USAs ekonomi, ett fall för lyxfällan?

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Nu är det ju så att majoriteten av de som köper sina hus använder just huset som säkerhet för att få låg ränta. Lånar du med din lön som säkerhet så snackar vi blankolån med helt andra räntor.
Jämför om man belånar aktier och dom sedan sjunker i värde så åker man på tvångsförsäljning om man inte snabbt kan tillföra den säkerhet som fattas.
Visst kan jag tycka att det var rätt åt bankerna i usa när dom fick ta över vissa bostäder som fallit i värde. Men där såg regelverket ut på det viset redan när bostaden köptes och om banken då ändå lånade ut till lite för väl tilltagna värderingar. Ja då kan dom gått få stå där med huset.

Det är klart att man sätter huset som säkerhet även i framtiden, vad jag menar är att bankerna ska basera sina kreditbeslut på kundens förmåga att betala tillbaka lånet, inte på en kalkyl med antagande om 100% återvinning från huset som säkerhet och därmed kan man låna ut till vem som helst (som i USA).

Ja, om bankerna börjar tvångssälja hus så kommer det pressa ner bostadsmarknaden ytterligare men det är också bankens enda trygghet att just flytta staffetpinnen till nästa person/familj och göra om innevarande ägare till en bostadslös torsk med ett blankolån på en förlust a några hundra kkr.
Helt plötsligt har banken fått dubbelt så många löneslavar som gemensamt slavar till att samma totalsumma av skulder.

Bankens trygghet för bostadslån ska först och främst komma från kundens återbetalningsförmåga (men fortfarande med bostaden som säkerhet) och den är oförändrad, om man inte blir arbetslös osv, och därför förändras inte lånets risk väsentligt om bostadens marknadsvärde minskar och det finns därför heller ingen anledning att tvångslösa lånet så länge kunden sköter betalningarna. Detta är om bankerna skött sin kreditgivning på rätt sätt, vill säga. Lånar man ut med attityden "spelar ingen roll vem som är kund eftersom vi har bostaden som säkerhet och därför ingen risk" så går det som i USA.

Ändras reglerna enligt detta förslag så kommer bankerna direkt börja ställa högre säkerhetskrav på nya låntagare och även kräva betydligt snabbare amorteringar. Hur kommer det påverka det bostadsmarknaden?

Redan idag när det krävs 15% säkerhet så har antalet potentiella köpare minskat rejält. Börjar bankerna nu kräva 25%(?) för att ta höjd för värdeminskningar så kommer antalet potentiella bostadsköpare minska ytterligare rejält.

Jag läste senast idag ett par artiklar om att bostadsmarknaden tagit fart rejält igen med kortare och kortare tider för att sälja bostäder och spekulationer om att priserna skulle öka över 10% under kalenderåret så det verkar behövas lite mer för att lugna ned saker och ting. Det var iofs främst STHLM, GBG och Malmö men så brukar det ju vara

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det är klart att man sätter huset som säkerhet även i framtiden, vad jag menar är att bankerna ska basera sina kreditbeslut på kundens förmåga att betala tillbaka lånet, inte på en kalkyl med antagande om 100% återvinning från huset som säkerhet och därmed kan man låna ut till vem som helst (som i USA)....

Om man inte kan tvinga kunde från huset, öka amorteringskraven eller omvandla delar av bostadslånet till blankolån så är den sk säkerheten från bostaden inte mer värd som säkerhet än bilen du har utanför garageporten. Då är bostadslånet bara att definiera som ett blankolån.

Jämför att även för ett blankolån så kan det via kronofogden tvingas fram försäljning av dina tillgångar. Och det är till den nivån staten då flyttar bostadslånet.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Enligt EU förslaget måste man avtala om att kunna lämna tillbaka bostaden mot att man blir skuldfri. Det är säkert något man kommer att få betala en riskpremie för.

Enligt förslaget som regeringen presenterade måste man fortfarande kunna betala sina räntor. Kan man inte det då blir det fortfarande så att banken kommer att ta över bostaden och sälja den. Drabbar det många samtidigt kommer marknaden att pressas ytterligare precis som tidigare. Förslaget är nog mer tänkt att skydda i en temporärt prisfall.

Jag är lite nyfiken på hur EU har tänkt sig att bostaden ska säljas till bästa pris. Tanken med det förslaget måste vara att hindra banken från att sälja bostaden vidare utanför marknaden. T ex någon god bankkund som får förköpsrätt. Sådant har ju förekommit vid tidigare kriser. Kan inte se att man kan tvinga banken att behålla bostaden i väntan på att marknadsläget ska återhämta sig. Vem ska stå för risken under tiden?

Last edited:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Om man inte kan tvinga kunde från huset, öka amorteringskraven eller omvandla delar av bostadslånet till blankolån så är den sk säkerheten från bostaden inte mer värd som säkerhet än bilen du har utanför garageporten. Då är bostadslånet bara att definiera som ett blankolån.

Jämför att även för ett blankolån så kan det via kronofogden tvingas fram försäljning av dina tillgångar. Och det är till den nivån staten då flyttar bostadslånet.

Om man inte sköter lånet så kan naturligtvis banken realisera sin säkerhet i bostaden, vad jag menar är att så länge man sköter sitt lån ska inte banken ha rätt att tvångsinlösa lånet eller lägga om delar till blancolån för att grannens hus såldes billigt och marknadsvärdet på det egna huset befaras ha sjunkit.

Last edited:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Enligt EU förslaget måste man avtala om att kunna lämna tillbaka bostaden mot att man blir skuldfri. Det är säkert något man kommer att få betala en riskpremie för.

Enligt förslaget som regeringen presenterade måste man fortfarande kunna betala sina räntor. Kan man inte det då blir det fortfarande så att banken kommer att ta över bostaden och sälja den. Drabbar det många samtidigt kommer marknaden att pressas ytterligare precis som tidigare. Förslaget är nog mer tänkt att skydda i en temporärt prisfall.

Jag är lite nyfiken på hur EU har tänkt sig att bostaden ska säljas till bästa pris. Tanken med det förslaget måste vara att hindra banken från att sälja bostaden vidare utanför marknaden. T ex någon god bankkund som får förköpsrätt. Sådant har ju förekommit vid tidigare kriser. Kan inte se att man kan tvinga banken att behålla bostaden i väntan på att marknadsläget ska återhämta sig. Vem ska stå för risken under tiden?

Det där med att man kan "lämna igen" huset och bli skuldfri är ju en av grundpelarna i jänkarnas soppa, det verkar inte vara några genier som sitter i EU. Det beror iofs på vilka kriterier som ska uppfyllas för att man ska få lämna igen det.

Skillnaden med regeringens förslag blir att de som fortfarande kan betala sina räntor/lån, dvs i stort sett alla som inte drabbas av andra omständigheter som arbetslöshet, sjukdom osv, kan fortsätta betala sina lån och bo kvar i sina hus trots att värdet gått ned en aning. Det gör ju att mindre hus kommer ut på en redan vikande marknad och borde dämpa prisfallet. Annars blir det ju en nedåtgående spiral; fler hus kommer ut på marknaden, priserna sjunker ännu mer, värdet på husen som säkerhet minskar och bankerna tvångsinlöser fler lån (trots att ägarna betalar på lånet enligt vad de kommit överens med banken om) och ännu fler hus kommer ut på marknaden osv...

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Om man inte sköter lånet så kan naturligtvis banken realisera sin säkerhet i bostaden, vad jag menar är att så länge man sköter sitt lån ska inte banken ha rätt att tvångsinlösa lånet eller lägga om delar till blancolån för att grannens hus såldes billigt och marknadsvärdet på det egna huset befaras ha sjunkit.

Om man tänker sig små fall på bostadsmarknaden så är det väl inget problem.

Men i ett scenario där bostadspriserna faller extremt mycket säg 50% så vore det ganska förödande om bankerna måste vänta in hela raset. Och hur kommer bankernas långivare att reagera vid ett sånt scenario?

Många bostadsägare har ju varit ganska snabba hos banken för att öka sina lån i takt med att värdet ökat men när värdet på bostaden sjunker så vill man inte sälja sin SUV för att tillföra mer säkerhet...

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Men i ett scenario där bostadspriserna faller extremt mycket säg 50% så vore det ganska förödande om bankerna måste vänta in hela raset.

Det där är verkligen ett exceptionellt scenario. Har det någonsin inträffat i svensk historia? Jag undrar om det fallit så mycket ens i dagens Spanien... jag skall googla och se om jag hittar siffran. Vänta.... återkommer.

Här är jag igen...

http://www.svd.se/naringsliv/investera/bostadsaffar/huspriserna-har-rasat-i-spanien_7013945.svd'

Från 2010 - 12 - 02:

De som köpte bostad i Spanien under 2007, innan finanskrisen slog till, har i vissa fall fått se sitt hus halveras i värde. Mäklare i Spanien talar om prisfall på allt från 25 till 50 procent.

För 20 år sedan i Sverige kunde vissa bostadsrätter med hög avgift bli i princip värdelösa, men de var å andra sidan inte extremt dyra från början. En käftsmäll att på den tiden förlora kanske 40.000 SEK men ändå. Snittfallet var mycket lägre.

Jag googlar igen för att hitta prisfallet i vår bostadskrasch. Vänta...

Som synes handlar det om ca 20% 1992-1994. Med det välfärdssystem vi har, och det faktum att statens finanser är hyffsade och kan agera krock-kudde... det blir inte ett fall på 50%. Då får nog kometen slå ner eller något?

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det där är verkligen ett exceptionellt scenario. Har det någonsin inträffat i svensk historia? Jag undrar om det fallit så mycket ens i dagens Spanien... jag skall googla och se om jag hittar siffran. Vänta.... återkommer.

Här är jag igen...

http://www.svd.se/naringsliv/investera/bostadsaffar/huspriserna-har-rasat-i-spanien_7013945.svd'

Från 2010 - 12 - 02:

För 20 år sedan i Sverige kunde vissa bostadsrätter med hög avgift bli i princip värdelösa, men de var å andra sidan inte extremt dyra från början. En käftsmäll att på den tiden förlora kanske 40.000 SEK men ändå. Snittfallet var mycket lägre.

Jag googlar igen för att hitta prisfallet i vår bostadskrasch. Vänta...

Vi vet ju inte om det fallit färdigt i Spanien ännu...
Även 30 % börjar utgöra en miljonskuld i ganska många fall.

Och som du själv säger så kan ju en bostadsrätt alltid falla med 100 %. Om några bostadsägare inte längre har råd att betala sin avgift så kan ju föreningen gå i konkurs och då står allihop där med bara quken i näven.

Last edited:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Om man tänker sig små fall på bostadsmarknaden så är det väl inget problem.

Men i ett scenario där bostadspriserna faller extremt mycket säg 50% så vore det ganska förödande om bankerna måste vänta in hela raset. Och hur kommer bankernas långivare att reagera vid ett sånt scenario?

Många bostadsägare har ju varit ganska snabba hos banken för att öka sina lån i takt med att värdet ökat men när värdet på bostaden sjunker så vill man inte sälja sin SUV för att tillföra mer säkerhet...

Fast så länge kunden kan betala sitt lån spelar det ingen roll hur säkerhetens värde minskar.

Sjunker bostadsmarknaden med 50% så lär ju hela ekonomin i stort sett ha kollapsat och jag erkänner villigt att jag inte kan nog om nationalekonomi för att säga vad som kommer hända då men bankerna är med största sannolikhet redan i konkurs så det blir ju staten som bestämmer vad som händer med bolånen.

Så länge kunderna betalar på lånen och deras betalningsförmåga inte försämrats finns det egentligen ingen anledning att göra några nedskrivningar på lånens värde så bankernas långivare borde inte säga så mycket om det. Problemet är väl att i ett scenario där huspriserna gått ned 50% är större delen av ekonomin på väg ned i helvetet vilket betyder att de privatpersoner och företag som finansierar bankerna förmodligen som bäst försöker få ut sina pengar från bankerna, som är i konkurs, för att betala sina skulder.

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
För att återgå till det betydligt roligare ämnet sportbilar, och inte nödvändigtvis bara tyska, så finns det en dem potentiella investeringsobjekt i den här filmen.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Spaniens bostadsmarknad verkar ha gått ned runt 38% sedan toppen.

http://in.reuters.com/article/2013/09/06/idINL6N0H210W20130906

Oväntat att utländska kapitalfonder cirklar likt korpar i väntan på att få en bit av liken.

The bad bank is still getting its house in order and is unlikely to jumpstart the market this year. It aims to get the best price and has 15 years to unload its stock. Since the majority of its capital is in the hands of the country’s banks, few expect it to sell at rock-bottom prices.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
För att återgå till det betydligt roligare ämnet sportbilar, och inte nödvändigtvis bara tyska, så finns det en dem potentiella investeringsobjekt i den här filmen.

Hade nöjet att få åka med i en Carrera GT på bana ett par varv körd på gränsen av dess ägare. Borde nog funderat igenom det beslutet lite mer. Framförallt konsekvenserna om ägaren förlorade kontrollen över bilen. Samtidigt ville jag inte att han skulle hålla tillbaka något bara för att jag satt i bilen. Han fick in femmans växel istället för trean och två hjulpar hamnade utanför banan ett av varven i utgången av en kurva. Han hade satt på racing slicks. Det gick vansinnigt fort. Helt sjuk bil! Det går inte att säga något annat. Precis som F40 producerade man ett rätt stort antal bilar. Men jag tror att den har framtiden framför sig. Det är verkligen en analog bil i dess rätta mening.

Själv har jag alltid gillat F40. Det är nog den bilen jag hade köpt av gänget ovan. Som investeringsobjekt finns det nog bättre bilar att välja. Men när man köper den här typen av objekt får hjärtat vara med och bestämma rätt mycket. F50 är ett också ett säkert kort. Men det har aldrig varit någon favorit hos mig. En provkörning hade säkert förändrat den bilden. Jag vet att jag hade gillat den bakom ratten. En Pagani Zonda köper man nog om man redan ägt en och annan Ferrari. Med det sagt kan inte annat än att beundra bilen, inte minst detaljarbetet. Mclaren F1 har redan haft en sjuk värdestegring från en redan hög prisnivå. Vad kunde man köpa dem för som lägst? Enligt uppgifter på nätet kostade de 640 000 pund. Man kunde antagligen köpa en som lägst för runt 7- 10 miljoner uppskattningsvis. Man byggde bara strax över 100 exemplar. Idag säljs de nog för 40- 50 miljoner om det är rätt exemplar. Jag hade inte lagt så mycket pengar på någon bil oavsett hur förmögen jag var. Det finns ingen bil som är värd de pengarna. Inte ens Ferrari 250 GTO även om marknaden säger något annat.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Jo, jag såg att Goldman var på väg in på spanska bostadsmarknaden...

Med tanke på den överproduktion som varit i Spanien kommer det nog ta lång tid innan man ser en återhämtning. Fast det är klart köper man de bästa lägena är det en annan sak. De har alltid ett värde även i dåliga tider.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Hade nöjet att få åka med i en Carrera GT på bana ett par varv körd på gränsen av dess ägare. Borde nog funderat igenom det beslutet lite mer. Framförallt konsekvenserna om ägaren förlorade kontrollen över bilen. Samtidigt ville jag inte att han skulle hålla tillbaka något bara för att jag satt i bilen. Han fick in femmans växel istället för trean och två hjulpar hamnade utanför banan ett av varven i utgången av en kurva. Han hade satt på racing slicks. Det gick vansinnigt fort. Helt sjuk bil! Det går inte att säga något annat. Precis som F40 producerade man ett rätt stort antal bilar. Men jag tror att den har framtiden framför sig. Det är verkligen en analog bil i dess rätta mening.

Själv har jag alltid gillat F40. Det är nog den bilen jag hade köpt av gänget ovan. Som investeringsobjekt finns det nog bättre bilar att välja. Men när man köper den här typen av objekt får hjärtat vara med och bestämma rätt mycket. F50 är ett också ett säkert kort. Men det har aldrig varit någon favorit hos mig. En provkörning hade säkert förändrat den bilden. Jag vet att jag hade gillat den bakom ratten. En Pagani Zonda köper man nog om man redan ägt en och annan Ferrari. Med det sagt kan inte annat än att beundra bilen, inte minst detaljarbetet. Mclaren F1 har redan haft en sjuk värdestegring från en redan hög prisnivå. Vad kunde man köpa dem för som lägst? Enligt uppgifter på nätet kostade de 640 000 pund. Man kunde antagligen köpa en som lägst för runt 7- 10 miljoner uppskattningsvis. Man byggde bara strax över 100 exemplar. Idag säljs de nog för 40- 50 miljoner om det är rätt exemplar. Jag hade inte lagt så mycket pengar på någon bil oavsett hur förmögen jag var. Det finns ingen bil som är värd de pengarna. Inte ens Ferrari 250 GTO även om marknaden säger något annat.

Mitt problem med klassiska sportbilar är att allt eftersom värdet ökar, så minskar användbarheten.
En räser till cruising är bara fjantigt.
Därför blev jag varm i själen av Kenny Bräcks körning på Goodwood:

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping