USAs ekonomi, ett fall för lyxfällan?

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Amorteringsfria lån, avdragsgilla räntekostnader och väldigt låga räntor; vem kunde ana att det skulle bli en bostadsbubbla? :banana

Mmm.. Fast amorteringsfriheten är ju bortreglerad sedan några år, och räntan är inte SÅ mkt lägre realt räknat som det ser ut (jo det är den, men inflationen justererar bort mkt av det). Problemet är ju att kreti och pleti inte förstår real-begreppet utan bara räknar på hur många stor-stark och planka på Harrys det är kvar när räkningarna är betalda.

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Mmm.. Fast amorteringsfriheten är ju bortreglerad sedan några år, och räntan är inte SÅ mkt lägre realt räknat som det ser ut (jo det är den, men inflationen justererar bort mkt av det). Problemet är ju att kreti och pleti inte förstår real-begreppet utan bara räknar på hur många stor-stark och planka på Harrys det är kvar när räkningarna är betalda.

Måste man amortera av hela sitt bostadslån under sin livstid nuförtiden?

Last edited:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Såg ni förslaget som IMF presenterar i en rapport? 10% engångskatt på nettobesparingarna inom EU och man är tillbaka på 2007 års nivå.

http://goldsilverworlds.com/money-c...a-super-tax-of-10-on-all-savings-in-eurozone/

Dags att flytta ut alla pengar ur Tyskland nu alltså. Och lycka till att beskatta besparingar i Tyskland och Frankrike för att betala av skulderna i sydeuropa. Då är det ju lika bra att lägga ned euron utan det där förslaget så slipper de i alla fall ett krig.

Sedan har jag egentligen aldrig förstått varför skulderna skulle vara ett sådant problem, både Italien och Spanien har väl lägre skulder i % av BNP än Tyskland och ändå betalar tyska staten den överlägset lägsta inlåningskostnaden och har alltså lägre risk. (Edit; jag hade fel; Spanien har samma nivå som Tyskland och Italien ligger 50% högre på 125%). Det verkar alltså inte som det är skulderna som är problemet utan den underliggande ekonomin och hur man ska få igång en ekonomi, dvs konsumtionen, genom att beslagta 10% av nettotillgångarna övergår i alla fall mitt nationalekonomiska förstånd, som iofs är rätt begränsat.

Jag tror också det är viktigare att balansera konkurrenskraften i ekonomierna och om jag kommer ihåg rätt är enhetskostnaderna högre i de södra länderna i euron än de norra trots att värdet på det de producerar är lägre. De är alltså överbetalda jämfört med vad de producerar. I vanliga fall balanserar ju ofta valutan ut det där genom att den blir svagare och exporterna blir billigare men eftersom man satt sig i en båt där man inte har egen valuta måste man nog bita i det sura äpplet och bli billigare eller börja producera mer. Det går ju t.ex. inte att ha indexuppräknade löner som i Spanien där lönerna höjs varje år oavsett inflation, tillväxt eller andra relevanta faktorer.

Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM

Amortering ned till 75% belåningsgrad möjligen. I övrigt verkar bankerna ha rätt fria tyglar i det området(egen erfarenhet då jag för en vecka sen fick in offerter från 5 olika banker). Det enda krav som var någorlunda fast var 15% insats. Något annat finns inte framställt. FI vill få till att det ställs amorteringskrav ner till 60%. Men då är det på marknadsvärdet, går huspriserna i området upp lite lagom är man kvickt nedanför gränsen efter en värdeing och kreti å pleti drar i amorteringsbromsen igen. Ställ istället kravet som ex. Nederländerna att det ska betalas av i helhet på 30år. Då hade en del fått flytta..

Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc

Hur många stor stark och planka det finns kvar är det viktigaste.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Såg ni förslaget som IMF presenterar i en rapport? 10% engångskatt på nettobesparingarna inom EU och man är tillbaka på 2007 års nivå.

http://goldsilverworlds.com/money-c...a-super-tax-of-10-on-all-savings-in-eurozone/

Vet inte om man ska skratta eller gråta. När jag var liten gynnades fröken Slösa mer än fröken Spara av staten och någonstans inom mig har jag ju sedan tonåren trott att det där kommer att ändras men det går snarare åt andra hållet. Det blir bara allt mer gynnsamt att leva ur hand i mun och inteckna sin framtid. Staten kommer ändå alltid att lugga den proletär som har levt lite lagom sparsamt. Och de allra rikaste lyckas alltid slinka undan.

Och jag drar mig till minnas hur man hånskrattat åt pensionärerna med sina sparslantar gömda i madrassen.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
På något sätt blir det nog så. Fast inte med engångsskatt utan inflation?

Tja, man kan ju säga att Sverige med den förmögenhetsskatt vi hade förut tog de där 10 procenten vart 7e år...

Men Sverige har inte råd med de räntor som skulle bli resultatet av en högre inflation. Antag att inflationen skulle bli 5 %. Vad skulle då bostadsräntorna bli? Hur många hushåll skulle överleva det stålbadet?

Visst "amorterar" inflationen så småningom ner lånet till hanterbara nivåer. Men bara för dom som klarar av att övervintra utan att gå under.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Tja, man kan ju säga att Sverige med den förmögenhetsskatt vi hade förut tog de där 10 procenten vart 7e år...

Men Sverige har inte råd med de räntor som skulle bli resultatet av en högre inflation. Antag att inflationen skulle bli 5 %. Vad skulle då bostadsräntorna bli? Hur många hushåll skulle överleva det stålbadet?

Visst "amorterar" inflationen så småningom ner lånet till hanterbara nivåer. Men bara för dom som klarar av att övervintra utan att gå under.

Mmm.. Fast inflation är ju inget naturväsen som lever sitt eget liv fullt ut (delvis, men inte fullt ut). Den frågan känns faktiskt lite bättre nu när facken (läs: LO) förstått vad inflation ÄR för nåt och att man inte alls kan välja att "avskaffa" den som nån föreslog för några år sen. Nu pratar de ju faktskt om reallöner istället och inser att höjda löner för "massorna" bara leder till inflation som in the end of the day gör dem arbetslösa istället.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Mmm.. Fast inflation är ju inget naturväsen som lever sitt eget liv fullt ut (delvis, men inte fullt ut). Den frågan känns faktiskt lite bättre nu när facken (läs: LO) förstått vad inflation ÄR för nåt och att man inte alls kan välja att "avskaffa" den som nån föreslog för några år sen. Nu pratar de ju faktskt om reallöner istället och inser att höjda löner för "massorna" bara leder till inflation som in the end of the day gör dem arbetslösa istället.

Om staten ger riksbanken målet att styra inflationen till noll så tror jag nog att dom skulle lyckas och därmed anser jag nog att man kan anskaffa inflationen. Och eg tycker jag nog det vore ganska rimligt att inflationen ska vara just precis noll.

Nu tror jag ändå inte att nåt sådant någonsin kommer ske, tvärtom tror jag snarare att någon regering av populistiska skäl inom kort kommer höja inflationsmålet. Det kanske börjar någon annanstans i världen för att sedan leta sig hit till oss.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Jag tror också det är viktigare att balansera konkurrenskraften i ekonomierna

Blir säkert svårt att driva igenom engångsskatten. Jag tror inte att det är en utväg man väljer i första hand. Det framgick ju att man testat det här tidigare med mindre framgång i samband med andra världskriget. Cypern var ju inget direkt lyckat exempel heller. Det fanns kryphål som utnyttjades för att komma undan skatt. I samband med Sveriges devalvering på 90-talet drar jag mig till minnes att det fanns de som hade förhandsinformation som utnyttjade det. Man får bara en chans att dra en engångsskatt. Det riskerar att bli ett riktigt fiasko om man misslyckas.

Som du säger är inte statsskulderna i sig problemet utan de underliggande ekonomierna. Tyvärr ser det inte så ljust ut i södra Europa. Tilltron till staten är generellt sätt låg. Korruptionen är utbredd. Man har en onödigt stor statsapparat som slukar pengar. Det är för mig en gåta hur man ska få folk att betala skatt och ta gemensamt ansvar för att få sina samhällen på fötter.

Det var en fin tanke med gemensam valuta. Men man tänkte inte riktigt klart hur man praktiskt skulle gå till väga. Obalansen är för stor mellan norra och södra Europa och har varit det redan från början. Rätt omgående efter att man anslöt sig till Euron steg priserna till nivåer som påminde om de i norra Europa. Man hade några goda år innan verkligheten kom ifatt.

Vet inte om man ska skratta eller gråta. När jag var liten gynnades fröken Slösa mer än fröken Spara av staten och någonstans inom mig har jag ju sedan tonåren trott att det där kommer att ändras men det går snarare åt andra hållet. Det blir bara allt mer gynnsamt att leva ur hand i mun och inteckna sin framtid. Staten kommer ändå alltid att lugga den proletär som har levt lite lagom sparsamt. Och de allra rikaste lyckas alltid slinka undan.

Och jag drar mig till minnas hur man hånskrattat åt pensionärerna med sina sparslantar gömda i madrassen.

Det där kommer att vara en realitet även i framtiden.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.

The appeal is that such a tax, if it is implemented before avoidance is possible and there is a belief that it will never be repeated, does not distort behavior (and may be seen by some as fair).

OM en sådan engångsskatt införs (och jag betvivlar det verkligen) så är man jävligt naiv om man tror att det aldrig kommer att ske igen.

Skulle nog urholka förtroendet för samhället ganska så rejält.

Redan när hon var liten insåg min gamla mor att slösa hade det mycket roligare än spara. Nu verkar det även som att det är bättre rent ekonomiskt att spendera pengarna innan de konfiskeras.

Å andra sidan var den skatten förutsägbar så man visste vad som skulle komma. Halva ideen med den här skatten är att den ska beslutas plötsligt och bara vara en gång så att man INTE kan planera inför den.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Om staten ger riksbanken målet att styra inflationen till noll så tror jag nog att dom skulle lyckas och därmed anser jag nog att man kan anskaffa inflationen. Och eg tycker jag nog det vore ganska rimligt att inflationen ska vara just precis noll.

Nu tror jag ändå inte att nåt sådant någonsin kommer ske, tvärtom tror jag snarare att någon regering av populistiska skäl inom kort kommer höja inflationsmålet. Det kanske börjar någon annanstans i världen för att sedan leta sig hit till oss.

1. Det finns goda skäl till att inte ha ett inflationsmål på 0.

2. Populistiska skäl? Hur tänkte du nu?

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Blir säkert svårt att driva igenom engångsskatten. Jag tror inte att det är en utväg man väljer i första hand. Det framgick ju att man testat det här tidigare med mindre framgång i samband med andra världskriget. Cypern var ju inget direkt lyckat exempel heller. Det fanns kryphål som utnyttjades för att komma undan skatt. I samband med Sveriges devalvering på 90-talet drar jag mig till minnes att det fanns de som hade förhandsinformation som utnyttjade det. Man får bara en chans att dra en engångsskatt. Det riskerar att bli ett riktigt fiasko om man misslyckas.

Klumpigt av IMF att lägga ut sådana där vansinnen i en rapport med deras namn på även om de säger att det förmodligen inte skulle funka. Det gör ju att det först pch främst är rätt ointressant att publicera i första läget. Jag kan också komma på ett gäng idéer som förmodligen inte kommer att fungera, som att t.ex. alla som lånat ut pengar till euroländer skriver ned sina fordringar med 10%, men den stora risken är ju att tysk media snokar reda på det och lägger ut rubriken "EU och IMF vill ta 10% av dina pengar och ge till Spanien" och sedan är det över med euron. Något överdramatiserat men jag tror inte man ska underskatta hur sådant där kan driva opinioner i känsliga lägen.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Nu förstår man amerikanska politikers löner, bonusar och privilegier. Vilka annars hade kunnat tänka ut idéen och tagit modet till sig att höja skuldtaket... Vilken lösning!! Man blir mäktigt imponerade.
Det är ju inte som att exakt samma skit har gjort tidigare, eller att samma sak kommer ske igen om mindre än ett halvår....

