Välbetalt yrke?

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
Kjelle skrev:
OK, nu får du klä skott som representant för politiker i allmänhet, men vafan, folk PM:ar mig och frågar varför dom har ont i huvudet, så missförstå mig rätt. Att vara på forumet har ett pris! :D

Du vet Kjelle, det är nu jag ska transporteras till Mauritius och få en kokosdrink istället för att klä skott för (s) tillkortakommanden inom vårdsvängen :hihi (Internt skämt, sök och ni skall finna)

Tror att politikerföraktet trots allt kommer sig av känslan av att INTE kunna påverka. I landstingsvärlden tex ser vi gång på gång de mest horribla beslut - nedläggningar, neddragningar, omorganisationer - som inte på något sätt förankras i den vardagliga verksamheten. Ofta hade man kunnat fråga "vem som helst på golvet" och denna hade sagt att detta går inte, men besluten tas ändå. Vi, och patienterna, upplever ofta att smärtgränsen snart är nådd men ändå fortsätter karusellen.

Jag har sett en hel del av dessa huvudlösa beslut. Just vården är ett av politiker mycket misshandlat område. Jag tror dock inte att anledningen är illvilja utan en förvrängd maktbalans mellan (i Göteborg åtminstone) Tjänstemän, sjukhusledning, Akademin och politiker. Alla hålller varandra som gisslan. Detta innebär att varje grupp som ingår i detta beslutskonglomerat ser stor prestige i varje beslut. Vart det barkar åt är ingen nyhet.
Dessutom är vården en av de svarta hålen som i princip kan svälja hur mycket pengar som hellst. Alltså kommer man aldrig ha tillräckligt med pengar till det man vill och avdelningar och verksamheter blir lidande.

I Örebro län har sossarna suttit i obruten majoritet i decennier, och de flesta som sitter i styrelsen har varit med hela tiden. Man saknar nytänkande, kreativitet, ideér. Man sitter tryggt på cementröven då man vet att inga förändringar kommer att ske i nästa val heller, trots skenande budgetunderskott de senaste 10 åren.

Hade det blivit anorlunda med normalbegåvade högermäniskor som ledare för landstinget? Eller ligger problemet i landstinget som organisation. Jag tror på det senare.

Min något mångordiga poäng, ffa riktad till (S) är: När man ser att något inte fungerar måste man våga byta strategi. Kan appliceras på landet, sjukvården eller vilket företag som helst.

Blanda inte ihop styrning av stat eller sjukvård med styrning av företag. Helt olika premisser och mål som skall uppnås.

Edit: En annan intressant sak är att jag just konstaterat att 2 bekanta tjänar bättre än mig. Den ena säljer kopiatorer, den andra hårvårdsprodukter. Ingen av dom har studielån. Det är tammefan också ditt fel! :fatta! :D :D :D

Här har du faktiskt rätt, det ÄR mitt fel :hihi

gladh

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
Kjelle skrev:
Men va faan!
Nu är vi inte kompisar längre! :D

När patient informationen varitr helt uppåt väggarna ofullständig och pushat patienten att delta, så är jag ganska så nöjd med att kunna vara med och avslå. Likaså att jag är glad att kunna vara med att godkänna forskning som uppfyller kraven i de etiska ramverken.

Lite kompis??? :näsblod

gladh

Kjelle

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Supersport(touring)
gladh skrev:
Här har du faktiskt rätt, det ÄR mitt fel :hihi

gladh

Och så har du mage att vilja vara kompis. Hmmm. :4skrika :D

Närå, tycker du har mycket vettiga åsikter, och tänker inte hålla dig personligen HELT ansvarig för politikens tillkortakommanden. Vill förtydliga med att jag är helt apolitisk, röstade blankt förra gången (hukar mig för tillmälen), eftersom jag inte heller tror att en svag borgerlig koalition kan göra bättre ifrån sig. Pest eller kolera, aftonbladet eller expressen?

Men fortsätter gärna diskussionen på varmare ort, om vi bara kan få den hjälp med den utlovade teleportationen. Fast det sluter väl endast med att vi sitter där med en varsin uppsättning av ett långt och ett kort ben istället. :huvet

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
Kjelle skrev:
Och så har du mage att vilja vara kompis. Hmmm. :4skrika :D
Man måste ha några illvilliga kompisar också.

Närå, tycker du har mycket vettiga åsikter, och tänker inte hålla dig personligen HELT ansvarig för politikens tillkortakommanden. Vill förtydliga med att jag är helt apolitisk, röstade blankt förra gången (hukar mig för tillmälen), eftersom jag inte heller tror att en svag borgerlig koalition kan göra bättre ifrån sig. Pest eller kolera, aftonbladet eller expressen?

Rösta blnkt är helt ok, då har man iallafall röstat och därmed givit legitimitet åt demokratin som system och samtidigt sagt att det finns inget parti som företräder mina åsikter. Finns bara en lösning: engagera dig. En läkare som företrädare inom ex. landstingspolitiken vore mumma för vilket parti som hellst, eller varför inté rådgiva. De flesta organisationer tar emot stöd och hjälp så ofta de kan. Det är bara Du som vet och känner till det Du upplevt inom vården.

Men fortsätter gärna diskussionen på varmare ort, om vi bara kan få den hjälp med den utlovade teleportationen. Fast det sluter väl endast med att vi sitter där med en varsin uppsättning av ett långt och ett kort ben istället. :huvet

Jag har varken kännt benen börja växa eller flyttförmågan börja verka så det blir nog till att spara om man ska till varmare ort. Eller börja sälja kopiatorer.

gladh

Kjelle

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Supersport(touring)
gladh skrev:
Jag har varken kännt benen börja växa eller flyttförmågan börja verka så det blir nog till att spara om man ska till varmare ort. Eller börja sälja kopiatorer.

gladh

:D :D :D

Förresten, med tanke på Den Glade Moderaten i Stockholm härom dagen, är det bra eller dåligt ur väljarsynpunkt att en politiker hänger på ett suspekt forum som detta? :va

Last edited:

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
Kjelle skrev:
:D :D :D

Förresten, med tanke på Den Glade Moderaten i Stockholm härom dagen, är det bra eller dåligt ur väljarsynpunkt att en politiker hänger på ett suspekt forum som detta? :va

Just dethär forumet innebär kanske inte dendär jättestarka väljarbasen :lol
Nä, jag är mest här för att jag gillar MC och framför allt köra MC. Att jag sen inte lyckas hålla tyst när det postas saker om att "gud finns i oss alla", "skär ner all välfärd", "stoppa invandringen" och andra inspirerade uttalanden får väl ses som bonus.

Sen är händelserna i går i Sthlm tragiska för alla inblandade. Ingen vinner utom aftonhorans lösnummerförsäljning. Missförstå mig rätt nu. Det är bra att det inte tystas ner när en riksdagspolitiker ballar ur fullständigt, men man hade hoppats att något kunde ha gjorts åt hans situation långt innan det fick så alvarliga följder. Mest tragiskt är det dock för familjen.
Sätt honom under utrtedning och fixa in honom på "Inte fullt så annyma alkoholister".

gladh

Kjelle

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Supersport(touring)
gladh skrev:
Just dethär forumet innebär kanske inte dendär jättestarka väljarbasen :lol

Säg inte det! Jag är helt övertygad om att åtminstone Domifuling kommer att starkt överväga ett kryss framför ditt namn på valsedeln i nästa val! :rofl

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Kiyosakis råd till den som vill bli rik!!

I nr 10 2004 av DV (damernas värld) finns det en artikel om "fattig fast du borde vara rik", dessa råd ger Kiyosaki.

*Bestäm dig för om du vill härska över dina pengar eller bli deras slav.

* Ta kontroll över ditt pengaflöde och kontrollera hos vem dina pengar hamnar.

* Ska du ta ett lån, se till attt det är litet. Ska du ta ett stort, se till att någon annan betalar det.

* Klipp dina kreditkort, amortera dina lån och handla inte på avbetalning.

* Fatta dina affärsbeslut utifrån fakta och inte folks åsikter.

* Skriv ned dina mål. Det gör det lättare att uppnå dem.

"Kiyosaki definierar t ex begreppet rikedom som hur många dagar vi kan överleva med bibehållen standard utan att behöva arbeta. Därmed är det inte bara inkomsten som avgör hur rika vi är, utan också våra utgifter. Tolkar man det fritt betyder det att den som har en låg inkomst kan vara rikare än den som har en hög. Det som betyder något är hur mycket som blivit över efter att våra utgifter är betalda".

"Vi gör karriär och när vår inkomst stiger ser vi genast till att öka våra utgifter. Så fort vi fått en bättre befattning skaffar vi större lägenhet, ny bil och klär oss i exklusiva märkeskläder. Det här leder till att vi måste arbeta hårdare för att ha råd med våra utgifter och för att kunna åka runt i vår nya BMW, som vi tog på avbetalning. För någon som betraktar oss på gatan ser vi kanske rika ut men i praktiken är vi lika fattiga som förut och får aldrig vara lediga".

Last edited:

Adrian_J

Ny medlem
Gick med
4 May 2003
Hoj
Husaberg FE 501
STÄLLVERKSMONTÖR!

Glöm allt fjompigt som datanörd, konsult mm. Ställverksmontörer är en mycket liten yrkesgrupp, som tjej kommer du troligen vara unik i världen. Räkna med mycket resor, nattjobb, helgjobb och annat skoj, bra betalt.

Som ställverksmontör jobbar du med elkraft/eldistribution på högsta nivå, ej att förknippa med traditionell elektriker med andra ord.

Nackdelen är väl att det är ganska riskablt pga arbetsfel/tekniska fel i brytare mm, inte kul när tex en 20 kV oljeminiumbrytare smäller... Annars är det ett perfekt yrke. Du får dessutom mycket respekt när du kommer och ska fixa/bygga något då folk generellt är livrädda för högspänning och stora strömmar :)

Ett annat yrkesval är linjemontör, då får du dock räkna med att vara ute mycket i regn och rusk...

Den enda utbildning som behövs är 3-årigt elprogram. Personliga egenskaper som behövs är orädsla, vilja och flexibilitet. Kan dock vara lite svårt att få jobb, som sagt, en väldigt liten yrkesgrupp.

Robban W

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2003
Hoj
cbr600, gsx750r, xrv750
Om man trivs o tycker att det är roligt att gå till jobbet så tror jag att det är mer värt än att ha ett välbetalt jobb som ständigt ger en ångest, eftersom ågesten över att "snart är det måndag" redan kommer på fredageftermiddag så spelar det ingen roll om man har ett fett lönekonto man bli inte lycklig iaf.

O semestern är oerhört kort om man jämför med hur många gånger väckarklockan ringer alla andra dagar på ett år.

Pangbruden

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2004
Hoj
Yamaha
Varför tycker ni jag är pantad för? Kan ingen förstå och sätta sig in i min situation???? Har man slitit arslet av sig 3 år på högskola med studielån som följd. Och sedan när man inte är flyttbar och det inte finns något jobb hur ska jag då kunna ta ett lågavlönat jobb och kunna gå runt med barn hus och betala studielån, är jag pantad för att jag vill ha en lön runt 18 000, tycker det inte är högavlönat ändå eller :huvet Lite lön ska man väl ha för att ha kämpat förgäves.... :va

Jonte76

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2004
Hoj
Bara ex! XT350, KTM 525 exc, VTR1000f, VTR1000 SP-1
Jobba som kock,bra betalt för alla timmar å obekväm arbetstid :arsele .Ingen stress,inget oljud :gnissla

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
Pangbruden skrev:
Varför tycker ni jag är pantad för? Kan ingen förstå och sätta sig in i min situation???? Har man slitit arslet av sig 3 år på högskola med studielån som följd. Och sedan när man inte är flyttbar och det inte finns något jobb hur ska jag då kunna ta ett lågavlönat jobb och kunna gå runt med barn hus och betala studielån, är jag pantad för att jag vill ha en lön runt 18 000, tycker det inte är högavlönat ändå eller :huvet Lite lön ska man väl ha för att ha kämpat förgäves.... :va

Ja, vad har du för alternativ?

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
Pangbruden skrev:

Visst kan man önska att man skulle få något för besväret att plugga vidare. Men det finns ingen lag som stipulerar att si och så många högskolepoäng ska ge si och så hög lön. Arbete och lön sätts utifrån tillgång och efterfrågan inom de ramar som arbetsgivare och arbetstagare, samt deras organisationer, kan komma överens om.
Finns inget job där du bor så har du två alternativ: 1, att stämpla 2, flytta dit det finns job.

Jag tror inte att du är pantad jjag tror bara att du har fel utbiuldning för fel plats vid fel tillfälle, men det behöver inte betyda att din utbildning är fel i morgon på samma plats.

Vill du ha lön så får du kämpa för den, det finns inga gratisluncher.

Lycka till.

gladh

Kakan

Jag är en elak person med dyslexi *flin*
Gick med
15 Jul 2004
Hoj
Nepp nope inte just nu.
:3freak jomenvist siddu och vart hitta du det???????????????????????
;)

jontemorrum skrev:
Jobba som kock,bra betalt för alla timmar å obekväm arbetstid :arsele .Ingen stress,inget oljud :gnissla

von reisen

Snacka går ju...
Gick med
29 Nov 2003
Hoj
Husqvarna 250 CR -03
Gustav1 skrev:
Alla tycker inte att Anna Lindh var bra för omvärlden. Förmodligen för att hon var socialdemokrat. Alla är inte socialdemokrater.
Hennes mördare är väl knappast heller bra för omvärlden, varför han borde låsas in och få en totalrenovering i hjärnkontoret.

Schysst sammanfattning, det där med "totalrenovering i hjärnkontoret" funkar skitbra, det har man testat i USA, kallas lobotomi. Tar iofs bort all planering inte bara planering av brott. :rolleyes:

Angående bra jobb så är det ju erfarenhet eller kontakter som gäller om man inte vill utbilda sig mer. :fakta

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
von reisen skrev:
Schysst sammanfattning, det där med "totalrenovering i hjärnkontoret" funkar skitbra, det har man testat i USA, kallas lobotomi. Tar iofs bort all planering inte bara planering av brott. :rolleyes:

Javisst, egentligen är ju det bästa ett nakcskåt direkct.

Jonte76

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2004
Hoj
Bara ex! XT350, KTM 525 exc, VTR1000f, VTR1000 SP-1
Kakan skrev:
:3freak jomenvist siddu och vart hitta du det???????????????????????
;)

IRONI :tungan man skulle haft öronproppar när man jobbar!Hoppas på ett positivt svar från senaste jobbsökandet :)

von reisen

Snacka går ju...
Gick med
29 Nov 2003
Hoj
Husqvarna 250 CR -03
Gustav1 skrev:
Javisst, egentligen är ju det bästa ett nakcskåt direkct.

Nu vet jag inte om detta tillhör den halvan av dina inlägg som är helironiska men skitsamma, jag håller med ändå. För övrigt har du vänt på c och k i nackskåt direkct är däremot rätt. :7peta :lol

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln