USAs ekonomi, ett fall för lyxfällan?

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Fast vad skulle det innebära för Porsche, Ferrari mf.? "Genomsnittligt" innebär ju att Porsche kan klara sig genom att flytta in tydligare under VAGs flagg, men Ferrari eller Aston?

Den marginella förbrukning dessa bilar står för är ju knappast problemet när vi eldar gamla däck för att få fjärrvärme liksom.

Får erkänna att jag inte är känner till detaljerna runt den uppgörelsen som nu stoppades, men jag minns mycket väl det du talar om. Jag tror inte att det är där skon klämmer. Det är väl i princip redan spikat att man utnyttjar det faktum att man kan sälja bilar som Porsche och Lamborghini med högre utsläpp än vad som är normen tack vare att koncernen tillverkar bilar som har väldigt låga utsläpp. På liknande sätt kan nog Ferrari dra nytta av Fiat koncernen. Jag håller dock med dig. Det blir lätt patetiskt om man ska straffa små tillverkare som tillverkar bilar i en liten serie som knappt används alls. Flertalet Ferrari har ju inte gått mer än 3000- 5000 mil efter 10- 20 år om vi talar om deras mer massproducerade modeller. Tar vi specialmodellerna är de mer eller mindre samlarobjekt. Många av dessa bilarna har nog inte ens gått 1000 mil under samma tidsperiod.

Förslaget som röstades ner är sannolikt detta:

http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20130626/eu-enas-95-gkm-co2-blir-malet-2020
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Fast vad skulle det innebära för Porsche, Ferrari mf.? "Genomsnittligt" innebär ju att Porsche kan klara sig genom att flytta in tydligare under VAGs flagg, men Ferrari eller Aston?

Den marginella förbrukning dessa bilar står för är ju knappast problemet när vi eldar gamla däck för att få fjärrvärme liksom.

Aston ska ju använda motorer och mjukvara från AMG i framtiden och det samarbetet är säkerligen ingått med de nya reglerna i åtanke. Ferrari har mer eller mindre redan öppet deklarerat att de arbetar på turbomotorer för att klara avgaskraven och hybriddrivlinor har de ju redan iom LaFerrari. Turbomotorer har de iofs redan utvecklat och tillverkat ett tag eftersom Ferrari förser Maserati med motorer. Det spekuleras att redan 458:ans efterföljare som presenteras i vår kan komma att få turbomotor. Förmodligen ingen slump att F1 går över till turbomotorer nästa säsong...

Om de inte inför undantagsregler för småvolymstillverkare är det inte många år kvar innan det kommer vara omöjligt att tillverka egna motorer om man inte har avsevärda volymer att slå ut utvecklingskostnaderna över.
 
Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Aston ska ju använda motorer och mjukvara från AMG i framtiden och det samarbetet är säkerligen ingått med de nya reglerna i åtanke. Ferrari har mer eller mindre redan öppet deklarerat att de arbetar på turbomotorer för att klara avgaskraven och hybriddrivlinor har de ju redan iom LaFerrari. Turbomotorer har de iofs redan utvecklat och tillverkat ett tag eftersom Ferrari förser Maserati med motorer. Det spekuleras att redan 458:ans efterföljare som presenteras i vår kan komma att få turbomotor. Förmodligen ingen slump att F1 går över till turbomotorer nästa säsong...

Om de inte inför undantagsregler för småvolymstillverkare är det inte många år kvar innan det kommer vara omöjligt att tillverka egna motorer om man inte har avsevärda volymer att slå ut utvecklingskostnaderna över.

Larvigt när dessa småvolymstillverkares totala försäljnings utsläpp under ett år kanske motsvarar det för ett normalt villaområde som kör Priusar.

Men ja, du kanske har rätt :(
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Larvigt när dessa småvolymstillverkares totala försäljnings utsläpp under ett år kanske motsvarar det för ett normalt villaområde som kör Priusar.

Men ja, du kanske har rätt :(

Jo men det är ju som debatten om utsläpp inom motorsport, det saknar helt verklighetsförankring men det blir starkt symboliskt värde.

"Jaha, varför ska han få släppa ut mer än mig bara för att han har råd med en Ferrari för tre miljoner?"

Kommer nya "458" med sugmotor kan det mycket möjligt vara den sista icke överladdade V8:an som lanseras av en europeisk tillverkare och som tillverkas i lite volym, om man nu kan kalla några tusen bilar per år för volym.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Larvigt när dessa småvolymstillverkares totala försäljnings utsläpp under ett år kanske motsvarar det för ett normalt villaområde som kör Priusar.

Men ja, du kanske har rätt :(

Jo men det är ju som debatten om utsläpp inom motorsport, det saknar helt verklighetsförankring men det blir starkt symboliskt värde.

"Jaha, varför ska han få släppa ut mer än mig bara för att han har råd med en Ferrari för tre miljoner?"

Kommer nya "458" med sugmotor kan det mycket möjligt vara den sista icke överladdade Prestanda-V8:an som lanseras av en europeisk tillverkare och som tillverkas i lite volym, om man nu kan kalla några tusen bilar per år för volym. Kommer den med överladdning kan det redan vara över...
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
1,4 liters V6or med turbo. Ljudupplevelsen lär nog inte bli densamma...

De ska tydligen låta rätt mycket även i framtiden men ljudet blir ju annorlunda. Till och med Bernie var oroad att de nya motorerna skulle låta för lite men han ska ha blivit lugnad nu när de första prototyperna börjar provköras.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
De ska tydligen låta rätt mycket även i framtiden men ljudet blir ju annorlunda. Till och med Bernie var oroad att de nya motorerna skulle låta för lite men han ska ha blivit lugnad nu när de första prototyperna börjar provköras.

Jag läste det också i någon artikel för ett tag sedan. Vi får väl se hur det blir när nästa säsong sätter igång.

Sedan när vi talar om Ferrari och turbo så var F40 rätt så lyckad trots (tack vare) turbo. 80- talet var ju en rätt galen tid när man tänker tillbaka på det med Grupp B reglementet. Det var ju för det som F40 utvecklades från början.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Fast vad skulle det innebära för Porsche, Ferrari mf.? "Genomsnittligt" innebär ju att Porsche kan klara sig genom att flytta in tydligare under VAGs flagg, men Ferrari eller Aston?

Den marginella förbrukning dessa bilar står för är ju knappast problemet när vi eldar gamla däck för att få fjärrvärme liksom.

Eftersom det är ett genomsnitt så är det är ganska lätt för sportbilstillverkarna att kringgå. Deras bilar är så pass dyra ändå att dom kan tillverka några elbilar och sälja så är genomsnittet fixat. Det är inget större problem om de få elbilarna skulle råka bli en ekonomisk förlustaffär för det tar man lätt igen på sportbilarna.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Jag läste det också i någon artikel för ett tag sedan. Vi får väl se hur det blir när nästa säsong sätter igång.

Sedan när vi talar om Ferrari och turbo så var F40 rätt så lyckad trots (tack vare) turbo. 80- talet var ju en rätt galen tid när man tänker tillbaka på det med Grupp B reglementet. Det var ju för det som F40 utvecklades från början.

Jag kom på att det finns ju faktiskt en film med hur Mercan låter

 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Eftersom det är ett genomsnitt så är det är ganska lätt för sportbilstillverkarna att kringgå. Deras bilar är så pass dyra ändå att dom kan tillverka några elbilar och sälja så är genomsnittet fixat. Det är inget större problem om de få elbilarna skulle råka bli en ekonomisk förlustaffär för det tar man lätt igen på sportbilarna.

Fast 95g/km är en rätt låg gräns. Dagens gräns för miljöbilar i Sverige är väl 120 om jag inte minns fel? Ferrari hade 2010 ett snitt på 326 och de har numera ett volymmål på 7000 bilar per år så det blir ju ändå en del elbilar de måste sälja för att få ned snittet. Med nuvarande körcykeln får ju iofs hybrider en orealistisk fördel men jag har för mig att de ska ändra den för att få mer realistiska resultat för hybrider som tidigare hade varit silverkulan för att nå de där målen. Jag vet inte om jag drömde det men jag har för mig att man äntligen skulle sluta med dumheterna att kalla elbilar för "zero emissions" och faktiskt ge de utsläppssiffra också.

Som referens så släpper en Smart med 1l-motorn på 71hk ut 97g/km men jag vet inte hur modern den motorn är vid det här laget, Porsches senaste direktinsprutade 3,8-literssexa släpper ut strax över 200g/km. Tittar man på. BMW så släpper deras minsta 1,4-litersfyra med 102hk i 1-serien ut 127g/km, dieselversionen också på 1,4-liter och 95hk ligger på 109g/km.

Fiat verkar ha det lägsta snittet just nu på 118g/km och snittet över alla tillverkare ligger på 132.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Fast 95g/km är en rätt låg gräns. Dagens gräns för miljöbilar i Sverige är väl 120 om jag inte minns fel? Ferrari hade 2010 ett snitt på 326 och de har numera ett volymmål på 7000 bilar per år så det blir ju ändå en del elbilar de måste sälja för att få ned snittet. Med nuvarande körcykeln får ju iofs hybrider en orealistisk fördel men jag har för mig att de ska ändra den för att få mer realistiska resultat för hybrider som tidigare hade varit silverkulan för att nå de där målen. Jag vet inte om jag drömde det men jag har för mig att man äntligen skulle sluta med dumheterna att kalla elbilar för "zero emissions" och faktiskt ge de utsläppssiffra också.

Som referens så släpper en Smart med 1l-motorn på 71hk ut 97g/km men jag vet inte hur modern den motorn är vid det här laget, Porsches senaste direktinsprutade 3,8-literssexa släpper ut strax över 200g/km. Tittar man på. BMW så släpper deras minsta 1,4-litersfyra med 102hk i 1-serien ut 127g/km, dieselversionen också på 1,4-liter och 95hk ligger på 109g/km.

Fiat verkar ha det lägsta snittet just nu på 118g/km och snittet över alla tillverkare ligger på 132.

Tja dom får väl sälja 2 elbilar för varje supersportbil. Det är nog ändå inget större problem för Ferrari om de 2 elbilarna måste säljas några tusen euro billigare än produktionskostnaden. Det lägger man ju bara till på supersportbilen.

Sportbilar gynnas ännu mer än hybridbilar i de körcykler som används för emissionstesterna då det sker långt ner dessa motorers effektregister så man kan lätt göra motorerna miljövänliga där nere utan att det påverkar toppeffekten. Att sedan motorerna inte används så långt ner i registret bekymrar nog inte många.

Dock börjar det ju krävs ju downsizing för att klara CO2-målen på enskilda fordon.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Tja dom får väl sälja 2 elbilar för varje supersportbil. Det är nog ändå inget större problem för Ferrari om de 2 elbilarna måste säljas några tusen euro billigare än produktionskostnaden. Det lägger man ju bara till på supersportbilen.

Sportbilar gynnas ännu mer än hybridbilar i de körcykler som används för emissionstesterna då det sker långt ner dessa motorers effektregister så man kan lätt göra motorerna miljövänliga där nere utan att det påverkar toppeffekten. Att sedan motorerna inte används så långt ner i registret bekymrar nog inte många.

Dock börjar det ju krävs ju downsizing för att klara CO2-målen på enskilda fordon.

Vad de gör är väl att lägga in Ferrari i Fiat så slipper Ferrari urholka varumärket med en drös elbilar. De har ju som sagt satt ett produktionsmål på 7000 bilar vilket är lägre än vad de sålt de senaste åren eftersom de var rädda varumärket skulle urholkas vid högre volymer.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Vad de gör är väl att lägga in Ferrari i Fiat så slipper Ferrari urholka varumärket med en drös elbilar. De har ju som sagt satt ett produktionsmål på 7000 bilar vilket är lägre än vad de sålt de senaste åren eftersom de var rädda varumärket skulle urholkas vid högre volymer.

Visst Ferrari kan nog lösa det så men det ökar ju även kravet på att Fiat-bilarna måste bli ännu snålare. Men alla sportbilstillverkare ägs ju inte av stora koncerner som tillverkar små tantbilar. Koenigsegg för att nämna ett exempel...
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Visst Ferrari kan nog lösa det så men det ökar ju även kravet på att Fiat-bilarna måste bli ännu snålare. Men alla sportbilstillverkare ägs ju inte av stora koncerner som tillverkar små tantbilar. Koenigsegg för att nämna ett exempel...

