Välbetalt yrke?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Chris Ash skrev:
Jag har redan offentligt nominerat dig till "Slippery Eel Award". Jag tycker du, Marcus (Jag stavar fan inte mitt namn med K!), har förtjänat den, liksom mina små passningar. Ingen skulle bli gladare än jag om du plötsligt började motbevisa mig och tillkännage var du står.

Skriv hur mycket du vill om mig - men företrädesvis till mig då.

Vad vill du veta om var jag står? Har du, med din kostsamma (för mig) utbildning, hört talas om termer som diskussionsgrupper eller tankesmedjor? Det fungerar inte alltid så att man kommer till en diskussion med ett färdigutarbetat förslag om ett ämne, man kan komam med en idé, en tanke, om något för att diskutera den - man behöver inte nödvändigtvis stå bakom den till 100%, utan man kan inse att det kan behövas modifieringar här och där.

Hur som helst, vill du mig något - ta det med mig. Vill du veta något om var jag står, säg till.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Markus skrev:
Har du, med din kostsamma (för mig) utbildning, hört talas om termer som diskussionsgrupper eller tankesmedjor? Det fungerar inte alltid så att man kommer till en diskussion med ett färdigutarbetat förslag om ett ämne, man kan komam med en idé, en tanke, om något för att diskutera den - man behöver inte nödvändigtvis stå bakom den till 100%, utan man kan inse att det kan behövas modifieringar här och där.

Ok, då vet jag precis vad du menar.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Markus skrev:

Vad vill du veta om var jag står? Har du, med din kostsamma (för mig) utbildning, hört talas om termer som diskussionsgrupper eller tankesmedjor? Det fungerar inte alltid så att man kommer till en diskussion med ett färdigutarbetat förslag om ett ämne, man kan komam med en idé, en tanke, om något för att diskutera den - man behöver inte nödvändigtvis stå bakom den till 100%, utan man kan inse att det kan behövas modifieringar här och där.

Hur som helst, vill du mig något - ta det med mig. Vill du veta något om var jag står, säg till.

Hur gammal är du? Eller snarare hur länge sen var det du slutade skolan?
Är rätt säker på att du inte betalat av din egen skolgång med dina egna skattemedel ännu..

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
oFFkeFF skrev:
Hur gammal är du? Eller snarare hur länge sen var det du slutade skolan?
Är rätt säker på att du inte betalat av din egen skolgång med dina egna skattemedel ännu..

25.
Jag vet inte vad min skolgång kostade.
Jag har nog betalat om inte allt, så nästan allt.

EDIT:
Jag slutade gymnasiet 199805, har betalat skatt sedan 199808

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
Domifuling skrev:
Jag tycker anna lindhs mördare är mindre värd än anna lindh för att anna lindh var bra för omvärlden, det är inte hennes mördare.

Alla tycker inte att Anna Lindh var bra för omvärlden. Förmodligen för att hon var socialdemokrat. Alla är inte socialdemokrater.
Hennes mördare är väl knappast heller bra för omvärlden, varför han borde låsas in och få en totalrenovering i hjärnkontoret.

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
Markus skrev:

Va bra, då kanske du kan ge oss en intressant tanke, eller för den delen kanske en teori. Varför inte en vinkling. Eller en åsikt.
För på något märkligt sätt Markus (skriver till dig) så blir det allt som offtast att när man bemöter dig så blir det enda svaret (vilket ochså gäller för Domifuling, men det är en annan historia) att man placerar orden i din mun, eller att man feltolkat, eller att detta inte varit din åsikt.
Har man däremot efterfrågat din åsikt så har det blivit tyst, eller möjligen en quote på något helt annnat område.
Det är helt ok att backa en diskussion, eller att inte svara, men att vara komplett motvals allt som rör sig i den etablerade (hittade inget bättre ord)politiska sfären utan att kunna visa på alternativ visar på ett minst sagt märkligt drag.

Jag stöder Chris Ash nominering, men du står iofs inte utan motstånd.

gladh

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Pangbruden skrev:
Du kanske kunde jobba upp dig fort men som läkarsekreterare står man kvar på en lön på typ 13 000 efter 5 år i yrket och vem vill det när man måste försörja sig själv och barn samt sitter i hus???

:7peta Ingångslönen som läkarsekreterare är på
14500 både i örebro, skövde och Göteborg.
Har arbetat i 4 år och tjänar 16 000kr

Vill man tjäna mer så finns det en 3-årig utbildning på högskolan men själv har jag valt att inte vidareutbilda mig då det bara skulle ge runt 1000-2000kr mer i lön. Klarar mig finemang utan bidrag trots jag har fasta kostnader på över 7000kr varje månad+ får aldrig full lön pga sjukdom. Trivs suveränt och fördelen är att jag har möjlighet att söka "vanliga sekreterarjobb" i fall något sådant skulle dyka upp. Tröttnar jag ska jag bli lokförare men man blir lite avskräckt efter det som hände idag.

/Lycka till.

Edit, såg att du först skrev att ingångslönen varf 15000 och "vem arbetar för det" sedan skrev du att ingångslönen var 13000. Du vet, pengar är inte allt och har man dåligt med pengar får man prioritera. Själv skulle jag aldrig läsa på högskolan om jag inte redan visste vilket yrke jag vill arbeta inom.

Last edited:

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
Pangbruden skrev:
Vill bli läkarsekreterare men lönen är så j**la kass... ingångslön på kanske 14-15000 vem jobbar för det? Jag vill ju verkligen ut i arbetslivet igen men vill inte ta vilket skitjobb som helst heller när min förra anställning innebar en lön på över 19 000. Skulle jag efter att ha tagit ett skitjobb bli arbetslös igen så förlorar jag ju fruktansvärt mkt pengar på akassan.....

ursäkta, men du verkar vara rättså pantad.

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Tycker att det är ett hån mot alla oss lågavlönade som arbetar inom vården. :mad: Jag är i alla fall stolt och glad varje dag som jag tar tåget hem för jag vet att jag har gjort en god insats!.

Pangbruden; vad tror du att t ex en snickare i sverige tjänar med tanke på alla tunga lyft, ljud, höga höjder, risker etc. Pojkvännen får ut 1600 efter skatt här i sverige, du får väl göra som han och många andra, arbeta i norge.

Nä, var hemma med ditt barn i stället.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
2fast4hjo skrev:
Tycker att det är ett hån mot alla oss lågavlönade som arbetar inom vården. :mad: Jag är i alla fall stolt och glad varje dag som jag tar tåget hem för jag vet att jag har gjort en god insats!.

Pangbruden; vad tror du att t ex en snickare i sverige tjänar med tanke på alla tunga lyft, ljud, höga höjder, risker etc. Pojkvännen får ut 1600 efter skatt här i sverige, du får väl göra som han och många andra, arbeta i norge.

Nä, var hemma med ditt barn i stället.

Jag tycker inte snickare tjänar speciellt dåligt, med tanke på att de bara har gymnasieutbildning. Att tjäna uppåt 200kr/tim på ackord är inget ovanligt. Gillar man inte att lyfta eller stå på tak finns det andra jobb man kan syssla med.

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
17 sidor och folk frågar fortfarande vad människovärde är för något. Man kan fan ge upp hoppet om mänskligheten för mindre.

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
2fast4hjo skrev:

Stolt, men lågavlönad?
Nu är det ju så, ta ett "skitjobb" och tjäna mer istället.

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
t-rex skrev:
17 sidor och folk frågar fortfarande vad människovärde är för något. Man kan fan ge upp hoppet om mänskligheten för mindre.

Är det en så enkel fråga då?

Kjelle

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Supersport(touring)
gladh skrev:
Rent konkret har jag varit med om att avslå forskning som skulle inneburit svåra ingrepp i patienters integritet. Väldigt osexigt och smått. Men jag har åtminstone bidragit.

gladh

Men va faan!
Nu är vi inte kompisar längre! :D

Kjelle

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Supersport(touring)
t-rex skrev:
Man räddar den som har störst chans att överleva. Människovärdet är oförändrat lika.

Nu tangerar ni min vardag. Etiska diskussioner om människovärdesprincipen och liknande är alltid intressanta när man står inför teoretiska situationer, och i stort sett alltid är de "korrekta" svaren tänkta att vara som ovan. Men i verkligheten, hur kan du undvika att värdera?

Till exempel,
På IVA finns en enda sängplats med respirator ledig. På akuten får man in 2 patienter som varit inblandande i samma trafikolycka. Den ena är låt oss säga Tony Olsson, som efter ännu en rymning (där han knivskurit en kvinnlig vakt) rökt på, snott en bil och under polisjakten kört över i motsatt fil och frontat med den andra patienten, som är en 26-årig mamma med 2 småbarn hemma. Bägge är svårt skadade, medvetslösa. Bägge behöver respiratorvård.

Åtminstone är inte jag en bättre människa än att jag skulle låta mina värderingar spela roll.....

Last edited:

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Gustav1 skrev:
Är det en så enkel fråga då?

Ja. Antingen anser man att alla människor är lika mycket värda, eller också gör man det inte.

Huruvida man skall rädda en av två dödssjuka har inte med det att göra, respekt för människovärde tar sig tex i uttryck av att man inte ser ner på pundare "för de har sig själva att skylla", man ger invandrare samma chans som svenskar, man anser inte att homosexualitet är en sjukdom osv.

Kjelle

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Supersport(touring)
gladh skrev:
Jag hade sett ganska så mycket av politikerförakt runt omkring mig innan jag bestämde mig för att ta steget och bli aktiv. Jag köpte inte gnället om att man inte kan påverka. Mao ett sätt att överbevisa att man inte behöver vara infödd i organisationen för att få möjlighet att göra något.
Medlem sedan 4 år och fått möjligheten att debattera, påverka och oxå bidra till det allmänna. Mycket job som är lågarvoderat, ännu mera job som är oarvoderat och förvånansvärt mycket vettiga människor som är allt annat än dogmatiska.
Visst förekommer det nepotism, kotteri och totalpuckade beslut. Men inte alls i den utsträckning som media vill framställa det som.
Kort och gott: ja man kan påverka i liten utsträckning - som sig bör i en demokrati.

gladh

OK, nu får du klä skott som representant för politiker i allmänhet, men vafan, folk PM:ar mig och frågar varför dom har ont i huvudet, så missförstå mig rätt. Att vara på forumet har ett pris! :D

Tror att politikerföraktet trots allt kommer sig av känslan av att INTE kunna påverka. I landstingsvärlden tex ser vi gång på gång de mest horribla beslut - nedläggningar, neddragningar, omorganisationer - som inte på något sätt förankras i den vardagliga verksamheten. Ofta hade man kunnat fråga "vem som helst på golvet" och denna hade sagt att detta går inte, men besluten tas ändå. Vi, och patienterna, upplever ofta att smärtgränsen snart är nådd men ändå fortsätter karusellen.

I Örebro län har sossarna suttit i obruten majoritet i decennier, och de flesta som sitter i styrelsen har varit med hela tiden. Man saknar nytänkande, kreativitet, ideér. Man sitter tryggt på cementröven då man vet att inga förändringar kommer att ske i nästa val heller, trots skenande budgetunderskott de senaste 10 åren.

Min något mångordiga poäng, ffa riktad till (S) är: När man ser att något inte fungerar måste man våga byta strategi. Kan appliceras på landet, sjukvården eller vilket företag som helst.

Edit: En annan intressant sak är att jag just konstaterat att 2 bekanta tjänar bättre än mig. Den ena säljer kopiatorer, den andra hårvårdsprodukter. Ingen av dom har studielån. Det är tammefan också ditt fel! :fatta! :D :D :D

Last edited:

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Kjelle skrev:
Nu tangerar nu min vardag. Etiska diskussioner om människovärdesprincipen och liknande är alltid intressanta när man står inför teoretiska situationer, och i stort sett alltid är de "korrekta" svaren tänkta att vara som ovan. Men i verkligheten, hur kan du undvika att värdera?

Till exempel,
På IVA finns en enda sängplats med respirator ledig. På akuten får man in 2 patienter som varit inblandande i samma trafikolycka. Den ena är låt oss säga Tony Olsson, som efter ännu en rymning (där han knivskurit en kvinnlig vakt) rökt på, snott en bil och under polisjakten kört över i motsatt fil och frontat med den andra patienten, som är en 26-årig mamma med 2 småbarn hemma. Bägge är svårt skadade, medvetslösa. Bägge behöver respiratorvård.

Åtminstone är inte jag en bättre människa än att jag skulle låta mina värderingar spela roll.....

Jo, men du slänger inte ut Tony på backen, du gör vad du kan för honom också. Det kanske går, det kanske går åt helvete. Men du försöker, med de resurser som finns.

Det är när man har resurserna, men inte använder dem eftersom "den där saknar människovärde" som man slagit in på en alternativ, och historiskt sett, lite brunare väg.

Det moraliska dilemmat i en situation som ovanstående kan jag tänka mig är inget annat än en total mardröm och jag hoppas aldrig jag hamnar i en, samtidigt som jag har full respekt för folk som klarar av det på en daglig basis.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln