Uselt Yamaha Sweden!

idris

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2007
Ort
Järfälla
Hoj
S1000RR
Är jag gnällig? Eller har jag rätt att bli förbannad?

Detta har hänt!

Angående brister vid reklamation av Yamaha YZF R1 med reg.nr. xxxx


I slutet av mars 2009 köpte jag en fabriksny R1 hos Lelles MC i Uppsala.
Jag fick hem den och hann åka ca 30 mil vid kanske 3 tillfällen. Därefter vägrade mc:n att starta, efter otaliga försök till att få igång den, gav jag upp och kontaktade Lelles MC med frågan: Vad ska jag göra nu?

Svaret var att det bara är att lämna in den till närmaste verkstad auktoriserad av Yamaha. För mig var detta det självklara förfarandet men ville dubbelkolla för att slippa problem senare.
Trots att jag trodde att jag garderat mig genom att ringa och fråga i förväg så kunde jag inte ana vilka problem som väntade mig och hur enormt svårt det skulle visa sig vara att få reparationen utförd under en rimlig tid.

Den 7 april kontaktade jag MCvaruhuset i Stockholm och fick då till svar att garantiärenden ska tas om hand av min återförsäljare. Detta lät konstigt, enligt garantivillkoren gäller motorcykelns garanti i hela Europa.

Efter detta märkliga svar kontaktade jag istället Yamaha Center i Haninge, som också var lite motvilliga till att ta emot min garantireparation först men som till slut gick med på att ta emot den. De kom dock med ett förbehåll, att man inte kunde titta på den på en gång. Motorcykeln bärgas till Haninge den 8 april. Efter viss övertalning sa de att de skulle felsöka och beställa den aktuella delen så att det skulle bli mindre väntetid. Felsökning görs och man kommer fram till att det är en givare, delen ska komma på tisdagen veckan efter (Jag hade bokat bandag på söndagen samma vecka som reservdelen beräknades komma)

På tisdagen ringde jag och frågade om jag ska avboka min bandag eller om det finns en chans att de hinner klart med reparationen. Svaret är att det inte är några problem, slutet på veckan ska jag få mc:n. Jag ringde igen på fredagen och får denna gång svaret att de omöjligen hinner, jag får vänta! Denna gång blir beskedet att det ska bli klart på måndag veckan efter. Min mc skulle prioriteras först på måndag morgon sa de.

Jag ringde måndag efter lunch för att höra om jag kan hämta den. Ännu en gång blir svaret: Nja den är inte klar. När jag frågar om de ens har tittat på den än svarar de: Nej vi har inte hunnit men vi kollar i eftermiddag. Nu är de andra gången de inte levererar under den tid de själva lovat! På tisdag kl 16 ringer verkstaden för att be om den röda nyckeln, förmodligen är det första gången som de ens rör min mc.

Jag åker dit med nyckeln och blir informerad om att de ska fortsätta med min mc dagen efter. Nu är jag börjar fruktansvärt frustrerad, främst för att jag inte kan få ett klart besked.
Det går ytterligare ett par dagar och jag får beskedet att delen är bytt men att motorcykeln fortfarande inte startar. Jag trodde att de då skulle sätta igång omedelbart och felsöka igen men det sker inte. Det går ytterligare ett par dagar för att fastställa att det är fel på startmotorn. Delen beställs på en gång och jag får beskedet att det tar 3-4 dagar att få hem en reservdel (tidigare har man sagt att det tar 2 dagar). Efter en vecka har det inte kommit någon del.
Trots att jag ringer varje dag morgon och eftermiddag, struntar verkstaden i att ta reda på vad som hänt med delen, utan de bara väntar.

Nu har det gått ca fyra veckor, och fortfarande står den på verkstaden, jag har fortfarande inte fått ett klart besked om när jag får tillbaka min nya mc. Jag ringer generalagenten efter att ha tröttnat på verkstaden och återförsäljaren Lelles MC. Det visar sig dock att generalagenten har en hel del märkliga åsikter.

För det första påstår även han att man ska vara tacksam att Yamaha Center i Haninge tagit in den för garantireparation, fastän de inte har sålt den. Beskedet var klart och tydligt, man kan varken förvänta sig bra service eller ställa krav om det inte är där man köpt sin mc. Jag påtalar för honom att garantin gäller i hela Europa oavsett vart man köpt den, och självklart ska jag kunna förvänta mig samma service överallt. Generalagenten delar inte alls min åsikt!

Efter andra samtalet till generalagenten, blev han otroligt irriterad över att jag ringde igen. Mitt krav var enkelt, jag vill ha tillbaka min mc då den nu stått på verkstad i fyra veckor vilket var längre tid än jag hunnit åka med den. Det struntar han i och vill inte att jag ringer honom igen (kontakterna med generalagenten sköttes av servicechefen på Yamaha Sweden Stefan Pålsson).

Efter ytterligare några dagar ringer jag upp servicechefen på Yamaha Sweden igen och möts av en otroligt otrevlig person som i princip, dock inte ordagrant, ber mig dra åt helvete och sluta ringa till honom. Nu är jag rejält sur och har inte längre lust eller skäl att dölja det! Mitt arga sätt får honom, ironiskt nog, att lugna sig och bli trevlig. Får beskedet att det är Yamaha Center som har slarvat och Yamaha Center i sin tur hävdar att generalagenten har gjort fel. Den som drabbas är jag, jag betalar många tusenlappar för en helt ny mc som jag inte kan använda.

Efter fyra och en halv vecka får jag tillbaka min mc och vill nu självklart ha ersättning för den tiden som den stått still på Yamahaverkstaden.Vid det här laget tycker även Stefan Pålsson att jag är berättigad till ersättning från verkstaden för att det tagit så lång tid. Jag kontaktar verkstadschefen på Yamaha Center i Haninge som säger att han ska kontakta Yamaha Sweden om det och återkomma. Ingen kontaktar mig.

Idag den 28 maj får jag en påminnelse från bärgningsfirman varpå jag ringer till Yamaha Center eftersom de sa att de skulle stå för bärgningen men har uppenbarligen inte betalat. Jag passar på att påminna om mina ersättningskrav och får då till svar att Yamaha Sweden har sagt blankt nej till allt! Vad är det som pågår, inte nog med att man nekar mig ersättning som jag anser att jag är berättigad till enligt garantivillkoren, man kontaktar inte ens mig för att upplysa mig om beslutet. Jag finner inga ord för att beskriva graden av brist på servicekänsla, proffsighet och konsumentvård! Detta är helt enkelt INTE acceptabelt.

Det står klart och tydligt i garantibeviset att vid garantireparation skall det inte uppstå kostnad eller olägenhet för ägaren, båda har skett.

Jag kräver kompensation i form av:

• Ersättning för bärgning till verkstad accepterat
• Försäkring för en månad xxx kr
• Finansieringen för en månad xxx kr
• Samt plåster på såren

Denna information kommer jag självklart att sprida ut, dels för att det ska kosta att inte sköta sig och dels för att skydda mcköpare som tror att de kan köpa en mc i en annan stad än de själva bor. Uppenbarligen är garantin inte mycket värd om man lämnar in den hos en annan verkstad än där man köpt den.

Trodde aldrig att ett företag som Yamaha skulle agera på detta sätt.
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Ytterst beklagligt! Jag känner inte alls igen beteendet hos Yamaha. Mycket oproffsigt!

Jag tycker att du ska kontakta Allmäna Reklamationsnämnden för rådgivning i ärendet.

Som Yamahaägare & märkesbög blir jag bestört.
 
Last edited:

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Du har all rätt att vara sur, onekligen - tvärtemot många andra liknande trådar måste jag säga.

Mitt tips är att du ringer Yamaha Sweden igen, berättar om tråden och hur många som läser detta. Det jag tycker du kunde gjort före var att maila inlägget till honom först och säga att om du inte får ett bra svar på din kritik innan imorrn eftermiddag så kommer det att ligga på Sporthoj.com hela helgen. Nu är det dock uppe redan så nu tycker jag gott att du kan bara påpeka att i princip samtliga deras klienter i Sverige kommer läsa det här.
 

Alle_gbg

Ny medlem
Gick med
2 May 2009
Ort
Götet
Hoj
Thundercat -98
fyfan, alla vill ha betalt för ansvar men ingen vill ta skiten när det väl kommer till kritan. Tycker verkligen det är ett svinigt beteénde av yamaha. Dem borde tänka sig för ett par gånger speciellt nu när vi är inne i lågkon. och då verkligen bör tänka på kundservice.
 

idris

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2007
Ort
Järfälla
Hoj
S1000RR
Frågade yamaha sweden vad dom tyckte om att jag la upp det på nätet (sporthoj) eller gick till Allmänna reklamationsnämnden? Svaret var!! Gör det! Visste inte vad jag skulle säga till slut!! Inget bet... Märkligt beteende i dessa tider när alla jagar kunder.

fyfan, alla vill ha betalt för ansvar men ingen vill ta skiten när det väl kommer till kritan. Tycker verkligen det är ett svinigt beteénde av yamaha. Dem borde tänka sig för ett par gånger speciellt nu när vi är inne i lågkon. och då verkligen bör tänka på kundservice.

Talade om det för Yamaha, men han brydde sig inte...
 
Last edited:

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
2K1 Triumph TT 600
inte för att av den som är den men många företag skiter fullständigt i hot.

I ditt fall skulle jag om jag kunde lämnat tillbaka hojen och köpt annat märke.
Jag skulle inte tolerera att det skulle ta massa tid för min sprillans hoj o bli fixar. 1 vecka max sen skulle jag glatt lämnat tillbaka den.

Kan även lägga till att ARN är ett skämt det påverkar ÅF och inte yamaha i sig.
 

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Idyllen
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Håller med tidigare talare. Under av tålamod har du allt. Svineri av den graden ska man inte behöva stå ut med. Har du givit yamaha samt verkstad denna utförliga beskrivning/åsikter till känna? Det borde du om inte annat. Ger inte det något får du jaga vidare högre upp i organisationen. Till slut träffar man förhoppningsvis på någon som är handlingskraftig och kan sympatisera med behandlingen man fått utstå.
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
svineri ....

själv hade jag nog gapat & skrikit tills jag blev hes (även om det inte hjälpt speciellt mycket)

häva köpet kanske ?

iofs drabbar det ju firman som sålt hojen från början & inte stället du lämnat in den på. Men det kanske får Yamaha Sverige att vakna
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Skamligt! Dubbelt skamligt blir det när man dessutom får betala en bra slant för garantin när man köper en spretans hoj, och får det här tillbaka! Den här tråden lär ju knappast gagna Yamaha Center i Haninge iaf, förhoppningsvis finns dom här också och läser den. Ring på måndag igen, då kanske det är annat ljud i skällan... :rolleyes:
 

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
2K1 Triumph TT 600
hur kommer det sig att den inte lämnades in där du köpt den?
 

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Idyllen
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Kan även lägga till att ARN är ett skämt det påverkar ÅF och inte yamaha i sig.

Ger inte heller mycket för ARN. Men att vara en jobbig pitbull och inte ge sej brukar ge resultat till slut.

Intressant att få höra hur denna soppa slutar!
 

idris

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2007
Ort
Järfälla
Hoj
S1000RR
Efter två veckor försökte jag upphäva köpet, men det var som att prata med en vägg...
Lelles mc visade sig inte heller vara en återförsäljare jag går tillbaka till.

hur kommer det sig att den inte lämnades in där du köpt den?

Avståndet, jobbade bara ett par minuter från haninge.
 
Last edited:

sportbike

Guest
Skamligt! Den här tråden lär ju knappast gagna Yamaha Center i Haninge iaf, förhoppningsvis finns dom här också och läser den. Ring på måndag igen, då kanske det är annat ljud i skällan... :rolleyes:

Jodå,dom finns här.
Vore faktiskt på sin plats med en förklaring från deras sida.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top