Utnyttjar ni effekten?

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Ort
08 en stund till
Hoj
KTM LC4
Jag använder sällan all effekt. Men jag vill ha den där tills andan faller på och möjligheten att använda all effekt dyker upp.
 

MangeO

Med dubbla överliggande allt
Gick med
21 Jan 2005
Ort
Stockholm, Sovjet
Hoj
Två klassiska gubbhojjar, VTR1000 & DRZ 400 (E)
Vill ändå framhålla att om man nu utnyttjar hojjens effekt fullt ut så är väl det viktigast hur man gör det. Det är ingen konst att släppa loss 200 hästar om man gör det lite i taget på 2:an på nån flygraka ute på bystan. Den effektstarkase hoj jag kört hade ca 160 kusar på slangen. Det var en provkörning så jag tog det lungt men det var ändå inga problem att dra igenom hela registret. Man måste ju inte smälla rullen i botten med ett spastiskt ryck :näsblod . I normala fall kör jag en gammal gubbräser med bara 120 hk på bakhjulet och använder effekttoppen då och då, oftast vid omkörningar, men alltid helt utan dramatik. Att öppna upp helt mitt i en tight kurva skulle jag aldrig göra på gathojjen. I skogen däremot (med 38 hk:yoparty ).
 
Last edited:

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Toppeffekten finns måhända vid 12.500 rpm, men det gör ju inte maxvridet och det utnyttjar säkert de flesta som gillar stora motorer. Även om man, som jag, tycker om mindre motorer och chassin så har löjligt starka motorer sina praktiska fördelar.
 

Bifogat

  • CB1100-X11  51-REG.jpg
    CB1100-X11 51-REG.jpg
    153.7 KB · Visningar: 47
Last edited:

knutten10

Älskar kurviga vägar.
Gick med
5 Apr 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R1 07
Finns det någon som kan vrida om startnyckeln på ett motordrivet fordon utan att riskera minst ett liv? Det var väl inte det tråden handlade om ändå? Klart det finns folk som kan utnyttja hojen till max på gata, men det kommer antagligen gå fortare på bana iaf pga bättre asfalt och annat. Kolla på Isle of Man så ska du få se hur man kan köra på vanliga vägar (avlysta jag vet men det är fortfaradne samma beläggning och ojämnheter)

Har du dödslängtan din galning? :skrämd

Jo men vakna, Isle of man har dom ju stängt av gatorna för allmän trafik. Jag syftar själv klar på vanliga vägar där det inte är avstängt/avspärrat. Då kan jag säga att de finns förmodligen ingen som verkligen kan utnyttja alla hästar på en modern racer på allmänna vägar, utan att riskera sitt eget el andras liv mer än vanligt alltså.
Utnyttja hästarna i en kurva är att ligga från 10 000 varv i en kurva och bara accelerera upp igenom en kurva så man ligger precis för vägxling på c:a 13 t varv när man går ur kurvan. Då går det snabbat med graftigt nerlägg och ganska mycket skärning igenom kurvan/kurvorna i mötande fil. Vanlig kurv teknik för bana. Men som sagt var så finns det MYCKET få av sådana kurvor där man verkligen kan utnyttja den kunskapen. Det var väl i grund och botten det det handlade om dvs om vi kan utnyttja alla hästanra i våra värstingar på vanliga vägar. Nu från går jag att köra rakt fram på långa raka Motorvägar, själv klart kan man utnyttja alla hästar i maskinen då. Det är bara att varva ur den växel på växel.
 

Syster-Tysk

Fullgasförespråkare.
Gick med
3 Jan 2008
Ort
Umeå
Hoj
KTM RC8R -11, BMW S1000RR -10 (såld), BMW HP2 Sport -08 (Skrotad -09), BMW R1200S -06 (Såld), Honda VFR 800 -06 (Såld)
Jora...

Nog utnyttjas effekten så ofta man kan!

Pinar min VFR800 till maxfart då tillfälle ges.
Även vid rödljus kommer hornen fram och man blir sådär barnslig när man har en varvande Saab 9000 Turbo brevid sig. :yoparty

Men nog kan jag hålla med om att det inte är hela tiden som man ligger på dessa varvtal.

På min nya cykel kommer nog effekten bättre till pass. 100 Nm redan vid 3000 varv och maxvrid 115 vid 6000rpm. Max häst kommer vid 8750rpm.
Och även om det är nära så är det ingen diesel! ;)

Kan inte vänta på att den kommer... himmelriket på jorden i Mars!
/j
 

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
GSX-R 1000 K7
Jo men vakna, Isle of man har dom ju stängt av gatorna för allmän trafik. Jag syftar själv klar på vanliga vägar där det inte är avstängt/avspärrat. Då kan jag säga att de finns förmodligen ingen som verkligen kan utnyttja alla hästar på en modern racer på allmänna vägar, utan att riskera sitt eget el andras liv mer än vanligt alltså.
Utnyttja hästarna i en kurva är att ligga från 10 000 varv i en kurva och bara accelerera upp igenom en kurva så man ligger precis för vägxling på c:a 13 t varv när man går ur kurvan. Då går det snabbat med graftigt nerlägg och ganska mycket skärning igenom kurvan/kurvorna i mötande fil. Vanlig kurv teknik för bana. Men som sagt var så finns det MYCKET få av sådana kurvor där man verkligen kan utnyttja den kunskapen. Det var väl i grund och botten det det handlade om dvs om vi kan utnyttja alla hästanra i våra värstingar på vanliga vägar. Nu från går jag att köra rakt fram på långa raka Motorvägar, själv klart kan man utnyttja alla hästar i maskinen då. Det är bara att varva ur den växel på växel.

Fyfan, ja måste ju vara otroligt bra på att köra enligt dina mått :rolleyes:
 

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-08
Nog utnyttjas effekten så ofta man kan!

Pinar min VFR800 till maxfart då tillfälle ges.
Även vid rödljus kommer hornen fram och man blir sådär barnslig när man har en varvande Saab 9000 Turbo brevid sig. :yoparty

Men nog kan jag hålla med om att det inte är hela tiden som man ligger på dessa varvtal.

På min nya cykel kommer nog effekten bättre till pass. 100 Nm redan vid 3000 varv och maxvrid 115 vid 6000rpm. Max häst kommer vid 8750rpm.
Och även om det är nära så är det ingen diesel! ;)

Kan inte vänta på att den kommer... himmelriket på jorden i Mars!
/j

Får gratulera till nya hojen, provsatt den på mässan och den är klart speciell och intressant. Hoppas du blir nöjd! /D.
 

Klottat2much

Gillar bara grymma kurvor
Gick med
2 Jan 2008
Ort
Kalmar
Hoj
2001, HONDA, VTR 1000 SP-1
Fyfan, ja måste ju vara otroligt bra på att köra enligt dina mått :rolleyes:

Visst är du de!!! Ja mé. Jag har aldrig hunnit dokumentera en perfekt kurvtagning så där noggrant nån gång,har aldrig hunnit reflektera, går bara på ren känsla. Man vet när man ska ha hjullyft och inte liksom. Antingen är man född till det eller så får man läsa sig till det. :pannkyss
 
Last edited:

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-08
Visst är du de!!! Ja mé. Jag har aldrig hunnit dokumentera en perfekt kurvtagning så där noggrant nån gång,har aldrig hunnit reflektera, går bara på ren känsla. Man vet när man ska ha hjullyft och inte liksom. Antingen är man född till det eller så får man läsa sig till det. :pannkyss

Hehe....med tanke på "klottat2much" trodde jag du körde med "trial and error" metoden, den fungerar också men är dyr och smärtsam:D

/D.
 

wINBLAD

nu ska vi bomba uta ba helVETE här asså!
Gick med
27 Jul 2006
Ort
västerås
Hoj
TTR, NSR
Jag utnyttjar effekten på min hoj, så att jag gasar fullt och ligger för det mesta ett par hundra varv innan effektpuckeln. Men så kör jag 125, bänkad 23 pigga pållar på bakhjulet:yoparty
 

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSXR 1000 & CR500
På frågan om jag använder min K7:a fullt ut så är svaret NEJ men den har en kombination av egenskaper som ger mig en trevligare och säkrare körning då den fungerar bra för en bred variation av körning, det funkar att köra sakta likväl som fortare och då den är byggd för höga farter funkar bromsar och annat mycket bra i lägre farter för att vara en STD MC. Skulle jag välja att köra en mer touring liknande MC skulle jag inte få ut samma upplevelse och känsla av bra kontroll över hur moppen rullar på underlaget. En modern 1L supersport maskin har mycket bra vägegenskaper vilket i sig är trafiksäkert, att det sedan finns folk (även jag) som använder dessa i kombination med nyttjande av motoreffekten tullar dock på de marginaler som de i övrigt bättre prestandan skapar men totalt sett tror jag att det skulle ske färre MC-olyckor om fler körde nya supersport MC, det är ändå föraren som väljer att gasa fullt eller inte.

Körde 750 några år men det var ett sådant irriterande tokvarvande för att den skulle röra på sig alls(är rätt insnöad på 1000-1100cc landsvägare och i Norrland är det duktigt långt till banor och ofta dåliga vägar där knäskrapande med en 600cc sällan kan ske på ett någorlunda säkert sätt).

Har även kört sporttouring men då jag kör på samma sätt med en sådan MC så minskar marginalerna när jag sitter på en sådan pga att den inte är byggd på samma sätt, dvs tyngre vilket leder till sämre bromsar, trögare styrrespons osv.

Den största fördelen med 1L MC är det breda effektregistret och att det finns mer än man behöver i de flesta situationer, på samma sätt vill jag att alla motorfordon jag kör med skall ha denna "ork" att leverera effekt när jag vill utan att jag skall behöva peta i lägsta möjliga växel och samtidigt behöva dumpa kopplingen från maxvarv för att det ens skall märkas att man gasar, hatar alla trötta fordon och blir bara irriterad nör jag måste köra sådana(körde en ny golf i förrgår i 25mil 1,6L bensinare utan andningshjälp, gud så trött den var:huvet )

Ang valet att köra denna försäkringsmässigt dyrare typ av MC upplever jag att bolagen siktat in sig på MC-typen istället för att identifiera förarna som har ett riskbeteende, det är ju inte motorcykeln som gasar av sig själv och för att köra för fort på svenska vägar krävs det inte många hk och ännu mindre för att nå livsfarliga hastigheter.
 

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Nope! men känns skönt att det finns där ifall det skulle behövas..t ex vid omkörning..
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top