Harmon Rabb
Gudomlig sporthojare
Fast vad skulle det innebära för Porsche, Ferrari mf.? "Genomsnittligt" innebär ju att Porsche kan klara sig genom att flytta in tydligare under VAGs flagg, men Ferrari eller Aston?
Den marginella förbrukning dessa bilar står för är ju knappast problemet när vi eldar gamla däck för att få fjärrvärme liksom.
Får erkänna att jag inte är känner till detaljerna runt den uppgörelsen som nu stoppades, men jag minns mycket väl det du talar om. Jag tror inte att det är där skon klämmer. Det är väl i princip redan spikat att man utnyttjar det faktum att man kan sälja bilar som Porsche och Lamborghini med högre utsläpp än vad som är normen tack vare att koncernen tillverkar bilar som har väldigt låga utsläpp. På liknande sätt kan nog Ferrari dra nytta av Fiat koncernen. Jag håller dock med dig. Det blir lätt patetiskt om man ska straffa små tillverkare som tillverkar bilar i en liten serie som knappt används alls. Flertalet Ferrari har ju inte gått mer än 3000- 5000 mil efter 10- 20 år om vi talar om deras mer massproducerade modeller. Tar vi specialmodellerna är de mer eller mindre samlarobjekt. Många av dessa bilarna har nog inte ens gått 1000 mil under samma tidsperiod.
Förslaget som röstades ner är sannolikt detta:
http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20130626/eu-enas-95-gkm-co2-blir-malet-2020