Förmodligen har du inte blivit smartare.CalleE skrev:Nu har man läst 6 sidor med åsikter, ibland blandade med fakta. Frågan är om man har blivit smartare eller dummare?
Men herregud. Är du anti-antirasist också?CalleE skrev:Jag är "antifeminist", ja det finns ett samfund för det, men det var länge sedan jag var där så jag vet inte om det finns kvar på samma grunder längre.
Nej nej, man SER bara problemet om man vill se det. Det finns ändå. En färgad i USA har du inte samma möjligheter som en vit, det handlar inte om individens rätt att bestämma sitt eget öde. På samma vis har vi rasism och kvinnoförtryck i Sverige. Det är ett faktum att vi har till exempel löneskillnader mellan män och kvinnor. I en demokrati har alla samma rättigheter och möjligheter, ANNARS kan vi underkänna densamma.CalleE skrev:Jag menar på att problemet finns där bara om man vill att det ska finnas. För jag är blåögd och tror på individens rätt att bestämma över sitt eget öde, är man inte nöjd är man fri att ändra på det. Det är en tanke man MÅSTE ha i en demokrati, annars kan vi lika gärna underkänna densamma?
Att det är värre att säga "negerjävel" än "svennejävel" beror på att "svenne" inte kommer ur en flera hundra år gammal historia av förtryck och rasism, det gör ordet "neger".CalleE skrev:Trots det går det ju att hitta fall i samhället där det brister, men det är ALLTID riktat från kvinnornas nackdel. Tyvärr är bristen alltid dubbelriktad, samma sak med rassism. Debatten handlade länge om att man inte fick säga negerboll, blattedjävel eller annat. Men inget krut lades på "svennedjävel", Svenfitta osv...
Detta har du hittat på själv, media framställde verkligen inte alla män som pedofiler. Däremot blev den en häxjakt bland gemene man. Jag var mitt uppe i debatten då för jag jobbade på dagis just när Linköpingspedofilen sattes fast.CalleE skrev:Ett annat uttryckssätt för könsdiskriminering kom direkt efter medias upplysning om manliga pedofiler inom barnomsorg, plötsligt var alla män inom barnomsorg pedofiler.
Som en parentes kan du kanske fundera över om inte könsrollerna ställer till en hel del bekymmer här också. Den klassiska mansbilden säger att det är något fel på en man som vill arbeta med barn.
Jepp.CalleE skrev:Problemet ligger i att människan skapar sig en uppfattning om någonting, en erfarenhet. Sedan är människan ett flockdjur och vill tillhöra en grupp, känns sig hemma någonstans. De två sakerna triggar gärna varandra och man identifierar vissa uttryck som en grupptillhörighet. I det här fallet har vi sett en väldigt tydlig sådan sak. Någon har läst om en vegan som eldade en scanbbil, sett en bild på någon som sade att han var vegan och kommunist och vips! Alla veganer är sådana.
Jag förstår inte riktigt vad du försöker säga. Vad har det här med nånting att göra i den här debatten? Du kan inte bara skriva ner det som poppar upp i ditt huvud.CalleE skrev:Felet är att vi inte är tillräckligt bildade i vår egen historia eller för den del, grundläggande behov, männskliga behov. Vårt samhälle är byggt på en religionsuppfattning, en uppfattning som fördömmer människans drifter, de sju dödssynderna. Vi vill äta, vi vill föröka oss vi vill vara lata osv. Men samhället har för länge sedan satt regler för hur det får gå till. Tyvärr är vi alla människor och vi har nu sent om sider börjat inse att våra behov och det gamla systemet inte hänger ihop riktigt, systemet har inte hängt med.
Men om igen, oj. Vilket system försöker göra det? Att det finns biologiska skillnader är det ingen som förnekar. Det som ifrågasätts är att kvinnor skulle vara så satans omhändertagande och uppfostras till mammor från det att de börjar krypa medan männen är så tekniska och ska leka med bilar från samma ålder. Detta har inget med sexualitet att göra.CalleE skrev:Systemet gör nu ett stort och tappert försök att avsexualisera människan helt. Dvs genom att förneka att det inte finns en skillnad mellan män och kvinnor. Det gör det och kommer alltid att göra. Det är bara att titta i vilken biologibok som helst, männen är i regel och snitt större än kvinnan, osv... Bare Fact! Deal with it! För det går inte att ändra på.
Om du tar en titt i vår historia om jämför de båda könen så kanske du skulle förstå ett och annat. Kvinnor fick för fan rösträtt för 83 år sedan efter tusentals år av förtryck. Och nu tror du att allting är hunky dory och att feministerna inbillar sig när de menar att en patriarkal struktur finns kvar? Smart.CalleE skrev:Vad menar jag då med att vi inte är bildade i vår egen historia, jo för om framtiden vet vi inget, men vi vet en massa om vad som har hänt och borde också kunna komma fram till varför det har hänt. Ungefär som att köra bil med svärtad vindruta, man måste kolla djävligt noga i backspegeln för att inte köra i drickat. Just nu blommar det upp väldigt många organisationer som har misslyckats förr men vill försöka igen. Varför tar de sig inte en ordentlig titt i sin egen historia.
Jepp, två rätt hittills.CalleE skrev:Har jag kommit fram till nått? Nää... jag tror jag bara svammlar!
Det här stycket är nästintill obegripligt.CalleE skrev:De som vill avmaterialisera sverige, dvs de som vi här i debatten kallar veganer, jag ska inte dra alla veganer över samma kam, men håll med om att de flesta verkar befinna sig i det de själva vill kalla vänsterkanten, hos V eller MP, nu kallar vi dem kommunister(lika värde). De vill industrialisera en del av världen som aldrig har behövt industrialiseras för att de de ska få det bättre ekonomiskt, samtidigt vill de ta bort sådant hos i-länderna. Eller nått liknande, jag saknar mer fakta just nu. Men jag tror jag får fram vad jag menar. Vi i norden hade det djävligt kallt, vi behövde industrin för att bygga hus och hålla värmen, sedan kan man läsa det här om lättja jag skrev innan, vi fick det bekvämt och vill fortfarande ha det så. Är det olika klasser nu? Jag skulle tro att vissa vill kalla det så!
Med tanke på att jag hållit på i närmare en halvtimme nu och mer än hälften av ditt inlägg är kvar så tror jag att jag skippar resten. Du måste suttit uppe hela natten..