Välja familjebil, sjukt tråkigt!

Min personliga erfarenhet av Peugeot gjorde att jag aldrig kommer köpa en till.

Men vad har du för pristak? Nån tanke om hur mycket själ du vill sälja till banken har du väl?
 
Min personliga erfarenhet av Peugeot gjorde att jag aldrig kommer köpa en till.

Men vad har du för pristak? Nån tanke om hur mycket själ du vill sälja till banken har du väl?

Är lite rädd för det. :( Har ingen personlig erfarenhet alls förutom någon 80-talare och skåpbilar, ingenting vidare besläktat med 508'an.

Nåja beror på vilken bil vi byter ut egentligen, får jag fiaten såld så runt 50-60k svenska. Byter vi tantens i20 istället som har lite värde hos en bilnasare så kan vi nog gå uppåt 100. Då skrotar jag helt enkelt fiaten och köper en gammal chevapickis kontant åt mig att släpa byggvaror med istället.
 
Tittar annars på en mazda 6 från -16, då får man ju automat, och troligen mindre bekymmer. Men fortfarande bara 165 hk och inget turbo-vrid, och så får man spä på några lappar, även om det är en ex taxi som ligger närmare 30k mil snart
Bensin eller diesel? Deras 2-liters bensinmotor är relativt driftsäker, men inte direkt snål. Du får ha jäkligt lätt gasfot för att komma under litern vid blandad körning.
 
Tråkigt svar? Sne70.

Ja, det skulle ju vara det enkla valet.
Vanligast med diesel dock, och fräscha exemplar är djävulskt dyra lokalt åtminstone. Pegga snåldiesel går att skatta, knappt, men en D5:a kostar, ja ungefär en gammal D5'a i året att skatta. De bensinare jag hittat inom budget tittar vi på 30k mil och årsmodeller runt 04. Fortfarande ett alternativ men ofta är de rent av äckliga att sätta sig i.
 
Ja, det skulle ju vara det enkla valet.
Vanligast med diesel dock, och fräscha exemplar är djävulskt dyra lokalt åtminstone. Pegga snåldiesel går att skatta, knappt, men en D5:a kostar, ja ungefär en gammal D5'a i året att skatta. De bensinare jag hittat inom budget tittar vi på 30k mil och årsmodeller runt 04. Fortfarande ett alternativ men ofta är de rent av äckliga att sätta sig i.

Typ en flexifuel borde vara låg i skatt?
https://www.blocket.se/vi/87089171.htm
 
Opel vectra/astra diesel.

Har en astra 2010 som bara går o går o går o går kostar 3000 i skatt o drar 0,5 milen hur fasen man än kör o jag kör oftast 20-30km+ för fort gämt

Betalade 19000:- för den med 10,000 mil på mätaren och en ägare inga skador eller rost. Lastar 3 meter i kupen med fällda säten.

En beg opel omega i bra skick kör man utan bekymmer på 0,6-0,65 milen o lastar 3,3meter i kupen med fällda säten, går heller aldrig sönder.


Tanten har en peugot 206 diesel som passerat 14000 mil inte bytt en skruv på den mer än bromsbelägg o någon lampa. 0,24 milen tuffar den runt på. Liten o bullrig men rapp som fasen skojig att köra.
 
Last edited:
Opel vectra/astra diesel.

Har en astra 2010 som bara går o går o går o går kostar 3000 i skatt o drar 0,5 milen hur fasen man än kör o jag kör oftast 20-30km+ för fort gämt

Betalade 19000:- för den med 10,000 mil på mätaren och en ägare inga skador eller rost. Lastar 3 meter i kupen med fällda säten.

En beg opel omega i bra skick kör man utan bekymmer på 0,6-0,65 milen o lastar 3,3meter i kupen med fällda säten, går heller aldrig sönder.


Tanten har en peugot 206 diesel som passerat 14000 mil inte bytt en skruv på den mer än bromsbelägg o någon lampa. 0,24 milen tuffar den runt på. Liten o bullrig men rapp som fasen skojig att köra.

Nej.
Mest för att där jag bor så ligger en astra, som troligen är för liten, på närmare 7k och en vectra diesel får du flånka ut närmare 10.

Insignia kund jag gå med på, med bensinmotor, men den är för liten i skuffen (jävla smal invändigt trots stor bil)
 
Största problemet med en v70 är att det är en dyr bil, riktigt dyr. De är överkomliga i Sverige, men här är det riktigt dyra bilar, och innan en svensk är inreggad här så är det finska priser som gäller på importskatten.
Skall man ha en gen 3 T5'a, som jag bra kunde tänka mig, så kan man köpa vilken 5-serie eller E-klass som helst för samma pengar, troligen med färre mil mer utrustning och större motor, och då är jag inte lika sugen på en framhjulsdriven gubbvolvo mer.
 
Funderar du på V-skrutti så kan du ju titta på Subary Legacy, Kia Cee'd och Toyota Avensis med. Antagligen lägre utrustningsnivå, men i gengäld så är de inte lika benägna att få lust att stå på verkstan som en volvo.
 
Funderar du på V-skrutti så kan du ju titta på Subary Legacy, Kia Cee'd och Toyota Avensis med. Antagligen lägre utrustningsnivå, men i gengäld så är de inte lika benägna att få lust att stå på verkstan som en volvo.

Legacyn är helt klart intressant, bara man hittar en med riktig automat och inte L-Tronic disastern, avensis också dyr, kanske om man hittar en 03-09 som inte är sursunkig. Cee'd, är inte de lite små? Har lite svårt för koreaner efter att ha kört runt med tantens i20, funktionell bil men riktigt jobbig att köra. Har faktiskt övervägt att beställa en flång ny optima basmodell då de är billigare än focus i finland och man kan få 7år avbetalning med garanti hela tiden. Problemet där är igen att basmodellen bara finns med diesel, plus dyr märkesservice om garantier och finans skall gälla. :va
 
Legacyn är helt klart intressant, bara man hittar en med riktig automat och inte L-Tronic disastern, avensis också dyr, kanske om man hittar en 03-09 som inte är sursunkig. Cee'd, är inte de lite små? Har lite svårt för koreaner efter att ha kört runt med tantens i20, funktionell bil men riktigt jobbig att köra. Har faktiskt övervägt att beställa en flång ny optima basmodell då de är billigare än focus i finland och man kan få 7år avbetalning med garanti hela tiden. Problemet där är igen att basmodellen bara finns med diesel, plus dyr märkesservice om garantier och finans skall gälla. :va

Jag tycker iofs alla tre är lite små, men det tycker jag de flesta vanliga kombis är nuförtiden.
 
Honda Accord? Kanske inte heller finns i perkeleville?

Ja, ett alternativ klart.

Mazdan då, om vi bortser från förbrukningen.
Är 26k mil ett problem?
Gamla mazdor höll ju längre än man ville dras med dem, men då pratar vi 80-talare, morsans 6 från 06 var också pålitlig, men den var ju flång ny på den tiden hade inte några mil att tala om.
Gäller alltså en 2.0 skyactive 165hk med automatlåda, 3.e generationen.

Edit: räknar med att den gått minst 10-15k till innan det blir aktuellt att byta ut aset.
 
Last edited:
Dagens Mazda går inte alls lika länge som gårdagens. Avensis må vara trist men det är en skitbra bil och därför är den värd pengen.
 
Legacyn är helt klart intressant, bara man hittar en med riktig automat och inte L-Tronic disastern, avensis också dyr, kanske om man hittar en 03-09 som inte är sursunkig. Cee'd, är inte de lite små? Har lite svårt för koreaner efter att ha kört runt med tantens i20, funktionell bil men riktigt jobbig att köra. Har faktiskt övervägt att beställa en flång ny optima basmodell då de är billigare än focus i finland och man kan få 7år avbetalning med garanti hela tiden. Problemet där är igen att basmodellen bara finns med diesel, plus dyr märkesservice om garantier och finans skall gälla. :va

Är du ute efter innerutrymmen så skulle jag säga att Legacy eller Outback är bra bilar. Rymliga och bekväma. L-tronic är kanske lite tråkig enligt många tester men samtidigt så har det som jag fattat det inte varit skitmycket problem med dom. Och enligt min upplevelse så är Subaru superbra på garanti. Jag fick ut ett brev gällande min Outback -10 så sent som i våras att dom ville byta ut en kåpa till torkarmotorn och passagerarairbagen utan kostnad för mig. På en bil som då var 9 år gammal.
Nackdelen är väl att dom har väldigt dåligt med roliga motorer i sortimentet i europa. Delvis misstänker jag för att dom är dåliga på att ljuga om förbrukningen.
På papperet drar den mer än snittet men i praktiken så är den en av få bilar som faktiskt går att köra på exakt den specade bränsleförbrukningen.
Nu är min en 3,6R så den är ännu lite törstigare än snittet men håller jag igen lite så är det inga problem att köra den på dom 0,75 som subaru uppger som förbrukning.
andrahandsvärdet är väldigt högt på dom också. Både för och nackdel. Men min egen upplevelse efter att ha haft den i 2 år är att det finns en anledning till att dom hamnat i toppen bland nöjdast bilägare flera år i rad.
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top