Man kanske skulle börja bygga snorbilliga elbilar och sälja till Koenigsegg, Pagani m.fl. så att de kan ge bort en fyra-fem stycken till varje kund som köper en av deras bilar, det borde ju hjälpa deras utsläpssnitt :)

Porsche tror jag nästan skulle fått störst problem eftersom de säljer bortåt 100K bilar och det lär öka med Macan och de har ju inget vidare snitt. Hur Maserati tänkte när de försöker öka sin försäljning till 50K bilar per år förstår jag inte heller, de lär ju också ha hyfsade utsläpp. Aston, även med AMG-motorer, tror jag också hade fått rejäla problem. Den miljövänligaste AMGn, förutom SLS E-cell som väl kostar typ fem miljoner, är väl deras nya 2-litersturbo i A45 och den tror jag släpper ut över 160g/km.

Fiat säljer väl bortåt någon miljon bilar så jag tror 7000 Ferraris har en marginell påverkan på deras total.
 
Last edited:

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Fast 95g/km är en rätt låg gräns. Dagens gräns för miljöbilar i Sverige är väl 120 om jag inte minns fel?

Du minns fel :)

Fram till och med förra året var det mycket riktigt 120 g/km, men dagens gräns är det en för det mesta lägre, men dock viktberoende så tunga bilar kan tom släppa ut mer. Idiotiskt om du frågar mig, var ju nån Renault som inte blev miljöklassad trots den släppte ut mindre än den lika stora och miljöklassade konkurrenten. Anledningen var att den även var något lättare, antagligen just för att få ner förbrukning men resultatet blev att den missade svenska gränsen. Importören borde typa den med 40 kg vikter förankrade i botten som är lätta att skruva av.

Hybridbilarna får räkna väldigt fördelaktigt, klarar de 5 mil eller mer på batteri så får dom i praktiken en tredjedel av vad förbränningsmotorn ger i EU-cykeln vilket sänker snittet något enormt, och det är inte en slump att många hybrider från Audi etc klarar just 5 mil eldrift då mer inte räknas i eu-cykel för hybrid. Ligger resten av bilarna något tiotal gram över så räcker det att prissätta så var tionde bil är en hybrid så är du hemma. Och med tanke på vad folk pröjsar för hybriderna så behöver det inte ens bli en förlustaffär, går ju ändå att köpa färdiga lösningar som gör utvecklingsarbetet betydligt mindre.

Små exklusiva tillverkare som Koenigsegg väljer väl att ta straffavgifterna? Även om dom är på uppåt hundra tusen kronor blir det ju inte så mycket på en bil som kostar miljonen euro och uppåt
 
Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Jag kom på att det finns ju faktiskt en film med hur Mercan låter

Jag tittade på den videon igår bara för att jag var nyfiken om det fanns något ute redan där man kunde höra motorljudet. Låter faktiskt lite tamare minst sagt.

Vad de gör är väl att lägga in Ferrari i Fiat så slipper Ferrari urholka varumärket med en drös elbilar. De har ju som sagt satt ett produktionsmål på 7000 bilar vilket är lägre än vad de sålt de senaste åren eftersom de var rädda varumärket skulle urholkas vid högre volymer.

Ferrari gör rätt som håller tillbaka produktionsmålen. Porsche börjar allt mer bli en VAG produkt. Man är väldigt lönsamma, men varumärket urholkas allt mer för varje modell som tillkommer.

1.6 liter är det. på 80-talet och tidiga 90-talet körde många tillverkare med 1.5 liter V6 och turbo enligt dåvarande reglemente och dom lät väl inte så illa?

Det var en felskrivning av mig. 1,6 liter ska det så klart vara.

1977- 1988 körde man med 1.5 liters V6or. Nog är det rätt markant skillnad på V8, V10 och V12 motorerna. Jämfört med dem låter de rätt tamt. Men det var ju en intressant epok. Det kan nog ändå bli bra med lite förändring inom F1 reglementet. Som åskådare kommer man nog ändå att sakna ljudet från epoken med sugmotorerna.
 
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

Top