Välbetalt yrke?

Kakan

Jag är en elak person med dyslexi *flin*
Gick med
15 Jul 2004
Ort
På söder.
Hoj
Nepp nope inte just nu.
:tungan gissa på det hehe håller en tumme åt dej så du får jobbet då :tummenupp


jontemorrum skrev:
IRONI :tungan man skulle haft öronproppar när man jobbar!Hoppas på ett positivt svar från senaste jobbsökandet :)
 

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Pangbruden skrev:
Varför tycker ni jag är pantad för? Kan ingen förstå och sätta sig in i min situation???? Har man slitit arslet av sig 3 år på högskola med studielån som följd. Och sedan när man inte är flyttbar och det inte finns något jobb hur ska jag då kunna ta ett lågavlönat jobb och kunna gå runt med barn hus och betala studielån, är jag pantad för att jag vill ha en lön runt 18 000, tycker det inte är högavlönat ändå eller :huvet Lite lön ska man väl ha för att ha kämpat förgäves.... :va

:fatta! Du får inte atomatiskt ett jobb bara för att du har gått på högskolan. En arbetsgivare kollar på många saker förutom betyg och utbildning; yrkeserfarenhet och om man är personligt lämpad. Du får helt enkelt söka massvis med arbeten och vara glad för det du eve får för så hård är arbetsmarknaden i dag. Att du har utgifter (det har väl alla :va ) för att du har barn, studielån, hus, sparar dina pengar, festar upp dem, what ever m.m tar inte arbetsgivaren hänsyn till när han/hon sätter lön, hoppas verkligen inte att du använder det som argument i en löneförhandling.

Jobben kommer inte till dig, du får söka upp dem där de finns!!

Jag har en vännina som är lika gammal som du, född -73. Hon har tre barn,
6 år, 2 år och 8 månader, och arbetar som lärare och bor i hus. Hon tjänar runt 18000 trots att hon har läst på högskolan i flera år, jämför det med en läkarsekretarare som tjänar 16000 (14 500 i ingångslön) utan att ha läst på högskolan och som "bara" har 40 000 i studieskulder så kan du snabbt räkna ut vem som får ut mest när studielånen varje månad är betalda.
 

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
*såld*
2fast4hjo skrev:
blablablabla läkarsekreterare blablablabla läkarsekreterares lön blablablablablablablabla läkarsekreterare blablablabla läkarsekreterare blablablabla läkarsekreterare blablablabla läkarsekreterare blablablabla läkarsekreterare blablablablablablablablablablablab läkarsekreterare blablablabla läkarsekreterare


Låt mig gissa, du jobbar möjligtvis inte som läkarsekreterare.

gladh
 

Pangbruden

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha
2fast4hjo skrev:
:fatta! Du får inte atomatiskt ett jobb bara för att du har gått på högskolan. En arbetsgivare kollar på många saker förutom betyg och utbildning; yrkeserfarenhet och om man är personligt lämpad. Du får helt enkelt söka massvis med arbeten och vara glad för det du eve får för så hård är arbetsmarknaden i dag. Att du har utgifter (det har väl alla :va ) för att du har barn, studielån, hus, sparar dina pengar, festar upp dem, what ever m.m tar inte arbetsgivaren hänsyn till när han/hon sätter lön, hoppas verkligen inte att du använder det som argument i en löneförhandling.

Jobben kommer inte till dig, du får söka upp dem där de finns!!

Jag har en vännina som är lika gammal som du, född -73. Hon har tre barn,
6 år, 2 år och 8 månader, och arbetar som lärare och bor i hus. Hon tjänar runt 18000 trots att hon har läst på högskolan i flera år, jämför det med en läkarsekretarare som tjänar 16000 (14 500 i ingångslön) utan att ha läst på högskolan och som "bara" har 40 000 i studieskulder så kan du snabbt räkna ut vem som får ut mest när studielånen varje månad är betalda.

DU verkar tro att jag sitter hemma och rullar tummarna bara och väntar på att det ska ringa på dörren och att någon skall stå där och flaxa med 20 lax och erbjuda ett toppjobb :kocko Klart som fan jag söker jobb hela tiden även sådana jobb jag inte är utbildad för exempelvis sekreterare och övriga kontorsjobb. Du ska inte tro att jag vill gå hemma och stämpla hela livet men är man inte flyttbar så är det svårt att konkurrera med 300 sökande till varje jobb man söker....
 

Kjelle

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Supersport(touring)
gladh skrev:
Låt mig gissa, du jobbar möjligtvis inte som läkarsekreterare.

gladh

Vete fan egentligen. Jag skickar henne ideligen band där jag dikterat in mina inlägg, men hon vägrar konsekvent skriva ut dom. :va
 

Domifuling

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2004
Ort
GÖTEBORG
Hoj
KTM 525exc -04
Gustav1 skrev:
Alla tycker inte att Anna Lindh var bra för omvärlden. Förmodligen för att hon var socialdemokrat. Alla är inte socialdemokrater.
Hennes mördare är väl knappast heller bra för omvärlden, varför han borde låsas in och få en totalrenovering i hjärnkontoret.

Man kan ju se ifall Anna gjorde någon nytta för omvärlden istället för att tycka. Handling istället för ord.
 

Domifuling

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2004
Ort
GÖTEBORG
Hoj
KTM 525exc -04
t-rex skrev:
17 sidor och folk frågar fortfarande vad människovärde är för något. Man kan fan ge upp hoppet om mänskligheten för mindre.

Är det inte smartare att fråga om man inte förstår istället för att säga att man förstår utan att förklara?
 

Domifuling

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2004
Ort
GÖTEBORG
Hoj
KTM 525exc -04
Kjelle skrev:
Nu tangerar ni min vardag. Etiska diskussioner om människovärdesprincipen och liknande är alltid intressanta när man står inför teoretiska situationer, och i stort sett alltid är de "korrekta" svaren tänkta att vara som ovan. Men i verkligheten, hur kan du undvika att värdera?

Till exempel,
På IVA finns en enda sängplats med respirator ledig. På akuten får man in 2 patienter som varit inblandande i samma trafikolycka. Den ena är låt oss säga Tony Olsson, som efter ännu en rymning (där han knivskurit en kvinnlig vakt) rökt på, snott en bil och under polisjakten kört över i motsatt fil och frontat med den andra patienten, som är en 26-årig mamma med 2 småbarn hemma. Bägge är svårt skadade, medvetslösa. Bägge behöver respiratorvård.

Åtminstone är inte jag en bättre människa än att jag skulle låta mina värderingar spela roll.....

Ganska självklar situation och inte är det fel att värdera heller.
 

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
*såld*
Kjelle skrev:
Vete fan egentligen. Jag skickar henne ideligen band där jag dikterat in mina inlägg, men hon vägrar konsekvent skriva ut dom. :va

Du får ta det enbart på latin, det har jag hört ska funka.

gladh
 

Domifuling

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2004
Ort
GÖTEBORG
Hoj
KTM 525exc -04
Kjelle skrev:
Säg inte det! Jag är helt övertygad om att åtminstone Domifuling kommer att starkt överväga ett kryss framför ditt namn på valsedeln i nästa val! :rofl
Kanske det, skulle det få dig att le? =P
 

Domifuling

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2004
Ort
GÖTEBORG
Hoj
KTM 525exc -04
t-rex skrev:
Det är när man har resurserna, men inte använder dem eftersom "den där saknar människovärde" som man slagit in på en alternativ, och historiskt sett, lite brunare väg.

Det värsta är väll ändå att inte ha resurser och slösa på dom?
 

Domifuling

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2004
Ort
GÖTEBORG
Hoj
KTM 525exc -04
Chris Ash skrev:
Kan du ge ytterligare exempel? Jag anser inte ens att ditt första har något med människovärde att göra, som jag förklarat innan.

Det är ni som säger att jag värderar människor olika, vänd på det och se det som jag värderar människor lika istället. Jag ställer samma krav på mig och mina nära och kära som jag gör på andra.
 

Domifuling

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2004
Ort
GÖTEBORG
Hoj
KTM 525exc -04
oFFkeFF skrev:
Jag har gått på socialbidrag, det gjorde jag strax efter jag hade pluggat, blev mosad av en bil när jag körde hoj, sjukskriven ej arbetsförmögen, ej tillräckligt hög sjukpeng för att kunna bo. Så ja, jag har gått på socialbidrag, dessutom under en ganska lång period.
Tror jag kom upp i c:a 2900kr/månad under c:a 18 månader. D.v.s drygt 52000kr, kostade jag kommunen. Tror jag med råge betalat tillbaka de pengarna, och ja, jag är glad att jag fick de pengarna under den tiden, för annars hade jag förmodligen gått under.
Så, ja, jag är ett f.d socialfall som numer slantar en runt 20000kr i månaden i skatt. Är jag mer värd än domifuling, eller mindre? Eller har det någon betydelse överhuvudtaget?
Enligt mitt sätt att se på saken har det iaf ingen betydelse för människovärdet..

Det var helt rätt att ge dig bidrag. Hjälp som fungerar är helt ok.
 

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
*såld*
Domifuling skrev:
Det värsta är väll ändå att inte ha resurser och slösa på dom?

Tjenare Domifuling, har du vaknat till igen.

Disclaimer: Vis av tidigare misslyckanden ska jag göra ett försök till. OBS, jag gör det helt ironifritt och utan det polemiska agg som jag kryddat mina tidigare inlägg med. Om jag inte lyckas att framställa det på ett sådant sätt att du får nån större klarhet i värde kontra människovärde så lägger jag ner förklaringsförsöken och lämnar över stafettpinnen till någon annan.

Människovärde är ett begrepp som syftar till ett moraliskt och etiskt okränkbart värde. Det syftar också till att peka på att ingen har ett högre - eller lägre - människovärde än någon annan.
Det närmaste försöket att definiera människovärdet (som har någon form av allmän acceptans) är FN:s deklartion om de mänskliga rättigheterna.

Alla är födda fria
Rättigheterna gäller för alla oavsett kön, härkomst, tillgångar eller sexuell lägning.
Alla har rätt till liv, frihet och säkerhet
Ingen ska hållas som slav
Ingen får utsättas för tortyr
Alla har rätt till rättvis bedömning i domstol
etc.

Hmmm......
Sen blir det lite knepigare.

Låt oss deffiniera ordet värde som det pris något betingar. Eller för den del hur viktigt något är.

Om människovärdet är absolut kan man kort och gott säga att det är oändligt. Människans värde (och därigenom vår syn på oss själva och våra medmäniskor) är därmed oändligt. Om vårt värde är oändligt är människors värde därmed likställt andra människors värde. I och med att mäniskovärdet är oändligt är människovärdet ställt över alla andra värden.

Nu kommer problemet som Kjelle varit inne och nosat på.
Hur bibehåller man ett absolut människovärde i ett samhälle med begränsade resurser?
Dett är en nöt som jag inte tänker knäcka i detta inlägg (jag tänkte fundera på det resten av livet). Men man kan se att vi börjar laborera med ytterligare parametrar i förhoppningen att rationalisera våra val.
Kjelle han få börja titta på överlevnadssannolikhet, ålder, sjukdomsbild värdighet etc.
Är han tvungen att göra valen så tror jag att han kommer att göra dem med bravur, men han kommer förmodligen alltid att känna ett visst tillkortakommande. Kanske just för att resurser tvingat oss att rationalisera och segmentera ett universelt (åtminstone i vår antropocentriska världsbild) antagande om det mänskliga värdet.

Flummigt - lite
Svårt - japp
Omöjligt att greppa - tror inte det.

gladh
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
Domifuling skrev:
Är det inte smartare att fråga om man inte förstår istället för att säga att man förstår utan att förklara?

Möjligt. Vissa saker tar jag dock som mer självklara än andra.
 

Domifuling

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2004
Ort
GÖTEBORG
Hoj
KTM 525exc -04
gladh skrev:
Tjenare Domifuling, har du vaknat till igen.

Ja, jag har det, f'låt =P

Disclaimer: Vis av tidigare misslyckanden ska jag göra ett försök till. OBS, jag gör det helt ironifritt och utan det polemiska agg som jag kryddat mina tidigare inlägg med.

Tack, det fungerar mycket bättre än dina tidigare "försök".

Kanske just för att resurser tvingat oss att rationalisera och segmentera ett universelt (åtminstone i vår antropocentriska världsbild) antagande om det mänskliga värdet.

Det kan också vara så att vi inte tar vara på våra resurser som vi borde göra. Det börjar bli ganska löjligt vilka etiska övertramp vi gör för att försöka rädda ALLT så länge som möjligt. Behandla ett djur som vi idag behandlar oss själva och vi hade snart suttit i fängelse.

Flummigt - lite
Svårt - japp
Omöjligt att greppa - tror inte det.

gladh

Du glömde intressant.

PS. Jag anser fortfarande att jag värderar alla lika, men jag daltar inte lika mycket som vissa =P Och ja, jag tycker det blir oetiskt när vi gör våra taffata försök att hjälpa och det sker på bekostnad av något annat.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top