Världens snabbaste invalidmoppe "ice edition"

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Översatt med googletranslate från nätet:

Caster är den vinkel som styr vridaxel lutas framåt eller bakåt från lodrät, sett från sidan. Om vridaxel lutar bakåt (det vill säga den översta pivot placerad längre bakåt än botten pivot), då hjul är positivt, om det lutas framåt, då hjul är negativt.
Positiv caster tenderar att räta hjulet när fordonet färdas framåt, och därmed används för att förbättra rak stabilitet.
De flesta bilar är inte särskilt känsliga för caster inställningar. Ändå är det viktigt att se till att hjul är samma på båda sidor av bilen för att undvika en tendens att dra åt sidan. Medan större hjul vinklar tjäna till att förbättra raka stabilitet, orsakar de också en ökad styrkraft. Tre till fem grader av positiv caster är den typiska utbud av inställningar, med lägre vinklar som används på tyngre fordon för att hålla styrkraft rimligt.

Cambervinkel är den vertikala vinkeln hos hjulen på ett fordon, jämfört med karossens vertikala vinkel. Camber används i utformningen av fordonets styrning och fjädring. Om ovansidan av hjulet är längre ut än nedansidan (d.v.s. längre bort från axeln), kallas det positiv camber. Om hjulets nedre del är längre ut än den övre, kallas det negativ camber.

Cambervinkeln påverkar manöveregenskaperna. I synnerhet förbättrar negativ camber greppet vid kurvtagning. Detta beror på att däckets slitbana då har en mer optimal anliggning till vägen, så att krafter överförs genom däckets vertikala plan, snarare än genom tvärkraft över slitbanan. En annan orsak till att välja negativ camber är att gummidäck tenderar att kränga på sig själv i kurvor. Om däcket har noll camber lyfter innerkanten av däckets "fotavtryck" från marken vid kurvtagning, vilket minskar kontaktytan och därmed sjunker även fordonets prestanda. Genom att använda negativ camber minskas denna effekt genom att kontaktytan hålls maximal. Observera att detta gäller endast för det belastade yttre däcket, det inre däcket skulle istället få större kontaktyta och grepp med positiv camber.

Så om jag fatta detta rätt bör jag endast ändra castervinkeln för körning rakt fram? Vill ha så bra stabilitet som möjligt rakt fram. Är det alltså länkarmarnas vinkel som ska ändras så att de inte sitter vågrätt så att säga? Är det den vinkeln som ska ändras till positivt?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Så om jag fatta detta rätt bör jag endast ändra castervinkeln för körning rakt fram? Vill ha så bra stabilitet som möjligt rakt fram. Är det alltså länkarmarnas vinkel som ska ändras så att de inte sitter lodrätt så att säga? Är det den vinkeln som ska ändras till positivt?

Bytte ut vågrätt till lodrätt i din text så blev det rätt. Bilden förklarar nog bäst.
Det är samma effekt som med framgaffelvikelns lutning som gör att hojen vill gå rakt.
 

Bifogat

  • caster.jpg
    caster.jpg
    24.3 KB · Visningar: 245
Last edited:

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
:tummenupp Det enda nackdelen med caster här är väl att det blir mer trögstyrt vilket knappast kommer vara märkbart på ett så här lätt fordon så 10 borde funka bra. Det gör dessutom att hjulen snedställs lite när man svänger vilket borde vara en fördel här.

Toe-in vill man väl för att minimera rullmotståndet ha så lite som möjligt utan att den blir nervös.

Om jag minns rätt...

Trögstyrt kan nog bara vara en fördel på isen :p

Toe-in vill man ha så lite som möjligt (För rullmotståndet). Eller ja, det beror ju på vad man ska göra med fordonet men tankegången stämmer :tummenupp

Lite toe-in vill du ha med för även det gör att hjulen vill gå tillbaka till rakt läge.
 
Last edited:

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Just nu håller jag på att pussla ihop ett avgassystem. Fick tag i ett grenrör som jag fick kapa en hel del i och ändra vinklarna. Vill ha ut det ovanför nedre rambenen för markfrigångens skull. Blir 2 st 2-1 system med hemmagjorda burkar.
Sen blev man visst omnämnd på Landracings hemsida:

http://www.landracing.se/apps/blog/
 

Bifogat

  • DSC00678.jpg
    DSC00678.jpg
    91.1 KB · Visningar: 199
  • DSC00679.jpg
    DSC00679.jpg
    70.7 KB · Visningar: 209

CoRuS

WWW.MAJESTO.SE
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Närmare Finland
Hoj
KTM 450 SXF/Supermoto 2012 (snål-edition)
Just nu håller jag på att pussla ihop ett avgassystem. Fick tag i ett grenrör som jag fick kapa en hel del i och ändra vinklarna. Vill ha ut det ovanför nedre rambenen för markfrigångens skull. Blir 2 st 2-1 system med hemmagjorda burkar.
Sen blev man visst omnämnd på Landracings hemsida:

http://www.landracing.se/apps/blog/

En jäkla kändis!
En sån som dig borde man ju känna:Bugar Asballt bygge. Inte otippat att du skulle göra det heller. Pimpa den med kryckor i guld som sitter i ett kryss vid grillen och en döskalle i mitten.
Får ju nästan dåligt samvete över hur lite meckande det är med mitt fordon. Mesta jobbet är ju att knyta fast den i lämplig bil och på sin höjd valla medarna:D

Kör hårt!
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
En jäkla kändis!
En sån som dig borde man ju känna:Bugar Asballt bygge. Inte otippat att du skulle göra det heller. Pimpa den med kryckor i guld som sitter i ett kryss vid grillen och en döskalle i mitten.
Får ju nästan dåligt samvete över hur lite meckande det är med mitt fordon. Mesta jobbet är ju att knyta fast den i lämplig bil och på sin höjd valla medarna:D

Kör hårt!

Jag kan knyta din snowracer bakom moppen så ska du få åka! Ska bara tuta i mig ett flak skogsbär så ska jag nog komma med i 200 km/h-klubben...:D
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Då var avgasrören färdiga...
 

Bifogat

  • DSC00684.jpg
    DSC00684.jpg
    87 KB · Visningar: 225

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Då har man äntligen fått lite garagetid och gjort följande:

Monterat 4-punktsbälte.
Kapat störtbågen framtill för att förenkla styrning och för att bygga bågen framåt också.
Kapat ur i kåpan för bättre passform.
Satt dit reglagen på styret...och det blir trångt.
Skulle sätta dit kedjan men det fattas en länk för att den ska passa, men den ska ändå drevas ner två kugg fram så det kanske passar sen.
Fick även rikta upp ett av avgassystemen då det inte pekade likadant som det andra.
Fortsatt bygge under morgondagen....
 

Bifogat

  • DSCF8945.JPG
    DSCF8945.JPG
    190.1 KB · Visningar: 573
  • DSCF8946.JPG
    DSCF8946.JPG
    172 KB · Visningar: 412
  • DSCF8947.JPG
    DSCF8947.JPG
    188.4 KB · Visningar: 456
  • DSCF8949.JPG
    DSCF8949.JPG
    188.6 KB · Visningar: 399

JoeWer

Old fart....
Gick med
7 Jul 2008
Ort
Alingsås
Hoj
*såld*
Kanske choppa taket lite? Det är nog ändå ett hyfsat vindfång i +200.....

Styret ser ut att gynna ett krampaktigt grepp, bara bettskena i hjälmen som saknas!:tummenupp
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Så underbart cp, jag älskar den !:tummenupp
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Kanske choppa taket lite? Det är nog ändå ett hyfsat vindfång i +200.....

Styret ser ut att gynna ett krampaktigt grepp, bara bettskena i hjälmen som saknas!:tummenupp

Ska jag kapa taket så får jag kapa huvudet också för det är precis att man får plats i. Sen blir det nog att montera en styrdämpare men styret lär väl fladdra som skinnet på picken ändå...

Har flyttat hela min verkstad till mitt garage på 65 kvadrat!
Tight!

Då förstår jag att det blir trångt med tanke på allt du hade där inne...

Så underbart cp, jag älskar den !:tummenupp

Tackar!
 
Last edited:

RichardLundgren

Fattighjon
Gick med
21 Sep 2008
Ort
CheeseCoast
Hoj
Stella 50cc
Undrar hur fort en Bobbycar skulle gå nerför backen på Kneippbyn (asfaltsbacken altså?)''

(btw styrstångsfästet ser vasst och gutt ut för den där picken du nämde)

:D
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top