MangeH
Gudomlig sporthojare
Översatt med googletranslate från nätet:
Caster är den vinkel som styr vridaxel lutas framåt eller bakåt från lodrät, sett från sidan. Om vridaxel lutar bakåt (det vill säga den översta pivot placerad längre bakåt än botten pivot), då hjul är positivt, om det lutas framåt, då hjul är negativt.
Positiv caster tenderar att räta hjulet när fordonet färdas framåt, och därmed används för att förbättra rak stabilitet.
De flesta bilar är inte särskilt känsliga för caster inställningar. Ändå är det viktigt att se till att hjul är samma på båda sidor av bilen för att undvika en tendens att dra åt sidan. Medan större hjul vinklar tjäna till att förbättra raka stabilitet, orsakar de också en ökad styrkraft. Tre till fem grader av positiv caster är den typiska utbud av inställningar, med lägre vinklar som används på tyngre fordon för att hålla styrkraft rimligt.
Cambervinkel är den vertikala vinkeln hos hjulen på ett fordon, jämfört med karossens vertikala vinkel. Camber används i utformningen av fordonets styrning och fjädring. Om ovansidan av hjulet är längre ut än nedansidan (d.v.s. längre bort från axeln), kallas det positiv camber. Om hjulets nedre del är längre ut än den övre, kallas det negativ camber.
Cambervinkeln påverkar manöveregenskaperna. I synnerhet förbättrar negativ camber greppet vid kurvtagning. Detta beror på att däckets slitbana då har en mer optimal anliggning till vägen, så att krafter överförs genom däckets vertikala plan, snarare än genom tvärkraft över slitbanan. En annan orsak till att välja negativ camber är att gummidäck tenderar att kränga på sig själv i kurvor. Om däcket har noll camber lyfter innerkanten av däckets "fotavtryck" från marken vid kurvtagning, vilket minskar kontaktytan och därmed sjunker även fordonets prestanda. Genom att använda negativ camber minskas denna effekt genom att kontaktytan hålls maximal. Observera att detta gäller endast för det belastade yttre däcket, det inre däcket skulle istället få större kontaktyta och grepp med positiv camber.
Så om jag fatta detta rätt bör jag endast ändra castervinkeln för körning rakt fram? Vill ha så bra stabilitet som möjligt rakt fram. Är det alltså länkarmarnas vinkel som ska ändras så att de inte sitter vågrätt så att säga? Är det den vinkeln som ska ändras till positivt?
Caster är den vinkel som styr vridaxel lutas framåt eller bakåt från lodrät, sett från sidan. Om vridaxel lutar bakåt (det vill säga den översta pivot placerad längre bakåt än botten pivot), då hjul är positivt, om det lutas framåt, då hjul är negativt.
Positiv caster tenderar att räta hjulet när fordonet färdas framåt, och därmed används för att förbättra rak stabilitet.
De flesta bilar är inte särskilt känsliga för caster inställningar. Ändå är det viktigt att se till att hjul är samma på båda sidor av bilen för att undvika en tendens att dra åt sidan. Medan större hjul vinklar tjäna till att förbättra raka stabilitet, orsakar de också en ökad styrkraft. Tre till fem grader av positiv caster är den typiska utbud av inställningar, med lägre vinklar som används på tyngre fordon för att hålla styrkraft rimligt.
Cambervinkel är den vertikala vinkeln hos hjulen på ett fordon, jämfört med karossens vertikala vinkel. Camber används i utformningen av fordonets styrning och fjädring. Om ovansidan av hjulet är längre ut än nedansidan (d.v.s. längre bort från axeln), kallas det positiv camber. Om hjulets nedre del är längre ut än den övre, kallas det negativ camber.
Cambervinkeln påverkar manöveregenskaperna. I synnerhet förbättrar negativ camber greppet vid kurvtagning. Detta beror på att däckets slitbana då har en mer optimal anliggning till vägen, så att krafter överförs genom däckets vertikala plan, snarare än genom tvärkraft över slitbanan. En annan orsak till att välja negativ camber är att gummidäck tenderar att kränga på sig själv i kurvor. Om däcket har noll camber lyfter innerkanten av däckets "fotavtryck" från marken vid kurvtagning, vilket minskar kontaktytan och därmed sjunker även fordonets prestanda. Genom att använda negativ camber minskas denna effekt genom att kontaktytan hålls maximal. Observera att detta gäller endast för det belastade yttre däcket, det inre däcket skulle istället få större kontaktyta och grepp med positiv camber.
Så om jag fatta detta rätt bör jag endast ändra castervinkeln för körning rakt fram? Vill ha så bra stabilitet som möjligt rakt fram. Är det alltså länkarmarnas vinkel som ska ändras så att de inte sitter vågrätt så att säga? Är det den vinkeln som ska ändras till positivt?