USAs ekonomi, ett fall för lyxfällan?

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Personligen hade jag nog tyckt att båda sidor har del i det här spektaklet så det var inte just så att man hade möjlighet att rösta på båda?

Snacka om att överanalysera.:7peta

Nu tog du bort det roliga i att göra sig lustig över jänkarna.

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
Se bara på Trafikverket! Trafiksäkerhet, säkra vägar och sunt förnuft?

I USA är det tydligen principer som hindrar vissa grupper att stödja Obama trots att USA som helhet skulle vinna på det...

Jag tycker Obama utspelas lite väl mycket som mörkrets riddare. Tycker bägge partierna är rätt egoistiska. Demokraterna som vill ge sina väljare mer med större budgetunderskott. Republikanerna som vill ge sina väljare mer genom lägre skatt, vilket och leder till större budget underskott.

Börja istället med att höja deras bensinskatt med 5cent per liter och bara där kommer de få in rejält med stålar. :yoparty

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Renkött skrev:

Börja istället med att höja deras bensinskatt med 5cent per liter och bara där kommer de få in rejält med stålar.

USA har enorma möjligheter att höja skatterna. Ett drömland för en sosse på så sätt.

Europa har det knepigare. Här är skatten mer maxad redan men staterna är ändå bankrutt. Ett svårare läge onekligen.

Tjita1

Guest
Jag skiter i vilket dom gör där borta, sålänge inte dom drar med sig resten av världens ekonomi. Dock är jag grinig på att inte NASAs hemsida funkar...

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
Med tanke på din kunskap utgår jag ifrån att du är ekonom så jag kommer väl att lägga huvudet på stupstocken som ett sista inlägg här men har ekonomer någon gång lyckats förutsäga eller undvika ekonomiska kollapser? Vill minnas att Vetenskapens värld hade något om det tidigare i år. Jag har följt ekonomers råd i olika sammanhang och resultatet har sällan/aldrig varit bättre än om jag spelat tärning om beslutet.

Få väl länka till en artikel från min hårda vetenskap...

http://www.psykologforbundet.se/Global/Psykologtidningen/Forskningsserier/PT2013_04_Ekonomi.pdf

Stöttar i alla fall förslaget om att Lyxfällan bör kopplas in!

När Reagan använde astrologer för att förutse framtiden gjordes ett experiment.
Några astrologer fick "tävla" mot lika många börsanalytiker i att förutse vilka aktier som skulle stiga mest.
Som kontrollgrupp användes småbarn som valde på måfå.
Barnen lyckades bäst.
Sedan astrologerna.

9789113047201_200_logn-forbannad-logn-prognoser-en-bok-om-finansmarknadens-sjalvbedragerier

http://www.bokus.com/bok/9789113047...-en-bok-om-finansmarknadens-sjalvbedragerier/

Den tar upp det här problemet och är faktiskt intressant.
Även om jag inte helt håller med författaren på alla punkter.

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Man skall ju inte glömma att finansmarknaden ofta talar i egen sak. Tänker inte då bara på banktjänstemän som säljer dyra produkter utan mera på ryktesspridning. Prognoser kan vara ett sätt att spinna marknaden som man vill.

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
Renkött skrev:
USA har enorma möjligheter att höja skatterna. Ett drömland för en sosse på så sätt.

Europa har det knepigare. Här är skatten mer maxad redan men staterna är ändå bankrutt. Ett svårare läge onekligen.

Europas problem är väll snarare att skatterna är så höga att folk försöker lösa det svart eller gör det själv. Helt plötsligt förlorar man hela kakan av skatten. Ingen lätt ekvation.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Europas problem är väll snarare att skatterna är så höga att folk försöker lösa det svart eller gör det själv. Helt plötsligt förlorar man hela kakan av skatten. Ingen lätt ekvation.

