Vägvisare o tips... tack

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
AleX skrev:
Men måste man verkligen mecka så himla mycke varje gång man e i depån?? :va

Har sett hur de flesta verkar skruva som fan på sina hojar i depån. Gör man inte det innan man kommer till banan så att man kan koncentrera sig på att köra när man är där? Den som har sin hoj i körklart skick måste ju framstå som en okunnig nybörjare som inte förstår att man måste skruva, justera, byta, tejpa, laga, spänna, fylla på etc.

Till viss del kan jag förstå att meckningen är nödvändig. Till exempel om man kör en tvåtaktare vars dagsform varierar med väderförhållandena. Men en landsvägshoj med kraschkåpor...?
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Sa daer jaettemycket meckning aer det inte men nagra exempel:

Daeck behoever du nog byta en gang om du aer ivaeg pa en taevling och koer fredagstraening, kval och rejs. Om inte annat sa maste du byta efteraat.
Om det regnar maste regndaeck pa och daer kan man halla pa och byta fram o tillbaka flera ganger.

Bultar, muttrar o skruvar skakar loss. Kaapan maste av infoer besiktningen. Bromsbelaegg behoever bytas. Sen kanske du vurpar en smula och behoever skruva och baenda till lite grejer som blivit skevt.

Hur man aen ser pa det aer en ordentlig uppsaettning verktyg en vaeldig foerdel att ha!
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Nyteknik skrev:
Har sett hur de flesta verkar skruva som fan på sina hojar i depån. Gör man inte det innan man kommer till banan så att man kan koncentrera sig på att köra när man är där? Den som har sin hoj i körklart skick måste ju framstå som en okunnig nybörjare som inte förstår att man måste skruva, justera, byta, tejpa, laga, spänna, fylla på etc.

Till viss del kan jag förstå att meckningen är nödvändig. Till exempel om man kör en tvåtaktare vars dagsform varierar med väderförhållandena. Men en landsvägshoj med kraschkåpor...?

Vissa har familj och dåligt med tid till att mecka hemma (läs Jalle) därför så panikmeckas det ibland på plats istället, men visst är det bästa att komma färdigmeckad och redo, men en viss översyn på plats brukar det bli ändå, jag skruvade inte speciellt mycket i depåerna förrra året, bytte hjul, fixade säkringar samt tejpade kåpor :D
 

Stoppsladd

Under uppbyggnad.....
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gagnef
Hoj
Yamaha wr250X -08
Räknade lite grovt på att jag i runda längar skulle få lov att punga ut med ca 80K för att komma igång.
Verkar det helt ur spår eller?
Räknar då på en hyffsad beg hoj, racebuss och en ny pyamas.
Det lär väl säkerligen gå att komma lite billigare undan med en äldre/ mindre kittad cykel men då vet man ju att det blir mera skruvning och att uppgraderingar kostar oxå flis.

Blir till å ligga på arbets sidan ett tag då och ev offra gatcykeln suck.
 
Last edited:

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Stoppsladd skrev:
Räknade lite grovt på att jag i runda längar skulle få lov att punga ut med ca 80K för att komma igång.
Verkar det helt ur spår eller?
Räknar då på en hyffsad beg hoj, racebuss och en ny pyamas.
Det lär väl säkerligen gå att komma lite billigare undan med en äldre/ mindre kittad cykel men då vet man ju att det blir mera skruvning och att uppgraderingar kostar oxå flis.

Blir till å ligga på arbets sidan ett tag då och ev offra gatcykeln suck.

Det blir alltid dyrare än vad man räknat med, det gäller iofs allt... :rolleyes:
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
AleX skrev:
Någon som har lust o göra en lista på vad man ska fixa i inköp o sånt..
som de e nu..
Std R6 med krashkåpor
va e viktigast sen o ha? eller de e olika.. :3freak

Depåhus/tält, NYA däckvärmare och depåmoppe är absolut viktigast! :tungan

Hade jag gjort om från början så hade jag till att börja med fixat hojen i rejsskick, sen skaffat billig transport samt förbrukningsmaterial till hojen och depåstöd! Om pengarna hade räckt så hade jag köpt värmare... Saker som verktyg o kompressor o sånt går ju faktiskt att låna av någon snäll människa!
 
Last edited:

sepahewe

För gammal för att slå Rossi
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
N/A :(
Stoppsladd skrev:
...och att uppgraderingar kostar oxå flis.

Nu vet jag inte hur snabb du är, förmodligen snabbare än jag, men de som tävlar och är snabba är duktigt snabba (även på gamla maskiner). Ska man börja tävla lite ska man nog inte lägga för mycket tilltro till maskineriet utan hellre se till att man har råd med mängder av körning, både tävlingar och träningar. Har du råd med att köra allt så köp för allt vad tygen håller, men behöver man som merparten här inne snåla, lägg hellre pengarna på körningen (det är ju ändå det som är skoj) och satsa på att vinna när farten är uppe i föraren ;)

//H
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Stoppsladd skrev:
Räknade lite grovt på att jag i runda längar skulle få lov att punga ut med ca 80K för att komma igång.
Verkar det helt ur spår eller?
Räknar då på en hyffsad beg hoj, racebuss och en ny pyamas.
Det lär väl säkerligen gå att komma lite billigare undan med en äldre/ mindre kittad cykel men då vet man ju att det blir mera skruvning och att uppgraderingar kostar oxå flis.

Blir till å ligga på arbets sidan ett tag då och ev offra gatcykeln suck.

Hoj kan du få en fin för 40-50k inkl lite bra-att-ha-prylar, pyamas för ca 3k av R2, och släp kan man både hyra och sova i!

Offra gathojen!
 

GUL

Det gick snabbare förr...
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Malmö
Hoj
Nada
Skall man hålla på med racing skall man helt klart välja bort gatcyklen med tanke på att minskningen av försäkringspremien motsvarar en halv rookie säsong (i alla fall enl. ovanstående glädjekalkyl). Det var Trygg Hansa som fick mig till RR, eller åtmindstånde på väg dit.
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Som det verkar så alla som kör activt på banan har offrat sin gathoj...
E de verkligen så att man inte kör på gatan efter det?

Isåfall bryter jag nog mot dem reglerna.. tror jag :va

Och så va de ju med dämparna.. finns det någon anledning för mig o byta till något annat redan nu ??
och bromsbelägg ?
vi får väl se.. :confused:
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
AleX skrev:
Som det verkar så alla som kör activt på banan har offrat sin gathoj...
E de verkligen så att man inte kör på gatan efter det?

Isåfall bryter jag nog mot dem reglerna.. tror jag :va

Och så va de ju med dämparna.. finns det någon anledning för mig o byta till något annat redan nu ??
och bromsbelägg ?
vi får väl se.. :confused:

Det finns en anledning till det.....

Tro mig, jag velade precis som du. Fråga Offkeff och Chrille!

När man väl börjat rejsa så finns liksom inte gatåkningen längre.....
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Sepa spoade mig i fjol trots att han koer en sop-ful Sucka och jag gasar pa en gudomlig Kwack. Sa det maste bero pa foeraren! :huvet
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
AleX skrev:
Som det verkar så alla som kör activt på banan har offrat sin gathoj...
E de verkligen så att man inte kör på gatan efter det?

Isåfall bryter jag nog mot dem reglerna.. tror jag :va

Och så va de ju med dämparna.. finns det någon anledning för mig o byta till något annat redan nu ??
och bromsbelägg ?
vi får väl se.. :confused:

Nej, jag koer fortfarande pa gata sa det aer du inte ensam om.

Behall daemparna. Dom raecker ofta vaeldigt laangt. Lite ny olja i gaffeln och eventuellt lite smajusteringar.
Bromsbelaegg - orginal aer jaettebra. Naer dom aer slut rekommenderas Vehsras (stavning?) sintrade.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
AleX skrev:
Som det verkar så alla som kör activt på banan har offrat sin gathoj...
E de verkligen så att man inte kör på gatan efter det?

Isåfall bryter jag nog mot dem reglerna.. tror jag :va

Och så va de ju med dämparna.. finns det någon anledning för mig o byta till något annat redan nu ??
och bromsbelägg ?
vi får väl se.. :confused:
Kör på gata om du vågar & har råd med försäkringen, det gör iaf jag.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
För egen del när det gäller gatåkning, så tröttnade jag på det lite grann redan innan jag började rejsa, samt att riskerna blev lite för stora när man rejsade i trafiken.
Saknar inte gatåkning det minsta, däremot saknar jag lite gathoj när man sitter i köerna i stockholm..
Det jag saknar mest iom att racing tar alla mina pengar, är väl kanske en cross/endurohoj, har sagt i evigheter att jag vill ha nåt att leka med året runt, har tyvärr inte blivit så ännu, men den dag ekonomin ser lite bättre ut hoppas jag fortfarande på en crosshoj.
Iofs har jag aldrig sett nöjet i "touring" d.v.s långa åkturer i gäng, däremot vansinnesfärder i 10 mil runt på småvägar har vart mitt nöje, men då är banåkning/rejsing så jäkla mycket vettigare och roligare.
 

Fixx

Hundförare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Eslöv
Hoj
hoj?
AleX skrev:
Och så va de ju med dämparna.. finns det någon anledning för mig o byta till något annat redan nu ??
och bromsbelägg ?

Du behöver inte bry dig om dämparna alls iår.. Lär dig ställa in orginalet först.
Mina är helt orginal än så länge..
Bromsbelägg.. Kör faktiskt med Orginal där oxå. men ska testa EBC HH så fort nästa sägong drar igång.
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Från en sak till en annan hur började er karriär?
 

sepahewe

För gammal för att slå Rossi
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
N/A :(
AleX skrev:
Från en sak till en annan hur började er karriär?

Jag var dum nog att åka på en SMC-avrostning som innehöll lite bankörning. Det var snuskigt skoj så jag började åka på några allmänåkningar, som blev fler och fler :3freak

Till slut så insåg jag att jag knappt körde på gata längre och att försäkringskostnaden för att ha den gatreggad låg runt 250 kr/mil :huvet :död så jag tog steget ut och sålde min "gudomliga kawa" och köpte en sop-ful Sucka :fatta! och kapade 10 sekunder på Gälleråsen vid första träningen :banana :banana Detta var förra året. Målet förra året var att kunna ställa upp i en tävling..... vilket blev tre tävlingar och ett hål i plånboken :hihi

I år blir det ännu fler... Ska sälja finbilen till förmån för en fulbuss :tummenupp

//H
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
ok då..

Efter att ha sett rr på eurosport så visste jag att det var det jag ville göra.
Köpte en gammal tz250 med en rd350 motor, tog licens 94, smällde på gatan och sen var drömmen nerlagd ett par år.. tog licens igen 01, smällde hårt på första kvalet och sen ingen mer racing det året. Ny hoj igen 02 och sen har man bara gått ner sig värre och värre i missbruket :rolleyes:
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top