Världens snabbaste invalidmoppe "ice edition"

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
fränt bygge:tummenupp Johansson har dock rätt.hydraulikrör
är av st37.4/en 10305-4 ett kolståls material, med hög sträckgräns som gör att dessa klarar höga interna tryck. dock finns det olika varianter av dessa, alla är värme behandlade för att åter harmonisera sig, dock är vissa av dessa bock bara pga ytterligare värmebehandling (glödning)
skulle jag få rekomendera skulle jag föreslå ett kalldraget precisionsrör eller ett crome moly rör starka ock vridstyva,,
//eljonko
jobba på nu:)

Annars kan man ju välja hydraulör av ST52.4 kvalitet så få man ju styvare och starkare rör.
Det är dessa SFRO rekomenderar. Just hydraulrör har ganska stor sträckning för att kunna bockas vilket ju kan vara bra, de kröker sig visserligen men de smäller inte av direkt.
 

eljonko

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2011
Ort
övik
Hoj
zx10r-såld,cr250, vill ha en turbo hoj!!
Annars kan man ju välja hydraulör av ST52.4 kvalitet så få man ju styvare och starkare rör.
Det är dessa SFRO rekomenderar. Just hydraulrör har ganska stor sträckning för att kunna bockas vilket ju kan vara bra, de kröker sig visserligen men de smäller inte av direkt.

helt korrekt att st52.4 är ett styvare rör, med mera nickel, molybdem om jag inte missminner mig,,funkar nog bra som bur,, framför allt billigare crommoly rör,, men för dom som ex bygga fram vagnr till bilar skulle jag inte andvända st37,7 eller 52.4.. nog om det metaluriska..
bygg vidare,,,:tummenupp
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Då har det hänt lite grann i garaget. De sista motorfästena är fastsvetsade och motorn sitter där den ska. Fick kapa ur lite i ramen då jag sänkte ner motorn och fick därför förstärka lite på utsidan. Styret sitter på plats, framvagnen är grovinställd. Måste kapa i störtbågen och dra om rören för att ha möjlighet att styra. Härnäst på schemat är bygga av avgassystem, fixa dit oljekylaren och i med fotpinnar och reglage fram...
 

Bifogat

  • DSCF8929.JPG
    DSCF8929.JPG
    118.2 KB · Visningar: 244
  • DSCF8932.JPG
    DSCF8932.JPG
    115.6 KB · Visningar: 317
  • DSCF8933.JPG
    DSCF8933.JPG
    135.2 KB · Visningar: 368
  • DSCF8937.JPG
    DSCF8937.JPG
    140.1 KB · Visningar: 274

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
Ja sätter Husan på att vakterna på Lelle skulle ogillat detta monster frammåt morgonkvisten :D
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Last edited:

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Hoppas....? KLART ATT DEN ÄR!

Då får vi hoppas att jag kan ta mig dit också! Lite strul än med barnvakt/skola osv...men det ska nog lösa sig. Fick dit fotpinnar och oljekylare idag. Smidigast att ha alla reglage från hojen då detta går fortast att bygga. Här är lite nya bilder...
 

Bifogat

  • DSCF8940.JPG
    DSCF8940.JPG
    116.5 KB · Visningar: 318
  • DSCF8941.JPG
    DSCF8941.JPG
    108.7 KB · Visningar: 220
  • DSCF8942.JPG
    DSCF8942.JPG
    136.5 KB · Visningar: 230

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Då har man byggt en bensintank och monterat den. Även lite andra stag till ramen och börjat med länkaget till växelpedalen. Hållare till tändspolar och en "låda" till elsystemet fastsvetsat. Självklart tog ju gasen slut till svetsen nu så då fick jag lägga av för kvällen...:mad:
 

Bifogat

  • IMG_3531.jpg
    IMG_3531.jpg
    85.8 KB · Visningar: 286
  • IMG_3534.jpg
    IMG_3534.jpg
    101.4 KB · Visningar: 285

Startgas

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Finspång
Hoj
Gasgas 450 quad
Jag skulle förstärka buren ordentligt, får känslan av att den kommer vilja tippa över när du kommer hoppa fram över nån skarv i isen. :död
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Jag skulle förstärka buren ordentligt, får känslan av att den kommer vilja tippa över när du kommer hoppa fram över nån skarv i isen. :död

Svårt att säga hur den kommer bete sig på isen såklart, men den väger ju inte som bomull iaf. Man sitter ju bakom framhjulen sen sitter motorn en bra bit bakom och bara den väger ju lika mycket som en normalbyggd person. Jag har inte sparat på vikten när jag byggt pga att den ska bli så stabil som möjligt. Kommer ändå inte kunna utnyttja motorn fullt ut så jag kommer nog dreva ner den lite fram.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Tittade lite snabbt på din framvagn.

Har du överhuvudtaget någon Caster?
 

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Ort
I skogen - på riktigt
Hoj
söker byggprojekt
Grymt!
Att åka en sådan i höga hastigheter måste vara jävligt spännande.
Jag minns när jag var och stekte med farfars, den gick ju inte svänga med utan att välta :D
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Tittade lite snabbt på din framvagn.

Har du överhuvudtaget någon Caster?

Som jag skrivit i tidigare inlägg så är framvagnen endast monterad, ej inställd. Vet inte riktigt hur jag ska ha den då moppen ENDAST byggs för speed weekend då den ska gå så fort som möjligt rakt fram i 2 km.

Grymt!
Att åka en sådan i höga hastigheter måste vara jävligt spännande.
Jag minns när jag var och stekte med farfars, den gick ju inte svänga med utan att välta :D

Då är det ju tur att denna inte är standard för välta vill man ju inte... Denna är ca 280 cm lång och 145 cm bred vilket är mycket mer än original, sen väger den säkert 100 kg mer. Får hoppas den blir stabil.
 
Last edited:

Perra.S

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2008
Ort
42 mil snett neråt vänster från Hufvudstaden
Hoj
En rasad och en i delar
Vet inte vilka hastigheter du siktar på men hade aldrig satt mig i den utan riktig bur och bälten om det ska upp i hög hastighet. Vet hur det gick för en kompis som voltade med en invalid med 125cc motor för att bakdäcket sprängdes och slungades ur och den var inte i närheten av de farter du antagligen kommer komma upp i.. :gnissla

Hur som helst ett jävligt coolt bygge!
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Som jag skrivit i tidigare inlägg så är framvagnen endast monterad, ej inställd. Vet inte riktigt hur jag ska ha den då moppen ENDAST byggs för speed weekend då den ska gå så fort som möjligt rakt fram i 2 km.

Det är nog ändå en fördel om du har vinklar och sånt någorlunda rimligt. Om du googlar lite så hittar du nog snabbt lite enkla teorier. Sen finns det ju ingen gräns uppåt men man ska ju inte skjuta över mål.

Tror jag kan fixa fram ett beräkningsprogram åt dig om du är intresserad. Men det kräver att du sätter dig vid skolbänken en stund.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Som jag skrivit i tidigare inlägg så är framvagnen endast monterad, ej inställd. Vet inte riktigt hur jag ska ha den då moppen ENDAST byggs för speed weekend då den ska gå så fort som möjligt rakt fram i 2 km.

Du vill ha massor med Caster!
Då vill den hela tiden gå rakt fram och kommer inte vilja byta färdriktning

Mellan 6 och 10 grader är lagom.
Samt någon grad Toe-in.
Camber kan du sätta någon grad negativ.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Du vill ha massor med Caster!
Då vill den hela tiden gå rakt fram och kommer inte vilja byta färdriktning

Mellan 6 och 10 grader är lagom.
Samt någon grad Toe-in.
Camber kan du sätta någon grad negativ.

:tummenupp Det enda nackdelen med caster här är väl att det blir mer trögstyrt vilket knappast kommer vara märkbart på ett så här lätt fordon så 10 borde funka bra. Det gör dessutom att hjulen snedställs lite när man svänger vilket borde vara en fördel här.

Toe-in vill man väl för att minimera rullmotståndet ha så lite som möjligt utan att den blir nervös.

Om jag minns rätt...
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top