Välbetalt yrke?

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Markus skrev:
Ja det är de verkligen, de bidrar mer än 1000 uteliggare någonsin kommer göra - och ändå får de ingem tacksamhet. :mad:

Tack alla ni som tjänar mer än mig för att ni bidrar mer än mig till att detta land fortfarande är någorlunda beboeligt. :Bugar :Bugar :Bugar

Jag tycker det är oerhört bra att det finns ambitiösa... Men även om han betalar mycket i skatt så har han änå 150% mer i plånboken än genomsnittet...
Vilket innebär att han har 150% mer att röra sig med varje månad... Så jag tycker inte synd om honom.

Och som vanligt känner jag igen din totala oförståelse för utslagna mäniskor. Jag vet att du anser att det är var persons ansvar att se till att de inte blir hemlösa och utslagna. De är bara slöa, dumma och har svag karraktär eller hur är det?!?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
korvgubbe skrev:
Vilket innebär att han har 150% mer att röra sig med varje månad... Så jag tycker inte synd om honom.

Jag tycker heller inte synd om honom för det han har i plånboken, jag tycker synd om honom för det han inte har i plånboken, dvs de pengar som staten tar varje månad och som han får otroligt dålig valuta för.

korvgubbe skrev:
Och som vanligt känner jag igen din totala oförståelse för utslagna mäniskor. Jag vet att du anser att det är var persons ansvar att se till att de inte blir hemlösa och utslagna. De är bara slöa, dumma och har svag karraktär eller hur är det?!?

Du har faktiskt missförstått mig, tro det eller ej. Jag känner sympati med dem som inte har någonstans att bo, men poängen här är att "alla" känner sympati med dem men avundsjuka och förakt gentemot de som faktiskt drar runt landet.

Självklart är det ditt och mitt ansvar att se till att vi själva inte blir hemlösa, vem ska annars ansvara för det? Jag ansvarar för mitt boende. Med det inte sagt att man behöver förakta de som inte klarar av ansvaret.

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen
Det är bara dryga 1,9% av Sveriges befolkning som har en inkomst som överstiger 500.000:- per år.

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
Markus: :tummenupp

korvgubben: varför skall jag betala så mycket exponetiellt mer skatt än vad du gör? jag förstår att du inte tycker synd om mig, det gör inte jag heller. men jag tycker att det är ett jävligt orättvist system,
det kommer säkerligen du åxå tycka när du börjar straffskattas.

Domifuling

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2004
Hoj
KTM 525exc -04
Markus skrev:
Jag fick inte semester för att jag var så schysst, utan för att jag arbetat. Under den tiden jag arbetade så betalade jag skatt och tjänade ihop till t.ex. min pension, det är poängen.

Men nu är du ändå ute och cyklar. När du arbetade istället för att ta ut din semester så betalade du skatt på dom pengarna du tjänade DÅ (antar att du tjänade pengar? Annars får du verkligen skylla dig själv.) Semestern du valde att ta ut pengar för istället betalade du skatt för när du fick ut pengarna. Ingenstans har du skattat 2 gånger för något.

Så när min nya arbetsgivare erbjöd mig 10.000 mer än vad jag hade hos den gamla arbetsgivaren så skulle jag tackat nej med hänvisning till att det skattetekniskt bara ger mig 2000 mer i månaden?

Om det du säger är sant så betalade du antingen för lite skatt innan eller för mycket skatt nu. Det där kan du själv reglera.

Sedan när det gäller uteliggare, knarkare, alkholister mfl. Alla har dom gjort fel val i livet. Många av oss anser att dom inte ska ta ansvar för sina val, jag är inte en utav dom. Uteliggare, knarkare, kriminella, alkisar osv får stå sitt kast. Att dom ska leva på bekostnad av dom som gör bättre val, fungerar bättre, anstränger sig mer, är duktigare osv är fel. Vi daltar för mycket i vårt avlånga land. Vi ger för mycket bidrag. Vi ser till att fungerande verksamheter blir ickefungerande pga våra "välmendande" bidrag osv. Det är dags att regeringen börjar ta i med hårdhanskarna. Sjukvården behöver ses över, dom drar på tok för mycket pengar i dagsläget gentemot hur bra dom presterar. Ingen vågar dock ta tag i detta för då skulle vi kanske få en veligare / sämre sjukvård i några år, men det priset blir bara högre och högre ju längre vi väntar. Någon måste börja tänka långsiktigt och inte bara på sig själv. Tycker det är dags för lite djävlar anamma i vårt mesiga land.

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen
LameViffer skrev:
Är det högt eller lågt i ett europeiskt perspektiv?

Europa är stort numera. Tittar man på HELA Europa så är varenda kotte i Sverige skitrika. Tittar man hur många som klassas som "höginkomsttagare", dvs betalar statlig skatt så är det också ganska högt. Räknar vi dock bort före detta öststater så ligger vi sämre till. Hittade tyvärr inte statistiken, men skall leta vid tillfälle. Vi får dock ut mycket för våra skattepengar, även om en stor det av skatten går åt till administration till höger och vänster.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
DwD skrev:
Markus: :tummenupp

korvgubben: varför skall jag betala så mycket exponetiellt mer skatt än vad du gör? jag förstår att du inte tycker synd om mig, det gör inte jag heller. men jag tycker att det är ett jävligt orättvist system,
det kommer säkerligen du åxå tycka när du börjar straffskattas.

Jag betalar sånär 10000 i skatt varje månad och skulle självklart vilja ha kvar mer.. Så jag säger det igen... skattepengarna skulle behöva förvaltas bättre men principen med exponentiella skattesatser är något jag är för.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Domifuling skrev:
Sedan när det gäller uteliggare, knarkare, alkholister mfl. Alla har dom gjort fel val i livet. Många av oss anser att dom inte ska ta ansvar för sina val, jag är inte en utav dom. Uteliggare, knarkare, kriminella, alkisar osv får stå sitt kast. Att dom ska leva på bekostnad av dom som gör bättre val, fungerar bättre, anstränger sig mer, är duktigare osv är fel. Vi daltar för mycket i vårt avlånga land. Vi ger för mycket bidrag. Vi ser till att fungerande verksamheter blir ickefungerande pga våra "välmendande" bidrag osv. Det är dags att regeringen börjar ta i med hårdhanskarna. Sjukvården behöver ses över, dom drar på tok för mycket pengar i dagsläget gentemot hur bra dom presterar. Ingen vågar dock ta tag i detta för då skulle vi kanske få en veligare / sämre sjukvård i några år, men det priset blir bara högre och högre ju längre vi väntar. Någon måste börja tänka långsiktigt och inte bara på sig själv. Tycker det är dags för lite djävlar anamma i vårt mesiga land.

Åhå? Och vad innebär denna "djävlar anamma"? Mycket gnäll om "daltande","hårdhandskar" och att "ingen tar tag i det" men hur tycker du vi ska göra för att lösa de problemen du rabblar upp? Eftersom du verkar förespråka en hårdare politik vad gäller samhällets svaga får man väl anta att du själv varit där på gatan och kravlat dig upp från rännstenen och därmed sitter inne på lösningen? Hur tycker du vi ska göra med dem?

Kia

Guest
Pangbruden skrev:
Hej
Jag hade i en tidigare tråd fundering på att bli polis när jag blev stor och blev sågad totalt här på forumet undrar varför :confused: :arsele

Nu undrar jag om ni kan ge mig tips på vad man kan tänkas satsa på för yrke i framtiden som är välbetalt men som inte kräver så jädra lång utbildning. Jag vill helst inte gå högskoleutbildning men kan tänka mig sådana utbildningar som typ polisutbildning där man har en yrkestitel efteråt. Hoppas ni förstår vad jag menar för slags utbildningar...

En som vill ha ett jobb snart!
Bli lapplisa som jag. Så lappar du bilar utav bara helvete så tjänar du massor med pengar eftersom vi absolut får provisionn på böterna vi skriver. :banana AAiii nu kommer folk att kasta sten på mig. :hihi Nej nej vi får ingen provision, men det är ett kul jobb om man är sådär lagom skadeglad och har en liten sadistisk dragning. :fatta! Hoppas du hittar ett jobb du trivs med. :)

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
Chris Ash skrev:
Det är jag med, tycker det är en självklarhet. Däremot kan man diskutera hur kurvan ska se ut.

jag håller med om att den skall vara exponentiell,jobbit att vissa måste dra det tunga lastet, men som det är ju nu så är det ju en kurva som nästan blir en vägg mot slutet

Domifuling

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2004
Hoj
KTM 525exc -04
Chris Ash skrev:
Eftersom du verkar förespråka en hårdare politik vad gäller samhällets svaga får man väl anta att du själv varit där på gatan och kravlat dig upp från rännstenen och därmed sitter inne på lösningen? Hur tycker du vi ska göra med dem?

Jo annars hade jag inte kunnat ha en åsikt? Eller jo vänta, det kan jag visst. Nu råkar det dock vara så att jag kommer ifrån en fattig familj, alkoliserad far plus att jag har själv varit ute å cyklat rejält. Så visst, jag antar att jag även har inblick i hur det är i rännstenen.

Om du läser vad jag skrev så ser du förslag på lösningar. Detaljer är det upp till experterna att ta tag i. Det är ganska simpelt, dalta med folk och dom uppskattar det, men blir dom bättre? Knappast. På vad föder man bidrag? På något som fungerar. Allt för ofta ges bidrag som är till föga hjälp, med andra ord får något fungerande betala för något som inte fungerar eller kommer att fungera. Vad som blir svår är när det sitter folk som mer är rädda om sitt egna skinn än vad som händer ifall de snackar sanning. Politiker idag jobbar för en sak, att deras egna parti ska stanna kvar. Dra det lite längre och man kan säga att dom jobbar för att rädda sitt egna skinn.

Du som själv verkar ha insikt bland dom som har det sämre ställt, vad är dina förslag?

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
DwD skrev:
jag håller med om att den skall vara exponentiell,jobbit att vissa måste dra det tunga lastet, men som det är ju nu så är det ju en kurva som nästan blir en vägg mot slutet

Anledningen till detta är att i stort sätt ingen (förutom du då och Markus) vill höja skatterna för de sämst betalda... Därför måste medel och höginkomsttagare betala mer. Och eftersom medelinkomsttagarna är den största väljarkategorin så vill ju GP inte beskatta dem för mycket heller. Därför får de som tjänar mer betala ytterligare vilket inte spelar så stor roll eftersom dessa aldrig hade röstat rött iaf....

MBGIRL

Hel och glad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
fd. Hornet-S 600 -01
Kia skrev:
Bli lapplisa som jag. Så lappar du bilar utav bara helvete så tjänar du massor med pengar eftersom vi absolut får provisionn på böterna vi skriver. :banana AAiii nu kommer folk att kasta sten på mig. :hihi Nej nej vi får ingen provision, men det är ett kul jobb om man är sådär lagom skadeglad och har en liten sadistisk dragning. :fatta! Hoppas du hittar ett jobb du trivs med. :)

Men det är väl knappast ett välbetalt arbete :rolleyes:

Känner några lapplisor som säger att det är som socialbidraget fast att arbeta för det.

Kia

Guest
MBGIRL skrev:
Men det är väl knappast ett välbetalt arbete :rolleyes:

Känner några lapplisor som säger att det är som socialbidraget fast att arbeta för det.
Jo att jobba som kommunal lapplisa är väl som att jobba ihop till existens minimum. Men jag jobbar på ett privat bolag och är väktare också. Å då får man lite mera betalt eftersom att väktare är ett mansdominerat yrke så är det lite högre lön. :)

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
:fatta

De som tjänar precis så mycket som jag gör tjänar lagom.

De som tjänar mer är rika knösar som får mer betalt än de är värda.

De som tjänar mindre har gjort kassa val och får skylla sig själva.

Gör ni en undersökning bland allmänheten så är det precis det ni kommer att finna är den allmänna åsikten.

Sålunda är alla som inte håller med om detta mot demokrati och skall hängas upp i tånaglarna på offentlig plats för allmän bespottning. Därefter skall de läggas i en säck och pucklas på med spadar varefter de får en tiger med sig i säcken* och slängs i havet.

När det är avklarat skall vi se till att jag blir fullkomligt skattebefriad medan alla andra får betala för mig, eftersom jag är en kritiskt tillgång i samhället.

*) Tigrar är sällsynta och krymper i vatten, varför tigern naturligtvis skall ha torrdräkt och andningsutrustning och räddas efteråt.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln