USAs ekonomi, ett fall för lyxfällan?

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Ort
Eslöv
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Du minns fel :)

Fram till och med förra året var det mycket riktigt 120 g/km, men dagens gräns är det en för det mesta lägre, men dock viktberoende så tunga bilar kan tom släppa ut mer. Idiotiskt om du frågar mig, var ju nån Renault som inte blev miljöklassad trots den släppte ut mindre än den lika stora och miljöklassade konkurrenten. Anledningen var att den även var något lättare, antagligen just för att få ner förbrukning men resultatet blev att den missade svenska gränsen. Importören borde typa den med 40 kg vikter förankrade i botten som är lätta att skruva av.


euro och uppåt

Jo, det blir lite knasigt med viktparametern. Samtidigt kan ju inte alla köra små bilar. Alla vill inte heller. Men man får en stimulans för tillverkaren att jobba med kraftiga bränslereduceringarna även på större bilar.

Hybridbilarna får räkna väldigt fördelaktigt, klarar de 5 mil eller mer på batteri så får dom i praktiken en tredjedel av vad förbränningsmotorn ger i EU-cykeln vilket sänker snittet något enormt, och det är inte en slump att många hybrider från Audi etc klarar just 5 mil eldrift då mer inte räknas i eu-cykel för hybrid. Ligger resten av bilarna något tiotal gram över så räcker det att prissätta så var tionde bil är en hybrid så är du hemma. Och med tanke på vad folk pröjsar för hybriderna så behöver det inte ens bli en förlustaffär, går ju ändå att köpa färdiga lösningar som gör utvecklingsarbetet betydligt mindre.

Lagstiftarna har nog anpassat sig efter verkligheten. När nyheterna om plug-in hybriderna började läcka för 5 år sedan så var det just fem mil på en laddning man snackade om. Målet på fem mil sattes efter att de flesta klarar pendlingen på den sträckan. Ute i vida världen då och inte Lappland.

Sedan kan jag tycka att fem mil blir lite snålt, man borde försöka stimulera batteriutvecklingen, på så sätt kan ju även elbilar gynnas i långa loppet.

Små exklusiva tillverkare som Koenigsegg väljer väl att ta straffavgifterna? Även om dom är på uppåt hundra tusen kronor blir det ju inte så mycket på en bil som kostar miljonen

Lyxkonsumtion av olika former är svårt att komma åt med denna typ av lagstiftning. Skall man ge sig på något där är det väl privatjets? Där kan man snacka ekologiskt fotavtryck.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Ferrari gör rätt som håller tillbaka produktionsmålen. Porsche börjar allt mer bli en VAG produkt. Man är väldigt lönsamma, men varumärket urholkas allt mer för varje modell som tillkommer.

Mmm..

Samtidigt är det märkligt. Porsches tilltag när de för ett gäng år sen höjde priserna med 40% för att minska efterfrågan är ett skolexempel när man läser prissättningsstrategier.. Efterfrågan ökade ännu mer med det höjda priset, just för att exklusiviteten ökade.

Ändå vet jag inte om jag personligen vill att Porsche ska vara som Ferrari. Jag gillar den mer folkiga image Porsche tagit på marknaden, är bilarna sämre liksom?

Som jag ser det: Ferrari riktar sig till folk som vill känna sig speciella och glänsa utanför nåt café på Birger Jarlsgatan. Porsche till de som vill ha en prestandavagn med allt vad det innebär. Större volymer tillåter ÄNNU bättre bilar till samma pris, är det verkligen negativt?

För min del vill jag ha prestanda och kvalitet, någon dussinbil lär det aldrig bli ändå.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Ang. Porsche tycker jag de lyckats med något anmärkningsvärt; de har gått från att vara en alldaglig tillverkare i ett exklusivt segment (sportbilar) till att vara en exklusiv tillverkare av alldagliga bilar :)

Och downsizing behöver inte bara vara av ondo, tänk bara när den första V12:an på fyra liter kommer med varvtalsgräns på 9 000, dubbelturbo och 700hk? Mmmm... Eller en treliters V8 med dubbelturbo som varvar över 10 000 och ger 500hk?

Och personbilstrafiken står väl för 12% av EUs koldioxidutsläpp så vad de nya reglerna åstadkommer är väl marginellt om man tar hänsyn till hur lång td det dröjer innan den existerande vagnparken bytts ut?
 
Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Ang. Porsche tycker jag de lyckats med något anmärkningsvärt; de har gått från att vara en alldaglig tillverkare i ett exklusivt segment (sportbilar) till att vara en exklusiv tillverkare av alldagliga bilar :)

Är det positivt?

Jag har bara åkt/kört 911/993 Turbo och 911/991 Carrera S.. Det har ju hänt en hel del interiörmässigt, och trots liknande effekt så kändes 991an rätt tam faktiskt, lite FÖR bra liksom.

Men det är ju ditåt marknaden går för alla känns det som. Hanterbarhet är ju ett mål för alla tillverkare och när de blir för bra på det så förtar det håll-tjeften-upplevelsen av att knappt våga ge fullt. Det kanske krävs en 997 GT2 för att få den käsnlan från nyare Porsche, nya GT3an kanske, men med ynka 75 häst mer än Carrera S och ÄNNU bättre chassie så har jag faktskt svårt att tro det.

Men vad vet jag, bilar är inte min grej. Men blev rätt sugen på 991S faktiskt, men mer som exlkusiv vardagsbil mellan varven och nån enstaka träff, än som "riktig" sportbil. Jag tror hojåkandet förstört bilar för mig, kan liksom inte föreställa mig nån bil som ger det där dödsföraktet som hojåka gör.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
De har ju öppnat upp en helt annan volympotential, det är väl det de siktade på. Är man ett fan av luftkylda 911:eek:r gillar man det förmodligen inte men då har man å andra sidan en hel del besvikelser framför sig och bakom sig redan...
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Mmm..

Samtidigt är det märkligt. Porsches tilltag när de för ett gäng år sen höjde priserna med 40% för att minska efterfrågan är ett skolexempel när man läser prissättningsstrategier.. Efterfrågan ökade ännu mer med det höjda priset, just för att exklusiviteten ökade.

Ändå vet jag inte om jag personligen vill att Porsche ska vara som Ferrari. Jag gillar den mer folkiga image Porsche tagit på marknaden, är bilarna sämre liksom?

Som jag ser det: Ferrari riktar sig till folk som vill känna sig speciella och glänsa utanför nåt café på Birger Jarlsgatan. Porsche till de som vill ha en prestandavagn med allt vad det innebär. Större volymer tillåter ÄNNU bättre bilar till samma pris, är det verkligen negativt?

För min del vill jag ha prestanda och kvalitet, någon dussinbil lär det aldrig bli ändå.

Porsche har inte ökat priserna på bilarna förrän rätt nyligen med introduktionen av nya 911, däremot har man minskat tillverkningskostnaderna och ökat modellutbudet inom de olika segmenten sedan slutet av 90- talet. Låga finansieringskostnader världen över har gjort att bilarna har sålts i stora upplagor samtidigt som Porsche inte begränsat utbudet på något sätt. Resultatet har blivit ett värdetapp som jag inte tror att köparna kalkylerat med. Jag har hört rätt många ägare som något chockade konstaterat hur mycket de har förlorat i pengar räknat. Efterfrågan på begagnade bilarna är inte lika stor som utbudet. Räkna med att köparna får ett annat köpbeteende i framtiden. Det som räddar Porsches försäljningssiffror är de nya marknaderna i Asien. Det är på dessa marknader som de flesta tillverkarna lägger sitt fokus idag.

Jag menar inte att Porsche ska göra som Ferrari. Ferrari har alltid varit en väldigt exklusiv bil och man har sett till att hålla tillbaka utbudet även i tider där man hade kunnat sälja ännu fler bilar. Det visar att man är mån som sina kunder. Porsche har varit mer folklig som du uttrycker det. Man har också varit girigare i sin jakt på att tjäna pengar. På sikt tror jag att Porsche kommer att tappa i exklusivitet. Det vill säga att köparna kommer inte att vara beredd att betala för varumärket som allt mer påminner om de övriga VAG produkterna. För egen del skulle jag lika gärna kunna köpa en Golf som en Audi idag. Steget upp till Porsche är inte så långt. Körupplevelsen är så klart fortfarande mer unik i Porschen så länge vi talar om Cayman, Boxster och 911, men ihopsättningen och kvalitetskänslan påminner mer om Audi än Porsche. Talar vi om volymsäljarna Cayenne, Panamera och antagligen nya Macan är skillnaden betydligt mindre. Nya 911 turbo börjar på 1,5 miljoner. Då har man inte börjat utrusta bilen ens.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
De har ju öppnat upp en helt annan volympotential, det är väl det de siktade på. Är man ett fan av luftkylda 911:eek:r gillar man det förmodligen inte men då har man å andra sidan en hel del besvikelser framför sig och bakom sig redan...

Jo, men de som hävdar att 993an var den sista riktiga Porschen (Harmon ;)) hade ju om de som var likadana 20 år tidigare aldrig fått 993an öht.

Jag blev besviken när jag testade 991an, asnice kärra visst. Men den bjöd inte alls på vad jag förväntade mig. Efteråt, när intrycken sjunkit in och jag började suga på vad jag egentligen skulle vilja få ut av en sån bil så känns den mer och mer genial. Skulle vilja testa den igen faktiskt med en ny förväntan. Kanske testa den på bana också så man vågar pressa lite, inte direkt så man letar gränsen på kall, nattsvart 70-väg i en bil för 1,2 under provkörning :gnissla
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Resultatet har blivit ett värdetapp som jag inte tror att köparna kalkylerat med. Jag har hört rätt många ägare som något chockade konstaterat hur mycket de har förlorat i pengar räknat. Efterfrågan på begagnade bilarna är inte lika stor som utbudet. Räkna med att köparna får ett annat köpbeteende i framtiden.

Jo, räknat lite på en 991 och om man ska våga sätta lite mil i den så hamnar jag nånstans runt 15-20 ksek / månad de första 4 åren. Fatta vad mkt hoj man åka för det :3freak
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Ang. Porsche tycker jag de lyckats med något anmärkningsvärt; de har gått från att vara en alldaglig tillverkare i ett exklusivt segment (sportbilar) till att vara en exklusiv tillverkare av alldagliga bilar :)

De har ju öppnat upp en helt annan volympotential, det är väl det de siktade på. Är man ett fan av luftkylda 911:eek:r gillar man det förmodligen inte men då har man å andra sidan en hel del besvikelser framför sig och bakom sig redan...

Porsche hade nog inte existerat idag om man inte gjort de förändringar som man gjorde. Man var tvungen att välja den väg man tog med att bredda sitt modellprogram för att kunna finnas kvar som en oberoende tillverkare. Resan man gjorde fram till slutet var rätt fantastiskt om man ser till företagets bästa. De var och är väl än idag den mest lönsamma tillverkaren. Jämför man det med ett bolag som stod i randen till att gå under på 90- talet då kan man inte annat än imponeras. Under VAGs paraply hade man dock kunnat välja en annan väg genom att låta övriga VAGs varumärken stå för volymerna. Att lite elakt uttryckt klistra på ett Porsche märke och sälja dem med högre marginal känns inte som ett vinnande koncept i längden. Det verkar som att Fiat försöker kopiera konceptet med Maserati. VAG tar ju fram en Bentley SUV. Det blir lite tråkigt när alla tillverkare ska vara breda och bygga bilar som allt mer påminner om varandra. Ingen vågar vara annorlunda. Där kan jag tycka att Alfa gjorde helt rätt med nya 4C. Man har kanske hittat ett eget segment där. Den är ingen direkt konkurrent till Cayman eller Elise.

Jo, men de som hävdar att 993an var den sista riktiga Porschen (Harmon ;)) hade ju om de som var likadana 20 år tidigare aldrig fått 993an öht.

Många hävdar nog att så är fallet. Men det är så klart inte sant. Det finns nyare Porsche som är väldigt bra. För oss som gillar lite råare känsla får man då titta på GT3/GT2 och Carrera GT och dylikt. Därmed inte sagt att standardbilarna är dåliga på något sätt. De är dock byggda med en bred kundkrets i åtanke.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Många hävdar nog att så är fallet. Men det är så klart inte sant. Det finns nyare Porsche som är väldigt bra. För oss som gillar lite råare känsla får man då titta på GT3/GT2 och Carrera GT och dylikt. Därmed inte sagt att standardbilarna är dåliga på något sätt. De är dock byggda med en bred kundkrets i åtanke.

Nu vågar jag anta att du inte kört 991GT3.. Men hur stor är egentligen skillnaden på en CS och en GT3 i upplevd känsla? Jag blev förvånad över hur trötta 400 häst kändes i CS:n. Är det för att man safear på var man vågar gasa när man kör lånebil eller är man bara helt förstörd av hojarna?

Jag fastnade för 991an för att det kändes som en kärra man kunde ta en weekend-resa i utan att behöva fundera på mer om man nu inte ska köpa möbler under resan. Liveable performance i sitt esse faktiskt. Hade velat få jämföra med manuela lådan dock, fast PDK-burken imponerade måste jag säga. G´damn vad snabbt den skjutsar i växlarna.:yoparty
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Nu vågar jag anta att du inte kört 991GT3.. Men hur stor är egentligen skillnaden på en CS och en GT3 i upplevd känsla? Jag blev förvånad över hur trötta 400 häst kändes i CS:n. Är det för att man safear på var man vågar gasa när man kör lånebil eller är man bara helt förstörd av hojarna?

Jag fastnade för 991an för att det kändes som en kärra man kunde ta en weekend-resa i utan att behöva fundera på mer om man nu inte ska köpa möbler under resan. Liveable performance i sitt esse faktiskt. Hade velat få jämföra med manuela lådan dock, fast PDK-burken imponerade måste jag säga. G´damn vad snabbt den skjutsar i växlarna.:yoparty

Den enda 911:an jag kört är en 991 4S så jag har ingen bred erfarenhet men jag delar dina intryck, de 400hk kändes väldigt odramatiska men bilen som helhet känns typ som den perfekta bruksbilen tillsammans med en kombi när man har de behoven. Jag tror mycket av det kommer från PDK-lådan, den tycker jag tar bort mycket av känslan att det är jag som kör, med den känns det mer som att jag åker och bilen kör vilket för mig inte är optimalt när man vill känna sig engagerad. Det hade varit kul att prova en 991 med manuell låda, jag tror det är en helt annan upplevelse. Jag har lite mer erfarenhet av M-bilar med och utan halvautomater och där är det exakt så, de med manuell låda känns helt annorlunda att köra i sin imperfektion med manuell låda. Dessutom tycker jag det brukar det bli så i längden att man lämnar lådan i A när man har halvautomat/dubbelkoppling, speciellt om den har kick-down.

Hur man upplever en bil är ju så otroligt subjektivt, ta till exempel Porsches "sportavgas" som ger 0 förändring av prestandan men en helt annan upplevelse. Jag kan svära på att den kändes snabbare när det lät mer trots att jag vet att så inte är fallet.
 
Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Nu vågar jag anta att du inte kört 991GT3.. Men hur stor är egentligen skillnaden på en CS och en GT3 i upplevd känsla? Jag blev förvånad över hur trötta 400 häst kändes i CS:n. Är det för att man safear på var man vågar gasa när man kör lånebil eller är man bara helt förstörd av hojarna?

Jag fastnade för 991an för att det kändes som en kärra man kunde ta en weekend-resa i utan att behöva fundera på mer om man nu inte ska köpa möbler under resan. Liveable performance i sitt esse faktiskt. Hade velat få jämföra med manuela lådan dock, fast PDK-burken imponerade måste jag säga. G´damn vad snabbt den skjutsar i växlarna.:yoparty

Har faktiskt inte kört någon 991 alls. Haft noll intresse att provköra en än så länge. Den nya GT3 sägs vara väldigt bra. Jag tror att anledningen till att du tycker att 991an kändes trött trots 400 hk är en kombination av att du kanske hade lite högt ställda förväntningar och att du dessutom är van vid att köra sporthoj. Du har mer eller mindre blivit immun och det krävs ännu mer för att du ska få samma kick. Sedan tror jag som DR-Zätare skriver att PDK lådan troligtvis bidrar till att dra ner upplevelsen. Man är mindre involverad som förare. Att PDK lådan är grym råder det annars ingen tvekan om.

Det är stor skillnad på en Carrera och en GT3 i upplevd känsla. Det är en helt annan bil. Med det sagt tror jag att du skulle bli besviken på en (996/997 gen) GT3 om du uteslutande kör landsväg. Man måste varva motorn för att den ska komma till sin rätt. Effekten ligger ju högre upp i registret. För landsvägskörning är en vanlig Carrera eller Turbo trevligare. Dessa två bilarna har i sin tur helt olika karaktär. Det lär nog gälla även 991 generationen. Nya GT3 sägs vara mer användbar än de tidigare generationerna. Om det är ett gott tecken eller inte låter jag vara osagt.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Har faktiskt inte kört någon 991 alls. Haft noll intresse att provköra en än så länge. Den nya GT3 sägs vara väldigt bra. Jag tror att anledningen till att du tycker att 991an kändes trött trots 400 hk är en kombination av att du kanske hade lite högt ställda förväntningar och att du dessutom är van vid att köra sporthoj. Du har mer eller mindre blivit immun och det krävs ännu mer för att du ska få samma kick. Sedan tror jag som DR-Zätare skriver att PDK lådan troligtvis bidrar till att dra ner upplevelsen. Man är mindre involverad som förare. Att PDK lådan är grym råder det annars ingen tvekan om.

Det är stor skillnad på en Carrera och en GT3 i upplevd känsla. Det är en helt annan bil. Med det sagt tror jag att du skulle bli besviken på en (996/997 gen) GT3 om du uteslutande kör landsväg. Man måste varva motorn för att den ska komma till sin rätt. Effekten ligger ju högre upp i registret. För landsvägskörning är en vanlig Carrera eller Turbo trevligare. Dessa två bilarna har i sin tur helt olika karaktär. Det lär nog gälla även 991 generationen. Nya GT3 sägs vara mer användbar än de tidigare generationerna. Om det är ett gott tecken eller inte låter jag vara osagt.

Utan att ha kört någon GT3 överhuvudtaget och därför inte har så mycket belägg för det jag säger så känns nya GT3:an mer som ett tillvalspaket än den helt unika bilen den varit tidigare. Jag håller andan tills GT2:an och GT3 RS kommer...
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Utan att ha kört någon GT3 överhuvudtaget och därför inte har så mycket belägg för det jag säger så känns nya GT3:an mer som ett tillvalspaket än den helt unika bilen den varit tidigare. Jag håller andan tills GT2:an och GT3 RS kommer...

Det är många som tänker i samma banor som dig även bland de mer inbitna fantasterna. GT3 har en hel del att bevisa för att övertyga dem. Man pekar t ex på att Porsche använder sig av den gamla Mezger motorn i tävlingsversionerna av 991 GT3. Nya gatversionen av GT3 har en modifierad 9A1 motor. Den är dock mer utvecklad än vad man först kan tro.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Med det sagt tror jag att du skulle bli besviken på en (996/997 gen) GT3 om du uteslutande kör landsväg. Man måste varva motorn för att den ska komma till sin rätt. Effekten ligger ju högre upp i registret.

För landsvägskörning är en vanlig Carrera eller Turbo trevligare. Dessa två bilarna har i sin tur helt olika karaktär. Det lär nog gälla även 991 generationen. Nya GT3 sägs vara mer användbar än de tidigare generationerna. Om det är ett gott tecken eller inte låter jag vara osagt.

Om GT3.. Fast varv är ju kul, men det förutsätter ju att det kickar in nån sorts hysteri där på toppen. Lite som en 600a, känslan när det matar på från 10.000 rpm är ju rätt mysig även på gata. Men även de är ju lite trötta på gata.

Jag tror jag kört för mkt bana för att kunna ha nåt som är sådär "roligt" på gata utan att belasta statsskulden och riskera livet i en Zonda eller nåt sånt galet.

Det var liksom en ny önskan som föddes lite efter 991-testet, just den där sköna, sportiga vardagsbilen som funkar på tjänsteresan såväl som busturen på helgen bara för nöjes skull eller en bankörning. Den är aldrig snabbast, men det är man ju aldrig ändå.

Jag fann nån sorts charm i att kunna drifta ut ur chikanen ut på mantorprakan och ha en potent banbil i samma paket om man kan ha telefonmöte på E4an och dricka kaffe utan att lida av det.

Men som sagt, det kanske krävs en riktig vxl-låda för att det ska bli kul. Måste man lära sig häl-tå då? Det verkar svårt :(
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Det är många som tänker i samma banor som dig även bland de mer inbitna fantasterna. GT3 har en hel del att bevisa för att övertyga dem. Man pekar t ex på att Porsche använder sig av den gamla Mezger motorn i tävlingsversionerna av 991 GT3. Nya gatversionen av GT3 har en modifierad 9A1 motor. Den är dock mer utvecklad än vad man först kan tro.

Skeptiker i såna här sammanhang brukar ju komma dragandes med rätt tomma argument som att "det är ju samma bil" bara för att den bygger på samma platta eller samma block i motorn. Finns ju bara 3 miljoner saker att ändra på utanför det, så hur stor roll spelar det att det är samma block/platta i grunden egentligen?
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Men som sagt, det kanske krävs en riktig vxl-låda för att det ska bli kul. Måste man lära sig häl-tå då? Det verkar svårt :(

Du kan ju köpa en ny Corvette, den har automatiskt varvtalsmatchning vid nedväxlingar även med manuell låda :)
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Skeptiker i såna här sammanhang brukar ju komma dragandes med rätt tomma argument som att "det är ju samma bil" bara för att den bygger på samma platta eller samma block i motorn. Finns ju bara 3 miljoner saker att ändra på utanför det, så hur stor roll spelar det att det är samma block/platta i grunden egentligen?

Det är väl snarare skillnaden i filosofi som är lite trist. GT3 var ju en homologiseringshistoria från början och t.ex. GT3 RS 4.0 hade exakt samma vev som RSR, det var till och med samma beställningsnummer på den, medans nya GT3 inte ens har i grunden samma motor som R har. Jag tror att 991 GT3 är en fantastisk bil och den är jävulskt snabb, snabbare än 4.0:an runt ringen och snabbare än en MP4-12C runt åtminstone lite minde banor, men den står inte för samma filosofi som GT3 gjorde tidigare. Men som sagt, vi får se när RS:en kommer.

Grejen för mig är också delvis att Porsche redan har en jävulskt snabb vardags-911 i Turbo så jag förstår inte riktigt varför man måste låta GT3:an glida in på den marknadsnischen också. Då är det ju enklare att bara ta bort framhjulsdriften på Turbo så har de en bil som uppfyller de kraven med råge. Försök föreställa dig den Carrera S du körde men med 550hk istället så förstår du vad jag menar :)
 
Last edited:
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top