Utnyttjar ni effekten?

Bus-Bo

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Ser Kaknästornet från köket
Hoj
RSV1000R
Rossi och grabbarna kan göra det med bravur, men för att vara riktigt ärliga så tror jag inte ens dom kan göra det på vanliga gator som INTE är avstängda utan att äventyra liv..
Finns det någon som kan vrida om startnyckeln på ett motordrivet fordon utan att riskera minst ett liv? Det var väl inte det tråden handlade om ändå? Klart det finns folk som kan utnyttja hojen till max på gata, men det kommer antagligen gå fortare på bana iaf pga bättre asfalt och annat. Kolla på Isle of Man så ska du få se hur man kan köra på vanliga vägar (avlysta jag vet men det är fortfaradne samma beläggning och ojämnheter)
Ibland ...rakt fram vrider jag ur mina 55-60 hk på leden.
Har du dödslängtan din galning? :skrämd
 

Klottat2much

Gillar bara grymma kurvor
Gick med
2 Jan 2008
Ort
Kalmar
Hoj
2001, HONDA, VTR 1000 SP-1
Tycker frågan är lite mått patetisk?
Utnyttjar man effekten av motorerna? nja. möjligen måttligt om man är riktigt skitnödig . Utnyttjar man effekten av bromsarna då? njä, möjligen lite mer om man absolut måste tömma lådan NUU! Utnyttjar man effekten av däcken, fjädringen, knäpuckarna?...Njae, möjligen skinnstället, om man inte hinner stanna utan lägger brödormen i stället i stället. Listan kan göras hur lång som helst och varför är det så?

Jo, för på en vanlig gat-hoj är effekten det ända som är hyffsat optimerat. Fjädring, däck och bromsar är i regel betydligt sämre och står i direkt proportion till om effekten kan utnyttjast eller inte.

Alltså - för att utnyttja effekten krävs mer än bara en måttlig motor. Det krävs också Öhlinare...ja även fram, ISR, stålomspunna, slirkoppling, RR-slangar m.m. Lägg därtill stora portioner rutin. Jag som själv hade RR-licens nån gång i början av 90-talet kan bara säga att effekten kom ganska långt ner på listan av vad jag och i mitt tycke var vad de flesta utnyttjade. Mina talanger med Öhlinare och styrdämpare kommer inte med på nån tio-i-topp-lista och det gör defenitivt inte jag och motorn och all dess effekt heller. Vad kommer med då- här är min lista.
På plats 5. de stålomspunna och bromsarna (skojar bara - trodde ni va :tungan )
På plats 4. 13:s fasta nyckel (nyckeln till framgång = sant)
På plats 3. Polarens lackbox (Är man inte bäst får man va snyggast)
På plats 2. Skinnställen (Trasiga??näää..Vill matcha nya lacken)
På plats 1. Truten........Ja, för snacka kan väl alla
:rock
 
Last edited:

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Ort
På hojen
Hoj
HOJLÖS
Japp jag använder min hoj maximalt hela tiden på gatan !
Eftersom jag är extremt skicklig så är en liten 600cc med 105hk ingenting för en sån som mig. Jag brukar ligga och pressa gränsen över det naturliga speciellt när det är riktigt tung trafik, jag menar man vill ju utnyttja effekt eller hur ?
Skulle inte ens tro att en moto GP hoj skulle va svår att utnyttja effekten, hur svårt är det att gasa egentligen ?
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Jag använder långt ifrån allt av hojens kapacitet men jag lär mig...

För att utnyttja en 1000cc i sthlms innerstad kräv för övrigt en kamikaze pilot men utanför så...
 

Klottat2much

Gillar bara grymma kurvor
Gick med
2 Jan 2008
Ort
Kalmar
Hoj
2001, HONDA, VTR 1000 SP-1
Japp jag använder min hoj maximalt hela tiden på gatan !
Eftersom jag är extremt skicklig så är en liten 600cc med 105hk ingenting för en sån som mig. Jag brukar ligga och pressa gränsen över det naturliga speciellt när det är riktigt tung trafik, jag menar man vill ju utnyttja effekt eller hur ?
Skulle inte ens tro att en moto GP hoj skulle va svår att utnyttja effekten, hur svårt är det att gasa egentligen ?

app app app...Ja du sa det själv. Bara 105 pållar, enkelt. ......hur dan är lacken?
 

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
GSX-R 1000 K7
Måste bara fråga en sak: Är du självmords benägen eller bara tom i huvudet!
1). På Bana så vet jag att det inte ligger ett djur på vägen.
2). Det är ingen skymd utfart där en bil är på väg ut från /in till.
3). Jag vet att det inte finns något övergångställe.
4). Det är inget grus i kurvan ja vi kan forsätta med hur lång lista som helst som vi måste tänka på där ute på vägen. I fall du ska kunna utnyttja dina hästar fullt ut i kurvor med dagens maskiner, så blir det till med jävligt sjysta nerlägg och skärning genom kurvan du vet det där med kurvteknik.
5 -Jag vill mer än gärna se dig eller någon annan som ligger med en 1 liter hoj och pressa 10-12 tusen varv i en kurva och fort farande bara ligger i din egna fil och
6 -samtidigt kan stanna inför kommande hinder på en kurvig väg.
7 -Jag kör även fort på vanliga vägar kanske fortare än vad man borde göra, men vadå jag är ju bara en vanlig kille som sitter på en helt underbart maskin så vad kan man begära.
8 - Något som jag igentligen inte är stolt för. Då jag just ruckar på dessa gränser och det är
9- ju faktis inte bara jag som kan bli skadad/dödad. Men jag kan säga stt jag inte behöver ligga på dom varvtalen för att rucka på gränserna ganska kraftigt.

10 - Eller jag kanske har missuppfattat dit kör sätt.
11 - Du kanske pressar den på 1:ans växel i kurvorna och ja då nyttjar du dom kanske Ha ha ha.
12 - Allvarligt det är ingen som kan nyttja hästarna i dessa monster i dagens tid på gatan och få av oss kan inte heller göra det på Bana jag är inte en av dom som klarar det, men nära på c:a 15 % kvar att ge kanske. Rossi och grabbarna kan göra det med bravur, men för att vara riktigt ärliga så tror jag inte ens dom kan göra det på vanliga gator som INTE är avstängda utan att äventyra liv.. Så jag förstår inte varför man lägger upp en sådan här tråd när svaren är så själv klara. Men det kanske inte var trådens grundares tanke. Han kanske bara ville få veta hur många som kan köra (tror dom i alla fall) och på stå att jo visst jag kan nyttja dom full ut. Vakna upp från drömmen, så kanske du slipper vakna upp från Koman du kan å dra dig i näst sämsta fall.
13 - Kör med insidan och kom till insikt.

För att svara på din fråga:
Jag är medveten om riskerna.
Hjulat på en åker, kört ner i diket 3 gånger. Påkörd bakifrån 2 gånger. Kört in i en bil på motorväg när biljäveln inte kollar döda vinkeln innan han svänger ut(köer).
Vurpat utanför ett glasscafe när jag inte visste vad jag gjorde på en hoj.
Har 3 ärr på kroppen, varav 2st är från skrotet i handleden. Sen är mitt nyckelben inte i sin ordning. Ser ut som ett V där strecken överlappar varandra. 3 operationer.

Tror med dina ramar att jag är dum i huvet.

1. Jag vet inte om det plötsligt kommit fram ett djur på vägen.
2. Jag gasar på vägar jag kan.
3. Jag gasar på vägar jag kan.
4. Kan inte veta om bönderna slängt ut grus, men det märker man ju förr eller senare.
5. Du är välkommen till Göteborg så kan jag(och vänner) visa dig. Om du inte väger för mycket kan du få sitta på bönpallen. Men då kan jag inte dra på lika mycket trots justerad fjädring. Skall inhandla en DV-kamera med tillbehör till sommaren, kanske kan visa dej så? Blir dock svårt att visa hurvida jag håller vrider fullt eller ej, kanske om du köper mig en pc3'a och jag moddar den så att diodrarna sitter på lämpligt ställe för en kamera.
Men du kan iaf se varvräknaren.
6. Hinner stanna? Uhm, ja trodde vi snacka olagligheter när det gäller att nyttja effekten. Hinner ju fan inte ens stanna i lagligfart som man enkelt håller genom skarpa skymda kurvor.
7. Jag är också en helt vanlig kille som vill nyttja grejerna jag köper så gott det bara går. Närmsta bana är falkenberg, långt.
8. Jag är stolt över att jag kan köra som jag gör på gatan.
9. Jag är en idiot.
10. Nej, det räcker att ligga på 6an med låga varvtal för att strida med lagens gränser.
11. Alla kurvor är inte goda för 165km/h. Andra 165+. Hahaha :va
12. Allvarligt, jodå. Många klarar av att nyttja sin cykel fullt ut under förutsättningarna.
13. Du kör som du vill, jag som jag vill.

Glöm inte att du är välkommen nu :tummenupp

n732227924_393853_3214.jpg

Edit, lägger till en bild.

Håller med här!

Det är ju lite svårt att utnyttja all effekt precis hela tiden när man åker gata.
Precis som någon sa, så är det lika omöjligt med en RS6a...

Men för att komma till frågan, så ja, jag använder hela effekten och hela registret ibland...men långt ifrån alltid...


Men jag vet två killar jag åkte lite med för några år sen som ALDRIG vred på fullt, de tog det lugnt i ALLA situationer. Spelade inte någon roll om det så var vid start från det sista rödljuset ut ur stan så kom de efter...

Ja, visst tusen vill jag nyttja min effekt när förutsättningarna tilllåter.
 
Last edited:

SuTen

Old dirtbag on two wheels!
Gick med
24 Oct 2007
Ort
Norrbotten
Hoj
Yamma
Jag vill inte upp i 300 med min bil så varför skulle jag vilja det med cykeln, bara känslan av att jag skulle kunna är nog - och får jag bara min dagliga dos av motorvrål och avgaser så är jag lycklig! - AMEN!
 
Last edited:

Klottat2much

Gillar bara grymma kurvor
Gick med
2 Jan 2008
Ort
Kalmar
Hoj
2001, HONDA, VTR 1000 SP-1
För att svara på din fråga:
Jag är medveten om riskerna.
Hjulat på en åker, kört ner i diket 3 gånger. Påkörd bakifrån 2 gånger. Kört in i en bil på motorväg när biljäveln inte kollar döda vinkeln innan han svänger ut(köer).
Vurpat utanför ett glasscafe när jag inte visste vad jag gjorde på en hoj.
Har 3 ärr på kroppen, varav 2st är från skrotet i handleden. Sen är mitt nyckelben inte i sin ordning. Ser ut som ett V där strecken överlappar varandra. 3 operationer.

Tror med dina ramar att jag är dum i huvet.


hrmm....:huvet
 

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gôtteborg
Hoj
Aprilia Tuono v4r
För att svara på din fråga:
Jag är medveten om riskerna.
Hjulat på en åker, kört ner i diket 3 gånger. Påkörd bakifrån 2 gånger. Kört in i en bil på motorväg när biljäveln inte kollar döda vinkeln innan han svänger ut(köer).
Vurpat utanför ett glasscafe när jag inte visste vad jag gjorde på en hoj.
Har 3 ärr på kroppen, varav 2st är från skrotet i handleden. Sen är mitt nyckelben inte i sin ordning. Ser ut som ett V där strecken överlappar varandra. 3 operationer.

Tror med dina ramar att jag är dum i huvet.

1. Jag vet inte om det plötsligt kommit fram ett djur på vägen.
2. Jag gasar på vägar jag kan.
3. Jag gasar på vägar jag kan.
4. Kan inte veta om bönderna slängt ut grus, men det märker man ju förr eller senare.
5. Du är välkommen till Göteborg så kan jag(och vänner) visa dig. Om du inte väger för mycket kan du få sitta på bönpallen. Men då kan jag inte dra på lika mycket trots justerad fjädring. Skall inhandla en DV-kamera med tillbehör till sommaren, kanske kan visa dej så? Blir dock svårt att visa hurvida jag håller vrider fullt eller ej, kanske om du köper mig en pc3'a och jag moddar den så att diodrarna sitter på lämpligt ställe för en kamera.
Men du kan iaf se varvräknaren.
6. Hinner stanna? Uhm, ja trodde vi snacka olagligheter när det gäller att nyttja effekten. Hinner ju fan inte ens stanna i lagligfart som man enkelt håller genom skarpa skymda kurvor.
7. Jag är också en helt vanlig kille som vill nyttja grejerna jag köper så gott det bara går. Närmsta bana är falkenberg, långt.
8. Jag är stolt över att jag kan köra som jag gör på gatan.
9. Jag är en idiot.
10. Nej, det räcker att ligga på 6an med låga varvtal för att strida med lagens gränser.
11. Alla kurvor är inte goda för 165km/h. Andra 165+. Hahaha :va
12. Allvarligt, jodå. Många klarar av att nyttja sin cykel fullt ut under förutsättningarna.
13. Du kör som du vill, jag som jag vill.

Glöm inte att du är välkommen nu :tummenupp



Ja, visst tusen vill jag nyttja min effekt när förutsättningarna tilllåter.

Du borde besöka en bana om du inte gjort det fabbe. Jag körde ungefär som dig för ett par år sedan på gata men ledsnade totalt efter jag började köra bandagar.

Efter det kände jag mig bara hindrad i trafiken överallt. Men kanske är du för impulsiv :) , bandagar eler rejsing innebär planering och väntande på att få köra. Det enda jag saknar med gatåkat är den spontana turen efter jobbet eller helgen, att bara kunna sticka ut när man vill.

Men inte saknar jag, träd,krondiken,lastbilar,traktorer,skymda kurvor,bilar som genar, rullgrus,koskit,dieselspill osv.
 

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
GSX-R 1000 K7
Du borde besöka en bana om du inte gjort det fabbe. Jag körde ungefär som dig för ett par år sedan på gata men ledsnade totalt efter jag började köra bandagar.

Efter det kände jag mig bara hindrad i trafiken överallt. Men kanske är du för impulsiv :) , bandagar eler rejsing innebär planering och väntande på att få köra. Det enda jag saknar med gatåkat är den spontana turen efter jobbet eller helgen, att bara kunna sticka ut när man vill.

Men inte saknar jag, träd,krondiken,lastbilar,traktorer,skymda kurvor,bilar som genar, rullgrus,koskit,dieselspill osv.

Ja, suck.. du har helt rätt i det du säger :(
Har faktiskt kört på falkenberg 2 gågner och gjorde inget annat än älskade det. Kommer defenetivt köra bana bra många fler gånger kommande säsong.

Jag vill dock inte köra så mycket bana att jag börjar jämföra det med gatan. Då vet vi alla vad valet blir(bana). Jag har ingen möjlighet till att köra motsvarande lika mycket på bana som jag gör på gatan idag.
Jag älskar att köra som jag gör idag, och är faktiskt rädd för att ja inte skall uppskatta gatan lika mycket.
Däremot kommer jag köra bana så mycket jag bara kan för att bli bättre förare & samtidigt försöka uppskatta gatan :)

Men jag erkänner, det är idiotiskt att köra som jag gör. Dock gör man sina val :)
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Skall erkänna att jag aldrig kört en 600 men faktum är att jag tycker att det inte händer så där himla mycket under 8000 på en litershoj heller..../D.
Byt till Suzuki ;)

Jag köpte faktiskt literhoj efter sex år på en 750. Till slut var den helt enkelt för trött på favoritvägen. Inget mos över 200. Men en K5'a leker livet igen och nog tycker jag att jag utnyttjar effekten ärligt talat.

Det ständiga växlandet lever kvar från 750'n så jag ligger på 2an-3an och drar om det är kurvigt även på K5'an. Kan bli lite hysteriskt ibland iof :D

Jag vill inte upp i 300 med min bil så varför skulle jag vilja det med cykeln....
Why does a dog lick his balls? Coz' he can! 300 är kul men man får välja sina ställen!
 
Last edited:

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-08
Ja, suck.. du har helt rätt i det du säger :(
Har faktiskt kört på falkenberg 2 gågner och gjorde inget annat än älskade det. Kommer defenetivt köra bana bra många fler gånger kommande säsong.

Jag vill dock inte köra så mycket bana att jag börjar jämföra det med gatan. Då vet vi alla vad valet blir(bana). Jag har ingen möjlighet till att köra motsvarande lika mycket på bana som jag gör på gatan idag.
Jag älskar att köra som jag gör idag, och är faktiskt rädd för att ja inte skall uppskatta gatan lika mycket.
Däremot kommer jag köra bana så mycket jag bara kan för att bli bättre förare & samtidigt försöka uppskatta gatan :)

Men jag erkänner, det är idiotiskt att köra som jag gör. Dock gör man sina val :)

Bra att du står på dig och vågar vara ärlig trots att det sunda förnuftet inte är på topp. Dubbelmoralen måste vara en av MC branchens största problem. "ja jag har en sporthoj med 180 hk som jag betalar massor för att använda, men jag skulle aldrig göra något så dumt som att köra på ett riskabelt sätt. O nej sån är inte jag" ....

Man får vara Jesus för att stå emot frästelsen att utnyttja kapaciteten av dagens sporthojar, vissa klarar uppenbarligen stå emot men jag tror ändå flertalet av oss misslyckas.

/D.
 

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
GSX-R 1000 K7
Bra att du står på dig och vågar vara ärlig trots att det sunda förnuftet inte är på topp. Dubbelmoralen måste vara en av MC branchens största problem. "ja jag har en sporthoj med 180 hk som jag betalar massor för att använda, men jag skulle aldrig göra något så dumt som att köra på ett riskabelt sätt. O nej sån är inte jag" ....

Man får vara Jesus för att stå emot frästelsen att utnyttja kapaciteten av dagens sporthojar, vissa klarar uppenbarligen stå emot men jag tror ändå flertalet av oss misslyckas.

/D.

Beror på vem som frågar :rofl
 

max 3

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Hm... :D
Ja, suck.. du har helt rätt i det du säger :(
Har faktiskt kört på falkenberg 2 gågner och gjorde inget annat än älskade det. Kommer defenetivt köra bana bra många fler gånger kommande säsong.

Jag vill dock inte köra så mycket bana att jag börjar jämföra det med gatan. Då vet vi alla vad valet blir(bana). Jag har ingen möjlighet till att köra motsvarande lika mycket på bana som jag gör på gatan idag.
Jag älskar att köra som jag gör idag, och är faktiskt rädd för att ja inte skall uppskatta gatan lika mycket.
Däremot kommer jag köra bana så mycket jag bara kan för att bli bättre förare & samtidigt försöka uppskatta gatan :)

Men jag erkänner, det är idiotiskt att köra som jag gör. Dock gör man sina val :)


Motard på gata, sporthoj på bana! Lev längre, ha roligare!!

:D
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Jag använder all effekt som finns! Gärna lite till, men inte är det nån liter hoj heller... :lol
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Jag vill okså vara med på ett hörn ju :)

Vet inte var man ska börja med att börna eller skämmas :p

Använder jag hojar till fullo med effekten, ja så länge jag lärt känna maskinen väl o motorn e hel :) annars skäms jag under 3000 :p

Hur kör jag i kurvor, så länge de e tort o jag känner till dom kör jag långt över hastighetsgränserna o lite till, älskar kurvigt, dästo kurvigare dästo roligare o mer man kör dästo fortare går de för på rakor kan la nästan alla gassa eller ?

När jag börnar så ligger jag alltid över över 10000 o hälst på varvbryt :p om motorn e frisk vill säja.

Hur e jag i trafiken, brukar drar om på utsidan/insidan på smala vägar som motorväg o sicksaka mellan bilarna e sköj :)

Har jag nått vätt nä jag kör, nej de har jag inte för skule jag ha de skule jag inte ens starta ett motordrivet fordon.

Hur kör jag bil, kör som om de vore stulet :p fullgass, toppvarv, inte under 200 på motorväg, börna, hand broms, mm finns mycke o nämna men bilarna håller ett betydelsevärt kort liv i mina händer :p fast bilar skule de ju inte handla om här ju :)

De va la allt för mig denna Lördags morgon :D
 
Last edited:
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top