Världens bästa trummis??

Kevorkian

Lachryma Christi
Gick med
17 Dec 2003
Hoj
0 bhp
Med anledning av den aktiva "Världens bästa gitarrist"-tråden tycker jag att vi kan spekulera lite i vem/vilka som är världens bästa batterister. I min lilla musikvärld tycker jag dessa är dom bästa(map teknik och/eller sväng):

Pop/Rock:Matt Chamberlain(Bla Edie Brickell & The New Bohemians)

Trash: Thomas Haake(Meshuggah), Gene Hoglan(SYL), Uli Kusch(Holy Moses-tiden)

"Jazz": Dave Weckl, Morgan Ågren

Hårdrock: Mickey Dee(King Diamond-tiden), Matt Cameron(Fd Soundgarden), Chad Smith(RHCP), Terry Bozzio(Bla Steve Vai, Frank Zappa)

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
John Bonham. Utan tvekan. Tyvärr finns han inte längre med oss, men den musik han skapade kommer aldrig att glömmas.

R.I.P

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Dave Weckl och andra fusiontrummisar spelar i helt andra divisioner jämfört med rocktrummisar. Så vare sig man gillar jazz eller inte: här finns de mest sofistikerade trumslagarna.

Gumpa

Take me to bed or lose me forever
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
R1-03 & Suzuki Ts250x
Hårdrock: Den snabbaste trummisen jag har hört måste va han som lirar i Morbid Angel, fy fan vilken dubbelstammp!! :yoparty

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
berggren_martin skrev:
Dave Weckl och andra fusiontrummisar spelar i helt andra divisioner jämfört med rocktrummisar. Så vare sig man gillar jazz eller inte: här finns de mest sofistikerade trumslagarna.

Om man nu vill låta sofistikerad ja....

En rocktrummis har andra kvaliteer än en jazztrummis, jämför inte äpplen och päron!

Pete Sandoval heter killen i Morbid Angel, är själv inte så förtjust i den sortens trumspel, men i antal slag/sekund ligger han bra till. Fast allra snabbast är nog Tony Laureno i Nile, en epileptisk jättebläckfisk hade inte spelat fortare....

Några av mina favoriter, är mest förtjust i den gamla skolan.
Ian Paice
Cozy Powell
Mikkey Dee
Lee Kerslake
Clive Burr
Brian Downey
Bill Ward
Scott Rockenfield
Tommy Lee

Edit: Bland lite brutalare killar är Dave Lombardo och Gene Hoglan grymmast.

Brutus

Både mysig och porrig.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MT-01 Stage 3
berggren_martin skrev:

Som Ash säger..jämför inte äpplen med päron.

Ska inte påstå att jag är en jazz/fusionfantast, men efter att ha spelat trummor sen början på 90-talet nån gång så har man intresserat sig för det mesta i trumväg. Dave Weckl är duktig och ruskigt tight, men jag har inte en enda gång fått rysningar eller blivit exhalterad av det han gör.

Vet inte om någon hört "Burning for Buddy", en hyllningsskiva till Buddy Rich där ett ganska hyffsat stort gäng med stora trummisar lirar med hans gamla band. Den som gör den absolut roligaste insatsen där är iallafall Matt Sorum enligt mig. Många förknippar honom säker enbart med G´N`R, men han har ju även varit gammal LA session-trummis.

Nog om det.

Några av mina favoriter sen många år tillbaka är Neil Peart, Carl Palmer, Tommy Lee, Rod Morgenstein och Cozy Powell för att nämna några.

Neil toppar listan med ganska god marginal...mest tack vare hans trumlir på de tidiga Rushskivorna som Fly by Night, 2112 & Hemispheres.

Kenny Aronoff bör också nämnas..han gör precis det en riktigt bra rocktrummis ska göra....driva musiken framåt till nästa stycke. Hans snabba fyrtakter är fortfarande bland det ösigaste som finns.

myztify

Honda hela dagen, Hynda hela natten.....
Gick med
21 Jan 2004
Hoj
Gul
Brutus skrev:
Som Ash säger..jämför inte äpplen med päron.

Ska inte påstå att jag är en jazz/fusionfantast, men efter att ha spelat trummor sen början på 90-talet nån gång så har man intresserat sig för det mesta i trumväg. Dave Weckl är duktig och ruskigt tight, men jag har inte en enda gång fått rysningar eller blivit exhalterad av det han gör.

Vet inte om någon hört "Burning for Buddy", en hyllningsskiva till Buddy Rich där ett ganska hyffsat stort gäng med stora trummisar lirar med hans gamla band. Den som gör den absolut roligaste insatsen där är iallafall Matt Sorum enligt mig. Många förknippar honom säker enbart med G´N`R, men han har ju även varit gammal LA session-trummis.

Nog om det.

Några av mina favoriter sen många år tillbaka är Neil Peart, Carl Palmer, Tommy Lee, Rod Morgenstein och Cozy Powell för att nämna några.

Neil toppar listan med ganska god marginal...mest tack vare hans trumlir på de tidiga Rushskivorna som Fly by Night, 2112 & Hemispheres.

Kenny Aronoff bör också nämnas..han gör precis det en riktigt bra rocktrummis ska göra....driva musiken framåt till nästa stycke. Hans snabba fyrtakter är fortfarande bland det ösigaste som finns.

:felämne
:angel
Aha, du lirar trummor, om du inte är upptagen på den fronten vet jag några som söker trummis i Jönköping, skulle det vara intressant så kan du ladda hem smakprov från http://freefall.bolmstad.com/2/songs.htm om det nu är nått som faller i smaken....

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 och Husqvarna Fe 250
Tja... Neil Peart är nog utan tvekan den bästa trummisen genom tiderna, Rush är ju dessutom det bästa bandet genom tiderna enligt mitt tycke... :yoparty

landen

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
lånar ibland
Citerar Sam Spandex från Killing i Manegen.

#1 Niel Peart
#2 Alex Van Halen
(15 hängpukor,32 cymbiansymbaler,4 baskaggar vad säger man "värdsklass")
#3 Nico McBrain
#4 Carmine Appice
#5 Lars Ulrich
#6 Dave Holland
#7 Hempo Hilldén
#8 Mick Brown
#9 Scott Rockenfield
#10 Mikkey Dee

Rock On :yoparty

Last edited:

Bikeboy500

{-_-}
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Yamasaurus RD500, Honda CR500, Yamaha TZR250
hmmm... Går inte att säga att en är bäst, men här kommer min lista, utan inbördes rankning:
Dennis Chambers, Per Möller-Jensen, Mike Portnoy, Neil Peart, Tommy Brechtlein, Virgil Donati, Chad Wackerman... å säkert en hel drös som jag kommer ihåg efter jag klickat på skicka-knappen.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
har INGEN hört DeepPurple? Ian!!!!!

Annars är följande helt otroliga.

Ingo Shwirstenberger (fd Heloween, död)
Jazon Rullo (symphonyX)
Aquiles Priester (angra)
Ricardo Confisori (fd Angra)

OBS detta är Hårdrockstrummissar.

annars är det BARA Vinnie caliouita som gäller.

Kevorkian

Lachryma Christi
Gick med
17 Dec 2003
Hoj
0 bhp
Brutus skrev:

En skam att man glömde Neil :huvet Han är ju en gud bakom trummorna :yoparty

stony

Yes!! Nu ännu drygare
Gick med
30 Jun 2003
Hoj
Sålda
mike portnoy
Phil Taylor
Mikkey Dee (polarns morsa har suttit barnvakt åt honnom)
Derek Roddy

Är nog mina favoriter :yoparty

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
stony skrev:
Mikkey Dee (polarns morsa har suttit barnvakt åt honnom)

...och Jag har En 20"china som han har kört en tv-spelning på. båda dessa hör hemma i "jag mötte lassie tråden" :tummenupp :tummenupp

stony

Yes!! Nu ännu drygare
Gick med
30 Jun 2003
Hoj
Sålda
Teo skrev:
...och Jag har En 20"china som han har kört en tv-spelning på. båda dessa hör hemma i "jag mötte lassie tråden" :tummenupp :tummenupp

hmm va fan ska jag dra till med då... träffat honnom och fått 2 trumpinnar signerade :tummenupp Lite att komma med iaf :)

supernaut

Anonyma Adrenalinister
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Xtra Terrestrial 660
Mr_Firestorm skrev:
Tja... Neil Peart är nog utan tvekan den bästa trummisen genom tiderna, Rush är ju dessutom det bästa bandet genom tiderna enligt mitt tycke... :yoparty
'

Grattis till god smak :yoparty

Verkar som jag och Brutus fått en vapendragare på barrikaderna.

starclassic

Är du redan kvar?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gsxr 1000 Indestructable 2 Unlimited Edition
Jaha vad ska man säga om det här då? Det där med att jämföra äpplen och päron stämmer alldeles riktigt, man kan inte jämföra t.ex Dave Weckl, Vinnie Colaiuta, Dennis Chambers med Mikkey Dee.
Det är som att jämföra Paco Delucia med Steve Vai....
Eller PG Lundmark med Valentino Rossi!

eller vafan jag vet inte.....

Man ska inte glömma våra svenska groove killar Per Lindvall, Krister Jansson mfl. Och vart fan tog Dave Holland vägen?

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati