Utebliven garanti, hur tänker ni?

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Ort
örebro
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
Har köpt en hoj av handlare med försäljningsuppdrag av privatperson pga att ägaren hade klantat sig och gjort första servicen för sent, vilket resulterar i att garantin är borta. Kanske dumt med tanke på vad det innebär att sitta utan garanti, men priset, utrustningen och så klart habegäret motiverade en affär :)
Men men försäljaren lovade att om jag ändå servar hojen hos dem så kommer de hjälpa mig med garantiärenden även om den anses borta.
såklart vet jag om att försäljaren kanske inte kan hålla det han lovar om problem skulle uppstå, han vill ju sälja så klart.
Nu till min fundering: Serva själv eller hos verkstaden och hoppas på att försäljaren håller det han lovat? Men även hur ser ni på en hoj som servats privat med sparade kvitton, i samband med att ni är spekulanter på en begagnad hoj?

Är sjukt nöjd med hojen och har kört rätt hårt under de månader som handlaren lämnade garanti på hojen. Inga tankar alls på att byta, men man vet ju aldrig hur man tänker längre fram och man sparar ju en hel del slantar på att serva själv.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Är det en ktm finns väll ingen garanti ändå.

Är det den 5 åriga garantin som bike med fler har så är det ju upp till dom hur dom tolkar ev övermil Har en bekant som gjorde 100 mils servicen vid 103 mil på en ktm o blev av med garantin detta på bike i trollhättan.
 

WeHlee

Medlem
Gick med
7 Apr 2018
Ort
Åkersberga
Hoj
Cbr600fa -11fa. Wr250r-08
Jag personligen har inget emot att köpa en självservad hoj om kvitton finns samt lite fint uppstyrt i en egen servicebok. Skruvar själv alla mina hojar och bilar så långt det går och de erfarenheter jag har av verkstäder är att jag själv är mer noggrann än vad dem är .
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Service kostar mellan 3-7000 per år/tillfälle på verkstad (varierar efter hoj/verkstad/typ av service)
Material kostar mellan 700-2000 om du köper själv
Köper gärna en hoj av någon som servat själv om de verkar veta vad de sysslar med - kanske lite tveksam till de som påstår sig göra ventiljustering på fyrcylindriga hojar och Ducatis fyrventilare eftersom det är ganska stora jobb.
Så - vad vill jag ha sagt.....???
Jo, skall du ha hojen ett antal år och kan serva själv så gör gärna det när hojen börjar närma sig tre år eller mer.
Var noga med att a) skriva upp datum/mätarställning för service b)komplettera med kvitton på olja/filter/stift m.m. som kan kopplas till tiden för dina servicejobb c) gör du något komplicerat - rigga en gopro eller telefonkamera på stativ o filma vad du gjort (behöver inte vara en långfilm - korta klipp på valda delar visar vad du gjort). d) ventiljustering - du måste ändå göra en lista på spel insug/utblås före o efter service - behåll den i servicepapprena
Visar du upp det så tvekar knappast en kunnig köpare - sedan finns alltid käring-typer som bara blir nöjda när de får se en stämpel i boken.
En fundering...... hade min bil inne på service på märkesverkstad för många år sedan. Kontroll av multirem (generator/ac m.m.) skall göras efter visst antal år. Min bil är en lågmilare så de sket i att kolla men kryssade i serviceboken ändå. Hur vet jag att de inte kollade? Jo, man måste lyfta ett fastskruvat lock från karossen o färgen var kvar i gängorna
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Vad är en stämpel i serviceboken värd. Jag köpte en V70 med alla servicestämpelar i serviceboken. Efter köpet visade det sig att kamremmen som skall bytas vid 15000mil-servicen inte var bytt. Bilen hade gått 22000mil när jag köpte den. Det är tydligen fritt fram att sätta en stämpel i serviceboken fastän man inte gjort det som ingår i servicen.

Nu svarde jag visst inte på frågan. Serva själv och skit i garantin skulle jag valt.
 
Last edited:

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Jag är warrantyvoider specialdeluxe. Har 3 stycken hojar av årsmodell 20-21 där ingen har garantin kvar. För jag försökte få igenom en grej på garantin på ens hojen. Och när det inte gick så tänker jag inte betala 15tusen i service i flera år till. Den andra 2 är Harley och Yamaha. De går ändå aldrig sönder. ?
 

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Ort
örebro
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
Har du skriftligt garantiavtal från försäljaren? Om inte så har du inte något garantiavtal, bara en säljare som ville sälja och kunde tänka sig att ljuga lite.
nej finns inget skriver i avtalet. jo klart jag viste att han ljög direkt. min tanke var ändå att serva själv. men det är ju skönt att höra att ni har samma inställning som jag har. jag löser all mek själv om jag orkar, annars plockar jag bort allt och lämnar in halva hojen när det är dags för ventilerna :)
 

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Ort
örebro
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
Är det en ktm finns väll ingen garanti ändå.

Är det den 5 åriga garantin som bike med fler har så är det ju upp till dom hur dom tolkar ev övermil Har en bekant som gjorde 100 mils servicen vid 103 mil på en ktm o blev av med garantin detta på bike i trollhättan.
fyfan. nej jag har en yamaha, 100 mils servicen gjord runt 180 mil. min gamla mt-07a gjordes på 130, men då var det på gränsen sa dom. sen rasa kopplingen och jag fick allt bytt på garantin.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Jag hade servat själv.
Börjar alltid mina fordonsäganden med en service, då får jag en statuskoll på fordonet, och jag vet även att saker är gjorda (litar tyvärr i princip inte på någon annan där).
Så jag hade omedelbart bytt olja, filter, bromsvätska, kylvätska och kikat på luftfiltret.
Sedan brukar jag använda vintern till att byta gaffelolja och till exempel gå igenom elsystemet.
Då känner jag att jag mer och mer "äger" bilden av mitt fordon.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Stämmer det ens att garantin uteblir om man överskridit tex 100-milaservicen med några mil? Jag har t.o.m. blivit fått höra från auktoriserad verkstad att det inte är några konstigheter att komma in med hojen vid 120-140 mil. Sen har de ju inte gett mig skriftligt på att garantin ändå gäller så kanske är jag rökt oavsett.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
På en stor bilfirma här i stan får man komma in och få serviceboken stämplad med det miltal man skulle ha servat vid, samtidigt som man får en tid fem veckor senare....

Väldigt många bilar av deras märke servas vid jämna miltal 1000, 2000, osv...
Inte vid 987 och 2021 osv...
 

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Ort
örebro
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
På en stor bilfirma här i stan får man komma in och få serviceboken stämplad med det miltal man skulle ha servat vid, samtidigt som man får en tid fem veckor senare....

Väldigt många bilar av deras märke servas vid jämna miltal 1000, 2000, osv...
Inte vid 987 och 2021 osv...
betalar man vid stämplingen eller själva servicen? :tungan
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Jag håller med många andra och litar inte ett dugg på verkstäderna.
Sist återmonterade en större återförsäljare/verkstad en innerslang fylld med punkaspray vid däckskifte, de sa inte ens till!? Alternativet är att de själva nöp hål på den och "räddade" situationen... Jag hade gladeligen betalat för en ny slang! Vid samma tillfälle skulle ventilkontroll göras, sjukt svårt att kontrollera ventilerna om man inte ens bryter låslacken på ventilkåpornas skruvar...
Jag köper hellre någonting av någon privatperson som har koll, bryr sig om sina grejer och har dokumenterat vad som är gjort.
Min 2021 har ingen garanti kvar då jag inte vill lämna in den för en "stämpel service" hos någon som inte bryr sig om hojjen!
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Stämmer det ens att garantin uteblir om man överskridit tex 100-milaservicen med några mil? Jag har t.o.m. blivit fått höra från auktoriserad verkstad att det inte är några konstigheter att komma in med hojen vid 120-140 mil. Sen har de ju inte gett mig skriftligt på att garantin ändå gäller så kanske är jag rökt oavsett.
Beror helt på verkstaden o vad dom anger i register systemet. Ktm är stenhårda iallafall. Yamaha är ödmjuka. VW suger häst balle. Osv osv
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Garanti gäller så länge servicen är fackmannamässigt utförd och det går att styrka. EU är bra till nåt…

En hoj är dock så pass enkel att serva (med några undantag) så att det ofta är en bra idé att göra det själv.

Dels blir det ”billigare” men framförallt lär man känna sin hoj. Köp Pirsig och Haynes och öppna ett nytt kapitel i din egen bok om livet. Upptäck att du kan få den där stunsen i bromsen som märkesverkstaden inte får till (tar för lång tid) och känslan av tillfredsställelse när du kan bedöma hur lång tid du har kvar till nästa service utifrån utseende på luftfilter och olja.

Dessutom får du bättre koll på din hoj i stort och tryggheten i att VETA hur allt ligger till istället för att TRO.

6a2aaac63aab0e53f8d9db214d211b91.jpg


(Renovering av gaffelben F800S)
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top