Älskar DN's beskrivning av Demokraternas och Republikanernas väljare:
Skillnaderna mellan de som röstar på respektive parti växer, där demokraterna i hög grad attraherar människor i städerna, vid kusterna, bland kvinnor, unga och minoriteter som svarta och latinos. Republikanerna har stort stöd bland vita män i glesbygden.

:hihi

Hade detta varit en privatpersons ekonomi i USA hade staten fasen utfört dödsstraff på honom, numera är de själva och då soppar man problemet bara framför sig och under mattan...

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Nu förstår man amerikanska politikers löner, bonusar och privilegier. Vilka annars hade kunnat tänka ut idéen och tagit modet till sig att höja skuldtaket... Vilken lösning!! Man blir mäktigt imponerade.
Det är ju inte som att exakt samma skit har gjort tidigare, eller att samma sak kommer ske igen om mindre än ett halvår....

Älskar DN's beskrivning av Demokraternas och Republikanernas väljare:
Skillnaderna mellan de som röstar på respektive parti växer, där demokraterna i hög grad attraherar människor i städerna, vid kusterna, bland kvinnor, unga och minoriteter som svarta och latinos. Republikanerna har stort stöd bland vita män i glesbygden.

:hihi

Hade detta varit en privatpersons ekonomi i USA hade staten fasen utfört dödsstraff på honom, numera är de själva och då soppar man problemet bara framför sig och under mattan...

Fast det påminner rätt mycket om vad som hände privatpersoner innan krisen; man lånar så mycket som möjligt med argumentet att den underliggande säkerheten (för privatpersoner var det hus, för USA är det ekonomin) anses i stort sett vara immun mot att minska i värde. USA har lika mycket skulder som "skuldkrisens" Italien, de har iofs inte clownen Berlusconi men de har å andra sidan senaten/underhuset vilka är nästan lika underhållande. Vem behöver dokusåpor med sådana politiker?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
1. Det finns goda skäl till att inte ha ett inflationsmål på 0.

2. Populistiska skäl? Hur tänkte du nu?

Man kan sänka räntan och öka dessutom skapa en illusion av större tillväxt.

Räntan kommer ju ganska snabbt tvingas upp igen men en på kortsikt skulle riksbanken kunna/tvingas sänka räntorna för att nå ett högre inflationsmål.

Folket generellt lever väl dessutom fortfarande i illusionen att inflation är bra eftersom det amorterar skulderna.

Och särskilt i dessa tider när vart och vartannat hushåll har skulder upp över öronen så tror jag det skulle ge kortsiktiga politiska poäng.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Klumpigt av IMF att lägga ut sådana där vansinnen i en rapport med deras namn på även om de säger att det förmodligen inte skulle funka. Det gör ju att det först pch främst är rätt ointressant att publicera i första läget. Jag kan också komma på ett gäng idéer som förmodligen inte kommer att fungera, som att t.ex. alla som lånat ut pengar till euroländer skriver ned sina fordringar med 10%, men den stora risken är ju att tysk media snokar reda på det och lägger ut rubriken "EU och IMF vill ta 10% av dina pengar och ge till Spanien" och sedan är det över med euron. Något överdramatiserat men jag tror inte man ska underskatta hur sådant där kan driva opinioner i känsliga lägen.

Fast med tanke på att majoriteten av väljarkåren har miljonskulder och endast ett fåtal har mer än en månadslön på bankkontot så tror jag inte det blir så mycket opinion.
Det blir nog bara så att de bemedlade som läser nyheter och tänker börjar flytta sina kontanter. Sedan har vi en inte allt för liten andel av befolkningen som är sparsamma men ointresserade av sin omvärld och den klicken blir luggade på 10%. Vi snackar alltså om folk i medelklass och kanske tom sparsam underklass. Överklassen slinker nog undan.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning