Utnyttjar ni effekten?

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Numera endast ett minne
Fabbe ÄR snabb, och ibland lite korkad :fakta.
Jag försöker ibland hänga på men mina spärrar sätter stopp en aning tidigare.

OT: En bra grej med vintern är att man kan sitta uppe till efter kl 06 och slippa ha ångest över att det är dagsljus ute :).
 

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
GSX-R 1000 K7
Fegis du kör alltså inte när det regnar:näsblod

Joo, C-läget :rolleyes:

Man KAN inte använda effekten fullt ut i trafiken och ligga o smiska 12 500rpm, gör man det är man en trafiktfara, samt mycket ohälsosamt för körkort. Men jag inbillar mig att ingen kör sporthoj för att ligga o dra den på rött på varvräknaren, för att få någon sorts kvitto på att "detta är jag och jag kör sporthoj" eller har jag fel....

Definera i trafiken, menar du trafiken som "gatan" rent allmänt eller trafiken som mellan bilar? :va

Ingen aning faktiskt, men den gör 160km/h på 1:an så kanske 140km/h för maxeffekt...

Jag håller faktiskt med Fabbe här, jag utnyttjar också maxeffekt varje gång jag tar ut hojen, alltid. Finns inte en gång som jag startat hojen och inte gjort 299 på mätaren och/eller wheelat som fan.

Har faktiskt aldrig gjort 299 på mätarn med gixxern. För snål för det :rolleyes:
Nä men, det kostar faktiskt mer än det smakar för mig :)

Fabbe ÄR snabb, och ibland lite korkad :fakta.
Jag försöker ibland hänga på men mina spärrar sätter stopp en aning tidigare.

OT: En bra grej med vintern är att man kan sitta uppe till efter kl 06 och slippa ha ångest över att det är dagsljus ute :).

Får du till det med gixxern så kommer du vara minst lika snabb i mitten av säsongen :jäs
Men vem putsar hojen bäst på kortast tid? Där ligger jag fortfarande i lä :D

Maverick summerar det hela rätt bra:
- You don't have time to think up there. If you think, you're dead.
 
Last edited:

IronMike

Guest
I min lilla värld tror jag de flesta som har nya högprestanda litershojar (R1,ZX10,K7,e.t.c..) verkligen utnyttjar effekten. Varför har man annars dessa dyra hojar menar jag?

/D.

Enl mitt tycke & erfarenhet - nej... STORT NEJ dessutom :)

Vi kan ta en dag på bulten (alla har vi varit nybörjare, eller haft dåliga dagar, dåliga dagar med slitna däck eller drivpaket mm) Men jag hängde av många med 125a på 90-talet...som än idag åker r-cykel. Som än idag skulle kunna slippa höga premier genom att välja en suzuki gsf 600f istället för en gsx-r 1000 av senaste årsmodell. Men på motorvägen är de "jävligt tuffa".

I mina ögon fisåker 9 av 10 av användarna här... Och lika många har onödigt effektstarka cyklar.

Eftersom jag är multikulturell, har jag även åkt mc utomlands, och har släktingar utomlands - där är det helt annan kultur. Fattar inte varför vi i sverige är så besatta av att ha "wärsting" utan att nyttja effekten, men samtidigt är så många duktiga på att klaga över premier mm.

Ta en dag på bulten... En riktigt duktig förare på 125a, eller 250, smiskar lätt stjärt med minst 95 mediokra/duktiga gubbar av 100 som åker tung hoj.

Har en polare med ducati monster 800 kubik "slöröv"... Han kan konsten att utnyttja effekt, värdesätter bra däck mm. Han gasar upp sin ankstjärt i march-fart, sen "håller han hastigheten", visst, han får brottas och köra överaktivt. Men åker vi tungelsta-rosenhill och tillbaks, så hinner jag knappt stanna och fälla ut stödet vid sorundavägen förrän han flåsar mig i nacken. Han åker alltså den sträckan på sub 5min-tider, med touring-hoj, halva antalet hk mm.

Det är att utnyttja prestandan.

De flesta här som man ser på gatan (utan att vara taskig eller verka vara besserwisser...) - är dock jävligt tuffa på nynäsvägen, när det kommer kring gasa rakt fram, ta för sig av väggren mm :) där kan alla gasa, oavsett mogen 40-åring eller övermogen 16-åring.

Som jag ser det, så är det ytterst få som nyttjar max på gata, av de som gör det är det oftast rakt fram...
 

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
GSX-R 1000 K7
Det är att utnyttja prestandan.
Måste kommentera, är det inte en fin skillnad mellan effekt & helhets-prestanda?
Men du har helt rätt, det är inte många som gör det. :)

edit, vänta lite. Vem värdesätter inte bra däck? :va
 
Last edited:

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Ort
På hojen
Hoj
HOJLÖS
Om en åkare bara utnyttjar 80% av hojens effekt så är det väl ännu större skäl att köpa en värstinghoj.?

Jag menar 80% av 190hk är fortfarande mkt mer än 80% av 100hk eller ?!


edit: Ironmike, din video du laddat upp och försöker visa upp dig bevisar bara att du är en av de 9 utav 10 som inte kommer i närheten av att utnyttja prestandan bara så du vet :D
 

IronMike

Guest
Måste kommentera, är det inte en fin skillnad mellan effekt & helhets-prestanda?
Men du har helt rätt, det är inte många som gör det. :)

edit, vänta lite. Vem värdesätter inte bra däck? :va

Det finns dom som snålar :S :huvet

edit: Ironmike, din video du laddat upp och försöker visa upp dig bevisar bara att du är en av de 9 utav 10 som inte kommer i närheten av att utnyttja prestandan bara så du vet :D

Det är en scen från bulten, full av grus / tjälskott mm... Ungefär samma tid som dtm som har filmrekordet på 4,52 -åk dit å ställ skåpet på plats vettja?

Ghostridern skämtade ju bort sitt försök i en rulle då ingen ville ta på sig hans skinnställ å köra fort... Det var från "det enkla hållet". Jag filmade motsols, mest på lattjo.

Men gör gärna ett besök på bulten å slå "filmrekordet" på 4,52, väntar med spänning...
 
Last edited:

Mikey

Bygger om allt!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Utanför Örebro med min familj på vår gård!
Hoj
Honda Hybrid, byggd av 919,954, VFR800 + mycket eget!
Jag vill inte upp i 300 med min bil så varför skulle jag vilja det med cykeln, bara känslan av att jag skulle kunna är nog - och får jag bara min dagliga dos av motorvrål och avgaser så är jag lycklig! - AMEN!

Så om du har en flickvän så ligger du aldrig med henne...räcker att veta att du kan...eller :va

Du la faktiskt upp för smash
 

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Ort
På hojen
Hoj
HOJLÖS
Inte det saken handlar om, det handlar om att du säger 9/10 här inte utnyttjar sin hoj och fiskör.
Jag hävdar att rossi skulle köra mkt snabbare än dig på din hoj, dvs du utnyttjar inte effekten din hoj har dvs... köp en snällare hoj såsom du verkar tycka 9/10 på sporthoj ska göra.

Hade skrivit mkt längre och elakare inlägg men tog bort allt tur va väl det men sånna här översittare som säger folk inte använder sina hojar rätt osv osv och borde köra touring för de inte ligger på för fullt konstant eller så är sååååå irriterande.
 

Mikey

Bygger om allt!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Utanför Örebro med min familj på vår gård!
Hoj
Honda Hybrid, byggd av 919,954, VFR800 + mycket eget!
Jag vill okså vara med på ett hörn ju :)

Vet inte var man ska börja med att börna eller skämmas :p

Använder jag hojar till fullo med effekten, ja så länge jag lärt känna maskinen väl o motorn e hel :) annars skäms jag under 3000 :p

Hur kör jag i kurvor, så länge de e tort o jag känner till dom kör jag långt över hastighetsgränserna o lite till, älskar kurvigt, dästo kurvigare dästo roligare o mer man kör dästo fortare går de för på rakor kan la nästan alla gassa eller ?

När jag börnar så ligger jag alltid över över 10000 o hälst på varvbryt :p om motorn e frisk vill säja.

Hur e jag i trafiken, brukar drar om på utsidan/insidan på smala vägar som motorväg o sicksaka mellan bilarna e sköj :)

Har jag nått vätt nä jag kör, nej de har jag inte för skule jag ha de skule jag inte ens starta ett motordrivet fordon.

Hur kör jag bil, kör som om de vore stulet :p fullgass, toppvarv, inte under 200 på motorväg, börna, hand broms, mm finns mycke o nämna men bilarna håller ett betydelsevärt kort liv i mina händer :p fast bilar skule de ju inte handla om här ju :)

De va la allt för mig denna Lördags morgon :D

Fan...du e min edol asså!!!
 

Holy Rider

Med lem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha
Men det är klart, byter du upp dig från moppen till en RC8 får man kanske utnyttja åtminstone ett par tre växlar för att kunna se det fula framljuset i backspegeln:arsele :D ...

/D.

Ring mig ner du vill övningsköra i vår :arsele :tuttar
Faktum är att jag tror att du bara är en posörmupp :D
 
Last edited:

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
I skogen
Hoj
Morsans Hornet -06
Har kört 800 R1 mil i år varav de flesta tyvärr legat mellan 8000-13000 rpm, det blir 20 mila rundor på landsbygden och målet är att hitta vägar som tvingar en att "utnyttja däcken" på allvar. Att köra fullt rakt fram är inget inspirerande i sig men det har den positiva effekten att man kommer fortare fram till nästa kurva:rolleyes:.
Med tanke på att en R1:a gör 160km/h på 1:an så känns det inte som en speciellt bra idé att utnyttja all effekt på en kurvig väg. Eller kör du ofta 160-200km/h på kurviga vägar (som oftast är 70-vägar)? På kurviga vägar är det utan tvekan roligare att köra en 600cc: bättre/lättare chassi och sedan går det faktiskt att varva lite utan att det går alldeles för fort.
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Jag tänkte bara flika in att det är JAG som är bäst och håller mest fullgas av alla i hela Sverige. Jag kör bulten på 4:30, och då har jag inte ens använt fyran, femman och sexan. Sen, vahettere, har jag sjukt stor k*k också.

JAG ÄR HELT GALEN!
 

Nicotin

Guest
Jag tänkte bara flika in att det är JAG som är bäst och håller mest fullgas av alla i hela Sverige. Jag kör bulten på 4:30, och då har jag inte ens använt fyran, femman och sexan. Sen, vahettere, har jag sjukt stor k*k också.

JAG ÄR HELT GALEN!

jag har alltid vetat att du är ständig 2:a efter roller..:D :gnissla
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Ja, suck.. du har helt rätt i det du säger :(
Har faktiskt kört på falkenberg 2 gågner och gjorde inget annat än älskade det. Kommer defenetivt köra bana bra många fler gånger kommande säsong.

Jag vill dock inte köra så mycket bana att jag börjar jämföra det med gatan. Då vet vi alla vad valet blir(bana). Jag har ingen möjlighet till att köra motsvarande lika mycket på bana som jag gör på gatan idag.
Jag älskar att köra som jag gör idag, och är faktiskt rädd för att ja inte skall uppskatta gatan lika mycket.
Däremot kommer jag köra bana så mycket jag bara kan för att bli bättre förare & samtidigt försöka uppskatta gatan :)

Men jag erkänner, det är idiotiskt att köra som jag gör. Dock gör man sina val :)

Håller med dig att det är ett val man gör och är fullt medveten om riskerna! Att hålla hastighetsgränser och köra sporthoj är inte förenligt med varandra och lyckas man så bör man byta hoj!
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top