Utnyttjar ni effekten?

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Hoj
R1-08
Ring mig ner du vill övningsköra i vår :arsele :tuttar
Faktum är att jag tror att du bara är en posörmupp :D

aaa tusan också....du kom på mig! Min svarte har bara varit uppe över 110 km/h en enda gång....då jag fick fel på TPS:en och den gasade av sig själv. :gnissla

Vi ses säkert i sommar skall du se, då kan du visa mig hur man skall köra...

/D.

Perris

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2005
Hoj
Honda plastraket a´la nittiotal!
Jag har en gammal 600, som jag knappast krämar skiten ur, förutom vid acceleration rakt fram. Det tycker jag är roligt. Men sällan till toppfart. Håller dock på och lär mig kurvteknik bättre för att få skönare flyt på knixiga vägpartier, men jag har absolut ingen önskan om att utnyttja plasttanten maximalt på kurviga allmänna vägar. Fast det kanske inte är så svårt :)

Åså över till gnället;

Det enda som jag kan tycka är lite tråkigt, med tanke på olycksstatistik, och framförallt omtanke om yngre, oformade asfaltspiloter är de allmänt accepterade åsikterna om att man dels ska ha en räcer för att få respekt, och att man dessutom måste göra sitt yttersta för att köra grönskan av jasminbuskarna längs landets kostigar för att vara en riktig putte, att enbart äga en rackabajsarknarr duger alltså inte, då är man likväl en stackars tönt. Fast det är ju å andra sidan ett högst mänskligt sätt att resonera. Kan bara stilla undra ifall vi någonsin kommer få ner antalet olyckor, jag är tyvärr en smula tveksam till det. Vi får kanske helt enkelt gasa tills det rasar, så att säga.

/perris

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Hoj
R1-08
Svårt att summera allas åsikter i denna tråd, som vanligt är smaken lika delad som :arsele .

Enligt min personliga definition av "effekt" verkar det som om vissa använder den och vissa inte. Vilka som % tillhör vilket läger verkar vara svårt att utröna. Har ändå en känsla av att de som har en högprestandasporthoj utnyttjar effekten då andan faller på och förutsättningarna är de rätta.

Det är självklart att många av oss (inkl. mig själv) inte kan utnyttja den otroliga prestanda moderna sporthojar besitter men eftersom allt annat nuförtiden skall vara så förbaskat kontrollerat och korrekt kommer många ändå göra sitt bästa för att försöka. Vi är ju trots allt bara stenåldersmän fast vi råkar ha hamnat framför datorer...

Frågan är hur illa man skall känna sig för att man utsätter sig själv och andra för de risker hastighetsöverträdelser faktiskt innebär:va :confused: . Speciellt om man är flerbarnsfar. Å ena sidan vill man sälja sin hoj p.g.a det irrationella levernet och å andra sidan vill nog inte min fru och mina barn leva med en sur frustrerad man. Sålde min retta i sommras och efter 3 veckor bad min fru mig att jag skulle köpa tillbaks den igen:D .

En sak är klar sålänge den finns i min ägo skall effekten utnyttjas så gott jag kan hantera den men det gäller verkligen att köra med insidan, för alla andras skull!

(P.S "Iron Mike" jag tycker din film var ganska trevlig, fin väg det där! Lite bättre asfalt och 18 grader varmt så snackar vi allvar. Din körning är vad jag kallar aktiv, kör personligen väl så aktivt med den skillnaden är jag är en fegis när det finns trafik. Litar inte på någon medtrafikant och det kanske är därför jag aldrig vurpat eller kört av.)

/D.

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Hoj
GSX-R 1000 K7
Det är en scen från bulten, full av grus / tjälskott mm... Ungefär samma tid som dtm som har filmrekordet på 4,52 -åk dit å ställ skåpet på plats vettja?

Ghostridern skämtade ju bort sitt försök i en rulle då ingen ville ta på sig hans skinnställ å köra fort... Det var från "det enkla hållet". Jag filmade motsols, mest på lattjo.

Men gör gärna ett besök på bulten å slå "filmrekordet" på 4,52, väntar med spänning...

Det där skrev inte jag :)

Bifogat

• asd.JPG
    asd.JPG
    13.1 KB · Visningar: 94

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
I min lilla värld tror jag de flesta som har nya högprestanda litershojar (R1,ZX10,K7,e.t.c..) verkligen utnyttjar effekten. Varför har man annars dessa dyra hojar menar jag?
Du menar hela tiden, varje ögonblick de kör hojen?

Jag tror att de snabba killarna som skrivit och berättat i den här tråden ligger i registret mellan maxmoment och maxeffkt hela tiden. De är mina idoler. Så coola :Bugar :Bugar :Bugar

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Dagens örfil som "Sportbike" skrev & kul att just du skriver det som ofta gärna berättar hur snabb du är!! :D

Själv är jag världens snabbaste!! :D :D :D

/Fürstenhoff.
Rakt fram kan väl vilken noob som helst gasa :arsele

sportbike

Guest
För sent,P,han drar till Frankrike i morgon bitti.
En annan gång.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Mitt påstående om att jag är snabbast var inget annat än ren IRONI PÅ HÖGSTA NIVÅ till - så sätt nu inte i halsen käre "Bingo"!! :pannkyss
Är'e bara du som får ironisera på hög nivå :va

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Haha va mycket skitsnack :D

Utnyttjar man cykeln fullt ut är det väl verkligen dax att byta, det är ett nöjesfordon och då vill jag att det är jag som är begränsningen inte cykeln.

På gata kan man väl verkligen utnyttja effekten eftersom det är jävligt dåligt med kurvor på dom flesta ställen. Det finns inge värre än att vrida fullt och inte bli livrädd. Jag kör 750 nu av nån korkad anledning och tycker det saknas effekt, jag skulle inte tacka nej till 40-50 hästar till, även om jag konstant blir avhängd när det börjar svänga.

MangeO

Med dubbla överliggande allt
Gick med
21 Jan 2005
Hoj
Två klassiska gubbhojjar, VTR1000 & DRZ 400 (E)
Vilken jävla diskussion!
Håller med föregående, de flesta kör väl hoj för att det är roligt inte för att vara snabbast. Roligt är det ju oftast när man inte riktigt behärskar något fullt ut. När man kan allt blir det tråkigt. Klart som fan man inte utnyttjar hojjens fulla potential (vad nu det är för något:va ). Däremot är det rätt kul att dra på fullt rakt fram ibland med fler hkr än nödvändigt även om man i kurvorna skulle köra snabbare med en djävla moppe.

Jag har funderat en del kring detta när jag valt endurohoj tex. Jag är fullt övertygad om att jag skulle köra mkt snabbare på en 250 eller kanske tillochmed en 125 2T. Men jag kör en 400, som dessutom är lite vässad, enbart för att det är roligare. Självklart är man mer passagerare än förare ibland men det adderar bara till spänningen och nöjet ju.

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Hoj
R1-08
Vilken jävla diskussion!

Klart som fan man inte utnyttjar hojjens fulla potential (vad nu det är för något:va )

Tråden handlade från början inte om att utnyttja hojens fulla potential, för det gör ingen. Frågan handlade om hur många literhojsägare som verkligen utnyttjade den effekt som finns i dagens sporthojar. Typ...ligger du över 10000 rpm (i mest optimal växel) om omständigheterna tillåter det eller tar du det generellt lugnt och egentligen skulle spara pengar på att ha en mer effektsvag hoj?

Man kan ha en extrem sporthoj av olika anledningar, vissa har en sådan för att de går så in i helv-te snabbt, vilket utnyttjas och andra för att de är snygga eller för att man mår bra av att veta att effekten finns.

/D.

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Frågan är väl varför man ska bry sig i om nån inte ligger och pinar fullt med sin hoj, det är väl bara bra för försäkringen om folk med vassaste hojarna håller sig på hjulen.

Det är som att säga åt nån att dom ser så bra så dom behöver inte köpa en 42" plasma, dom ser ju iallafall vad som händer på sin gamla 28" TV.

Vill man ha så är det bara att handla.

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Motard
Men om du nu tror att dina 4.52 på slingerbulten är någon av dom snabbaste tiderna där på mc så måste jag göra dig klart besviken då den är långt i från just detta hur mycket du än önskar!!
Men för att alla skall kunna se hur snabb du är så erbjuder jag dig att följa med ned till Nürburgring denna sommar (transporterar din mc dit)
/Fürstenhoff.
Here we go again.

Mannen som lovar mycket men håller destu mindre! ;)

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Hoj
R1-08
Frågan är väl varför man ska bry sig i om nån inte ligger och pinar fullt med sin hoj, det är väl bara bra för försäkringen om folk med vassaste hojarna håller sig på hjulen.

Det är som att säga åt nån att dom ser så bra så dom behöver inte köpa en 42" plasma, dom ser ju iallafall vad som händer på sin gamla 28" TV.

Vill man ha så är det bara att handla.

Njaaa....jag har kvar min 28" TV för att det inte ger mig ett skit att ha en 42" men sålde min RS250 eftersom det ger mig en jäkla massa att ha 100 bakhjulshästar mer...

Man kan utnyttja effekten men ändå hålla sig på hjulen, eller:va

/D.

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Hoj
R1-08
Det kan gå åt skogen också, du sa ju själv att du mådde dåligt för du körde så fort. Tar man det lungt är riskerna mindre.

Jaja då...du har väl rätt:glömdet . Riskerna är självklart större när man "utnyttjar effekten". Tråkigt men sant!

Jag har bara en lösning på saken.....att staten bygger en RR banor över hela landet som man bara kan köra in på genom att dra sitt VISA kort. Öppet dygnet runt mellan mars-oktober. Skall det vara så svårt:rolleyes:

/D.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Jag kör 750 nu av nån korkad anledning och tycker det saknas effekt, jag skulle inte tacka nej till 40-50 hästar till, även om jag konstant blir avhängd när det börjar svänga.
Vad snackar du för dynga? Hojen du kör är fantastisk. Grymt fantastisk. Det coolaste man kan köra. Gjord för att förnedra literhojar :fakta

Om du saknar pulver så beror det på att du kör som en käring. Gasa för fan! Varva! :mad:

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Vad snackar du för dynga? Hojen du kör är fantastisk. Grymt fantastisk. Det coolaste man kan köra. Gjord för att förnedra literhojar :fakta

Om du saknar pulver så beror det på att du kör som en käring. Gasa för fan! Varva! :mad:

Skrammelhoj. Visst den är jävligt rolig att köra, varva är roligt och den är inte sådär idiotslö på låga varv som en 600 är och 1000 kubik är mer som en lastbil, stark men inte hysterisk. Men mer effekt skulle inte skada.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning