Luft/Vatten är nog det som idag ger mest för pengarna sett under en 10års period.
(sen finns det ju risker med allt, grannens Nibe 1225 (bv) dog kompressorn på förra veckan, 9år gammal. Försäkringsbolaget skrev ner värdet med 40% pga ålder. Fick slanta en bra summa, så det han "tjänat" sen han slängde ut oljepannan var nu nere på break even. Börja om.. Försäkringen på Nibe hade gått ut, lägligt.)
Var och en till sitt antar jag.
Brukar vara bortrest en vecka under vintern och då skickar jag på elpatronen samt drar ner elementtemp så huset ligger på ca 15grader. Märks knappt på elräkningen, håller tanken på ca 30 grader. Sen är det bara att sätta till stickan till den laddade pannan och kaminen när man kommer hem så tar det en grisblink att nå bekväma 22grader.
Svindyr elpatron, 1500kr inköp? Inte dyrare än vanlig varmvattenberedare/elpanna i drift. Kör själv patron april-sep och det innebär 1000kWh extra på ett helår(har effektmätare på den räkan). Då är vi tre som inte sparar på varmvatten. Detta genererar för mig en elförbrukning med hushållsel på 6500kWh årligen. Lagar mycket mat och diskmaskin eller tvättmaskin dagligen, samt den där veckan bortrest.
Har dock långtgående planer på att montera in en luft/vatten och ha som bas och istället spetsa med ved. Men klimatet i källaren nu är fantastiskt, där tvätten torkar på 3 timmar och det knastrar lite i ögonen när man går ner där
så jag är lite oroad över vad det kommer innebära om pannan bara går 2 månader då och då istället för regelbundet 6mån.