Ja, och när väl en svart ekonomi skapats så räcker det inte med några små skattesänkningar för att göra marknaden vit igen. Det har vi sett många exempel på, tobakssmuggling, spritsmuggling, hembränning, när dessa verksamheter väl är igång så fortsätter dom snurra.

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
Ja, och när väl en svart ekonomi skapats så räcker det inte med några små skattesänkningar för att göra marknaden vit igen. Det har vi sett många exempel på, tobakssmuggling, spritsmuggling, hembränning, när dessa verksamheter väl är igång så fortsätter dom snurra.

Nej och ändå envisas man med sådana försök som sänkt restaurang skatt. ROT och RUT gjorde ju succé för att det verkligen gjorde skillnad.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Nej och ändå envisas man med sådana försök som sänkt restaurang skatt. ROT och RUT gjorde ju succé för att det verkligen gjorde skillnad.

RUT-avdraget ska nog om något ses som en fokhälsosatsning. Att demografin för de som nyttjar hushållsnära tjänster helt plötsligt ändrades radikalt har nog förbättrat mångas liv. Vi hade det för att få ha sköna helger ihop när vi väl var lediga istälet för att bråka om städning och alla "måsten".

---------------------------

Det stora problemet både för USA och Europa är på intet sätt skatterna, det är fördelningspolitik och inget annat. Vad som krävs är att skapa en situation där [Produktion > Konsumtion] för första gången på alldeles för många år (framförallt i USAs fall).

Men försök tala om för en jänkare att 50"-LED, två bilar varav en monstertruck, säsongskort till Mets och Manolo Blahnik skor till troféfrun inte är en mänsklig rättighet.. I en stat med liberala vapenlagar :rofl

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Usa, byggt av en flock människor som i grunden flydde dit då de var oförmögna att klara sig i sitt hemland samt människor som tvingades dit under bestialiska former. Jodå. Det blir ju bra.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
RUT-avdraget ska nog om något ses som en fokhälsosatsning. Att demografin för de som nyttjar hushållsnära tjänster helt plötsligt ändrades radikalt har nog förbättrat mångas liv. Vi hade det för att få ha sköna helger ihop när vi väl var lediga istälet för att bråka om städning och alla "måsten"....

Det är ändå kommunistisk fördelningspolitik när politker ska avgöra vilka branscher som ska förfördelas resp betala extra för att den andra delen slipper betala.

Bättre att skatten/momsen skulle ha sänkts för alla branscher så får marknaden sköta sig själv.

Ingen av dessa tre "skattesänkningarna" bidrar direkt till en förbättrad internationell konkurrenskraft, möjligen indirekt. Istället är den direkta effekten/signalen att vi ska bygga vår tillväxt på att serva varandra.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Det är ändå kommunistisk fördelningspolitik när politker ska avgöra vilka branscher som ska förfördelas resp betala extra för att den andra delen slipper betala.

Bättre att skatten/momsen skulle ha sänkts för alla branscher så får marknaden sköta sig själv.

Ingen av dessa tre "skattesänkningarna" bidrar direkt till en förbättrad internationell konkurrenskraft, möjligen indirekt. Istället är den direkta effekten/signalen att vi ska bygga vår tillväxt på att serva varandra.

Mmm... Det finns flera diskussioner som man kanske inte bör blanda ihop i det här.

För att svara på din första kommentar så bär det ju emot att säga som jag gör. Ideologiskt är jag så liberal man kan bli ungefär, knappt att jag vill ha en stat öht. Efter att ha läst NEK och resonerat en hel del kring rättvisebegreppet (jag står ju såklart på "behålla-rättvisans" sida) kan jag dock konstatera att det "rättvisa" i att bära sina egna kostnader (även för företag) inte är så enkelt som det låter över en öl. Miljökostnader, påverkan på tredjeperson (i princip = BNL-beräknande) osv är oerhört svårt att fastställa och kommer definitivt inte täckas av marknaden själva.

Gällande ROT/RUT så nej, såklart det inte hjälper bytesbalansen, eller? Den tänkbara effekt det kan ge är att tjänsteimporten minskarvilket ger positiva resultat. Men jag köper argumentet :) Frågan kvarstår ju dock om det är Sveriges ENDA mål? Något värde bör det ju finnas att "städa upp" i en bransch så fylld av arbetande utanför systemet som traditionellt ofta står utanför pensionssystem och i många fall samhället i stort.

Gällande marknadskrafter och statens inblandning i den globala konkurrenskraften finns det ju ungefär hur mkt som helst att säga, men egentligen räcker det nog med att säga att staten borde lägga sig i så lite som möjligt. Ser man den stora bilden så finns det vissa saker som vi ska göra, och andra vi INTE ska göra. För att kunna ta tillvara på våra komparativa fördelar behöver vi en grad av utrensning, problemet med det är kostnaderna för såna strukturella omställningar är rätt höga och att priset ofta betalas av de svagare i samhället genom arbetslöshet osv. Lösningen kan ofta också dröja en generation eller så vilket gör att man straffar en rätt stor grupp tämligen hårt genom att föra en sån politik.

Då kan man ju stilla konstatera att det dels är i princip politiskt självmord att debattera för, dels att det också finns uppenbara moraliska frågekakor som man kanske bör låta ligga kvar i burken.

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Om vi nu talar om regleringar är ett stort problem att olika länder har olika syn på dem. Det finns säkert länder som velat gå hårdare fram och de som velat ha ännu lättare regleringar trots den kris som varit. Det beror på vilka intressen man vill skydda. Se t ex den debatt som uppstod i England om finansindustrin i London där man hotade att flytta till länder med generösare lagstiftning (Läs Schweiz).

Där tror jag du kommer väldigt nära problemets kärna; alla ser om sitt eget hus först även om de ibland står på rad tillsammans och ler för kamerorna och förklarar att nu ska vi sammarbeta för allas bästa.

Tyskland med sina solpaneler, England med deras finansindustri, diverse "skatteparadis" med sin fördelaktiga skattelagstiftning osv. Alla ser om sitt eget hus först och för företagen blir världen ett smörgåsbord där man kan välja den bästa strukturen som gynnar deras syften.

Sedan blir det hela bara ännu mer komiskt när många i en mening klagar på hur "storbolagen" utnyttjar kryphål för att öka sina vinster och i nästa meningen klagar på att deras pensionspengar och fonder inte ger nog med avkastning...

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Där tror jag du kommer väldigt nära problemets kärna; alla ser om sitt eget hus först även om de ibland står på rad tillsammans och ler för kamerorna och förklarar att nu ska vi sammarbeta för allas bästa.

Tyskland med sina solpaneler, England med deras finansindustri, diverse "skatteparadis" med sin fördelaktiga skattelagstiftning osv. Alla ser om sitt eget hus först och för företagen blir världen ett smörgåsbord där man kan välja den bästa strukturen som gynnar deras syften.

Sedan blir det hela bara ännu mer komiskt när många i en mening klagar på hur "storbolagen" utnyttjar kryphål för att öka sina vinster och i nästa meningen klagar på att deras pensionspengar och fonder inte ger nog med avkastning...

Väldigt mycket tyder på att så är fallet. Alla ser till sitt eget. Ytterligare ett exempel nedan.

En uppgörelse mellan EU-regeringarna och parlamentet var egentligen klar redan i juni, som innebar ett genomsnittligt maxtak för bilföretagen på 95 gram koldioxid per kilometer från 2020. Den tyska regeringen var emot, men en stor majoritet av övriga länders regeringar var för kompromissen.

Men kvällen innan det formellt skulle klubbas ringde förbundskansler Angela Merkel runt till några premiärministrar och lyckades stoppa beslutet.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/tyskland-stoppar-eu-uppgorelse-om-skarpta-bilavgasregler/

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S