Du minns fel
Fram till och med förra året var det mycket riktigt 120 g/km, men dagens gräns är det en för det mesta lägre, men dock viktberoende så tunga bilar kan tom släppa ut mer. Idiotiskt om du frågar mig, var ju nån Renault som inte blev miljöklassad trots den släppte ut mindre än den lika stora och miljöklassade konkurrenten. Anledningen var att den även var något lättare, antagligen just för att få ner förbrukning men resultatet blev att den missade svenska gränsen. Importören borde typa den med 40 kg vikter förankrade i botten som är lätta att skruva av.
euro och uppåt
Jo, det blir lite knasigt med viktparametern. Samtidigt kan ju inte alla köra små bilar. Alla vill inte heller. Men man får en stimulans för tillverkaren att jobba med kraftiga bränslereduceringarna även på större bilar.
Hybridbilarna får räkna väldigt fördelaktigt, klarar de 5 mil eller mer på batteri så får dom i praktiken en tredjedel av vad förbränningsmotorn ger i EU-cykeln vilket sänker snittet något enormt, och det är inte en slump att många hybrider från Audi etc klarar just 5 mil eldrift då mer inte räknas i eu-cykel för hybrid. Ligger resten av bilarna något tiotal gram över så räcker det att prissätta så var tionde bil är en hybrid så är du hemma. Och med tanke på vad folk pröjsar för hybriderna så behöver det inte ens bli en förlustaffär, går ju ändå att köpa färdiga lösningar som gör utvecklingsarbetet betydligt mindre.
Lagstiftarna har nog anpassat sig efter verkligheten. När nyheterna om plug-in hybriderna började läcka för 5 år sedan så var det just fem mil på en laddning man snackade om. Målet på fem mil sattes efter att de flesta klarar pendlingen på den sträckan. Ute i vida världen då och inte Lappland.
Sedan kan jag tycka att fem mil blir lite snålt, man borde försöka stimulera batteriutvecklingen, på så sätt kan ju även elbilar gynnas i långa loppet.
Små exklusiva tillverkare som Koenigsegg väljer väl att ta straffavgifterna? Även om dom är på uppåt hundra tusen kronor blir det ju inte så mycket på en bil som kostar miljonen
Lyxkonsumtion av olika former är svårt att komma åt med denna typ av lagstiftning. Skall man ge sig på något där är det väl privatjets? Där kan man snacka ekologiskt fotavtryck.