Välja hoj till crosabanan OCH lands/grus-vägen. Hjälp mig.

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Bytte du aldrig olja i Husan om den är färdig för total motorgenomång redan efter 80 timmars puttrande i skogen?

Jo, var femte timme, den vårdades som ett litet barn.

Kan vara så att dina polare inte kan köra? Exc har ca 60timmar kolv byte vid tävlings körning. Så man kan ju lägga på ganska många timmar där på.

Gångtimmar är gångtimmar mer eller mindre.

Slut kolvringar är slut kolvringar, och en slut kolv är en slut kolv - tror ingendera vet om det tävlats eller motionsåkt. ;)

Last edited:

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
jag säger ktm 525 med dubbla uppsättningar hjul och bromsar.
Då kan du köra cross,enduro,gata,grusvägar, isen på vintern osv osv. Riktigt bra allround maskiner. hade själv haft en om jag haft en massa guld över.

Jag hade själv dubbla uppsättningar till min 450 för att täcka ett helårs åkning oavsett underlag. De e bra substitut istället för en extra hoj. Min var dock inte vägreggad, men det lilla jag kört på gata med den är min uppfattning att 450 är otillräckligt för de ändamålet.

525, eller 530 som dom blev -08? exc då givetvis, reggat o klart.

Davidof

Sporthojsnörd
Gick med
21 Mar 2004
Hoj
Ktm 790 adventure
Härligt med diskussion, fortsätt så. :)

Hur är kvalitén på gasgas? Antar att man får vad man betalar för? Dvs, lite sämre?

Den sist länkade hojen var ju sjukt jävla snygg. :p

Är grymt nöjd med min gasgas. Upplever inte den som sämre än ktm , husa osv. Kan dock inte rekommendera 300an med den fördelningen du skrev. Har motardsulor till min och visst är det roligt att fara ut och våldsköra lite tvåtaktare efter vägen men man lessnar snabbt. Om jag vore dig skulle jag kika på Ktm 625,660,690 eller husa 650. Xr 650 kan vara värd att titta på också. Lite äldre konstruktion men en riktig slitvarg. Själv är jag grymt sugen på en husa 650 men har svårt att släppa 300'an :yoparty

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Hoj
Yamaha R6, 2006
En till fundering...

vad är det för skillnad på exc och inte exc, när vi pratar ktmmodellerna?

MattssonGbg

Medlem
Gick med
26 May 2009
Hoj
SV1000N
Är också mycket nöjd med min Gasgas 300.

Har bara haft Honda, Yamaha & Suzuki innan i olika utföranden. Gasgas har mycket bra maskin & ram. Allt annat är andra märkesdetaljer som öhlins fjädring t.ex. Den skillnad i kvalitét man märker genemot japan är mindre plastdetaljer något clip eller enstaka kabel. Inget att hänga upp sig på...

Vägreggad 300cc 2-takt är fräckt men det blir ju som sagt ingen pendlar-hoj direkt.

bossbaver

Gick med
3 Sep 2008
Hoj
Yamaha R6, 2006
Grymt nice. då har jag fått lite klarhet i motard/endurodjungeln. :)

Har ni andra "akta dig för det här" eller "bra att tänka på" eller bara några små tips så är det väldigt välkommet! :)

Last edited:

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
Grymt nice. då har jag fått lite klarhet i motard/endurodjungeln. :)

Har ni andra "akta dig för det här" eller "bra att tänka på" eller bara några små tips så är det väldigt välkommet! :)

Håll dig helst över -05 på EXC-modellerna då det kom en hel del uppdateringar på chassit och motor då.

bossbaver

Gick med
3 Sep 2008
Hoj
Yamaha R6, 2006
Finns det nån av de modeller ni tipsat om som INTE har så jävulusiskt täta serviceintervaller? 5h oljebyten är ju galet ofta.

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Finns det nån av de modeller ni tipsat om som INTE har så jävulusiskt täta serviceintervaller? 5h oljebyten är ju galet ofta.

Det är just det här som gör racehojarna, som är bra på crossbanan och i endurospåren, så odugliga till allt annat.
5 timmar riktig enduro eller motocross är en hel del...5 timmar gata är inte mycket alls.

Så, vill du ha något som funkar på crossbanan och i ett riktigt endurspår kommer gatåkat att lida, och vice versa...

/J

bossbaver

Gick med
3 Sep 2008
Hoj
Yamaha R6, 2006
Det är just det här som gör racehojarna, som är bra på crossbanan och i endurospåren, så odugliga till allt annat.
5 timmar riktig enduro eller motocross är en hel del...5 timmar gata är inte mycket alls.

Så, vill du ha något som funkar på crossbanan och i ett riktigt endurspår kommer gatåkat att lida, och vice versa...

/J

Mmm jo precis. Men vilka modeller skulle kunna vara 2a handsvalet om man vill slippa 5h intervaller då?

Alltså, finns det NÅN modell som har humana intervaller men ändå kan köras hyfsat i ett endurospår?

Eller är det endast ett önsketänkande?

/J

/J

Mmm jo precis. Men vilka modeller skulle kunna vara 2a handsvalet om man vill slippa 5h intervaller då?

Alltså, finns det NÅN modell som har humana intervaller men ändå kan köras hyfsat i ett endurospår?

Last edited:

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450

Husaberg 570 som jag skrev tidigare i tråden.Funkar finfint till både cross/enduro och grusväg samt har 15 timmars serviceintervall.
Sluta vela nu och handla hoj istället:7peta

MaCa

Innehavare av en Hertig av Mattighofen
Gick med
11 May 2005
Hoj
690 Duke R -10, Husaberg FE350 -13
Husaberg 570 som jag skrev tidigare i tråden.Funkar finfint till både cross/enduro och grusväg samt har 15 timmars serviceintervall.

Håller helt med Busaberg...

570n (-09) är grym på grus :yoparty och förmodligen övergrym på isen när den nu lägger sig på sjön. Fungerar även helt ok i endurospåret även om man blir snabbare trött av att hålla i sig på en raket än en mopp (map-switch för justering av tändkurvan hjälper :tummenupp). Grym på Crossbanan också men det är klart samma gäller där, man kan ju inte vrida fullgas hela tiden då blir det lätt :näsblod Grannen är ruskigt nöjd med sin FE450 -09, men han log rätt gott när han powerwheelade min hoj senaste grussvängen...

I motardutförande hänger man sporthojar överallt och den är grymt trevlig på bana då motorn drar något överjäv-t... :banana

Oljebyte och ventilkoll gör man kvickt och det är helt ok intervall för att vara en racer. Ramlager verkar hålla finfint! Är väl en del hojar som fått byta kamkedjesträckaren pga slammer i förtid har jag för mig. Verkar vara en robust hoj annars, min har gått 168h i skrivande stund!

Nu vann jag smilesligan också, men hojen är finfin!

• Gilla
Reaktioner: SGM

enter308

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2011
Hoj
Z1000 -10 såld husa 570 -09 såld ktm 690 smc -12 KTM SD 1290 -14 såld
Jag har precis osm du suttit i samma sits i ca 3 månader, tänkt köra exakt lika mkt väg/grus/skog.

Läst Sjukt mkt på forum, har säkert 3 trådar bara här, var inne på en XR650R jävligt länge. men så plötsligt kom Fe 570 på hjärnan, då var det kört.

la handpennig på en förra veckan, hämtar den den 9 oktober.
köpte givetvis med motardkit. Tror jag kommer bli sjukt nöjd.

Husaberg Fe570/450 är nog det enda rätta valet :)

bossbaver

Gick med
3 Sep 2008
Hoj
Yamaha R6, 2006

Jajustfan husaberg finns ju oxå ja.

Hehe, måste ju få min hoj såld eller bytt först.

Blir inte husa 570 lite klumpig i endurospåret?

Är jag för kräsen nu? :)

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...