Vänsterpartiet på hugget igen....

landen

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
lånar ibland
Jag har jobbat fyra somrar på Scan och det är underligt att jag inte gått och blivit Vegetarian efter det. Men kött är helt enkelt för gott.

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Fearless skrev:
Men du det där argumentet med att folk tolkat den fel håller inte riktigt. Visst Stalin och grabbarna grus la till sina egna åsikter med i grund och botten byggde deras politiska åsikt på Marx lära. Liksom Nazism som bygger på fascism. Sedan om du inte kan skilja på kommunism och nazism så tycker jag att du ska vara lite passiv i denna diskussion. Att generalisera och säga att alla som är kommunsiter, och Nazister för den delen, är drägg är väl inte så klokt. Kommunism är inte på nedgång, tyvärr. Att vänsterns nye kandidat till partiledarposten (kommer inte ihåg namnet) i ett utalande säger att han är stolt att ha tillhört kommunist rörelsen är ju ett exempel på detta. Skrämmande att han får sympati av svenska folket egenligen.

Jag måste missat det stycket där Marx tog upp etnisk utrensning och folkmord. Du hittar det säker för mig.

Vad gäller om jag skall stanna i diskussionen eller inte avgör jag det själv, utan dina råd. Men vi kan väl titta på vad jag menar med att de är samma sak, och sedan får du ta upp vad som är skillnad, ok?

Nassarna driver en linje där man åsidosätter mänskliga fri- och rättigheter, nationalism frodas, personkulten för ledarna är uttalad och militären förväntas svälja en stor del av statskassan. De gillar inte kommunister.

Kommunister driver en linje där man åsidosätter mänskliga fri- och rättigheter, nationalism frodas, personkulten för ledarna är uttalad och militären förväntas svälja en stor del av statskassan. De gillar inte nassar.

Så, jag anser att (sovjetisk) kommunism och nazism är samma skit.

Och exakt på vilket sätt är nazister INTE drägg? De, och rasister i gemen, är jordens avskum.

Och som sagt, gör dig själv en tjänst och var försiktig vilka egenskaper du tillskriver vänsterpolitiker i sverige av idag. Den dagen de börjar härja om arbetsläger och etnisk rensning kan du börja gnälla, fram till dess är de bara ett alternativ att rösta på, eller bort. En möjlighet du inte fick av hitler...

URRninja

Centrum för byggnadsvård
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
Gpz900r och XTZ 750
Skalman skrev:
I var och varanna tidning står det ofta att läsa insändare från diverse veganer som spyr sin galla över köttätare, och försöker framhäva oss som sämre människor. Det är säkert samma personer som skriver i flera tidningar och i alla fall jag tycker det är tröttsamt. Jag äter gärna en god köttbit, och tänker fortsätta med det. Men jag dömer ingen som valt bort det - jag sköter min föda och de sköter sin.

Vad gäller sjukdomar så har säkert veganer/vegetarianer bättre kolestorolvärden och liknande. Men väldigt många lider också av järnbrist (fakta från min läkare som frågade om jag var vegetarian när jag hade lågt blodvärde) och måste käka järntabletter. Det är när veganerna inte inser eller känner till detta som de blir sjuka.
Vem som är "mest sjuk" av veganer/vegetarianer och köttätare lämnar jag åt spekulanter att funder över :)

Javisst, visst finns det. Det är aktivister, i regel veganer. Jag har till och med blivit påhoppad av en vegan som blev förbannad för att jag dricker mjölk. Jag visste inte vilka M:et menade när han sa "ni". Jag vet ingen vegan på Sporthoj hittills och jag har inte hört någon antiköttpropaganda här heller.

Vad gäller järnbristen är det jättevanligt bland fjortisvegetarianer/veganer. De äter som alla andra och utesluter köttet helt enkelt. Inte alls bra. Och visst kräver vegetarianism/veganism en mycket större medvetenhet om vad man äter. Det är en ruskigt stor del av alla kvinnor i fertil ålder som har järnbrist, även de som äter kött. Det är ännu svårare för dem att få i sig vad de behöver utan tillskott. I vilket fall som helst är inte veganer en belastning på sjukvården som Holger sa, järnbrist är en ganska liten post i vårdbudgeten skulle jag tro. :hihi

Coola Ola

Guest
Håhåjaja, som vanligt när det gäller diskussionen vänster/höger så finns det ett gäng missuppfattningar.

T.ex. angående att kommunism skulle vara en ideologi att jämställa med nazismen. Ska börja med att säga kommunism som sådan förmodligen är en utopi som inte kan genomföras pga av människors inneboende egoism. Kommunismen har dock aldrig haft som mål att utplåna en viss sorts människor. Det som kommunismen enligt Marx o Engels går ut på är att de resurser som finns ska vara jämnt fördelade mellan alla människor och inte att vissa ska ha privata förmögenheter motsvarande ett mindre lands BNP medans andra inte har mat för dagen.

Det som praktiserades i Sovjetunionen var inte kommunism, det var ett försök till kommunism som med tiden urartade till en dikatur. Att Josef Stalin avrättade ofattliga många människor är en sak (som givetvis aldrig borde ha fått hända, precis som förintelsen av judarna) men det berodde på hans personliga paranoia och förföljsemani. Ingenstans i Das Kapital står det att det är rätt att avrätta människor för att de inte tycker som kommunister. Nazismen bygger däremot på ideologin att vissa människor är förmer än andra och att de högre stående ska bestämma över de lägre stående eller som i Nazi-Tyskland, avrätta dem för att de inte ska smitta den "ariska rasen".

Ja, det är helt rätt att fördöma det som skedde i Sovjet, tror ingen vid sina sinnens fulla bruk kan försvara det. Att däremot säga att folkmordet på 20 miljoner ryssar skedde med stöd av den kommunistiska ideologin är helt felaktigt. Men det som kallades kommunism i ryssland (framför allt under stalins, och i viss mån lenins, tid då dessa utrotningskampanjer utfördes) är på många sätt jämförbart med det som skedde i Nazi-Tyskland. Det innebär dock inte att de som kallar sig, eller blir kallade, kommunister i dagens samhäller tycker att det är Sovjetunionen under stalins regeringstid (eller över huvud taget) målet med den kommunistiska ideologin.

Angående klass så finns det givetvis olika samhällsklasser. En person som föds i en rik familj boendes på Östermalm har givetvis oerhört mkt större förutsättningar att komma nån vart i livet jfrt med nån som föds i Rinkeby o vars föräldrar jobbar som städare eller är arbetslösa. Givetvis kan man göra s.k. "klassresor" och bli rik eller motsvarande även om man föds i en fattig familj, det är bara så oerhört mkt svårare jfrt med en person som föds till rikedom.

Att just den här reklamaffischen som trådstartaren länkade till inte är så otroligt hemsk håller jag också med om men många små tvivelaktigheter blir ganska snabbt en stor sanning, eller nåt.Däremot så håller jag faktiskt med att det finns invanda beteenden som är till männens nackdel som inte tas upp i feministdebatten precis som Watson skrev. Den moderna mansrollen är ganska tvetydig,kan inte riktigt förklara detta på ett bra sätt men det är ett faktum. Kvinnor har ju dock ett gigantiskt underläge så det är mer semantik om man använder det argumentet i en genusdebatt.

-edit- jag äter visserligen kött utan samvetskval men det innebär inte att jag tycker att veganer är idioter heller. personligen äter jag kött för att det är gott och det gör det enklare för mig att hålla en balanserad kost. Jag känner dock massvis med vegetarianer som varit det sen de var små utan att ha några hälsoproblem överhuvudtaget

Last edited:

håkanolsson

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2003
Hoj
Husaberg
landen skrev:
Feminism innebär att erkänna att det finns ett kvinnoförtryck och att arbeta för att uppnå jämlikhet mellan kvinnor och män.

Tror alla partier i Sverige är ganska överens om att det behövs göra något åt detta problemet, för ett problem är det. Snälla säg inte något annat.

Att det sedan finns folk som överreagerar som i detta fall, är väl inget att haka upp sig på.

Håller med om att "sköt dig själv skit i andra"

Vem/vilka/vad förtrycker kvinnor? Jag tror det är en myt som vissa vill skall leva.

URRninja

Centrum för byggnadsvård
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
Gpz900r och XTZ 750
Coola Ola skrev:
Däremot så håller jag faktiskt med att det finns invanda beteenden som är till männens nackdel som inte tas upp i feministdebatten precis som Watson skrev. Den moderna mansrollen är ganska tvetydig,kan inte riktigt förklara detta på ett bra sätt men det är ett faktum. Kvinnor har ju dock ett gigantiskt underläge så det är mer semantik om man använder det argumentet i en genusdebatt.

Visst finns det det, mansrollen är tvetydig som bara den. Om man är intresserad och pallar kan man läsa boken "Ställd" (med underrubriken "förräderiet mot mannen") av Susan Faludi som tidigare skrivit "Backlash" (förmodligen det viktigaste feministiska verket på 90-talet). Den handlar om just den här frågan ur mannens synvinkel och vilka problem den klassiska mansbilden och de klassiska mansidealen ställer till med för män ur alla samhällsklasser och i alla åldrar. Fast den är på 600 sidor.. :crash

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
URRninja skrev:
...Den handlar om just den här frågan ur mannens synvinkel och vilka problem den klassiska mansbilden och de klassiska mansidealen ställer till med för män ur alla samhällsklasser och i alla åldrar. Fast den är på 600 sidor.. :crash

Den har jag läst, den är bra. Det är synd om oss män! Återknyter till bilden ovan med hjälten med skylten i demonstrationståget!

landen

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
lånar ibland
håkanolsson skrev:
Vem/vilka/vad förtrycker kvinnor? Jag tror det är en myt som vissa vill skall leva.
Vilken värld lever du i? :va

Ett väldigt tydligt exempel!

Min mor är utbildad Matte NO lärare och jobbar på en mellanstadieskola.
När försvaret skolade om många officerare till lärare fick min mor en av dessa (en han) som hon skulle vara mentor åt i början.

Vet du vem som hade högst lön?

Så är det inte bara inom skolan utan i vården och många andra yrkesområden.

Du kommer antagligen kontra med något i stil med,
-Men kvinnor får skylla sig själva om dom är så mesiga att dom inte kan säga ifrån. Men om det finns löndetabeller där män i regel tjänar mer än kvinnor så är något väldigt fel.

Men könskvotering är något jag däremot är emot, tycker att man ska se till människan och inte könet. Alla ska behandlas lika.

Last edited:

URRninja

Centrum för byggnadsvård
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
Gpz900r och XTZ 750
håkanolsson skrev:

Samhället. Och nej, se dig omkring lite för guds skull.

(Här följer lite tips om du inte vet vart du ska titta:

Malmskillnadsgatan, arbetslivet, porrbranschen, våldtäktsmålen, skönhetsidealen och skolorna.

Fast det kan vara svårt att se om man har skygglappar på sig, försök ta av dem först).

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
Fan dom kan inte ha mycket att göra om de ska leta små oskyldiga skämt att hacka på!

Skit kul var den dessutom :D :ROFL

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
K-Micke skrev:
Jag tycker också att det är lite skrämmande.

...

Tja, demokrati och fria val och hela den där grejen du vet. Kommer med ett pris. Fy fan vad glad jag är att jag lever i ett land där folk FÅR rösta på kommunister, om dom av någon anledning vill det...

URRninja

Centrum för byggnadsvård
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
Gpz900r och XTZ 750
K-Micke skrev:
Dom verkar tycka att folk är för dumma för att hantera den frihet som tidigare generationer har kämpat för att vi skulle få.

Vilken politisk inriktning tror du kämpade för arbetarklassens rättigheter och möjliggjorde den frihet vi har idag?

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
URRninja skrev:
Vilken politisk inriktning tror du kämpade för arbetarklassens rättigheter och möjliggjorde den frihet vi har idag?

Jag kan, jag kan :hoppa !!!

muf!!!!

Nä, slutspammat, nu väntar jag på fearless redogörelse av marx regler för folkmord!

URRninja

Centrum för byggnadsvård
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
Gpz900r och XTZ 750
K-Micke skrev:
De e ju de ja menar. En av sossarnas bedrifter var ju att öppna upp universiteten för alla och öka antalet platser m.m. så att alla hade tillgång till högre utbildning, oavsett vilken "klass" man kom ifrån. Men istället för att utnyttja den möjligheten, så står man kvar och stampar och gapar om klassamhället.

Jo, men att alla har samma möjligheter på pappret innebär inte att de har det i praktiken (på samma vis som att trots att samhället inte längre sanktionerar rasism så är det ändå ett stort problem i praktiken). Om alla hade det skulle det vara en lika stor andel av byggjobbarnas barn som blev akademiker som av advokaternas barn.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Typiskt att man missat den här debatten (har suttit och skrivit rapport till en genetiklab). Men det kommer säker nån kommentar imorgon från mig.

Godnatt!

landen

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
lånar ibland
t-rex skrev:
Jag kan, jag kan :hoppa !!!
muf!!!!
Nä, slutspammat, nu väntar jag på fearless redogörelse av marx regler för folkmord!

Gillar deras nya kampanj :D

"Vår kampanj just nu heter Enjoy Capitalism och handlar om en friare värld. Alla ska få njuta av kapitalismens frukter"

Låter ju fin fint... för övrigt så väntar jag på att håkanolsson ska försvara sin kvinnoförtryckssyn

CalleE

C is for cookie
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ER6N -06 "Elaka getingen"
Nu har man läst 6 sidor med åsikter, ibland blandade med fakta. Frågan är om man har blivit smartare eller dummare?

Jag är "antifeminist", ja det finns ett samfund för det, men det var länge sedan jag var där så jag vet inte om det finns kvar på samma grunder längre.

Jag menar på att problemet finns där bara om man vill att det ska finnas. För jag är blåögd och tror på individens rätt att bestämma över sitt eget öde, är man inte nöjd är man fri att ändra på det. Det är en tanke man MÅSTE ha i en demokrati, annars kan vi lika gärna underkänna densamma?

Trots det går det ju att hitta fall i samhället där det brister, men det är ALLTID riktat från kvinnornas nackdel. Tyvärr är bristen alltid dubbelriktad, samma sak med rassism. Debatten handlade länge om att man inte fick säga negerboll, blattedjävel eller annat. Men inget krut lades på "svennedjävel", Svenfitta osv... Ett annat uttryckssätt för könsdiskriminering kom direkt efter medias upplysning om manliga pedofiler inom barnomsorg, plötsligt var alla män inom barnomsorg pedofiler.

Problemet ligger i att människan skapar sig en uppfattning om någonting, en erfarenhet. Sedan är människan ett flockdjur och vill tillhöra en grupp, känns sig hemma någonstans. De två sakerna triggar gärna varandra och man identifierar vissa uttryck som en grupptillhörighet. I det här fallet har vi sett en väldigt tydlig sådan sak. Någon har läst om en vegan som eldade en scanbbil, sett en bild på någon som sade att han var vegan och kommunist och vips! Alla veganer är sådana.

Felet är att vi inte är tillräckligt bildade i vår egen historia eller för den del, grundläggande behov, männskliga behov. Vårt samhälle är byggt på en religionsuppfattning, en uppfattning som fördömmer människans drifter, de sju dödssynderna. Vi vill äta, vi vill föröka oss vi vill vara lata osv. Men samhället har för länge sedan satt regler för hur det får gå till. Tyvärr är vi alla människor och vi har nu sent om sider börjat inse att våra behov och det gamla systemet inte hänger ihop riktigt, systemet har inte hängt med.

Systemet gör nu ett stort och tappert försök att avsexualisera människan helt. Dvs genom att förneka att det inte finns en skillnad mellan män och kvinnor. Det gör det och kommer alltid att göra. Det är bara att titta i vilken biologibok som helst, männen är i regel och snitt större än kvinnan, osv... Bare Fact! Deal with it! För det går inte att ändra på.

Vad menar jag då med att vi inte är bildade i vår egen historia, jo för om framtiden vet vi inget, men vi vet en massa om vad som har hänt och borde också kunna komma fram till varför det har hänt. Ungefär som att köra bil med svärtad vindruta, man måste kolla djävligt noga i backspegeln för att inte köra i drickat. Just nu blommar det upp väldigt många organisationer som har misslyckats förr men vill försöka igen. Varför tar de sig inte en ordentlig titt i sin egen historia.

Har jag kommit fram till nått? Nää... jag tror jag bara svammlar!

De som vill avmaterialisera sverige, dvs de som vi här i debatten kallar veganer, jag ska inte dra alla veganer över samma kam, men håll med om att de flesta verkar befinna sig i det de själva vill kalla vänsterkanten, hos V eller MP, nu kallar vi dem kommunister(lika värde). De vill industrialisera en del av världen som aldrig har behövt industrialiseras för att de de ska få det bättre ekonomiskt, samtidigt vill de ta bort sådant hos i-länderna. Eller nått liknande, jag saknar mer fakta just nu. Men jag tror jag får fram vad jag menar. Vi i norden hade det djävligt kallt, vi behövde industrin för att bygga hus och hålla värmen, sedan kan man läsa det här om lättja jag skrev innan, vi fick det bekvämt och vill fortfarande ha det så. Är det olika klasser nu? Jag skulle tro att vissa vill kalla det så!

Som ni märker går alla de här ämnena att utveckla till förbannelse, så jag bryter där i den saken.

Olika ideologier går nästan enhetligt ut över en sak, kontroll över människan. För vad går nasism ut på? En elit som ska bestämma över andra. Kommunism, ja, inbäddad i att en revolution ska störta makten för att folket sedan ska ta makten i egna händer, dvs revolutionärerna blir ju de som får den nya makten. För det är väl Marx och Engels som förordade revolution? Jag ser ett ekorrhjul av det hela. Som någon här har nämnt så skulle jag inte vilja kalla något av det som hände i Europa i 1900-talets början som nått annat än ren skär psykopati, dvs man drev folk att göra saker för sin egen vinning. Kommunismen i Ryssland var ju mer nazism än något annat. Vart placerar vi in kristendom, judendom och islam här? Skapa ett förtryck och sedan styra människan därefter, ty en människa som skäms är lättare att styra än någon som trivs med det han är eller har.

Någon har sagt att det är lättare för folk på Östermalm att skapa förutsättningar för sina barn än folk i Rinkeby. Må så vara? Men det har väl mer med inställning än något annat att göra? Vi har skolplikt i sverige, skolan är till för att bilda folket. Som jag skrev ovan så hoppas jag och tror på den fria viljan att skapa det bättre för sig själv. Så alltså är man nöjd när man går som städare eller så utbildar man sig och får ett "bättre" yrke med mer lön. Alternativt så får man fostra sina barn att ta del av kakan att utbilda sig, tyvärr skolkar vissa, och det är de som gnäller högst på hur illa de har det!

Och hur mäter man att ett yrke är bättre? Han som städar i rinkeby kanske är vida lycklig över att få gå hem vid kl 16 varje dag och vara tillsammans med sin familj, men av V och MP får han veta att han lever i en lägre klass och borde stå upp mot förtrycket från advokaten som kanske tjänar mer pengar men som aldrig har tid att träffa sin familj?

Det hela kommer ned på att vi inte är en stor grupp i alla avseenden, vi är individer i en stor grupp. Det finns en elit, det finns faktiskt flera stycken. Ska vi säga att det är ett förtryck att inte ha blivit född till en viss elitgrupp och därigenom förbjuda att den elitgruppen får utvecklas? Eller vill vi inte att alla ska få möjlighet att utvecklas som de själva bör? Man har försökt med massanpassning av individer tidigare, både i Tyskland, Ryssland, Kina, Irak och stora delar av Afrika. Det har slutat med att det kallas folkmord!

Jantelagen och bakåtsträveri vill jag kalla det hela. Jag har en närstående som är lite mer "gifted" än oss andra vad gäller inlärning och logik. Under hela hans skolgång fick han reda på hur mycket hjälp alla som inte hade den förmågan skulle få att komma ifatt, och det är ju ärefyllt. Men han hade andra speciella behov och blev kvar i grundutbildningen kanske för länge. För i sverige får vi inte ha någon elit, helt enligt grundläggande kommunistisk anda, varför inte? Jag kan tala om att han är ingen stjärna på motorik eller bollkontroll. Så han riskerar inte att hamna i servicebranchen vad gäller att vara händig eller att bli idrottsmiljonär. Det finns en annan elitism vad gäller sådant, men skolsystemet tillåter ingen att vara extra någonstans. Alla ska vara lika, UTOM våra kära politiker som vet att omyndigförklara oss och tala om hur vi ska vara!

Nu har jag svävat bort från grundfrågan, om Könsroller osv... men det hade nog debatten lämnat redan innan... Sorry!

Nyheter
Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...