Värför e det så billigt och åka R1:a ?

Stolten

Team Starköl Racing
Gick med
1 Sep 2004
Hoj
Husaberg 570
t-rex skrev:
Ok, vi dödar det direkt.

Det du gör kallas skenförsäkring. Det är inte bra. Alla här hatar dig, du snyltar på kollektivet och kommer att brinna i eldsjön. Med all rätt.

Kraschar du står du risken (en reell risk) att få ut ungefär 0 kr i ersättning. Vilket du förtjänar.

Så. Då var det klart!

haha, ni är bra roliga ni!! :tummenupp

Benet X3M

beroende
Gick med
20 Jan 2004
Hoj
ZX9R:or,en grön och en flockad.
t-rex skrev:
Ok, vi dödar det direkt.

Det du gör kallas skenförsäkring. Det är inte bra. Alla här hatar dig, du snyltar på kollektivet och kommer att brinna i eldsjön. Med all rätt.

Kraschar du står du risken (en reell risk) att få ut ungefär 0 kr i ersättning. Vilket du förtjänar.

Så. Då var det klart!

Hmmm, Lyssna då på detta: Min mor och jag delar hoj, en kawa zx9r.
hon står för försäkringen, båda kör den, men mest jag. vi betalar 3600kr halvförs/helår. Folksam vet om att båda kör hojen, kostar kanske
någon kr mer än om hon bara kört den. vet inte vad de kallar försäkrings typen för. men vi har samma kostnader vad som än händer.. detta är inte en skenförsäkring, altså brinner inte jag i eldsjön.. kanske blir lite andra siffror om man köper en Gammal R1:a.. vad vet jag...

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
i mitt registreringsbevis för bladen står det att den är besiktigad och godkänd med 25kw. ägaren innan hade fått den försäkrad på denna effekt flera år i rad hos länsförsäkringar. jag ringde alla försäkringsbolag som finns i sverige kanske 5-8 ggr styck för att hoppas på att nån skulle ge mig en sån billig försäkring, men det var aldrig ens i närheten. jag fattar inte hur dom som lyckas försäkra billigt för att hojen är strypt lyckas med det.

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
bmwjohan skrev:
i mitt registreringsbevis för bladen står det att den är besiktigad och godkänd med 25kw. ägaren innan hade fått den försäkrad på denna effekt flera år i rad hos länsförsäkringar. jag ringde alla försäkringsbolag som finns i sverige kanske 5-8 ggr styck för att hoppas på att nån skulle ge mig en sån billig försäkring, men det var aldrig ens i närheten. jag fattar inte hur dom som lyckas försäkra billigt för att hojen är strypt lyckas med det.
Ursprungseffekt är det som räknas.

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Benet X3M skrev:
hon står för försäkringen, båda kör den, men mest jag. vi betalar 3600kr halvförs/helår. Folksam vet om att båda kör hojen, kostar kanske
någon kr mer än om hon bara kört den. vet inte vad de kallar försäkrings typen för. men vi har samma kostnader vad som än händer.. detta är inte en skenförsäkring, altså brinner inte jag i eldsjön.. kanske blir lite andra siffror om man köper en Gammal R1:a.. vad vet jag...
Var ärlig nu, hur många mil har din mamma kört din hoj? :7peta

Masterlord

Det man inte vet har man ingen aning om!
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
hojlös
rookie skrev:
Nix, inte alls sant! Folksam går efter vad som står i papperna...
:ajjabajja Nix! Jag har Folksam, de gick på ursprungseffekten.
Fast det kan ju vara så att olika personer säger olika på samma bolag, det e inget nytt... :fatta!

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
fan det är ju helt sjukt jag betalar lika mycket i månaden för min halvförsäkrade r1 som flertalet har som halvårsförsäkring!

men å andra sidan när nästa försäkring ska tecknas så är jag 24 och har haft hojkort i 3 år i stället för 2 får se om det gör något!

CJ954RR

Awake my soul
Gick med
3 Dec 2003
Hoj
Daytona 675
Benet X3M skrev:

du har alltså samma ägarförhållande som jag hade till min blade. mor stod som försäkringstagare, morsan och farsan brukade köra den på helger ibland, jag körde den mest.

då ska vi se. har du betalat hojen? jag tog ett lån för att betala våran (mor o far hade personlig konkurs, kunde ej ta lån) visst jättebillig försäkring. men när jag smällde (kedjebrott :huvet ) så slutade det med noll i ersättning.

citat folksam: vi finner att "min mor" inte har något ekonomiskt intresse i motorcykeln och därför nekar vi er ersättning."

0 spänn :fyllisar

nu har min far börjat jobba på folksam :kocko , och jag kan tillägga till alla som sken och ful-försäkrar: dom har full insyn på allt. dina konton, dina tankkort och mycket mycket mer. om dina päron står på hojen men du har ett preem-kort t.ex som det är tankat många småsummer på, typp 120:-, så anar dom ugglor i mossen..

metalmike

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
Kawasaki ER6-n, 2007
CJ900RR skrev:
nu har min far börjat jobba på folksam :kocko , och jag kan tillägga till alla som sken och ful-försäkrar: dom har full insyn på allt. dina konton, dina tankkort och mycket mycket mer. om dina päron står på hojen men du har ett preem-kort t.ex som det är tankat många småsummer på, typp 120:-, så anar dom ugglor i mossen..

Är du seriös? Menar du att Folksam utan något som helst godkännande från mig kan få kolla på mina konton på banken samt kolla med Statoil när och hur mycket jag tankar. Låter mer som något från en öststat...

Flagga

Tycker om "Bling-Bling"
Gick med
12 May 2003
Hoj
Prylkittad Fazer med extra klistermärken.
CJ900RR skrev:
...nu har min far börjat jobba på folksam :kocko , och jag kan tillägga till alla som sken och ful-försäkrar: dom har full insyn på allt. dina konton, dina tankkort och mycket mycket mer...

Håller med metalmike, du kan väl inte mena allvar?

Skulle Försäkringsbolag ha rätt att snoka runt bland folks privata konton, tank-kort m.m. ? :va

Nu spelar det förvisso ingen roll för min egen del (alldeles för gammal för att hålla på med skenförsäkringar och annat skumt) men det luktar kraftigt intrång på människors integritet...

Gilgo

MES
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
...
Min första hoj en CBR600 -92 köpte jag för ca 3,5 årsedan. Då var jag 22år och hade inte ens hojkortet. När jag ringde runt för att försäkra den så fick jag hel/hel premier från 7-20kkr. Jag frågade vilken effekt dom tog den på och i nästan alla fall sa dom den strypta effekten. Jag sa då att jag vill försäkra den på ursprungseffekten på 72KW istället för den strypta på 25KW men det gick dom inte med på utan sa att det står att den är på 25KW så det är det som gäller. Så att dom alltid går på ursprungseffekten är bullshit, det är lotto hela skiten. Nästa hoj var det tvärtom med, då talades det aldrig om den strypta effekten utan alltid om fulleffekt. LOTTO!

lee

-
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Apostlahäst modell gammal
Gilgo skrev:
köpte jag för ca 3,5 årsedan...
men det gick dom inte med på utan sa att det står att den är på 25KW så
det är det som gäller. Så att dom alltid går på ursprungseffekten är bullshit ...

LOTTO!
Du har inte reflekterat över att saker och ting kan förändras på 3,5 år?

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
GSXR1100R skrev:
Ursprungseffekt är det som räknas.

jo jag vet, för så sa alla försäkringsbolag jag ringde till. trots detta så lyckas en massa personer försäkra på strypt effekt. han jag köpte hojen av visade mig räkninen från länsförsäkringar där han betalat något i stil med 2400kr helförsäkring/helår för firebladen.

däremot så har jag förstått att det funkar alldeles utmärkt att försäkra på strypt effekt ifall man har importerat en hoj från tex tyskland och då gjort regbesiktningen med strypbricka. då står det tydligen annorlunda i regbeviset och då får man svinbillig försäkring.

CJ954RR

Awake my soul
Gick med
3 Dec 2003
Hoj
Daytona 675
vi utredande om skador och eventuell ersättning så jo, då har dom rätt att kolla upp väldigt mycket. dock inte innan en utredning. lite felformulerat utav mig...

sportarn

Team Gasar tills det rasar!
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Yamaha R1-00 *såld*
Flagga skrev:
Håller med metalmike, du kan väl inte mena allvar?

Skulle Försäkringsbolag ha rätt att snoka runt bland folks privata konton, tank-kort m.m. ? :va

Nu spelar det förvisso ingen roll för min egen del (alldeles för gammal för att hålla på med skenförsäkringar och annat skumt) men det luktar kraftigt intrång på människors integritet...
Det handlar väl inte bara om man är skyldig eller oskyldig utan just om den privata integriteten vilket jag tycker låter väldigt absurt att de kan kolla exakt vad man har gjort o köpt under sommaren. Sen att det skulle vara några problem med att köra skenförsäkrat när man bara kör med trafik så anser inte jag det vara speciellt farligt. För då blir det ju ingen ersättning för hojen ändå!

BlueNote

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2003
Hoj
KTM 660 och ZX10R
lee skrev:
Du har inte reflekterat över att saker och ting kan förändras på 3,5 år?

Försäkringsbolagen tabbar sig ibland när det gäller vilken effekt dom ska räkna på. Har varit med om detta under denna säsong så det har inte förändrats på 3.5 år.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...