Vägverket ser över regskylt fram!

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
(nyhet)

Direkt från SMC: Idag fick SMC en remiss från Vägverket som innebär att man planerar lagändring för att motorcyklar ska ha registreringsskyltar fram. Alla våra argument hittills har alltså inte hjälpt.
I remissen vill Vägverket bland annat veta om det finns praktiska svårigheter att placera en registreringsskylt fram samt om det på vissa modeller krävs modifiering i utformning av motorcykeln. SMC ska också föreslå den lämpligaste placeringen av skylten fram.
En snabb genomläsning av MC-katalogen visar att det inte finns någon mc där en skylt passar in bra. Men, jag vore tacksam för konkreta förslag för vilka ingrepp som krävs för att montera en skylt på just din hoj och vilka problem/möjligheter du ser: sporthoj, touring, custom, streetbike och så vidare. Jag behöver ditt svar senast torsdag 25 september. Maila mig: maria.nordqvist@svmc.se.

Tråd på SMCs forum:
http://forum.svmc.se/showthread.php?t=1222

Artikel: http://www.sporthoj.com/article.php?aid=544

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Vad är deras argument för införandet av detta? Kan inte se att jag över huvudtaget skulle fundera på att sätta på något liknande på min älskling! Kommer i så fall hellre ta böterna...

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR1000
Klart att en regskylt fram får alla adrenalinstinna "living on the edge" personer att sätta ned framhjulet och hålla 50 överallt :va

Angående placeringen fram tycker jag man bör komplettera den med Heinrich Himmlers lösning, tatuering.

Fragger

Ny medlem
Gick med
14 Feb 2005
Hoj
KTM Duke -04
Är det inte lika bra att man ska ha en stor kopia av sitt körkort som bild där oxå + en liten resume över sitt liv och en GPS sändare i röven.. sen har dom ju koll på allt.

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
Ja, jag undrar också vad själva syftet med framskylt skulle vara?
Hojar omfattas inte av trängselskatt, man kan knappast identifiera föraren med fartkamera och så länge det inte är ägaransvar så gör det ingen praktisk nytta...

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
Klart att en regskylt fram får alla adrenalinstinna "living on the edge" personer att sätta ned framhjulet och hålla 50 överallt :va

Angående placeringen fram tycker jag man bör komplettera den med Heinrich Himmlers lösning, tatuering.

Nej det skall vara en satellitövervakad givare uppkörd någonstans där inte solen lyser som skall komplettera uppgifterna.

andjim

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
KTM ?
Jag förstår inte varför Vägverket hela tiden skyller allt
på MC åkarna. När det precis bevisats i en studie (England) att
66% av ALLA hojolyckor INTE beror på MC föraren.....

Fragger

Ny medlem
Gick med
14 Feb 2005
Hoj
KTM Duke -04
Jag förstår inte varför Vägverket hela tiden skyller allt
på MC åkarna. När det precis bevisats i en studie (England) att
66% av ALLA hojolyckor INTE beror på MC föraren.....

Den undersökningen vänder dom snart på nått klurigt sätt att det ändå var mc-förarens fel.

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Hojar omfattas inte av trängselskatt, man kan knappast identifiera föraren med fartkamera och så länge det inte är ägaransvar så gör det ingen praktisk nytta...

Tro mig, det är bara en tidsfråga innan Sverige inför ägaransvar på fordon!

Under tiden försöker Vägverket helt enkelt bocka av en nödvändig sak på listan, dvs regplåt fram!

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Hoj
HOJLÖS
Känns som det kvittar vad dem säger egentligen, ingen har väl respekt eller förtroende kvar efter alla korkade beslut som fattats senaste tiden (2-1vägar)tex. ?!
Säg om dem lagstiftar regskylt fram, alla hojar kommer byggas med regskylt fram, kommer inte dröja 1 vecka innan konverteringskit säljer som smör på nätet.
Ska polisen sen jaga efter varenda sporthoj utan regskylt, lycka till pappskallar... okej dem skickar ut 5 bilar och en polishelikopter och jag stannar, vad händer sen ?
Böter 400 spänn för saknad regskylt?.. ÅÅÅÅHH NEEEEEEEJ
När jag körde impreza va främre regskylten det första som rök, blev stoppad 1 gång, 400 spänn böter. Jag stannade tom själv efter jag såg polisbilen vände på vägen sen va det klart, dessutom har man faktiskt rabatt på böter om man fälls för samma brott flera ggr inom viss tidsperiod =)

Kan inte äckelgubbarna på vv försöka ta tag i sina egna liv istället för att försöka "rädda människoliv" genom att konstruera än mer utstuderade och triviala regler och bestämmelser som gör att folk bara tappar respekten för dem ? Alla fattar ju att det är för vägkamerorna dem vill ha skylten fram, men halloj där, kan dem fortfarande skicka böterna till den som hojen står skriven på..?

WTF fixa vägarna, potthål som hela framhjulet ryms i är väl för jobbigt att laga men bygga farthinder som inte fyller någon som helst funktion annat än sliter på fordonen som passerar?

GRRRRRR man blir ju förpannad

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Tro mig, det är bara en tidsfråga innan Sverige inför ägaransvar på fordon!

Under tiden försöker Vägverket helt enkelt bocka av en nödvändig sak på listan, dvs regplåt fram!

känner en snut som säger exakt samma sak! Detta är faktiskt rätt logiskt men regskylten fram kommer bara sitta på vid besiktningen för min del:yoparty

Pitbuell

+ 2 deciliter
Gick med
31 Jan 2007
Hoj
XB12S
Äh, det är bara att skita i det och ta ev. böter. Jag gör det redan nu för att jag inte vill ha en stor jävla lagårdsvägg bak på hojen.

Om det här går igenom, så borde det räcka med att 90% av hojåkarna skiter i frontplåten, och se'n nekar när farbror blå ska ge böter. Detta skulle ge åklagarna så mycket jävla jobb att de blir tvugna att avskriva massa mål.

Visserligen kommer ju vissa tyvärr åka dit ändå, men det finns ju sätt att lindra det hela på. Ta frontskylten och vik ihop och stoppa i innerfickan. När snuten stoppar dig, säg att den trillade av. Då får du böter för felplacerad skylt och inte saknad skylt. Det är lägre böter än för saknad skylt (som är 1 500 kr). Exakt vad böterna är för felplacerad skylt är vet jag inte, jag har bara fått för saknad skylt. :D

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Äh, det är bara att skita i det och ta ev. böter. Jag gör det redan nu för att jag inte vill ha en stor jävla lagårdsvägg bak på hojen.

Exakt vad böterna är för felplacerad skylt är vet jag inte, jag har bara fått för saknad skylt. :D

Det är ju inte bara böter tyvär, utan du blir ålagd att genomföra en kontrollbesiktning hos Bilprovningen vilket kostar dig både tid och pengar. O när de väl stoppar en för regplåten brukar de skriva ner en massa andra detaljer också :(

RR-GSX-RR

Ny medlem
Gick med
5 Sep 2007
Hoj
Sukkia
Skaderisken ökar genom att montera en regskylt fram.
Tänk dig själv om en MC med regskylt fram råkar köra på tex. en gående.

Vill det sig riktigt illa så kan skylten skära upp hela ansiktet på den som blir påkörd.

Hardrock Ragge

Lifetaker and heartbreaker
Gick med
27 May 2005
Ligger Göteborg i Västra Götaland? I Gbg bor jag i
Hoj
Honda CB750K -81! Nu jävlar ska det byggas kaffe räjser!

Så fort regskylt fram blir lag så kommer trängselskatten innefatta även hojar, (M)ycket vill ha (M)er vet du.

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
2-Hjulig
Nu j-vlar får det vara nog. Nu får vi samla ihop oss & lägga fram konkreta argument varför detta ej är genomförbart.

Vem på sporthoj.com vill vara vår talesman i frågan gällande sporthojar?

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln