Välj en bra nybörjarhoj!

Vilken är den bästa nybörjarhojen?


  • Antal röstningar
    0

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
övningsköra med en GSXR 750 ?

jag ska ta mitt mckort så fort de torkar upp på vägarna. har precis skaffat en GSXR 750 -96. Skulle ni rekomendera att man kör upp och övningskör på den? eller ska man låna o lära körskolans istället?

Är det toksvårt att göra garagevändningen med en sån?

andra tips tas gärna emot!

PS: är det nån som vill åka på gratis soppa samt tugga gratis mat i gbg trakten, med mig och en övningskörngsskylt på ryggen framför så hör gärna av er!

Övning ger färdighet!
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
SimmPsi skrev:
Suzuki sv650s är jag sugen på nu:)

Ääähh, köp nu zxr400 som du var inne på. Den e hur grym som helst.
Sen ner med en 636insprutarmotor i den och sen har du en grym 600 som e billig i försäkring :)
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
funkar det att köra upp på en sporthoj?

eller mer eller mindre krävs det att man har en sån där tråkmoppe som körskolan har?
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Jag tycker att allt beror på vilken inriktning man skall ha senare. Om man skall köra sportigt så är nog en liknande Honda Hornet eller liknande bra. Offroad så trycker jag nog att en DR650RSE eller liknande kan vara ok (XT:n är i tamaste laget) Tycker nog även att det är välldigt individuelt också, olika människor olika körstilar osv.............
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
CB500 är billig på alla sätt och vis och enkel att lära sig meka med. Själv hade jag CB400 som första tunga hoj.
 

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0
Mark skrev:
funkar det att köra upp på en sporthoj?

eller mer eller mindre krävs det att man har en sån där tråkmoppe som körskolan har?
Klart det funkar o köra upp på en sporthoj, varför skulle det inte göra det?

Du ska ju tydligen köra på den som första hoj och då ska du ju klara av att hantera den som det krävs, garagesvängar, grusväg osv... enda skillnaden är ju att det är olika svårt.
 

Hightuned

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2003
Ort
Saltsjöbaden
Hoj
Blandat japansk skrot
Jag skulle lätt valt fazern eller banditen, bara för att man är nybörjare behöver man väl inte ha en hoj som är så slö att man somnar bakom spakarna?. Så dom ligger nog vättigt till i effekt och hanterbarhet. Själv hade jag en trimmad gsx1100r när jag tog kortet och med fasit i han så var det kanske inte så smart att börja med ett effektmonster som man måste brotta ned i kuvorna, för det tog bara 4v innan jag gjorde skrot av de?.
 

spharv

Ny medlem
Gick med
26 Dec 2003
Ort
Småland
Hoj
Suzuki
Lokke skrev:
Du har glömt SV'n! HUR kan man göra nåt SÅNT! :fatta!


;)


Ja faktiskt, jag glömde den, fy, dumt gjort av mig. Har varit inne på den flertalet gånger faktiskt... Det var en av de första hojarna som jag ville ha direkt när jag slängde mig in i mc-världen!

Ska bättra mig. :rolleyes:
 

Holger

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
VTR 1000 Firestorm
Har du inte kört cykel förut kan ju typ en kawa er-5 vara nåt eller om du kört men bara lite kanske kawa zr7 är nåt (eller om den heter z7) den går lite bättre iallafall men är mer klumpig också pga 2cylindrar till.
Har du kört mycket hoj och behärskar det skapligt bra köp en gsxr1100 eller en FZR1000 eller liknande,då har du en relativt billig hoj som du kan köra halvförsäkrad men som ändå hänger på dom flesta nyare cyklar rätt bra.
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Jag har inte kört alls mycket men kommer att äga en gsxr 750 om några dagar. Då vill jag ju gärna kunne övningsköra på den för att dels spara på mina slantar, samt lära mig den maskin som jag restan av sommaren ska slanga runt på. :banana
 

gringo

polkarettski
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Lägergatan
Hoj
450 fyrsmäll
Mark skrev:
funkar det att köra upp på en sporthoj?

eller mer eller mindre krävs det att man har en sån där tråkmoppe som körskolan har?

Jag köpte min TLR övningskörde med mina päron o vänner, sen körde jag trafikskolans tråkhoj på lektionerna och uppkörningen. Jag ansåg att den var mer lätthanterlig till garagevändningen och konbanan..
 

gringo

polkarettski
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Lägergatan
Hoj
450 fyrsmäll
Chris Ash skrev:

I min hjärna finns det ingen anledning att köpa en "tråkig" hoj. Lärde mig lika bra på en R-hoj. Antagligen kan du framföra en mc på ett korrekt sätt om du fått mc-kortet. Sen att cykeln kanske går som ett skollat troll har inte med saken att göra tycker jag. Förhopnings har du någon spärr i skallen och framför då inte cykeln över din förmåga..
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top