Kjelle skrev:OK, nu får du klä skott som representant för politiker i allmänhet, men vafan, folk PM:ar mig och frågar varför dom har ont i huvudet, så missförstå mig rätt. Att vara på forumet har ett pris!
Du vet Kjelle, det är nu jag ska transporteras till Mauritius och få en kokosdrink istället för att klä skott för (s) tillkortakommanden inom vårdsvängen (Internt skämt, sök och ni skall finna)
Tror att politikerföraktet trots allt kommer sig av känslan av att INTE kunna påverka. I landstingsvärlden tex ser vi gång på gång de mest horribla beslut - nedläggningar, neddragningar, omorganisationer - som inte på något sätt förankras i den vardagliga verksamheten. Ofta hade man kunnat fråga "vem som helst på golvet" och denna hade sagt att detta går inte, men besluten tas ändå. Vi, och patienterna, upplever ofta att smärtgränsen snart är nådd men ändå fortsätter karusellen.
Jag har sett en hel del av dessa huvudlösa beslut. Just vården är ett av politiker mycket misshandlat område. Jag tror dock inte att anledningen är illvilja utan en förvrängd maktbalans mellan (i Göteborg åtminstone) Tjänstemän, sjukhusledning, Akademin och politiker. Alla hålller varandra som gisslan. Detta innebär att varje grupp som ingår i detta beslutskonglomerat ser stor prestige i varje beslut. Vart det barkar åt är ingen nyhet.
Dessutom är vården en av de svarta hålen som i princip kan svälja hur mycket pengar som hellst. Alltså kommer man aldrig ha tillräckligt med pengar till det man vill och avdelningar och verksamheter blir lidande.
I Örebro län har sossarna suttit i obruten majoritet i decennier, och de flesta som sitter i styrelsen har varit med hela tiden. Man saknar nytänkande, kreativitet, ideér. Man sitter tryggt på cementröven då man vet att inga förändringar kommer att ske i nästa val heller, trots skenande budgetunderskott de senaste 10 åren.
Hade det blivit anorlunda med normalbegåvade högermäniskor som ledare för landstinget? Eller ligger problemet i landstinget som organisation. Jag tror på det senare.
Min något mångordiga poäng, ffa riktad till (S) är: När man ser att något inte fungerar måste man våga byta strategi. Kan appliceras på landet, sjukvården eller vilket företag som helst.
Blanda inte ihop styrning av stat eller sjukvård med styrning av företag. Helt olika premisser och mål som skall uppnås.
Edit: En annan intressant sak är att jag just konstaterat att 2 bekanta tjänar bättre än mig. Den ena säljer kopiatorer, den andra hårvårdsprodukter. Ingen av dom har studielån. Det är tammefan också ditt fel!
Här har du faktiskt rätt, det ÄR mitt fel
gladh