USAs ekonomi, ett fall för lyxfällan?

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Man kan sänka räntan och öka dessutom skapa en illusion av större tillväxt.

Räntan kommer ju ganska snabbt tvingas upp igen men en på kortsikt skulle riksbanken kunna/tvingas sänka räntorna för att nå ett högre inflationsmål.

Folket generellt lever väl dessutom fortfarande i illusionen att inflation är bra eftersom det amorterar skulderna.

Och särskilt i dessa tider när vart och vartannat hushåll har skulder upp över öronen så tror jag det skulle ge kortsiktiga politiska poäng.

1. Inflation är måhända inte bra, men det är 100 ggr bättre än deflation. Eftersom det är omöjligt att detaljstyra på kort sikt (periodisk lagg) så finns stor risk för deflation med ett inflationsmål på 0, det i sin tur kan utlösa helt andra mekanismer som man ska va betydligt mer rädd för än en tillfälligt hög inflation.

2. Vad folket tror är rätt ointressant, vilket politiken insåg och erkände för sådär 14 år sen. Ointressant är däremot inte företagens investeringsvilja, till skillnad från hushållen som investerar i BIB-bakfyllor och ytterligare en Taiwan-tillverkad platt-TV så är företagandets investeringar helt avgörande för tillväxt och komparativ produktion.

Så även om du skulle kunna ha rätt (vilket jag inte tror att du har för de som förstår inflation öht förstår sannolikt också den långsiktiga katastrofen i att sträva efter en högre inflation) så skulle ingen som har nån som helst koll (risk med SD då, haha) utmana att ta ansvar för det stålbad som följer en höjd inflation.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
1. Inflation är måhända inte bra, men det är 100 ggr bättre än deflation. Eftersom det är omöjligt att detaljstyra på kort sikt (periodisk lagg) så finns stor risk för deflation med ett inflationsmål på 0, det i sin tur kan utlösa helt andra mekanismer som man ska va betydligt mer rädd för än en tillfälligt hög inflation.

2. Vad folket tror är rätt ointressant, vilket politiken insåg och erkände för sådär 14 år sen. Ointressant är däremot inte företagens investeringsvilja, till skillnad från hushållen som investerar i BIB-bakfyllor och ytterligare en Taiwan-tillverkad platt-TV så är företagandets investeringar helt avgörande för tillväxt och komparativ produktion.

Så även om du skulle kunna ha rätt (vilket jag inte tror att du har för de som förstår inflation öht förstår sannolikt också den långsiktiga katastrofen i att sträva efter en högre inflation) så skulle ingen som har nån som helst koll (risk med SD då, haha) utmana att ta ansvar för det stålbad som följer en höjd inflation.

Jag tycker inte ens att deflation är nåt konstigt. Snarare så är det för mig en mer rimlig tanke att saker sjunker i värde med tiden. En kompis som köpte ny hoj på 80-talet kunde ett år senare sälja hojen för nästan samma pengar han betalat bara för att nästa årsmodell ökat så pass mycket i värde pga inflationen.

Vi får hoppas att du har rätt och att våra politiker har tillräckligt med integritet och inte böjer sig för väljarkåren. Jag är lite desillusionerad och inte lika säker på det dock...

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Fast med tanke på att majoriteten av väljarkåren har miljonskulder och endast ett fåtal har mer än en månadslön på bankkontot så tror jag inte det blir så mycket opinion.
Det blir nog bara så att de bemedlade som läser nyheter och tänker börjar flytta sina kontanter. Sedan har vi en inte allt för liten andel av befolkningen som är sparsamma men ointresserade av sin omvärld och den klicken blir luggade på 10%. Vi snackar alltså om folk i medelklass och kanske tom sparsam underklass. Överklassen slinker nog undan.

Jag vet hur det är i Sverige men i Tyskland ska du inte underskatta delen av befolkningen som faktiskt amorterar av sina bostadslån helt, man måste som sagt i vilket fal som helst göra det på 25 år men många gör det aggressivare än så. Det är dessutom mycket vanligare att hyra både lägenhet och hus eftersom man har privata hyresvärdar, dvs privatpersoner som köper en lägenhet och hyr ut den, jag tror inte ens hyresrättsföreningar eller vad de nu heter finns här.

http://www.oecd.org/std/fin-stats/

År 2000 låg Sverige och Tyskland på 100% hushållsskulder av "disposable income", tyskarna har sedan dess minskat sin skuldsättning något (eller snarare har nog inkomsterna ökat mer än skulderna) medans Sverige har gått upp till över 150%.

Nu är ju Tyskland inget unikum inom Europa, det är väl snarare Sverige som tyvärr sticker iväg uppåt...

Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag tycker inte ens att deflation är nåt konstigt. Snarare så är det för mig en mer rimlig tanke att saker sjunker i värde med tiden. En kompis som köpte ny hoj på 80-talet kunde ett år senare sälja hojen för nästan samma pengar han betalat bara för att nästa årsmodell ökat så pass mycket i värde pga inflationen.

Vi får hoppas att du har rätt och att våra politiker har tillräckligt med integritet och inte böjer sig för väljarkåren. Jag är lite desillusionerad och inte lika säker på det dock...

Fast nu blandar du ihop begrepp här.. "VÄrde" har inget att göra med inflation annat än när det gäller just pengar. Att ett "ting" ökar nominellt i pris pga hög inflation betyder ju inte att det ökat i värde.

Och problemet med deflation är att det snabbt blir svårt för företag att räkna hem investeringar, då dröjer man med dem så länge som möjligt vilket direkt påverkar tillväxten med konsekvensen att deflationen späs på ytterligare.. bla bla ond spiral bla bla det är SJUKT svårt att vända en sån trend. Hög inflation däremot stäver man lätt genom att höja räntan. Mycket bättre.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Fast nu blandar du ihop begrepp här.. "VÄrde" har inget att göra med inflation annat än när det gäller just pengar. Att ett "ting" ökar nominellt i pris pga hög inflation betyder ju inte att det ökat i värde.

Och problemet med deflation är att det snabbt blir svårt för företag att räkna hem investeringar, då dröjer man med dem så länge som möjligt vilket direkt påverkar tillväxten med konsekvensen att deflationen späs på ytterligare.. bla bla ond spiral bla bla det är SJUKT svårt att vända en sån trend. Hög inflation däremot stäver man lätt genom att höja räntan. Mycket bättre.

Jag vet det där.

Men Svenssons uppfattning om goda affärer räknas bara i nominella termer. Han har gjort en bättre affär om han får 102 kr om fem år än om han får 100 kr idag.

Om det nu är så svårt för företagen att räkna hem de investeringarna så kanske det är så pass dåliga affärer att dom ändå inte borde göras. Men nu är vi kanske off topic igen ute ibland mina egna mer filosofiska tankar som jag ju inte kommer få nåt alternativt nobelpris för. :D

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Jag vet hur det är i Sverige men i Tyskland ska du inte underskatta delen av befolkningen som faktiskt amorterar av sina bostadslån helt, man måste som sagt i vilket fal som helst göra det på 25 år men många gör det aggressivare än så.

År 2000 låg Sverige och Tyskland på 100% hushållsskulder av "disposable income", tyskarna har sedan dess minskat sin skuldsättning något (eller snarare har nog inkomsterna ökat mer än skulderna) medans Sverige har gått upp till över 150%.

Nu är ju Tyskland inget unikum inom Europa, det är väl snarare Sverige som tyvärr sticker iväg uppåt...

Sverige hade alla möjligheter att dra i handbromsen i ett tidigt skede. Både socialdemokratiska som borgerliga regeringarna har sedan krisåren på 90- talet låtit marknaden skena iväg. Mest besviken är jag nog på alliansen som faktiskt bidrog till att elda på utvecklingen i ett skede när det var uppenbart att man istället borde försökt kyla ner den.

Byggsektorn hade rätt stora problem under krisåren på 90-talet. Det skulle inte förvåna mig om den tillsammans med banksektorn har suttit och påverkat politikerna om det förträffliga med att inte ha amorteringar. Man hade nog haft svårt att sälja sin nyproduktion om man haft amorteringskrav på 20- 30 år. Bankerna rätt nöjda med att ha låst in flertalet bostadsköpare på livstid. Svårt att tänka mig något annat. Om det trots allt skulle uppstå en krasch där folk tvingas sälja har man fortfarande låst in kunden. Då lär man nog vilja att denne amorterar av de resterande pengarna då det inte finns någon underliggande säkerhet kvar. Ingen angenäm situation direkt.

Verkar som att Riksbanken vill använda andra medel än räntan för att komma åt hushållsskulderna; http://www.di.se/artiklar/2013/10/16/sa-mycket-vill-ingves-hoja-din-ranta/

Har bankerna rätt att höja utlåningsräntan på befintliga bostadslån om kapitalkravet ökar? Annars slår ju det där mot vinsterna innan de rullat över alla lån och det lär ju dröja ett tag...

Det skulle inte förvåna mig det minsta om man kan öka räntan enligt avtalet som kunderna skrivit under. Där finns säkert en klausul som man kan utnyttja.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Den här videon är rätt pedagogisk. Kan rekommendera den för er som vill få förklarat på ett enkelt sätt hur pengar skapas och hur det ekonomiska systemet att titta på den.

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Sverige hade alla möjligheter att dra i handbromsen i ett tidigt skede. Både socialdemokratiska som borgerliga regeringarna har sedan krisåren på 90- talet låtit marknaden skena iväg. Mest besviken är jag nog på alliansen som faktiskt bidrog till att elda på utvecklingen i ett skede när det var uppenbart att man istället borde försökt kyla ner den.

Byggsektorn hade rätt stora problem under krisåren på 90-talet. Det skulle inte förvåna mig om den tillsammans med banksektorn har suttit och påverkat politikerna om det förträffliga med att inte ha amorteringar. Man hade nog haft svårt att sälja sin nyproduktion om man haft amorteringskrav på 20- 30 år. Bankerna rätt nöjda med att ha låst in flertalet bostadsköpare på livstid. Svårt att tänka mig något annat. Om det trots allt skulle uppstå en krasch där folk tvingas sälja har man fortfarande låst in kunden. Då lär man nog vilja att denne amorterar av de resterande pengarna då det inte finns någon underliggande säkerhet kvar. Ingen angenäm situation direkt.

Jag tror inte bankerna klagar heller, de bygger ju upp en bas med "eviga" tillgångar som inte amorterar, har låg risk och god lönsamhet, framförallt i relation till kapitalkraven.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Är du trygg i det? :rofl

På sätt och vis kan jag ju hålla med honom om att det är låg risk att låna ut några mille till hushåll. I det långa loppet så är det summor som banken kan mjölka ur de flesta kunder om man ger det lite tid. Även om bostaden faller 2 miljoner i värde så är det pengar som banken på 20-30 års sikt kan mjölka av de flesta par.

Men på kortare sikt så ser jag det inte som riskfritt med alla effekter det triggar igång.

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Är du trygg i det? :rofl

Jämfört med annan typ av utlåning brukar huslån ha väldigt låga, för att inte säga extremt låga, förluster. Bostadslån har ju fått mycket uppmärksamhet på sistone men jag skulle bli förvånad om de haft högre förluster i snitt än annan utlåning sedan 2007, framförallt sett över tid eftersom du har mycket högre återvinningar från privatpersoner men de tar längre tid att få igen. Om man inte håller på att sälja ut lånen i komplicerade paket för hemdiskade reavinster och utfärda kreditskydd för de så till den milda grad att ingen längre vet vem som har vilken exponering mot vilka risker så gör det att man slipper förtroendekrisen som drabbade USA.

Kapitalkravet är ju dessutom löjligt lågt i Sverige, efter höjningen är det väl under 2% för kreditrisken?

Last edited:

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Jämfört med annan typ av utlåning brukar huslån ha väldigt låga, för att inte säga extremt låga, förluster. Bostadslån har ju fått mycket uppmärksamhet på sistone men jag skulle bli förvånad om de haft högre förluster i snitt än annan utlåning sedan 2007, framförallt sett över tid eftersom du har mycket högre återvinningar från privatpersoner men de tar längre tid att få igen.

Nå, jag minns förra bo- och bankkraschen. Det var inte sänkta bopriser som utöste den utan chockhöjda räntor. De höga räntorna tvingade folk att sälja och långtifrån alla som hamnade trångt hade förlorat jobbet. Detta fick priserna att rasa så att försäljningen inte täckte lånen. Det finns folk som varit skuldsatta långt in på 2000-talet, 15-20 år efteråt. De har troget fått sitta i hyresrätt och betala av sitt bolån.

Sedan gjorde väl arbetslösheten sitt till.

Jag vet inte vad som händer om det blir en kreditkris till. Men stigande räntor och arbetslöshet kan ställa till ett elände. Jag hade 12,85% ränta. :rolleyes:

I bästa fall blir det som i dagens Danmark, i värsta som 90-talets kris.

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Nå, jag minns förra bo- och bankkraschen. Det var inte sänkta bopriser som utöste den utan chockhöjda räntor. De höga räntorna tvingade folk att sälja och långtifrån alla som hamnade trångt hade förlorat jobbet. Detta fick priserna att rasa så att försäljningen inte täckte lånen. Det finns folk som varit skuldsatta långt in på 2000-talet, 15-20 år efteråt. De har troget fått sitta i hyresrätt och betala av sitt bolån.

Precis, det är det jag menar med att man har mycket högre återvinningar vid bostadslån är vid så gott som all annan utlåning, även om värdet på huset går ned. Däremot brukar återvinningen anses som osäker när obeståndet inträffar så att man måste redovinsningsmässigt ta rätt stora nedskrivningar på fordringarna initialt och sedan bokar man återvinningarna som intäkter och det gör att banken kan få slut på kapital och gå i konkurs pga orealiserade förluster.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati

I Sverige får det nog ändå än så länge anses vara rätt riskfritt att låna ut pengar till bostäder jämfört med mycket annat. Även om marknaden kraschar rejält är man ansvarig för lånen till sin död. Som låntagare för man fundera på risken att något sådant inträffar. Det kan få förödande konsekvenser för enskilda personer som vi såg på 90-talet. Bankerna återtar panten (bostaden).

På 90-talet sattes många fastigheter i särskilda bolag där dåliga krediter hamnade. Där förvaltades de under ett par år tills de såldes vidare. Man sålde alltså inte av tillgångarna och tog förlusterna utan väntade på ett bättre marknadsläge. På så sätt höll man nere kreditförlusterna i slutändan. Skattebetalarna fick givetvis hålla banksystemet flytande under tiden. Precis samma sak har man gjort under senaste krisen.

När det gäller privatbostäder tvingas man nog realisera förlusterna rätt omgående. Man kan inte agera hyresvärd på enskilda lägenheter eller hus i avvaktan på bättre tider. Läget är annorlunda om det hade rört sig om bostadsrättsföreningar i kris eller fastighetsbolag. Dessa hade man enkelt kunna sätta in i bolag och vänta tills den värsta fasen är förbi och börja avyttra dem och avveckla bolaget när allt är klart. Skulle man sedan få en sittande regering att införa marknadshyror skulle man kunna avyttra fastigheterna med mindre kreditförluster. Nu påstår jag inte att man hade gjort det sista. Men det visar på hur man med regleringar kan påverka marknaden.

Såg nu att regeringen har ett nytt lagförslag. Det är nog i enighet med vad man håller på att införa i övriga Europa.

Regeringens förslag (ordagrant från lagrådsremissen): En kreditgivares rätt till betalning i förtid av ett bostadslån vid försämring av säkerheten begränsas. En allmän prisnedgång på bostadsmarknaden ska inte ge rätt till förtidsbetalning.

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/sverige/regeringen-baddar-for-det-varsta_8619886.svd

Det fungerar möjligtvis vid en tillfällig svacka i ekonomin där skyddsnäten i samhället kan se till att folk har möjlighet att betala sina räntor.

I EU har man tydligen lite förändringar på gång för att stärka för konsumenterna.

Parlamentet fick in en ny regel som säger att det kan räcka med att lämna tillbaka säkerheten, exempelvis själva fastigheten, för att betala av lånet, förutsatt att långivare och låntagare enats om detta i avtalet.

Om en låntagare inte kan betala tillbaka sitt lån ska reglerna innehålla bestämmelser för hur fastigheten ska säljas till bästa möjliga pris och för att göra det lättare att klara av återstående återbetalningar, detta för att skydda konsumenterna och hindra att de blir djupt skuldsatta under långa perioder.

http://www.europarl.europa.eu/news/...ler-för-att-minska-riskerna-för-bostadsköpare

Återstår sedan att se vad nya regleringar får för effekter på marknaden.

Last edited:

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
I Sverige får det nog ändå än så länge anses vara rätt riskfritt att låna ut pengar till bostäder jämfört med mycket annat. Även om marknaden kraschar rejält är man ansvarig för lånen till sin död. Som låntagare för man fundera på risken att något sådant inträffar. Det kan få förödande konsekvenser för enskilda personer som vi såg på 90-talet. Bankerna återtar panten (bostaden).

Jo, du har helt rätt. Det är de så kallade bolånetorskarna som sitter med den största risken.

När bankerna kraschade på 90-talet i Sverige var det kanske lånen till fastighetsbolagen som spökade?

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Såg nu att regeringen har ett nytt lagförslag. Det är nog i enighet med vad man håller på att införa i övriga Europa.

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/sverige/regeringen-baddar-for-det-varsta_8619886.svd

Det fungerar möjligtvis vid en tillfällig svacka i ekonomin där skyddsnäten i samhället kan se till att folk har möjlighet att betala sina räntor.

I EU har man tydligen lite förändringar på gång för att stärka för konsumenterna.

Det där är helt rätt, det finns ingen anledning att man ska tvingas förtidslösa sitt lån om bostaden minskar i värde pga av allmänna marknadsläget därför att (a) bankerna ska låna ut mot låntagarens inkomst och inte mot säkerheten i bostaden, dvs lånens risk ska inte förändras väsentligt även om husets värde minskar 20-30% mot vad det var värt vid köpet, (b) om man betalar ränta/amorterar enligt avtalet med banken ska de inte ha någon rätt att tvinga en att förtidslösa lånet och (c) det kan hjälpa att förhindra att nedgången i värde på bostäder späs på genom att en massa ytterligare hus tvingas ut på marknaden där låntagaren egentligen har råd med lånet men huset har minskat i värde.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Det där är helt rätt, det finns ingen anledning att man ska tvingas förtidslösa sitt lån om bostaden minskar i värde pga av allmänna marknadsläget därför att (a) bankerna ska låna ut mot låntagarens inkomst och inte mot säkerheten i bostaden, dvs lånens risk ska inte förändras väsentligt även om husets värde minskar 20-30% mot vad det var värt vid köpet, (b) om man betalar ränta/amorterar enligt avtalet med banken ska de inte ha någon rätt att tvinga en att förtidslösa lånet och (c) det kan hjälpa att förhindra att nedgången i värde på bostäder späs på genom att en massa ytterligare hus tvingas ut på marknaden där låntagaren egentligen har råd med lånet men huset har minskat i värde.

Jag håller med dig. Sedan är det ändå så att man använder sig av bostaden som säkerhet för lånen. Det finns ju inte en chans att man lånar ut så stora summor som man faktiskt gör enbart på vederbörandes inkomster. De räcker för att betala räntor och möjligtvis amorteringar av lånen på extremt lång tid om man ser till dagens prisnivå och ränteläge. Principiellt är det viktigt att att stärka konsumenternas skydd. Det leder förhoppningsvis till att bankerna blir försiktigare i sin utlåning.

I huvudtaget finns det tecken på att man gör ett och annat för att strama åt bankernas utlåning på bostadsmarknaden. Det är bara att hoppas att det biter och att bostadsköparna blir lite försiktigare. Bara för att man har ett starkare konsumentskydd framöver betyder det inte att det är fritt fram. I slutändan är man ändå skyldig att tänka efter själv vilka risker man är beredd att ta och med det även vara beredd att ta konsekvenserna av dåliga beslut när det brinner i knutarna. Det är lätt att skylla på politiker och banker. I slutändan är det väljarna som har valt sina företrädare och därmed indirekt varit med och påverkat vilken riktning samhället ska ta. Det var inte många som protesterade när banken tills rätt nyligen ansåg att det inte behövdes några amorteringar eller att man var generös när det gällde kapitalinsatsen. Det var ju så billigt att låna. Hela samhället fick hybris.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Finns mycket man kan tycka om det där men inte är det helt 100% rätt.

Ska staten gå in och retroaktivt ändra avtal ingångna mellan två olika parter? Är det fler områden där staten ska gå in och ändra ingångna avtal?

Nu är det ju så att majoriteten av de som köper sina hus använder just huset som säkerhet för att få låg ränta. Lånar du med din lön som säkerhet så snackar vi blankolån med helt andra räntor.
Jämför om man belånar aktier och dom sedan sjunker i värde så åker man på tvångsförsäljning om man inte snabbt kan tillföra den säkerhet som fattas.
Visst kan jag tycka att det var rätt åt bankerna i usa när dom fick ta över vissa bostäder som fallit i värde. Men där såg regelverket ut på det viset redan när bostaden köptes och om banken då ändå lånade ut till lite för väl tilltagna värderingar. Ja då kan dom gått få stå där med huset.

Ja, om bankerna börjar tvångssälja hus så kommer det pressa ner bostadsmarknaden ytterligare men det är också bankens enda trygghet att just flytta staffetpinnen till nästa person/familj och göra om innevarande ägare till en bostadslös torsk med ett blankolån på en förlust a några hundra kkr.
Helt plötsligt har banken fått dubbelt så många löneslavar som gemensamt slavar till att samma totalsumma av skulder.

Ändras reglerna enligt detta förslag så kommer bankerna direkt börja ställa högre säkerhetskrav på nya låntagare och även kräva betydligt snabbare amorteringar. Hur kommer det påverka det bostadsmarknaden?

Redan idag när det krävs 15% säkerhet så har antalet potentiella köpare minskat rejält. Börjar bankerna nu kräva 25%(?) för att ta höjd för värdeminskningar så kommer antalet potentiella bostadsköpare minska ytterligare rejält.

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping