva ur slangklämmorna närmast förgasarnas framsida. (du behöver inte ta loss dem helt.)

4. Vicka förgasarraden(=bryggan) upp och ned tills den har arbetat sig ut ur insugsgummina.
(kan vara lite trögt.)

Voliá, en lös förgasarbrygga! :tuttar

Sedan är det bara att rengöra och återmontera.

MEN, troligen kommer du att svära dig harmynt över de stenhårda insugsgummina när du skall återmontera. :mad:
(de förvandlas med tiden till bakelit och börjar läcka tjuvluft vilket får motorn att gå illa.)

Beställ nya gummin av David!
Bra priser och snabb leverans.

Ta massor av bilder/anteckningar på bryggan före och under demonteringen.
Är guld värda senare. :fakta

Så här kan det bli, före och efterbilder:
View attachment 401301
View attachment 401302
View attachment 401303
View attachment 401306
View attachment 401307

:hej

/e

En fråga, min heter ju cb500 k3, ,men den finns inte med på sidan som du länkade till. Är det samma delar som till k2, de ser identiska ut.

Sjukt fina resultat på din förgasarbrygga!! Vad är det du antecknat på en av bilderna? Behöver jag mäta något på varje förgasare?
 
Last edited:

Marbor

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
Cb500 four
2014-03-17 11.00.01.jpg2014-03-17 12.07.48.jpg2014-03-17 16.49.17.jpg2014-03-17 16.49.21.jpg

Ja det var inte så jäklans blodigt när man väl satte igång. Förgasarbryggan är nu loss och rengöring väntar.

Det var ganska smutsigt och mycket avlagringar som ni kan se på bilderna.

Kan man använda diskmedel som första steg, eller skall man använda speciella medel?

Sen såg jag att engström antecknat något på sina bilder, är det munstyckenas storlek eller böver jag mäta eller anteckna något innan jag startar rengöringen?
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Det är risk att kolvringarna fastnat också.
Egentligen så skulle du ha slagit i lite olja i cylindrarna innan första försöket och låtit det stå och dra innan startförsöket.
Men oftast så klarar sig ringarna ändå och släpper (och börjar täta) efter ett par varmkörningar.
Men förgasarrengörningen hade du behövt göra ändå.
Kör gärna med lite tvåtaktsolja i bensinen i början, så att det inte kärvar av oxid i förgasarna.

Tvättar gör du med bensin (fotogen är inte dumt heller om man har dålig ventilation).
 

Marbor

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
Cb500 four
Enligt uppgift så har den blivit motionerad med att dras runt 2-3ggr per år, så förhoppningsvis har ringarna klarat sig.

Kan jag skruva ur munstycken utan att göra bort mig, det är ingen inställning eller liknande som måste göras sen?
 

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Lacknafta eller fotogen är bra att tvätta med.
Tandborste och tops för gnuggande.
Sedan är tryckluft super för att blåsa rent kanaler och munstycken. :tummenupp
(Påfallande ofta hamnar dock det utblåsta i ansiktet. :mad:)

Mina anteckningar var främst för att komma ihåg vilka munstycken jag använt etc.

En sak bör du anteckna. Innan du demonterar luftskruvarna skruvar du in dem i botten.
(FÖRSIKTIGT, bara till de bottnar.) Notera hur många varv. Oftast typ 1½.
Sedan är det bara att skruva i botten och sedan 1½ varv ut vid montage!
(allt enligt anteckningarna....)



Det är om man tar isär bryggan helt och separerar förgasarna som det blir
MÅNGA smådelar, brickor, axlar, fjädrar, filtbrickor etc att komma ihåg.
Då är foton guldbra att ha.
P1281066.jpgP1281067.jpg

Insugninggummina är samma för alla CB500/550 four.
Annars är det bara att maila David silver och berätta vad du vill ha och vad du har för ramnummer/hojmodell.
De är snabba på att svara och har en hel del som inte finns på hemsidan.

Och om du ändå skall beställa något så vore nog nya packningar till flottörhusen bra.
Helst original. Pirat (som jag använt) har lite sämre passform och om man sedan vill
demontera/återmontera har de plötsligt tappat formen lite. :va
(Löste sig i och för sig med woodoo och finska svordomar. :3freak )

Annars tycker jag din hoj se mycket välhållen ut! :)

Inte som mina skogsvrak......:hihi

Kiip it up! :banana


:hej

/e
 
Last edited:

Marbor

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
Cb500 four
2014-03-17 20.21.15.jpg

Går det att få det rent utan att ta isär alla fyra förgasarna från bryggan, känns som det är överkurs för min del. Ser ju inte ens hur jag skall få isär dem med den genomgående axeln å allt...
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Går det att få det rent utan att ta isär alla fyra förgasarna från bryggan...
Jadå. Är du osäker så fota från alla vinklar så är det lätt att visa vad du ska göra. Tex:
flottör.jpg
Tryck ut pinnen i (1) så du får loss flottören (2) så du kommer åt munstycket med nål som sitter under (3). Munstycke 4 skruvar du bara av.
 

Marbor

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
Cb500 four
Jadå. Är du osäker så fota från alla vinklar så är det lätt att visa vad du ska göra. Tex:
View attachment 401424
Tryck ut pinnen i (1) så du får loss flottören (2) så du kommer åt munstycket med nål som sitter under (3). Munstycke 4 skruvar du bara av.

Alltså Tack!!!

Nu skall jag börja montera ner. Hittade 2 fastkilade trottlar, så det är ju positivt.

Behöver jag riva yta alla trottlar å nålar tycker ni?
 

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Jag skulle ta ut alla trottlar och rengöra samt kolla att de löper lätt.
Plus att det är lättare att blåsa rent med dem ute.
Men låt nålarna sitta kvar i trottlarna.

By the way, här finns ett par sprängskisser på brygga/förgasare.
(och en hel del annat matnyttigt. har beställt en hel del från dem också...)

:hej

/e
 

Marbor

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
Cb500 four
Du är en klippa!!!

image.jpg

Har kommit en bit nu. Kan undra om man behöver få ur munstycket till höger på bild?
 
Last edited:

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
De två sista är pressade i förgasarhuset och skall INTE tas bort.

Vad man särskilt skall beakta är att anliggningsytan för flottörhuspackningen är ren och slät.

Lite gnuggande till så är det pööörfect! :tummenupp


:hej

/e
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Jo, men då är det någon form av brygga. Ser den inte bara. På min 750 K1 fanns ingen brygga och fyra små gasvajrar gick ihop till en i en kopplingsdosa till drag vajern.

EDIT: Borde ha sett att det inte kommer ut någon vajer från trottellocket och då måste de sitta fast i en brygga.

Honda CB750 kom 1969 och kallades i Sverige för K0, såldes inte speciellt många, de allra tidigaste var en "förserie" med sk. "Sandcast"= Sandgjutet motorblock och är idag en riktig raritet. Kolla på eBay.com vad priserna ligger på.
1970 såldes också en del K0, med med pressgjutet motorblock, och alla K0 hade arrangemanget med "en wire från varje förgasare" som gick ihop i ett block som hade en enkel gaswire upp till gashandtaget. Detta system hade två riktiga svagheter, extremt svårt att synkronisera så att alla fyra förgasarne lyfte trottlarna linjärt. Och att det saknade säkerhet för "gashäng".
Så till 1971 kom K1-uppdateringen som bla. innehöll ett nytt förgasarpaket med "brygga" som var enklare att justera, och hade en extra "returwire" från gashandtaget.
Samtliga Honda CB modeller efter det har varit utrustad med "brygga".
/KentW "HondaFreak" sen 1969...
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Honda CB750 kom 1969 och kallades i Sverige för K0, såldes inte speciellt många, de allra tidigaste var en "förserie" med sk. "Sandcast"= Sandgjutet motorblock och är idag en riktig raritet. Kolla på eBay.com vad priserna ligger på.
1970 såldes också en del K0, med med pressgjutet motorblock, och alla K0 hade arrangemanget med "en wire från varje förgasare" som gick ihop i ett block som hade en enkel gaswire upp till gashandtaget. Detta system hade två riktiga svagheter, extremt svårt att synkronisera så att alla fyra förgasarne lyfte trottlarna linjärt. Och att det saknade säkerhet för "gashäng".
Så till 1971 kom K1-uppdateringen som bla. innehöll ett nytt förgasarpaket med "brygga" som var enklare att justera, och hade en extra "returwire" från gashandtaget.
Samtliga Honda CB modeller efter det har varit utrustad med "brygga".
/KentW "HondaFreak" sen 1969...

Tack! Bra då vet jag. Hade en -70 också. Måste ha blandat ihop. Alzheimer??????:confused:
 

Marbor

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
Cb500 four
image.jpg

Snart klar, väntar på nya insugsgummin samt specialborste som man kan göra rent i munstycken osv.
Blir som nytt.
 

Marbor

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
Cb500 four
image.jpg

Fick bli lite puts med, gör ju ingen skillnad på startförmågam, men man mår ju lite bättre iaf he he
 

Marbor

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
Cb500 four
Jag funderar på sikt att byta till 4till1 system. Borde jag byta munstycken nu när jag ändå har allt nere?
 

Marbor

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
Cb500 four
image.jpg

Efter semestrar å annat tråkigt är nu förgasaren nyrenoverad och i nyskick. Imon väntar återmontering. Spännande.
 

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Jag funderar på sikt att byta till 4till1 system. Borde jag byta munstycken nu när jag ändå har allt nere?
Beror på vilket system du köper.

Jag har ett Marshall deeptone 4-1 som typ är tystare och tätare än original. :huvet
Med det behövs ingen ombestyckning. :rolleyes:

Behåller du original filter/luftburk?

:hej

/e
 

Marbor

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
Cb500 four
Beror på vilket system du köper.

Jag har ett Marshall deeptone 4-1 som typ är tystare och tätare än original. :huvet
Med det behövs ingen ombestyckning. :rolleyes:

Behåller du original filter/luftburk?

:hej

/e

Tänkte behålla orginal, och har tittat på Mac 4in1 eller en som gör handgjorda på ebay. Men kanske skall kolla på marshall då. Tystare vet jag inte dock ��
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top