Världens bästa gitarrist?

nosense

MilleOnAir
Gick med
10 Jul 2003
Hoj
Tuono 1100rr
Eldstorm skrev:
Någon av dessa kanske ?
Joe Satriani, Steve Vai, Edward Van Halen, Glenn Tipton, Adrian Smith, Reb Beach.
Går man på ren skicklighet så måste ju Eddie Van Halen vara världens skickligaste. :banana

FRANK ZAPPA!!!!!!!!!!!!!!! rent tekniskt iaf. :Bugar

RDJoel

brumbrumbrum
Gick med
14 May 2003
Hoj
Ingen längre (bara en vespa för att det är så smidigt)
Heinrich skrev:
Spanking Hour?
Den är ok. Flera år sedan jag lyssnade på den, får nog slänga i den i spelaren.

Nepp.
Den kom efter Spanking Hour, eller kanske ännu senare?
Albumnamnet är detsamma som bandnamnet, alltså Freak Kitchen.

Om du gillar Spanking Hour så är den här annorlunda. Nästan lite pop-rockigt på ett oförutsägbart vis. Typ.

starclassic

Är du redan kvar?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gsxr 1000 Indestructable 2 Unlimited Edition
RDJoel skrev:
IA Eklund!

Freak Kitchens platta med gula ko-loggan tröttnar jag aldrig på.
Är nog en av de bästa skivor jag hört nu när jag tänker på det! Skön humor och grymt, innovativt gitarrspel.

Synd bara att det blir nåt slags "Club 33" party så fort de står på scen.....

Dziobek

Staten Litar På Mig
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
korvmojsrääser
Lägger mina röster på:
Michael Langelo(ursäkta stavningen)
kan verkligen hantera sina gitarrer både 1 halsiga o 2 halsiga
grymmt coola grejer kan han men han skulle ej kunna funka i ett band..
t.ex han kan spela en låt som man spelar vanligt sen vänder han handen så att han spelar med handen över och där spelar han en annan låt,och sen byter han extremt snabbt hela tiden....finns ngr videor med han..

Gary Moore o Santana på andraplats.
kan man säga mer...ljuv musik för öronen

starclassic

Är du redan kvar?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gsxr 1000 Indestructable 2 Unlimited Edition
Cyanid skrev:
t.ex han kan spela en låt som man spelar vanligt sen vänder han handen så att han spelar med handen över och där spelar han en annan låt,och sen byter han extremt snabbt hela tiden....finns ngr videor med han..

ujujujuj vilken kille!!! kan han lira "Holy Diver" utan att byta grepp åsså???

johanrehn80

MUTTA MIXI ?
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Härligt hojlös
Knopfler är ju världens bästa. Clapton är har inte samma känsla, bara teknik.

Men Angus är trots allt bäst efter att ha sett honom LIVE. Länge leve Aussie rock´n´roll

landen

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
lånar ibland
Vem skrev Sweet Child O Mine?
Vem ser grymmast ut på scen?
Vem spelar på snyggast gura?

Jo Slash :yoparty

Fast måste nog hålla med om att Angus är grymmast live, satan va han lirar!

Last edited:

BlueNote

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2003
Hoj
KTM 660 och ZX10R
Cyanid skrev:
Lägger mina röster på:
Michael Langelo(ursäkta stavningen)
kan verkligen hantera sina gitarrer både 1 halsiga o 2 halsiga
grymmt coola grejer kan han men han skulle ej kunna funka i ett band..

Michael är så gay att man garvar åt honom. Löjlig snubbe som satsar på att showa. Sure han spelar snabbt som ett herke, men sen då?
Då kan man lika gärna gå in på shops from hell (.com ?) och lyssna på dom dårarna. Musik, eller att sitta och lira 16 delar kromatiskt i 270 bpm? =D
Sure, jag älskar teknik och lira fort, men att sitta så hela dagarna är en annan sak än att lira bra musik!

landen

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
lånar ibland
Det handlar ju om så mycket mer, ärligt så tycker jag inte det spelar någon roll hur fort Malmsteen lirar. Hans image gör att det bara blir skit av allt endå.
Detta gäller för en hel drös andra gitarrister.

Sen så har väl varken Malmsteen, Vai eller några av dom andra riktigt stora gjort något direkt banbrytande förutom att just spela riktigt fort. Tycker man borde se till vad gitarristen har skapat.

Riff som Enter Sandman av Hammet är inte sånt man spottar ur sig varje dag direkt. Det är sånt som kommer högt upp på min lista. Kanske därför jag till och med listar Kurt Cobian som en av dom bättre.

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Trippelåtta skrev:
Tacka vet jag Fredrik Thordendal i MESHUGGA :yoparty
jupp där har vi en av de bästa, och hans stora idol Alan Holdsworth
sol niger är ju ett mästerverk.
nog för att jag är partisk i detta ärende eftersom jag är bekant med fredrik och vart på 15gig.

BlueNote

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2003
Hoj
KTM 660 och ZX10R
landen skrev:
Sen så har väl varken Malmsteen, Vai eller några av dom andra riktigt stora gjort något direkt banbrytande förutom att just spela riktigt fort. Tycker man borde se till vad gitarristen har skapat.

Riff som Enter Sandman av Hammet är inte sånt man spottar ur sig varje dag direkt. Det är sånt som kommer högt upp på min lista. Kanske därför jag till och med listar Kurt Cobian som en av dom bättre.

Nu tror jag att du inte lyssnat så mkt på det du pratar om!
Skulle Vai vara som Yngwie och bara lira fort? Nog för att Yngwie ofta spelar snabba trudilutter men Vai är väl ändå inte sån? Jag har väl hört ett 10-tal låtar och visst har han tekniken för hastighet men han blandar fint med teknik / melodi och speeeed!

Riff som det i Enter Sandman är bra. Och jag ser inte varför det skulle vara svårt att spotta ut riff såsom det varje dag? Det är bra, men inte fan är det guld jämfört med allt annat bra som finns.

Kan säga att jag älskar Metallica, nån som såg på 2an nu tidigare ikväll när dom pratade om Black album?

Senetrec

Multiskilled !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Det finns så många gitarrister som är bra så det är svårt att plocka ut en.
Min favorit är ändå Steve Lukather. Han hanterar det mesta från hårdrock till jazz. Han är oslagbar vad gäller känsla och frasering !

Kolla gärna hans eminenta hemsida : http://www.stevelukather.net/Homepage.aspx

Andra bra är Vai, Satriani, LeTekro (TNT), Paul Gilbert, Wylde, Mattias IA Eklundh och Dann Huff (Giant)

Vad gäller Kirk Hammet så har han väl gjort några coola riffs men hans solospel är inte direkt någon höjdare. Klart överskattad !

Bobbo V

Blodgivare
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 660 ´03
BlueNote skrev:
Nu tror jag att du inte lyssnat så mkt på det du pratar om!
Skulle Vai vara som Yngwie och bara lira fort? Nog för att Yngwie ofta spelar snabba trudilutter men Vai är väl ändå inte sån? Jag har väl hört ett 10-tal låtar och visst har han tekniken för hastighet men han blandar fint med teknik / melodi och speeeed!

Riff som det i Enter Sandman är bra. Och jag ser inte varför det skulle vara svårt att spotta ut riff såsom det varje dag? Det är bra, men inte fan är det guld jämfört med allt annat bra som finns.

Kan säga att jag älskar Metallica, nån som såg på 2an nu tidigare ikväll när dom pratade om Black album?

Jag såg bara halva musikbyrån men det jag såg var riktigt bra!! Ska försöka se reprisen i helgen. Det är sånna där program SVT borde göra mera reklam för, och inte bara en massa skit om Skeppholmar och antikrundor..

/Jocke

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
landen skrev:
Det handlar ju om så mycket mer, ärligt så tycker jag inte det spelar någon roll hur fort Malmsteen lirar. Hans image gör att det bara blir skit av allt endå.
Detta gäller för en hel drös andra gitarrister.

Yngwie Malmsteen är väl för tusan den mest banbrytande gitarrist som existerat, om vi snackar spelteknik och sound, Hendrix var mer image. Ingen har kommit upp med något som så radikalt ändrade synen på hur man kunde lira gitarr, idag har hans stjärna bleknat eftersom han fortsätter att lira i samma vagnspår och en miljard gitarrister kopierat honom. Men fråga de som var med då han dök upp 1983.....

Tycker fortfarande att "Rising force" är den bästa gitarrhjälteplattan som gjorts.

Steve Vai däremot, är bara trist. Att sätta på en skiva med honom är som att stoppa två fingrar i halsen. Tyvärr har jag nåra stycken....

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Sen har vi de som ofta glöms bort. Kompgitarristerna.....

Dave Mustaine är helt enkelt löjligt skicklig och det finns ingen i hela världen som är tajtare än Malcom Young i AC/DC.

landen

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
lånar ibland
Chris Ash skrev:
Yngwie Malmsteen är väl för tusan den mest banbrytande gitarrist som existerat, om vi snackar spelteknik och sound, Hendrix var mer image.

Jo jag är medveten om vad du säger, men just det gitarrspelet är inget som tilltalar mig. Visst blir jag impad när man ser han lira men inget jag skulle köpa en skiva med någonsin. För musiken i sig är inte bra helt enkelt, blir för mycket show av det.

Men angående Malcom så håller jag med, han är tightare än Bon Scotts gamla brallor :)

BlueNote skrev:

Jag tror inte man spottar ur sig riff som Enter Sandman varje dag, verkligen inte.

DoJJaN

Ny medlem
Gick med
12 Nov 2003
Hoj
Kommer
berggren_martin skrev:
Som alla vet så är en rocklåt utan gitarrsolo ungefär som en glasspinne utan glass. Så här i vintertider kan det vara passande att luta sig tillbaka i soffan och dividera över stora frågor såsom:

Vem är den bästa rockgitarristen egentligen? Är det någon av de bluesinfluerade i stil med Jimi Hendrix eller Stevie Ray Vaughan? Eller är det kanske kulsprutegitarr a la Yngwie Malmsteen, symfoniska slingor från John Petrucci eller legenden Richie Blackmore som piskar konkurrenterna? Kan Michael Schenker och Jeff Beck gå och lägga sig?

ps. Om du inte förstår den här tråden är du troligtvis en synthare. Men oroa dig inte, synthare är människor de också om än i konstigare kläder :D

:fatta!
Du glömde den bäste av dem alla!
Steve Vai :banana
Han e den bäste jag vet iaf..

landen

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
lånar ibland
Tycker vi är lite bakåtsträvande i valet av bra gitarrister, dom flesta vi nämnt är ju gamla gubbar eller döda.

Jag tycker Tom Morrello från RATM borde få lite cred!

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln