Hade nöjet att få åka med i en Carrera GT på bana ett par varv körd på gränsen av dess ägare. Borde nog funderat igenom det beslutet lite mer. Framförallt konsekvenserna om ägaren förlorade kontrollen över bilen. Samtidigt ville jag inte att han skulle hålla tillbaka något bara för att jag satt i bilen. Han fick in femmans växel istället för trean och två hjulpar hamnade utanför banan ett av varven i utgången av en kurva. Han hade satt på racing slicks. Det gick vansinnigt fort. Helt sjuk bil! Det går inte att säga något annat. Precis som F40 producerade man ett rätt stort antal bilar. Men jag tror att den har framtiden framför sig. Det är verkligen en analog bil i dess rätta mening.
Själv har jag alltid gillat F40. Det är nog den bilen jag hade köpt av gänget ovan. Som investeringsobjekt finns det nog bättre bilar att välja. Men när man köper den här typen av objekt får hjärtat vara med och bestämma rätt mycket. F50 är ett också ett säkert kort. Men det har aldrig varit någon favorit hos mig. En provkörning hade säkert förändrat den bilden. Jag vet att jag hade gillat den bakom ratten. En Pagani Zonda köper man nog om man redan ägt en och annan Ferrari. Med det sagt kan inte annat än att beundra bilen, inte minst detaljarbetet. Mclaren F1 har redan haft en sjuk värdestegring från en redan hög prisnivå. Vad kunde man köpa dem för som lägst? Enligt uppgifter på nätet kostade de 640 000 pund. Man kunde antagligen köpa en som lägst för runt 7- 10 miljoner uppskattningsvis. Man byggde bara strax över 100 exemplar. Idag säljs de nog för 40- 50 miljoner om det är rätt exemplar. Jag hade inte lagt så mycket pengar på någon bil oavsett hur förmögen jag var. Det finns ingen bil som är värd de pengarna. Inte ens Ferrari 250 GTO även om marknaden säger något annat.
Jag håller med, sådär mycket pengar skulle jag kunna tänka mig att lägga på bilar men inte på en enda bil, det blir lite löjligt. Hade jag snormycket pengar skulle jag kunna tänka mig att köpa en Pagani Huayra, efter att ha sett ett par dokumentärer om Horatio och hans bil är jag helt såld på den.
Det ironiska med Mclaren F1 är ju att de hade planerat att tillverka mycket fler men den sålde mycket sämre än de trodde den skulle göra och nu är den svindyr just därför och folk betalar tio gånger så mycket för den som det pris som ansågs för högt när den var ny. Jag måste erkänna att jag aldrig varit lika galen i den som många andra, dels för att dess storhetstid var innan jag hade något intresse för bilar och dels för att den blivit så hypad att jag tror jag blivit lite anti. Men det är klart, det skulle säkert ändra sig vid en provkörning.
Jag börjar nog luta åt Carrera GT i det där gänget, mycket för att den kostar typ hälften så mycket som en F40 eller F50 så man behöver inte vara lika pedantisk. Jag har iofs alltid varit svag för Murcielago, det är något speciellt med de där extremt rena linjerna och siluetten som verkligen tilltalar mig och det blev bara bättre med en vinge och 670hk.
Last edited: