Värmepannor, va ska man ha?

Wisborg

Åker alldeles för lite =)
Gick med
6 Sep 2008
Hoj
CBR 600rr,
Vid beräkningarna brukar man utgå ifrån 0 grader in på köldbäraren.

Ok jag skulle aldrig dimma så lågt under två grader är hålen ej injusterade korrekt och verkningsgraden på pumpen sjunker. Men vist om man beräknar vvx mm lägre så ökar ju marginalerna.:tummenupp

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
Absolut, sen hänger det på kolektortyp mm men det jag ville påpeka är att rörkillarnas "körningar" inte tar någon hänsyn till detta. Samtidigt som flöden mm ofta förblir oinjusterade.

Det är nästan skrämmande hur många anläggningar man lyckat justera om så dom levererar betydligt mer energi.
Vad är det du justerar för att dom ska leverera mer effekt?

Wisborg

Gick med
6 Sep 2008
Hoj
CBR 600rr,
Vanligtvis så är det att justera in kalla och varma sidan för att få rätt kondensering och vätskebalans i maskinen. Ska man in sjupare så är det uppkoppling med Climacecken som gäller dock är detta på större maskiner än villapumpar.

På dom mindre brukar det finnas mycket att hämta på att mäta temp in/ut och justera detta samt att kolla över driftsparametrar för att minimera insväningstider på exp ventilen tex.

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Vanligtvis så är det att justera in kalla och varma sidan för att få rätt kondensering och vätskebalans i maskinen. Ska man in sjupare så är det uppkoppling med Climacecken som gäller dock är detta på större maskiner än villapumpar.

På dom mindre brukar det finnas mycket att hämta på att mäta temp in/ut och justera detta samt att kolla över driftsparametrar för att minimera insväningstider på exp ventilen tex.

Spännande, utveckla mer.

Jag har justerat flödet i mina 11 slingor inne i huset så dom aldrig stryper under normal drift. Det som kan strypa är om innetempen går upp antingen på solvärme genom fönster eller eldning i kamin men det sänker även framledningstemperaturen.

Bergvärmen är justerad (mer eller mindre bara cirkilationshastighet) till delta6 grader och delta 3 grader på brinen. Finns många modernare pumpar som justerar in delta själv men det gör inte min budgetpump. Jag har aldrig haft nån tillskottsvärme med patron öht (förutom självvald uppkörning av varmvattnet till 63 grader/4:e vecka)

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Problemet med bergvärme är ju startkostnaden. Har inte lust att lägga runt 200k som kanske sparar in sig på 300 år har aldrig bott mer än 6år på samma ställe så vill hitta nån bra balans mellan startkostnad och månadskostnad.

Beror ju på hur man räknar.
Installation av berg/jordvärme höjer ju värdet på fastigheten med minst investeringen.
Om man dessutom sparar in mer på energin än vad räntan på investeringen kostar, så är det plus från start.
Om man räknar så.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark

Nu blev jag nyfiken, gäller detta även varvtalsstyrda pumpar?

Wisborg

Gick med
6 Sep 2008
Hoj
CBR 600rr,
Spännande, utveckla mer.

Jag har justerat flödet i mina 11 slingor inne i huset så dom aldrig stryper under normal drift. Det som kan strypa är om innetempen går upp antingen på solvärme genom fönster eller eldning i kamin men det sänker även framledningstemperaturen.

Bergvärmen är justerad (mer eller mindre bara cirkilationshastighet) till delta6 grader och delta 3 grader på brinen. Finns många modernare pumpar som justerar in delta själv men det gör inte min budgetpump. Jag har aldrig haft nån tillskottsvärme med patron öht (förutom självvald uppkörning av varmvattnet till 63 grader/4:e vecka)

Dela 6 grader på sekundärsidan låter helt ok, under förutsättning att det är ett radiatorsystem, är det golvvärme slulle jag försöka öka det lite till.
Värmepumpen ger mest ju kallare temperaturer en jobbar med.
När det gäller Brine temperaturen så är inte deltat viktig utan där ska man mäta inkommande temperatur från borrhålen och justera den sådet ligger på minst 2-3 grader. Här kan det behövas lite mer data om pump mm fr att veta att man inte gör nåt tokigt. Börjar Kompressorn lösa på Högtryck har man strypt fötmycket.

Att höja VV till 63 grader är bara att kasta pengar i sjön för det har ingen effekt så denna funktion brukar jag stänga av.

- - - Updated - - -

Nu blev jag nyfiken, gäller detta även varvtalsstyrda pumpar?

Absolut, dom har ju ännu en parameter som går att jobba med för att öka verkningsgraden:tummenupp

Wisborg

Gick med
6 Sep 2008
Hoj
CBR 600rr,
När det gäller dessa VVS instalationer så finns det massor åter massor med teorier. Många gånger så instaleras maskiner utan att någon följer upp dessa. Där av min kommentar att det nästan alltd finns mer att hämta.

Viktiga innan man börja skruva eller ändra är att dokumentera hur allt står inställt samt att mäta mäta och mäta lite till en viktiga parameter förutom temperatur är energiförbrukningen så man sen ser att det går åt rätt håll.

När man ev serare börjar skruva så gör bara en sak i taget och tänk på att ha tålamod för att se resultat. Jag brukar efter en justering mäta konternuerigt i minst en vecka för att få säker mätdata.
Glöm inte att dokumentera varje ändring för det är lättare än man tror att skruva bort sig :3freak

Hmm en sak som vi inte berört i denna tråd är inomhus temperatur. Börja med att logga varje rum i vistelsezon. DVS 1m in 1m upp tex på ett bord. För varje grad man kan sänka inomhus temperaturen finns det tusenlappar att lägga på hojen.
Normalt brukar man sikta på 20,5. Sänk inte förmycket åt gången bara för då kan lätt chefen börja påpeka att det blivit kallt.

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
Börjar Kompressorn lösa på Högtryck har man strypt fötmycket.

Att höja VV till 63 grader är bara att kasta pengar i sjön för det har ingen effekt så denna funktion brukar jag stänga av.

- - - Updated - - -
Lågtryck, lågtryckspressostaten löser vid trassel på kalla sidan. :fakta
:tummenupp

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
När det gäller dessa VVS instalationer så finns det massor åter massor med teorier. Många gånger så instaleras maskiner utan att någon följer upp dessa. Där av min kommentar att det nästan alltd finns mer att hämta.

Viktiga innan man börja skruva eller ändra är att dokumentera hur allt står inställt samt att mäta mäta och mäta lite till en viktiga parameter förutom temperatur är energiförbrukningen så man sen ser att det går åt rätt håll.

När man ev serare börjar skruva så gör bara en sak i taget och tänk på att ha tålamod för att se resultat. Jag brukar efter en justering mäta konternuerigt i minst en vecka för att få säker mätdata.
Glöm inte att dokumentera varje ändring för det är lättare än man tror att skruva bort sig :3freak

Hmm en sak som vi inte berört i denna tråd är inomhus temperatur. Börja med att logga varje rum i vistelsezon. DVS 1m in 1m upp tex på ett bord. För varje grad man kan sänka inomhus temperaturen finns det tusenlappar att lägga på hojen.
Normalt brukar man sikta på 20,5. Sänk inte förmycket åt gången bara för då kan lätt chefen börja påpeka att det blivit kallt.

Har vant min chef från början att 17-18 grader är lagom, fryser man finns det filtar :yoparty

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Näfyfan, 22 är minimum och 25 i badrummen. Annars blir jag lack, det ska va shorts inne!

Hatar när det är så varmt.. Va hos en polare för ett tag sen som hade så varmt att det va "lagom om man satt helt still" ska va svalt å skönt :)

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Hatar när det är så varmt.. Va hos en polare för ett tag sen som hade så varmt att det va "lagom om man satt helt still" ska va svalt å skönt :)

Nä fy fan, håller med Fetsnoken. 23 står innetempgivaren som ger börvärde till bergvärmen på. Rumstermostaterna stänger på 24 men dom stänger aldrig. Inga termostater öht i badrummen, där är det inbalanserat och fullt öppet, landar vanligtvis på 24 grader. Sovrummet är inskruvat på 20 grader och det är svalt.

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Dela 6 grader på sekundärsidan låter helt ok, under förutsättning att det är ett radiatorsystem, är det golvvärme slulle jag försöka öka det lite till.
Värmepumpen ger mest ju kallare temperaturer en jobbar med.
När det gäller Brine temperaturen så är inte deltat viktig utan där ska man mäta inkommande temperatur från borrhålen och justera den sådet ligger på minst 2-3 grader. Här kan det behövas lite mer data om pump mm fr att veta att man inte gör nåt tokigt. Börjar Kompressorn lösa på Högtryck har man strypt fötmycket.

- - - Updated - - -

Absolut, dom har ju ännu en parameter som går att jobba med för att öka verkningsgraden:tummenupp

Jag har golvvärme. Men är du säker på att jag skall ta ut mer än 6 grader? Jag har en enkel Nibe där jag inte kan knäcka kurvan. Kör på kurva 5 som ligger förskjuten +1. Ger en framledningstemp på ca 33-34 grader vid nollgradigt och ca 38 vid -10. Nästan så jag kyler huset om jag tar ut mer än 6 grader.

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Hoj
Ja
Näfyfan, 22 är minimum och 25 i badrummen. Annars blir jag lack, det ska va shorts inne!

Va fan, då svettas man ju så fort man rör på sig!
Skulle aldrig palla 23c inomhus.
Min farmor & farfar har typ 24c och det är olidligt.

Just nu har jag 19.8 vilket är varmt för mig men det är bara för att jag började elda igår.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag tröttnade igår när vi hade 24,8 grader på kallaste platsen näst efter sovrummet (som ligger på ca 15 grader när jag stänger dörren) så jag gick ner och skruvade lite på fjärrvärmecentralen. Förskjutningskurvan stod på 1,6 (ca 50 grader framledning vid -10) och komforttemperaturens börvärde på 20 grader var på plus 2 grader. Kurvan åkte ner på 0,4 och börvärde på noll= 33 grader framledning vid -10.
Imorse var det 19,7 grader på kallaste stället och äntligen kunde man ha t-shirt på sig.
Tjejen fryser oavsett vilket så hon får klä på sig mer enkelt.
Inga termostater på radiatorerna utan de flåsar för fullt, förutom i sovrummet där det sitter en digital mojäng som går igång vid 05 och stänger av vid 08, sen inget mer. Enda rummet kvar i huset med gammalt fönster också, när jag drog upp rullgardinen imorse så var det is på insidan :D
Hatar värme, älskar kyla. Tjejen har extrafilt på sig i sängen och en katt som värmer och jag brukar kasta av mig täcket och svettas ändå.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO