USA:s mindre smickrande historia

Status
Ej öppen för fler svar.

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
Domifuling skrev:
...

Ja, och man kommer rejält fel också. Varför inte se till det possitiva istället för det negativa?

Varför kommer man fel? Att ha olika åsikter innebär inte nödvändigtvis att den ena har fel, bara att man inte tycker lika. Sen att det finns folk som inte klarar av att tänka själva är deras problem mer än mitt, tills man hamnar i polemik med dem.

Att bara se till positiva saker är väl föga produktivt när det sker så mycket negativt?
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Domifuling skrev:
Varför inte se till det possitiva istället för det negativa?
Eller se både till det positiva och det negativa. Man måste inte se det i svart eller i vitt.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Markus skrev:
USA är det enda land som vill beteckna övergreppen i Darfur som övergrepp, EU och FN står kvar på den, vad de kallar, diplomatiska arenan och kallar det... Vad? Konflikt? :rolleyes:

Men att det dör en massa svarta människor gör kanske inte så mycket för FN och EU? :va

Var är de röda fanorna längs Strandvägen den här gången?

Låt oss konstatera, USA är tacksamt att klanka ner på. Om det beror på mindervärdeskomplex, avund, genuin avsky eller ett objektivt ställningstagande är däremot föremål för debatt.

FN är svårmanövrerat och ynkligt. Rwanda bevisade det, och Sudan bevisar det återigen. Men FN får inte ifrågasättas, det har folk lärt sig.

Kul fö att inlägget fick igång lite debatt i alla fall. USA är givetvis inte onda eller dåliga som många föröker få dem till. De är heller inga helgon. Domifulings tankesätt är däremot märkligt,för att inte säga obegripligt, det är svårt att undvika paralleller till hans resonemang kring Adolf Hitler.
 

Lord Melchet

Same Same but Different
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Ett antal med och utan motor
Om inte USA gått in på de allierades sida under ww2 skulle förmodligen Det tusenåriga riket bestått mer än de tolv år som blev, vilket kanske inte hade varit så angenämt.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Lord Melchet skrev:
Om inte USA gått in på de allierades sida under ww2 skulle förmodligen Det tusenåriga riket bestått mer än de tolv år som blev, vilket kanske inte hade varit så angenämt.

Självklart var deras insats i Europa betydande. De vann dock inte det kriget själv.

Att USA har gjort mycket bra med sin militärmakt behöver väl knappast diskuteras, speciellt under WW2. Däremot är det intressant att studera hur de handlat i andra, mindre kända konflikter. Att det ena är bra gör ju inte det andra mindre dåligt.
 

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
Lord Melchet skrev:
Om inte USA gått in på de allierades sida under ww2 skulle förmodligen Det tusenåriga riket bestått mer än de tolv år som blev, vilket kanske inte hade varit så angenämt.

Det tusenåriga riket hade med största säkerhet inte blivit särskilt långlivat, ens utan USA:s militära insats i Eurpoa under WW2. Dock hade dess besegrare i så fall hetat Stalin och endast Stalin. Han var ju en rätt maktfullkomlig kille och Röda armén hade inte gjort halt i Tyskland om inte de allierade (läs USA) kommit västerifrån.

Vad gäller frågan om västeuropas frihet efter kriget har vi USA att tacka för allt. Därmed inte sagt att alla andra amerikanska militära insatser under 1900-talet varit av godo.
 

Domifuling

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2004
Ort
GÖTEBORG
Hoj
KTM 525exc -04
Chris Ash skrev:
Domifulings tankesätt är däremot märkligt,för att inte säga obegripligt, det är svårt att undvika paralleller till hans resonemang kring Adolf Hitler.

Nu kastar du skit igen, EXAKT hur resonerar jag kring Adolf Hitler? Bajsa i andras lådor lönar sig sällan.
 

Domifuling

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2004
Ort
GÖTEBORG
Hoj
KTM 525exc -04
t-rex skrev:
Att bara se till positiva saker är väl föga produktivt när det sker så mycket negativt?

Varför välja det negativa före det possitiva? Jag menade inte att man enbart ska se till det possitiva, men, många glömmer bort det helt och hållet.
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
Domifuling skrev:
Varför välja det negativa före det possitiva? Jag menade inte att man enbart ska se till det possitiva, men, många glömmer bort det helt och hållet.

Det har jag aldrig påstått. Du däremot hävdade att man skall se till det positiva istället för till det negativa. Det ena utesluter inte det andra.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Chris Ash skrev:
Men FN får inte ifrågasättas, det har folk lärt sig.

Så om FN hindrar en annan stat från att stoppa ett folkmord, så... so be it?

Chris Ash skrev:
Kul fö att inlägget fick igång lite debatt i alla fall. USA är givetvis inte onda eller dåliga som många föröker få dem till. De är heller inga helgon..


Nej, det är lite av varje. Precis som de flesta stater antar jag. Problemet för mig är bara det att om hiskliga US ska hitta på något fuffens så svämmar gatorna i Stockholm över av, nu senast, "krigsmotståndare" - men inte en jävel ur den blandningen av människor har stått utanför Frankrikes ambassad och gormat över att EU inte kallar övergreppen i Sudan för folkmord. Är det inte märkligt?

Såg man dessutom på antikrigsdemonstrationerna under våren 2003 så var de fulla av 68-vänster, palestinasjalar på brommapunkare (tack Filip Hammar för uttrycket) och annat vad jag skulle kalla pack - medans det samtidigt gick ett hundratal människor på demonstration för kriget, de flesta med kurdiskt ursprung. Således kan jag konstatera att den svenska vänstern hatar USA för att de är USA och kurderna stöttade dem pga att de skulle avsätta en diktator.
 

Domifuling

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2004
Ort
GÖTEBORG
Hoj
KTM 525exc -04
gladh skrev:

Är det följande du syftar på?

"Sedan anser jag faktiskt inte att bara för hitler å gänget va idioter så ska man förkasta allt dom gjorde. Det dom gjorde som är vettigt får inte bli ovettigt pga att dom smutskastade det, då vinner dom i längden. Ungefär precis som diskutionerna som va ifall man ska få sjunga svenska nationalsången i skolan eller inte, och allt pga idioter som har svenska flaggan på armen och är rasister.

Gladh, anser du att ALLT hitler gjorde var fel?
 

Domifuling

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2004
Ort
GÖTEBORG
Hoj
KTM 525exc -04
gladh skrev:
Hur var det nu, om nån gör så inneihelvete fel som det bara går så finns det åtminstone litegran som är rätt, och då kan vi tycka om dom för det och strunta i det dåliga.

Nu har du läst helt fel. Du får nog läsa igen. Att namnet hitler får dig att flippa såpass får en nästan att tro att du gömmer något.

EXAKT, visa nu EXAKT vart jag skrev att man ska tycka om dom och strunta i det dåliga? Helt otroligt, snacka om att lägga egen innebörd i det som skrivs. Nu får du fan ge dig Gladh, som politiker borde du kasta skit på folk betydligt bättre än så.
 

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
*såld*
Markus skrev:
Såg man dessutom på antikrigsdemonstrationerna under våren 2003 så var de fulla av 68-vänster, palestinasjalar på brommapunkare (tack Filip Hammar för uttrycket) och annat vad jag skulle kalla pack - medans det samtidigt gick ett hundratal människor på demonstration för kriget, de flesta med kurdiskt ursprung. Således kan jag konstatera att den svenska vänstern hatar USA för att de är USA och kurderna stöttade dem pga att de skulle avsätta en diktator.

Fast om du hade tittat närmare på antikrigsdemonstrationerna så hade du sett ganska många kurder även i detta tåg. Men man ser vad man vill se och stämplar hela vänstern som USA fientlig och alla kurder som krigsförespråkare.

gladh
 

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
*såld*
Domifuling skrev:
Nu har du läst helt fel. Du får nog läsa igen. Att namnet hitler får dig att flippa såpass får en nästan att tro att du gömmer något.

EXAKT, visa nu EXAKT vart jag skrev att man ska tycka om dom och strunta i det dåliga? Helt otroligt, snacka om att lägga egen innebörd i det som skrivs. Nu får du fan ge dig Gladh, som politiker borde du kasta skit på folk betydligt bättre än så.

Du är ganska kass på att citera. Du missade ett "Eller?"

gladh
 

Domifuling

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2004
Ort
GÖTEBORG
Hoj
KTM 525exc -04
gladh skrev:
Du är ganska kass på att citera. Du missade ett "Eller?"

gladh

Du menar att det skulle gjort någon skillnad? Syftet med din post var att kasta skit på mig genom att få andra att tro att jag håller på hitler? Sluta upp med den skiten.
 

Domifuling

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2004
Ort
GÖTEBORG
Hoj
KTM 525exc -04
Även USA har problem med liknande idioter som enbart ser svartvitt. Kolla på deras agg mot fransmännen. Precis som good 'ol france inte hjälpte USA innan USA hjälpte frankrike.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
gladh skrev:
Fast om du hade tittat närmare på antikrigsdemonstrationerna så hade du sett ganska många kurder även i detta tåg. Men man ser vad man vill se och stämplar hela vänstern som USA fientlig och alla kurder som krigsförespråkare.

gladh

Ja, det fanns en del kurder i antitåget - dock såg jag inga palestinasjalbeklädda 16 åringar eller näbbstövelförsedda 50-åriga kvinnor i prokrigståget. Såg du det?

Självklart kan det finnas vettiga skäl både för och emot, men det blev tydligt att ingen i vänstern ville se några skäl för.

Varför är inte stenkastarna ute och demonstrerar för USA's hållning i Darfurfrågan?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Domifuling skrev:
Även USA har problem med liknande idioter som enbart ser svartvitt. Kolla på deras agg mot fransmännen. Precis som good 'ol france inte hjälpte USA innan USA hjälpte frankrike.

Ja, men det kan bero på att det finns många idag levande som befriade Frankrike. De som mist sina fäder, farfäder eller kamrater är nog inte lika objektiva i sin kritik. men visst, i mångt och mycket är den märklig. Framför allt obefogad då US klarar sina operationer själva, och de som är mest kritiska till Frankrikes avsaknad av stöd är förmodligen desamma som bryr sig minst om de har stöd eller inte.
 

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
...
Jag antar att tanken bakom tråden var att belysa de mindre smickrande avsnitten för att helt enkelt får en nyanserad bild av USA.

Den allmänna bilden är ju väldigt USA vänlig och vissa verkar tro att USA gjort allting rätt alltid och endast med hela mänsklighetens goda som motiv. Just i det läget kan det vara bra med en "tillnyktringstråd" just för att skapa en mer nyanserad bild av sin "idol".

Som jag påpekade i första inlägget är väldigt många av de tankar som fortfarande genomsyrar USA baserade i postkolonialismen i början på 1800-talet vilket ledde till deras imperialistiska era. Denna följdes av en lång period av en isoleringspolitik då de inte ville ha alls med världen utanför Amerika att göra.

Efter Pearl Harbour och slutligen det kommunistiska hotet (Läs på om Dominodoktrinen myntad av Eisenhower) så gick USA återigen in i em mer imperialistisk era.

Det som jag själv tycker är intressant i det här är att det finns så mycket bra, och så mycket dåligt i alla möjliga olika typer av politiska inriktningar att det blir så förenklat när någon säger "USA är bäst och har alltid varit det (i princip)" likväl som det blir fel när man säger "USA är avskum".

Nyanserad bild var ordet. Och på tal om nyanserad bild så var ju såklart Hitler inte heller genomond i allt han gjorde. Däremot var han ju så überond när han väl fick frispel att han hamnar i det facket.

/SSB
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top