Välbetalt yrke?

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm(Nacka)
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
Det är ingen ide att ha ett välbetalt jobb, det enda som händer är att du STRAFFskattas för att du har ett, satsa på ett job där du hamnar i 18000-22000 i månadslön så slipper du skatta bort allt.

Jag börjar bli så jävla less på att betala skatt nu så det är helt sjukt, fy fan vilket jävla system vi har i sverige, skattetabellerna är ju exponentiella så man kan nästan få ut mindre efter skatt vid en löneförhöjning än vad man hade innan. :kocko :kocko :kocko
 

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
DwD skrev:
Jag börjar bli så jävla less på att betala skatt nu så det är helt sjukt, fy fan vilket jävla system vi har i sverige, skattetabellerna är ju exponentiella så man kan nästan få ut mindre efter skatt vid en löneförhöjning än vad man hade innan. :kocko :kocko :kocko

Håller med dig, :censored -system.

Funderar på att göra som pojkvännen, arbeta i Norge men latin och medicinsk terminologi (jag arbetar som läkarsekr) på norska :gnissla
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Markus skrev:
Men, men, orkar man plugga så är det ju kanske en fördel. Tror dock att det är lättare att få bra jobb om man är rätt person med fel utbildning än vice versa.

Jo, självklart har du rätt i det.. pratade mer generellt.. Och ser man på en genomsnittsperson är sanolikheten att han/hon får bra lön större om personen i fråga har en utbildning än om han/hon inte har det...

Den i mitt gäng som tjänar mest har 2årig gymnasieutbildning. Är totalt oallmänbildad och skulle inte klara en dag på högskola. MEN, han jobbar med det han kan och driver ett eget företag. han tjänar friskt med pengar...

Saken är att han kommit in i branchen genom sin gode far som driver det företag som köper hans tjänster. Det är även hos sin far han jobbat för att få alla kunskaper han nu tjänar pengar på..
Så skulle han plötsligt inte kunna arbeta med det han gör skulle hans status på arbetsmarknaden vara minst sagt svag..
 

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm(Nacka)
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
alltså det är inte mycket som får mig förbannad, men ta tex jocke, jocke vill jobba och ha bra lön så han kan ha en högre levnadsstandard, jocke börjar plugga 4-5år på högskola, efter högskolan så får jocke ett högbetalt jobb, och vipps så börjar sverige straffskatta jocke för att han tjänar pengar, dom pengar som han tänkte ha ha till högre levnadsstandard, + att jocke måste betala sitt feta studielån som han var tvungen att ta för att kunna plugga och få ett högbetalt jobb.
då börjar jocke fundera, det kanske vore bättre att inte rekomendera sina barn att göra samma sak. mao vi kommer inte att ha många högutbildade i sverige om några generationer om vi fortsätter på samma sätt. :kocko
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
DwD skrev:
då börjar jocke fundera, det kanske vore bättre att inte rekomendera sina barn att göra samma sak. mao vi kommer inte att ha många högutbildade i sverige om några generationer om vi fortsätter på samma sätt. :kocko

Jag har en kompis, som lyckats rätt bra inom ericsson. han har tvåårig teknisk utbildning.. Har jobbat där i många år och jobbat sig upp och fått bättre och mer betalda arbetsuppgifter...

Jag valde att plugga och min ingångslön var bättre än hans lön efter 6 år på bygget... nu ligger jag betydligt högre än honom trots "all djävla sossepacks-förtryckar-straffskatt"..

Klart som fan det lönar sig!
Hade vi inte haft ett skattesystem tillhör jag en av de som aldrig skulle ha fått en utbildning.

Men visst, användningen av skattepengar bör effektiviseras.. Men för mig är det en självklarhet att skattesatsen skall tillta när man tjänar mer... Däremot kan man aldrig förlora på en löneförhöjning som du säger. det är ju bara skitsnack... men visst, många skatter bör ses över, däreibland inkomstskatten.
Det bör löna sig bättre att man kämpar för att få ett bra jobb..
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
korvgubbe skrev:
Men visst, användningen av skattepengar bör effektiviseras.. Men för mig är det en självklarhet att skattesatsen skall tillta när man tjänar mer... Däremot kan man aldrig förlora på en löneförhöjning som du säger. det är ju bara skitsnack... men visst, många skatter bör ses över, däreibland inkomstskatten.
Det bör löna sig bättre att man kämpar för att få ett bra jobb
..

Det här låter som det är saxat från www.muf.se... :gnissla

Huruvida skattesatsen ska öka eller inte kan man låta vara osagt, en del menar på att om den minskade skulle alla bidra med lika mycket nettopengar och alla skulle ha samma ansvar för landets finanser.

Betgräffande mig själv så blev jag uppsagd i Man i år och eftersom jag inte tagit så mycket semester under åren så hade jag sparat på mig 10 veckor. (Jag har gnällt om det i en egen alldeles egen tråd: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=44724)

Eftersom den semestern nu betalades ut i pengar så fick jag en rejäl slant, men den slanten gjorde att min årsinkomst drastiskt ökade. Därför begärde jag jämkning och då fick jag beskedet att jag betalat för ltie skatt hittills i år, och min lön räknas upp med dryga 5000:-/månad (jag får alltså skatta för 5000:- som inte existerar) för att undvika kvarskatt.

Summa sumarum, jag får ut 2000:- mer per månad sedan jag bytte jobb - med en löneökning på drygt 10.000:-, och anledningen är att jag varit "lojal" nog att inte plocka ut tillräckligt med semester.

Ett sådant system, det är sjukt.
 

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm(Nacka)
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
korvgubbe skrev:
Jag har en kompis, som lyckats rätt bra inom ericsson. han har tvåårig teknisk utbildning.. Har jobbat där i många år och jobbat sig upp och fått bättre och mer betalda arbetsuppgifter...

Jag valde att plugga och min ingångslön var bättre än hans lön efter 6 år på bygget... nu ligger jag betydligt högre än honom trots "all djävla sossepacks-förtryckar-straffskatt"..

Klart som fan det lönar sig!
Hade vi inte haft ett skattesystem tillhör jag en av de som aldrig skulle ha fått en utbildning.

Men visst, användningen av skattepengar bör effektiviseras.. Men för mig är det en självklarhet att skattesatsen skall tillta när man tjänar mer... Däremot kan man aldrig förlora på en löneförhöjning som du säger. det är ju bara skitsnack... men visst, många skatter bör ses över, däreibland inkomstskatten.
Det bör löna sig bättre att man kämpar för att få ett bra jobb..

vad jag har fått reda på folk som jobbar på ericsson är att dom har pressade löner,
jag gick naturteknisk,+en 1år intesivdatautbildning, och jag tror knappast att någon som gick samma klass och vidareutbildade sig via högskola som tjänar mer än vad jag gör nu.

visst tjänar man mer om man har högre lön men inte så mycket som många tror, jag är skitless på att ligga och snittbetala 25000 i skatt varje månad, helt jävla sjukt less :huvet

jag kanske överdrev med att man tjänar vid en lönehöjning,men i praktiken så får man inte ut så mycket mer, kolla tabellerna på www.rsv.se själv så ser ni
 

Domifuling

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2004
Ort
GÖTEBORG
Hoj
KTM 525exc -04
"Eftersom den semestern nu betalades ut i pengar så fick jag en rejäl slant, men den slanten gjorde att min årsinkomst drastiskt ökade. "

Självklart ökar din årsinkomst om du tar ut pengar du sparat ifrån ett tidigare år.

"Summa sumarum, jag får ut 2000:- mer per månad sedan jag bytte jobb - med en löneökning på drygt 10.000:-, och anledningen är att jag varit "lojal" nog att inte plocka ut tillräckligt med semester. "

Sättet du gjorde det på var ju högst brilljant, inte för att vara taskig men läs på lite innan du ringer och pratar med folk om dina pengar. Våra regler är så virriga så folk på skattemyndigheten inte har tillräckligt med kunskap för att hitta den rätta lösningen. OM det du säger är sant så lär du ju dock få tillbaka pengarna.

Vill du att semestern istället ska vara skattepliktig så du förlorar vare sig du tar ut den som ledig tid eller inte?

Generellt är det inget fel på skatter, felet ligger i vad dom används till. Vårt bidragsamhälle sänker sig själv, och inte vidare långsamt heller.
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Klurigt val du. Men viktigaste är väl ändå att du trivs?! Så vill du bli polis så GO FOR IT!!! Ski i vad alla andra säger här om att snut suger o så. Vill du bli det så bli det! Du ska ändå jobba med det fram till döddagar. O ju äldre man blir destå svårare blir det både och plugga vidare och få jobb (är vad alla säger iaf).

Men som tror det va hoolie som sa, knarkodlare, prostituerad och nån till.. Skippa det! (o om du ska in på den banan så satsa på o vaar chef (dvs knarkkung o hallick drar garanterat mer stash!)) :tungan

Men som sagt, gå efter vad du vill göra
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Domifuling skrev:
Självklart ökar din årsinkomst om du tar ut pengar du sparat ifrån ett tidigare år.

Läs den tråd jag startade i Maj, jag menar på att jag inte tar ut pengar - jag tar ut redan skattad semester.


Domifuling skrev:
Sättet du gjorde det på var ju högst brilljant, inte för att vara taskig men läs på lite innan du ringer och pratar med folk om dina pengar.

Kan du förtydliga detta, jag förstår ingenting.


Domifuling skrev:
OM det du säger är sant så lär du ju dock få tillbaka pengarna..

Varför skulle det inte vara sant? Att jag får tillbaka pengarna om ca 15 månader lindrar inte min ilska för tillfället.

Domifuling skrev:
Vill du att semestern istället ska vara skattepliktig så du förlorar vare sig du tar ut den som ledig tid eller inte?

Nej, det vill jag inte. Jag vill att semesterersättning skattebefrias.
 

Domifuling

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2004
Ort
GÖTEBORG
Hoj
KTM 525exc -04
Jag har själv inte vidare många högskolepoäng men tjänar ok. Det går om man vill men man får jobba hårdare om man inte har bra utbildning i ryggen. Iaf i början.
 

Domifuling

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2004
Ort
GÖTEBORG
Hoj
KTM 525exc -04
"jag tar ut redan skattad semester."

På vilket sätt var din outtagna semester redan skattad?

Om du fick ut 2k extra / månad med en löneförhöjning på 10k så va det inge vidare smart affär, om det nu berodde på dig eller din arbetsgivare vet jag inte.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Domifuling skrev:
På vilket sätt var din outtagna semester redan skattad?

Jag fick inte semester för att jag var så schysst, utan för att jag arbetat. Under den tiden jag arbetade så betalade jag skatt och tjänade ihop till t.ex. min pension, det är poängen.

Domifuling skrev:
Om du fick ut 2k extra / månad med en löneförhöjning på 10k så va det inge vidare smart affär, om det nu berodde på dig eller din arbetsgivare vet jag inte.

Så när min nya arbetsgivare erbjöd mig 10.000 mer än vad jag hade hos den gamla arbetsgivaren så skulle jag tackat nej med hänvisning till att det skattetekniskt bara ger mig 2000 mer i månaden?
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Markus skrev:
Ett sådant system, det är sjukt.

I ditt fall och många andra kan jag inte annat än hålla med... Min poäng däremot är att principen med skattesatser som blir högra allteftersom man tjänar mer är bra. Däremot är det som med alla andra principer den praktiska tillämningen som kan bli problematisk..
 

sportarn

Team Gasar tills det rasar!
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Granne med September
Hoj
Yamaha R1-00 *såld*
DwD skrev:
vad jag har fått reda på folk som jobbar på ericsson är att dom har pressade löner,
jag gick naturteknisk,+en 1år intesivdatautbildning, och jag tror knappast att någon som gick samma klass och vidareutbildade sig via högskola som tjänar mer än vad jag gör nu.

visst tjänar man mer om man har högre lön men inte så mycket som många tror, jag är skitless på att ligga och snittbetala 25000 i skatt varje månad, helt jävla sjukt less :huvet

jag kanske överdrev med att man tjänar vid en lönehöjning,men i praktiken så får man inte ut så mycket mer, kolla tabellerna på www.rsv.se själv så ser ni
Varför bor du kvar här i sverige då???
Åk till saudiarabien och åk båge året om och betala 0 i skatt. Men då kanske det inte är så bra eftersom det händer så mycket skit där nere.
Det är väldigt lätt att klaga på hela systemet och att man har det jäkligt dåligt här, men tänker man lite längre så inser man att vi har det rätt bra ändå!
Sluta sitta här och klaga gör nåt åt er situation och kanske flytta utomlands är ett sätt. Sitta bakom en bildskärm och sura hjälper föga!!!
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
sportarn skrev:
Varför bor du kvar här i sverige då???
Åk till saudiarabien och åk båge året om och betala 0 i skatt. Men då kanske det inte är så bra eftersom det händer så mycket skit där nere.
Det är väldigt lätt att klaga på hela systemet och att man har det jäkligt dåligt här, men tänker man lite längre så inser man att vi har det rätt bra ändå!
Sluta sitta här och klaga gör nåt åt er situation och kanske flytta utomlands är ett sätt. Sitta bakom en bildskärm och sura hjälper föga!!!

Så hädanefter skall ingen klaga på något som försiggår i Sverige eftersom vi ändå har det bättre än de i t.ex. Nordossetien?

Det finns saker här som är bra, och det finns saker här som inte är bra. Så enkelt är det, att påpeka de saker som är mindre bra diskvalificerar inte någon som medborgare.

För vörigt, vem fan vill åka hoj i öknen? :lol
 

Milla

Team Shedevils
Gick med
19 Feb 2004
Ort
Bålsta
Hoj
.
Pangbruden skrev:
Hej
Jag hade i en tidigare tråd fundering på att bli polis när jag blev stor och blev sågad totalt här på forumet undrar varför :confused: :arsele

Nu undrar jag om ni kan ge mig tips på vad man kan tänkas satsa på för yrke i framtiden som är välbetalt men som inte kräver så jädra lång utbildning. Jag vill helst inte gå högskoleutbildning men kan tänka mig sådana utbildningar som typ polisutbildning där man har en yrkestitel efteråt. Hoppas ni förstår vad jag menar för slags utbildningar...

En som vill ha ett jobb snart!


Hur ska någon av oss kunna råda dig vad du ska arbeta med kanske resten av ditt liv? Det är bara DU som vet vad du vill och vad du brinner för att arbeta med, vill du bli polis, jaha, go for it! Vad andra på en internet sajt tycker om det skulle jag skita fullständigt i om jag va du! :lol

Lycka till!
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
DwD skrev:
jag är skitless på att ligga och snittbetala 25000 i skatt varje månad, helt jävla sjukt less :huvet

Ja, jag lider verkligen med er som tjänar i snitt 56000:- /mån.
Ni är en utsatt grupp...
:rolleyes:
 

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm(Nacka)
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
sportarn skrev:
Varför bor du kvar här i sverige då???
Åk till saudiarabien och åk båge året om och betala 0 i skatt. Men då kanske det inte är så bra eftersom det händer så mycket skit där nere.
Det är väldigt lätt att klaga på hela systemet och att man har det jäkligt dåligt här, men tänker man lite längre så inser man att vi har det rätt bra ändå!
Sluta sitta här och klaga gör nåt åt er situation och kanske flytta utomlands är ett sätt. Sitta bakom en bildskärm och sura hjälper föga!!!

jo tanken har slagit en att skriva sig i ett annat land,men man vill ju bidra till sverige men kanske inte på det våldsamma sätt som man gör nu.
självklart gnäller man när det gäller orättvisor,(vad spelar det för roll om man gör det bakom en dataskärm????)
vad tycker du att man skall göra åt det då?, förutom att flytta till ett annat land, sätt dig själv i samma situation så kanske du förstår problematiken själv!
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
korvgubbe skrev:
Ja, jag lider verkligen med er som tjänar i snitt 56000:- /mån.
Ni är en utsatt grupp...
:rolleyes:

Ja det är de verkligen, de bidrar mer än 1000 uteliggare någonsin kommer göra - och ändå får de ingem tacksamhet. :mad:

Tack alla ni som tjänar mer än mig för att ni bidrar mer än mig till att detta land fortfarande är någorlunda beboeligt. :Bugar :Bugar :Bugar
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top