Välja familjebil, sjukt tråkigt!

Är lite det jag tänker, väldans användbar bil.
Hur mycket sås får man trycka i en sån best då? :va
Folk som säljer dem säger ju 1.2, men dem brukar man ju inte kunna lita på.

Jag har en 01 med 3,4 liters bensinV6 och automatlåda. Den har dragit 1,33 liter/mil blandat på snart 15.000 mil. Som minst 1,05 på tyska Autobahn i 110 km/h jämn hastighet, som mest... tja kortkörning med kallstart i -30 och in till stan och tillbaka utan vidare över 2 liter milen. 120 med tungt kåpsläp vintertid 1,8 l/mil. Sänker man till 85-90 är det 1,3. Jag tror att fyraliterssexan är snålare, räkna med dryga litern vid "normal" körning.
 
Jag har en 01 med 3,4 liters bensinV6 och automatlåda. Den har dragit 1,33 liter/mil blandat på snart 15.000 mil. Som minst 1,05 på tyska Autobahn i 110 km/h jämn hastighet, som mest... tja kortkörning med kallstart i -30 och in till stan och tillbaka utan vidare över 2 liter milen. 120 med tungt kåpsläp vintertid 1,8 l/mil. Sänker man till 85-90 är det 1,3. Jag tror att fyraliterssexan är snålare, räkna med dryga litern vid "normal" körning.

Ja, stämmer det så är det ju en no-brainer att det är importera en sådan som är lösningen.
Jag kör mest lite kortare landsvägsturer. Att ha en rambil man kan montera vinsch och plog på, samt vettig fyrhjulsdrift att köra ris i leran med, hade varit mumma hemma på går'n.
 
Hmm, har varit och provåkt en del.
Skulle testa en merca, men den visade det sig att inte ens bilnasaren själv fick igång på gården, så det kändes sisådär. :näsblod Fick prova en passatkombi '13 istället, och skön bil men nja, dyr dåligt med utrustning och diesel, till på vw's rykte för total avsaknad av byggkvalitét.
Har testat lite allt möjligt, lite nya snik-kombis bland annat (corolla var faktiskt rätt najs, men för liten).
Enda som riktigt varit intressant var en 10'ans V70 2,5ft med 18k mil. Visst tråkigare bil med 200 häst kan man få leta efter, men någon anledning till att de är så vanliga finns det, asskön bil egentligen.
Tillräckligt med motor, utrymme, dragkrok, automat. Och komforten är ju svårslagen av något under en S-klass.
Enda som håller mig från att handla nu är att det är så förbannat trist med framhjulsdrift. Och att blåtanden bara fungerar för samtal och inte media, vem fan tänkte att det var klokt? Och ingen parkeringsvärmare heller, hur man nu beställer en så dyr bil utan ny, i norden... :gnissla
Småsaker egentligen, men för de pengarna borde man ju kunna få allt, eller? :rodnar

Subaru.
 
I mitt tycke förefaller det vara ett enkelt val - BMW 5-serie touring (främst för körglädjen och "känslan"). Med en takbox till så är kan man få med sig det mesta.

Finns möjligheten föreslår jag gärna xDrive (fyrhjulsdrift) samt vilken bensinmotor som helst, och har man råd självfallet den raka sexan på tre liter.
 
I mitt tycke förefaller det vara ett enkelt val - BMW 5-serie touring (främst för körglädjen och "känslan"). Med en takbox till så är kan man få med sig det mesta.

Finns möjligheten föreslår jag gärna xDrive (fyrhjulsdrift) samt vilken bensinmotor som helst, och har man råd självfallet den raka sexan på tre liter.


Som en kompis till mig sade (liksom alla andra jag känner som köpt en BMW 5-serie): "-SÄMSTA jävla bilen jag haft!"

Inte nog med att den är dyr i inköp, den går också sönder, har massor av småfel och är snordyr att serva. Om man nu inte bor i förort, varför skulle man vilja ha en?
 
Som en kompis till mig sade (liksom alla andra jag känner som köpt en BMW 5-serie): "-SÄMSTA jävla bilen jag haft!"

Inte nog med att den är dyr i inköp, den går också sönder, har massor av småfel och är snordyr att serva. Om man nu inte bor i förort, varför skulle man vilja ha en?

Precis "alla" jag känner, även ett par jag inte känner på rak arm, säger raka motsatsen. Så det så.

Fast om vi ska försöka vara konstruktiva. Jag är inne på min fjärde BMW - "nya" 5-serien. Dessförinnan har jag ägt en 3-serie, en äldre 5-serie samt X4, jag har aldrig haft några som helst problem med mina bilar. Förvisso dyra att underhålla, men det stämmer att de är generellt dyra i inköp. Men å andra sidan, som en tangentbordskrigare en gång skrev, köp kvalité för du får det du betalar för.

Vilket märke och bilmodell föreslår du själv? Varför?
 
Precis "alla" jag känner, även ett par jag inte känner på rak arm, säger raka motsatsen. Så det så.

Fast om vi ska försöka vara konstruktiva. Jag är inne på min fjärde BMW - "nya" 5-serien. Dessförinnan har jag ägt en 3-serie, en äldre 5-serie samt X4, jag har aldrig haft några som helst problem med mina bilar. Förvisso dyra att underhålla, men det stämmer att de är generellt dyra i inköp. Men å andra sidan, som en tangentbordskrigare en gång skrev, köp kvalité för du får det du betalar för.

Vilket märke och bilmodell föreslår du själv? Varför?

Läs tidigare inlägg i tråden.

Om man behöver fråga så skall man köpa Toyota eller Honda.Det är oftast ett bra råd och väldigt sällan blir någon missnöjd eller blåst på pengarna.

Hade BMW osv dyra bilar haft någon kvalitet att skryta över hade jag hållit med. Men de har ju inte det.




Buy quality, cry once
 
Som en kompis till mig sade (liksom alla andra jag känner som köpt en BMW 5-serie): "-SÄMSTA jävla bilen jag haft!"

Inte nog med att den är dyr i inköp, den går också sönder, har massor av småfel och är snordyr att serva. Om man nu inte bor i förort, varför skulle man vilja ha en?

Då är vi två. Enda kompisen som är lite smånöjd är en äldre jugoslav som tycker om bilen 3-4 månader om året.
 
Jag har iaf rejsat med snuten denna vecka med familjebil , biljakt - fan va dom fick gasa med V90an och nöjda var dom som fan - frånkörda och så väntade jag på dom :)

Gillar snutens kommentar "Fan va det luktar brända lameller"...


Jag handbromsade och motorbromsade genom rondeller och korsningar så dom inte skulle få
förvarning om vad jag bromsade..

Handbromsen som nästan brann luktade lameller :D
 
Då är vi två. Enda kompisen som är lite smånöjd är en äldre jugoslav som tycker om bilen 3-4 månader om året.

Haft några 5-serie med, E39, E61, F11. Alla har haft samma fel; kablage i bakluckan som ryker av, kortsluter och skapar följdskador. Nivåreglering som packar ihop (kompressor och bälgar), nav-system som är minst sagt stenålder, turboaggregat som läcker, växellåda som slirar på lock-up, missljud från bakvagn. Samt el del övriga små el-fel som irriterar, exempelvis ”shoppingluckan” och nivåsensorer för ljusviddsregleringen. Men byter man innan de gått 5000mil klarar man sig hyggligt. Kvalité? Ha...
 
Haft några 5-serie med, E39, E61, F11. Alla har haft samma fel; kablage i bakluckan som ryker av, kortsluter och skapar följdskador. Nivåreglering som packar ihop (kompressor och bälgar), nav-system som är minst sagt stenålder, turboaggregat som läcker, växellåda som slirar på lock-up, missljud från bakvagn. Samt el del övriga små el-fel som irriterar, exempelvis ”shoppingluckan” och nivåsensorer för ljusviddsregleringen. Men byter man innan de gått 5000mil klarar man sig hyggligt. Kvalité? Ha...
En polare har en 5-serie touring med konstant påslagna backlampor, troligen en kabelstam som har gått på semester någonstans :huvet

En annan polare köpte en 3-serie Ti för en massa år sen, den gick motorn på semester i, den överlägset dyraste bil i drift han har haft, den spöade tom hans Volvo 960 :gnissla
 
Funderar eller skall köpa en VW Multivan hyfsat ny för att kunna ha som som mix mellan
vanlig bil och campingbil.

Nån DSG(4M) med 204 pållar - nån som har åsikter om den , vet om att vissa årsmdl och
vissa användare haft trubbel men rent generellt - all fakta är väkommet.
 
Varför just Multivan?

Beroende på vad du menar med ”camping” så finns det ju massor av lösningar. Hur många är ni, ändamål, hur sova osv?


Buy quality, cry once
 
Multivan har snabblås i golvet för stolar och lite lyx - det gör den lite flexibel för olika ändamål.Tar man en med lite pulver i motorn så är dom helt ok även till vardags - frånsett skatten(rövhög 8000) och lite mer soppa per mil i jmf mot en Xc70.
 
Jaha, nähe.. Återkopplingen, sju år senare. Som ni har väntat, jag förstår!

Volvon var en Volvo. Klart slut.
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top