Jo, ungefär så. Men det var lite av tanken också. Att få lite nya synvinklar på det hela. Man fastar ju så himla lätt på Blocket tittandes på samma modeller hela tiden. Vare sig i40 eller Alfa 159 hade jag ens haft en tanke på. Dock går i40 bort. 250k är den billigaste 2.0'an på Blocket med automat & kombi. Visserligen en nästan ny bil men om tre år ska man nog va glad om man får mer än skrothandlaren erbjuder vid ev. försäljning. Lite det som skrämmer mig med Superb'en också. Fantastiskt trevlig bil, men förmodligen värd skit & ingenting om 3 år.
Skälet till att jag vill ha kombi är just lastutrymmet. En valfri sedan eller halvkombi funkar ju de också, men då tycker jag att det är lika bra att köpa en större, men lika tråkig, bil av samma modell istället. Tycker ofta man ser folk på diverse parkeringar som bänglar in tvillingvagnar i vanliga sedan A4'or, men det ser bara hälften så smidigt ut som de som lastar i A6 kombi. Ska de va tråkigt så kan det ju iaf. vara lättlastat. Dock får det inte vara fööör tråkigt. Avensis är nog ett riktigt säkert kort att satsa på men dom måste ju vunnit nån form av pris för världens tråkigaste bil, tätt följd av övriga Japaner?
Men det är ingen som nämner Mercedes C/E? Är dom fortf. helt hopplöst värdelösa? BMW E61 är ju stor, rymlig & helt ok att köra. Men jag personligen tycker dom känns så sjukt omoderna. Det är ju samma ratt nu som 1987.. Men nånting positivt måste det väl va med tanke på att dom är så pass vanliga? Peugeot 508(!)? Opel Insignia? Det lutar åt en V70 D5 men det är ju så förbannat tråkigt att välja en sån, Volvo V70.. För samma pengar får man en 1199 Panigale S Volvo V70.. Panigale S.. Volvo V70.. Panigale S..
Fast om det inte gör något om de är tråkiga så titta på ägarekonomin... för oss t.ex. som kör ca 1500mil/år med bilen så vart det en hyffsad skillnad att gå från Honda Accord till Honda Civic.
Vi sparar ca 5000:- i soppakostnad per år på det bytet, och då är utrymmet i bilen i stort sett lika som accorden, det är just bagaget som är mindre men satan vad den sväljer mycket ändå, blir lika imponerad varje gång vi toklastar för semester eller dylikt.
Visst, broken record med att prata Civic hela tiden men det känns som att du snöat in dig på stora kombis rakt av bara för att ni skall få knodd.
Sen vet jag inte hur relevant det är i er sits men om gumman kör också så se till att hon är med och väljer bil, när jag kom hem med Accorden hade inte frugan provkört någon och det blev problematiskt när hon avskydde att parkera med den för att den var för stor (förra modellen är i storlek som en A6:a).