Vägverket ser över regskylt fram!

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Nope klistermärken är knappast aktuellt!
Skylten måste vara reflekterande och stor som ett as

Hypotetiska resonemang! Finns väl ingen som helst information i dagsläget som talar om hur skylten/borde ska utformas?

Jag upprepar, det kan inte vara en teknisk omöjlighet att konstruera och placera en skylt på mopeder och motorcyklar utan att de blir trafikfarliga! Men det går säkert få fram undersökningar som påstår både för och emot.

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Hoj
En orange
Men vem har sagt att man måste har _rätt_ skylt fram... Min Motard kommer nog vara en SUV o registrerad på lämplig ansvarig för någon stor svensk myndighet när den blir fotad i fartkameran...

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Men vem har sagt att man måste har _rätt_ skylt fram... Min Motard kommer nog vara en SUV o registrerad på lämplig ansvarig för någon stor svensk myndighet när den blir fotad i fartkameran...

Varför vara en korkad kriminell när man kan vara en smart dito. Bättre då stjäla en regplåt från en likadan hoj så åker man inte ens dit när snuten gör slagningar på regnumret (såvida plåten inte är anmäld stulen, hmm) :tungan

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Några olika
Modellen med klistermärke kan skapa problem om den täcker lyse/vindruta. Montera hållare kan ge kursinstabilitet och jag tror inte tillverkare godtar en förändring och samtidigt ansvara för deras produkts uppträdande.

Är nyare hojar helhetsgodkända i EU med skylt fram?

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Hoj
Numera endast ett minne
Många som beskriver sig själva som överkörda av VV och kommer således plocka bort både fram samt bakskylt i ren protest och helt enkelt ge fan i att stanna. Detta för att visa sitt missnöje gentemot dom som bestämmer.

Jag skrev några ord i en annan tråd om farkameror härom dagen och det är samma jargong i denna tråden så jag kan lika gärna skriva samma sak i denna tråden. Känner jag mig träffad och överkörd så reagerar jag på följande vis:

"Enklaste sättet för mig är att då försvåra så mycket som möjligt för dom som bestämmer, vad det sen kostar staten ger jag blanka fan i. Börjar dom inte omprioritera så får dom skylla sig själva. Sverige är ju inte längre ett samhälle man lever i samt påverkar utan det handlar snarare mer om att gynna nån pappskalle (staten) som klantar sig titt som tätt genom skatter och böter. Min åsikt är inte värd ett piss så då blir det som så att jag blir motsträvig och försöker försvåra det hela för dom som bestämmer.

Jag tänker inte gynna nån korrupt stat som snackar om nollvisoner hit och dit när det i själv verket bara är pengar dom vill åt, vilket dom inte vågar erkänna. :mad:"

skiboms

Guest
Man slutas fan alldrig försvånas av Big brother.

Köper inte det här snacket att vissa spexar framför kamerorna.

ska de sätta ID-skylt på de idioterna som filmar sig
när dom misshandlar å våldtar oxå??????

de som snattar på ica framför övervakninggskamerorna med Burkas ska nog oxå ha en skylt.

Snart blir det nog lag på hur mycket skitpapper vi ska
använda pga av all avverkning och de just nu aktuella miljöfrågorna.

Men de som betämmer åker ju taxi till jobbet så varför ska de bry sig om trängselavgifter å bensin pålägg .

känns som de bara tar med sig ja rösten till möterna för det inte välkommet med obekväma motsägare.
De står snart utanför gänget å endag är de helt plötsligt utbytta mot en ny strykamedhårs person......

Tur man kör på de där härligt kurviga 70 vägarna där varken Fartkameror , poliser eller bilar finns så man kan
piska boxern tills den morrar klagande............

Tarasus

Ny medlem
Gick med
29 May 2007
Hoj
Gsx-R 1100 -86 (såld)
3177696 På snöskotrar är det lag sedan flera år tillbaks med regplåt fram på huven.
Den är inte lika stor som en bilplåt, men den är självhäftande och reflekterande.
Är nog den eller en liknande som kommer hamna på mc:n om de får sin vilja igenom.
På snöskoter ja... ta fram måttbandet och mät hur bred en snöskoter är, sedan tar du den och jämför med en hoj (EJ GOLDWING!!!) och se hur bred den är... Viss skillnad va... :tummenupp

barda

snart norrtälje igen!
Gick med
29 May 2006
Hoj
svart vtr-97
Jag tror inte dom kommer lösa att få fram en vettig skylt att sätta i fram. Men lyckas dom med den bedriften kommer jag sätta dit den lappen glatt!
Jag har skylt i fram på bilen med, känner mig inte extra övervakad för det.

Ser dock inte riktigt vad dom kommer vinna på med skylt fram.
tullarna fotar väl redan idag bakåt så där kan dom väl redan ta betalt om dom vill.
Polisen kan få lite koll på vem dom (troligen) möter, vilket gör att dom kan hålla lite extra koll möjligen...

Pitbuell

+ 2 deciliter
Gick med
31 Jan 2007
Hoj
XB12S
Det är ju inte bara böter tyvär, utan du blir ålagd att genomföra en kontrollbesiktning hos Bilprovningen vilket kostar dig både tid och pengar. O när de väl stoppar en för regplåten brukar de skriva ner en massa andra detaljer också :(

Jodå jag vet det... av egen erfarenhet. Personligen tycker jag inte det är speciellt ansträngande. En halvtimme på besiktningen och 300 spänn (eller vad det kostar nuförtiden) kan jag stå ut med. 15 min senare kommer lilla skylten sitta på plats igen.

Jag ser det som civil olydnad. Vissa delar av samhället har en tendens att hylla äckliga jävla reclaimare som förstör innerstan i Sthlm och svenska freds-tomtar som bankar på JAS-plan. Jag hyllar mig själv genom att köra med den regskylt jag anser vara rätt. OCH jag tar straffet. OCH sätter mig inte upp mot farbror blå (icke-våld alltså).

Fan jag är ju i princip Gandhi reinkarnerad! :fakta

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En fet en!
Här ska inte bjudas på några förslag om hur skyltar skall monteras på min hoj iallafall.
Hoppas de står för all skadegörelse det medför att borra,dona,fästa en skylt fram på befintliga hojar.

Visst är Sverige fantastisk :D

Se för f*n till och ordna så ni kan fotografera bakifrån istället med hastighetskamerorna.

Last edited:

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
2-Hjulig
Nej! Nu har jag bestämt mig.. Blir till att köra utan skyltar den dag man blir tvungen att ha en fram. Någon gång är gränsen nådd:mad:

Går att köpa klistermärken med valfritt reg nr, varför inte använda Ingemar Skogsö reg nr kollektivt:D

Blir samma här, kör utan skylt i ren protest om det blir verklighet.
Eller om alla kör med Skogös reg nr så kan jag tänka mig det alternativet.

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Vägvärket...och SMC

Det här visar ju bara att vägverket satt och garvade åt Dansken o co.när dom presenterade sin statistik i Halmstad.
Dom ler så fint och sen grundlurar dom alla..
Det finns ingen anledning att samarbeta med VV eller NTF.
Dom är lika trovärdiga som småkungarna i Bravehart...:arsele :mad:

The Duck

Tvivelaktig figur
Gick med
5 Oct 2006
Hoj
Kawasaki Z750 -07
Vad sägs om att sammanställa en lista över argument som stöder vår sak? Tyvärr måste dessa vara rumsrena och politiskt korrekta, då tomtarna på vägverket annars på pin kiv kommer att säga att vi verkligen är ett gäng outlaws. Alltså går argument såsom "alla kommer att skruva bort den i alla fall" bort... Jag anser dock att det finns många bra argument andå, så jag börjar:

- Det finns idag mig veterligen inget konkret stöd för att det sker fler (om ens några) olyckor i direkt anslutning till fartkameror, varför en regskylt fram inte kan sägas av denna anledning bidra till nollvisionen.
- Det faktum att ett fåtal individer inte håller hastigheten vid dessa kameror, och i vissa fall även kör på bakhjul ska naturligtvis ses såsom allvarliga förseelser, frågan är dock om en regskylt fram kommer att hindra dessas framfart. Frågan är om dessa individer kommer att dra sig för att helt enkelt skruva bort regskylten om de ska köra fort förbi kamerorna.
- Alla som har gått omkull med en motorcykel vet att vid detta tillfälle önskar man att det på hojen sitter så få delar som möjligt man kan skada sig på, en regskylt i metall som både kan vara vass och dessutom stå ut från restan av motorcykeln kan definitivt orsaka personskador.
- I dagens samhälle blir detta med miljö ett allt mer viktigt ämne. En regskylt fram kommer troligtvis skapa ett större luftmotstånd på de flesta motorcyklar, vilket i sin tur kommer att öka förbrukningen, och därmed utsläppen.

Kom igen, det är bara att fylla på. Kom dock ihåg, ska detta till vv bör "outlaw"-argument lämnas utanför.

Dalkullan

joråsåatte
Gick med
15 May 2006
Hoj
Letar
:rofl Det var det roligaste jag läst.

Skämt åsido men reggskylt fram, jag har ingen aning om hur jag ska fästa den och vart :dummer Kan de inte komma på lite mer smarta idéer

Är det inte lika bra att man ska ha en stor kopia av sitt körkort som bild där oxå + en liten resume över sitt liv och en GPS sändare i röven.. sen har dom ju koll på allt.

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Material till hundratusentals skyltar kommer att belasta miljön. Speciellt framställning av aluminium är mkt energikrävande. Plast kräver olja ...

Skaderisken för övriga trafikanter ...

All administration/pappersarbete en belastning för miljön ...

fyll på ...

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Det är väl det minsta problemet: en klisterlapp över framkåpan syns tillräckligt bra för fartkameror, vilket också är anledningen till att det här förslaget skapades.

Det är möjligt, men nu frågade jag inte om hur stort problem det var utan om något annat land har lag på regskylt fram.

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Så fort regskylt fram blir lag så kommer trängselskatten innefatta även hojar, (M)ycket vill ha (M)er vet du.

Du har nog rätt när det gäller att regskylten i sig ger möjligheter till olika typer av kontroll, men bespara oss dina politiska idéer.
Hade inte sossar infört trängselskatten och dess miljardinstallationer så hade det knappast kommit på tal när Moderaterna fick mandat...

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
:rofl Det var det roligaste jag läst.

Skämt åsido men reggskylt fram, jag har ingen aning om hur jag ska fästa den och vart :dummer Kan de inte komma på lite mer smarta idéer

Själva konstruktionen av skylten är nog inte ett särskilt stort problem dock.
Som många redan skrivit i tråden är nog en klisterlapp det närmaste alternativet, med tanke på påverkande av aerodynamik, eventuella risker för gångtrafikanter osv.

Kommer dom att tillverka en skylt av plast/alu så är det nog inte så svårt att göra en hållare till denna heller, t ex. någonting som är monterat i styrkronan/ramen eller något.

Jag är dock absolut inte för införandet av skylt fram, tvärtom.

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Oj , vad många som hetsar upp sig :D
Nu när chansen att bli en riktig outlaw kommer så börjar ni argumentera..... skruva bort skyltarna nu och sluta gnäll :tummenupp

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning