Vägverket ser över regskylt fram!

Faster

Snabbare än du!
Gick med
23 May 2005
Hoj
GSX-R 1000 K7 (svart) KTM 640 motard
Den dagen den sorgen... Eller hur...

Jag kommer att skruva av skylten bak samma dag som jag måste ha en fram (inte för att den bak sitter på så jävla ofta men ändå). Jag stannar ALDRIG i poliskontroller nu för tiden, total avsaknad av regskyltar kommer ju inte spä på min vilja att lyda överheten direkt.

What ever, va fan spelar det för roll EGENTLIGEN, vi kan gnälla hur mycket vi vill... Vi har ju (oftast) skylt bak för att LAGEN säger så, då kommer vi utan att gnälla allt för mycket även köra med en fram.

Det har ju gjorts tidigare. Sätt skiten på längden bara så syns den ju ändå inte :gnissla

Bifogat

• king440.jpg
    king440.jpg
    56.7 KB · Visningar: 71
  • Framifran.jpg
    Framifran.jpg
    42.2 KB · Visningar: 74

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Skaderisken ökar genom att montera en regskylt fram.
Tänk dig själv om en MC med regskylt fram råkar köra på tex. en gående.

Vill det sig riktigt illa så kan skylten skära upp hela ansiktet på den som blir påkörd.

Löjligt, kan vi sätta folk på månen klart vi kan konstruera en fungerande regplåt fram på hojar utan att det innebär en ökad skaderisk! En 150x50mm stor plastremsa som klistras fast under kåpglaset eller kring strålkastaren passar de flesta hojar rakt av redan idag.

Argument som att hojarnas utseende och estetik blir lidande bryr sig Vägverket föga om och avfärdas med största sannolikhet som svammel och ovidkommande i missionen att nå nollvisionen!

NTF går säkert på Vägverkets linje och eftersom NTF och SMC samarbetar så är vi säkert redan rökta i denna fråga! nAKCsK0TT! :machinegu

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GS
Hur ska vägverket förklara för EU-kommisionen att det bara är Sverige
som behöver skylt fram?
Här verkar det var läge med ett pilotfall som Eu får ta ställning till.

RR-GSX-RR

Ny medlem
Gick med
5 Sep 2007
Hoj
Sukkia
Löjligt, kan vi sätta folk på månen klart vi kan konstruera en fungerande regplåt fram på hojar utan att det innebär en ökad skaderisk! En 150x50mm stor plastremsa som klistras fast under kåpglaset eller kring strålkastaren passar de flesta hojar rakt av redan idag.

Nej, ditt resonemang saknar helt anknytning till mitt exempel. Jag skriver att den just ökar, inte med mycket men den ökar ändå. Att skicka en rymdraken till månen bryter inte mot några fysiska lagar. Att däremot ett fast och hårt föremål som träffar en oskydad människa i hög hastighet inte orsakar någon skada alls gör det.

Det är ganska så självklart att skaderisken ökar för varje vass artikel/produkt som monteras fram på en MC, där det finns en möjlighet att denna kan kollidera med en trafikant vid en olycka.

Det är enkel fysik som man får lära sig i grundskolan.

Last edited:

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Nej, ditt resonemang saknar helt anknytning till mitt exempel. Jag skriver att den just ökar, inte med mycket men den ökar ändå.

Det är ganska så självklart att skaderisken ökar för varje vass artikel/produkt som monteras fram på en MC, där det finns en möjlighet att denna kan kollidera med en trafikant vid en olycka.

Vem har sagt att en främre regskylt skulle utformas i samma format och material som den bakre? Den kan vara så enkel som en mindre plastdekal som klistras fast. Skadar du dig ofta på klistermärken?

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Jag tror nog att man lär sig att hårda saker kan göra ont bra mycket tidigare än på fysiklektionen i grundskolan.

Förövrigt tror jag inte att en vit klisterlapp med tre bokstäver och tre siffror skadar speciellt mycket vid en eventuell kollision.

pepperono

king of v-twin
Gick med
19 Aug 2007
Hoj
suzuki sv 1000s -04
läste någonstans att det var flera personer som dog i drunkningsolyckor i sommar än mc och mopedåkare...borde vara förbjudet att bada utan flytväst med...ler

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Finns det något land i världen där man faktiskt kräver regskylt fram på alla motorcyklar, och hur ser i så fall den lösningen ut på t.ex. en R1:a? :va

RR-GSX-RR

Ny medlem
Gick med
5 Sep 2007
Hoj
Sukkia
Jag tror nog att man lär sig att hårda saker kan göra ont bra mycket tidigare än på fysiklektionen i grundskolan.

Förövrigt tror jag inte att en vit klisterlapp med tre bokstäver och tre siffror skadar speciellt mycket vid en eventuell kollision.

Om det nu är en klister lapp som förslaget avser, att fästa en tillräcklig stor sådan så att den syns från olika vinklar på tex. en ny GSXR är inte så lätt.

Skadar du dig ofta på klistermärken?

Jag måste ha missat att det rör sig om runda ofarliga klistermärken, länka gärna till det avsnitt där klistermärken nämns.

Last edited:

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
Den enda anledningen till att inte skaffa en regskylt fram är (om det ska vara en platt sådan)för miljön.
för har du något som inte följer hojen så blir det ett (om än litet) extra motstånd.
Detta kommer i sin tur leda till att hojen kommer drika lite mer soppa..
För den enskilja betyder detta inte något men börjar man räkna på hur mycket extra utsläpp det blir på ett år så är det genast lite mer intressant.

TMY

Medlem
Gick med
24 Aug 2006
Hoj
2019 Ducati Scrambler CR
Ta frontskylten och vik ihop och stoppa i innerfickan. När snuten stoppar dig, säg att den trillade av. Då får du böter för felplacerad skylt och inte saknad skylt. Det är lägre böter än för saknad skylt (som är 1 500 kr). Exakt vad böterna är för felplacerad skylt är vet jag inte, jag har bara fått för saknad skylt. :D

Dom har höt avgiften för felplacerad skylt till 1500kr. Så nu är det 1500kr vid felplacerad, avsaknad och vid miniskylt(som räknas som avsaknad av skylt).

Om det nu blir skylt, så lär det ju bli i någon form av klistermärke. Men hur stort ska det vara så att det syns? Hur ska det få plats på motarden?:va

Last edited:

RICHAARD

Bannad
Gick med
27 Mar 2007
Hoj
JA-a
Finns det något land i världen där man faktiskt kräver regskylt fram på alla motorcyklar, och hur ser i så fall den lösningen ut på t.ex. en R1:a? :va
Det är väl det minsta problemet: en klisterlapp över framkåpan syns tillräckligt bra för fartkameror, vilket också är anledningen till att det här förslaget skapades.

Stortryne

Ful gubbe.
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
Ducati 916 - Dunderklumpen. Ducati Multistrada - Ior
Argument som att hojarnas utseende och estetik blir lidande bryr sig Vägverket föga om och avfärdas med största sannolikhet som svammel och ovidkommande i missionen att nå nollvisionen!

Ska bli spännande att se hur de motiverar det, efter att de själva nyligen sagt att motorcyklar inte omfattas av nollfiktionen.

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Hoj
HOJLÖS
Nope klistermärken är knappast aktuellt!
Skylten måste vara reflekterande och stor som ett as, de har tillräckligt svårt som det är att se vad det står på bilskyltarna många som slipper undan osv så det är föga troligt att vv skulle skicka ut små klistermärken.

Frågan är hur f*n de tänkt sig på MC som inte är konstruerade för skylt fram?
Betalar vv diverse fästen för skylten, ny regbesiktning osv ?
Jag menar aerodynamiken blir helt annorlunda, wobbling etc kan uppstå för mindre modifikationer som det varnas för iallafalla i min manual.

Näää.. regskylt fram kommer på plats med dubbelhäftande tejp 1 minut innan besiktning som efter besiktningen kastas åt h*lv*t*

Gha !!! Idag ska det ut och åkas =)

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Det är väl det minsta problemet: en klisterlapp över framkåpan syns tillräckligt bra för fartkameror, vilket också är anledningen till att det här förslaget skapades.

Fast ska det fungera med fartkameror och automatisk hantering av t.ex. vägtullar (mindre problem utanför stockholm) så ställs ökade krav på hur skylten/klisterlappen är utformad. Får säkert inte vikas hur som helst utan måste helst vara rak => krävs skylt och inte klisterlapp.

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
Yamaha TRX850, Kawasaki GPZ900
Det ska bli jävligt intressant att se hur dom ska göra med straffsatsen om det införs ägaransvar; att döma någon till fängelse eller dra in någons körkort på ett ägaransvar verkar minst sagt saftigt.

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Hoj
GSR 750 -12
På snöskotrar är det lag sedan flera år tillbaks med regplåt fram på huven.
Den är inte lika stor som en bilplåt, men den är självhäftande och reflekterande.
Är nog den eller en liknande som kommer hamna på mc:n om de får sin vilja igenom.

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000 & CR500
Nej! Nu har jag bestämt mig.. Blir till att köra utan skyltar den dag man blir tvungen att ha en fram. Någon gång är gränsen nådd:mad:

Går att köpa klistermärken med valfritt reg nr, varför inte använda Ingemar Skogsö reg nr kollektivt:D

Som någon nämde tidigare så har även jag snart inget förtroende för VV längre och varför skall jag ens bry mig om att försöka sammarbeta med dem när de skiter i mig och mina åsikter som trafikant.

Reg plåt fram gör inte ett dugg för att minska olycksriskerna hos MC, det finns det massor av statistik som bevisar, bla pga det inte skett någon MC olycka vid plåtpoliserna och det är speciellt anmärkningsvärt av den anledningen att det finns folk som utför div stunt framför dem.

Så länge VV inte utrustar denna skylt som en riktig specialskylt med inbyggd bromsskärm, airbag, aktivt pansar osv så är det enda ett införande skulle innebära att många motorcyklister helt tappar förtroendet för VV kompetens att göra något för oss motorcyklister mer än att förbjuda oss så långt som det bara är möjligt.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning