Utnyttjar ni effekten?

GAMMA

Trasig
Gick med
24 Mar 2003
Ort
Mälardalen
Hoj
Promenadhoj, forthoj, smutshoj.
Använda hojen maximalt är det extremt få som kan göra.............jag kör som en rädd snigel i alla fall om man skulle jämföra mig med någon från topp 10 i VM-cirkusen sittandes på en varsin likadan 1000cc i standardskick.

Gasa på en öppen rak landsväg räknas väl inte?? :va
 

bivven

Ligger mot betalning!
Gick med
17 Oct 2004
Ort
Örebro
Hoj
två ben och inga hjul kvar
Alla som har sett mig komma med power slide genom kurverna vet att jag utnyttjar all effekt min sucka kan erbjuda!!! :yoparty
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Frågan är snarare huruvida den lilla stunden man använder all effekten är värd merkostnaden.
Trivs bättre med motorer som ger kraft på alla varvtal.
100 eller 180 hk på topp är inte det intressantaste för mig.
Men så är jag gammal också..
 

Gabor

Guest
Kör oldschool gixxer ,den ska plågas, den är gjord för det. den är slö. så det är bara att gasa tills det rasar. sen renoverar man igen.:)
 

terje2

Halv7 till halv4!!
Gick med
8 Oct 2007
Ort
Stockholm
Hoj
01 R1
En dag för länge sedan såg jag min gammla mor sitta o sy med sin gammla symaskin..... Det fick mig att undra!... Undrar om hon använder hela effekten av maskinen??:hihi
 

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
GSX-R 1000 K7
Jag använder ofta hela registret & hela effekten ofta ut ur kurvor när jag kör effektivt på min R1000. Hur ska man annars få ner tiden på favorit sträckorna?
Även när det går rakt fram o man ska busas använder jag effekten på 10krpm+.

Har jag nytta av effekten? Absolut.

Har jag större nytta av effekten på banan? Använder jag effekten till större % av körningen när jag kör bana jämfört med favoritvägen på gatan.
Tveklöst.
 

Mikey

Bygger om allt!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Utanför Örebro med min familj på vår gård!
Hoj
Honda Hybrid, byggd av 919,954, VFR800 + mycket eget!
Jag använder ofta hela registret & hela effekten ofta ut ur kurvor när jag kör effektivt på min R1000. Hur ska man annars få ner tiden på favorit sträckorna?
Även när det går rakt fram o man ska busas använder jag effekten på 10krpm+.

Har jag nytta av effekten? Absolut.

Har jag större nytta av effekten på banan? Använder jag effekten till större % av körningen när jag kör bana jämfört med favoritvägen på gatan.
Tveklöst.

Håller med här!

Det är ju lite svårt att utnyttja all effekt precis hela tiden när man åker gata.
Precis som någon sa, så är det lika omöjligt med en RS6a...

Men för att komma till frågan, så ja, jag använder hela effekten och hela registret ibland...men långt ifrån alltid...


Men jag vet två killar jag åkte lite med för några år sen som ALDRIG vred på fullt, de tog det lugnt i ALLA situationer. Spelade inte någon roll om det så var vid start från det sista rödljuset ut ur stan så kom de efter...
 

Yoshi_gixxeRR

www.stunthoj.com
Gick med
28 Jun 2003
Ort
Forsmark
Hoj
DRZ-400 -07
Jag använde ALL effekt så mkt jag kunde med min R1000, det är därför jag sålde den.
Risken att nåt skulle hända var för stor, mot hur mkt det var värt det.
Det var inte många som hängde med mig när jag var ute med svarten (ingen hängde med:mad: ) så mkt av tiden var för mig själv, och då när gumman var med bakpå.
Förvånads många som kör 1000cc som riktiga fjollor, man undrar VARFÖR man kör sporthoj i laglig fart på landsväg (läs 70-90km/h) borde väl vara roligare med en enklare o BILLIGARE hoj:rolleyes:

I sommar ska jag försöka utnyttja alla hk i min nya värstinghoj (som har 37 hk)



.../Yoshi
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Titta gärna på effektkurvan för er hoj.
Maxeffekten finns endast vid ett specefikt varvtal, vid full gas och full belastning.
Ju vassare motor, ju mindre används maxeffekten.
 

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-08
Titta gärna på effektkurvan för er hoj.
Maxeffekten finns endast vid ett specefikt varvtal, vid full gas och full belastning.
Ju vassare motor, ju mindre används maxeffekten.

Det är ju sådant man allra först tar reda på och utnyttjar, min har sitt max på 12170 rpm och däromkring skall man ligga för att den skall må bra. :va :rolleyes:

D.
 

[PlastRaket]

född kaxi(g) - som finska tvillingar
Gick med
12 Oct 2004
Ort
strax höger om lingonriset
Hoj
Suzuki SV1000 fajter, Honda CRF450R
Jag använde ALL effekt så mkt jag kunde med min R1000, det är därför jag sålde den.
Risken att nåt skulle hända var för stor, mot hur mkt det var värt det.
.../Yoshi

stämmer in i sången, dessutom tycker jag såhär i efterhand att all den där effekten inte behövdes på dom vägar jag kör numer, bara svårkört på slingriga smala belagda fd. grusvägar som är mina favoriter nuförtiden. Sv'n räcker gott och den går på fullgas för det mesta :)
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Tidvis möter man ett gäng sporthojsåkare som ofta kommer i grupp och i väldigt maklig takt, de ser ut att njuta i grupp snarare än att köra aktivt. Man blir lite skamsen och undrar om man är ensam när det gäller att utnyttja effekten.
/D.


Du har aldrig varit med på en av våra Tisdagsturer™ det märker jag...

o jag tror knappast att du mött oss heller... :D


får vi se dig i sommar ? Tisdagar kl 17,30 på strandvägen :tummenupp
 

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-08
Du har aldrig varit med på en av våra Tisdagsturer™ det märker jag...

o jag tror knappast att du mött oss heller... :D


får vi se dig i sommar ? Tisdagar kl 17,30 på strandvägen :tummenupp

Aldrig någonsin på strandvägen.....fifan för stadskörning. Jag håller till mellan södra helsingborg och perstorp. Bland traktorer och rådjur....

/D.
 
Gick med
4 May 2007
Ort
Luleå
Hoj
R1-05 nu såld :(
Frågan är snarare huruvida den lilla stunden man använder all effekten är värd merkostnaden.
Trivs bättre med motorer som ger kraft på alla varvtal.
100 eller 180 hk på topp är inte det intressantaste för mig.
Men så är jag gammal också..

Som vanligt äldst och sämst....
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Aldrig någonsin på strandvägen.....fifan för stadskörning. Jag håller till mellan södra helsingborg och perstorp. Bland traktorer och rådjur....

/D.

Man utgår bara från Strandvägen. Ja, och sen tar sig ur stan men aktiv stadskörning är det ju inte direkt tal om. :)
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top