Ved, vedpanna och ack.tankar med laddstyrning.
Pellets, pelletspanna med brännare och skruv till förråd.
Luft-vatten, Värmepump och tekniktank.
Sen tillkommer naturligtvis kringutrustning som schuntautomatik, rör osv. men antar att du vill ha en utförligare spec. men då måste man veta ganska exakt hur där ser ut.
Underhållsmässigt är såklart en sak. Men hur gör ni med ved och pellets med mindre magasin om ni är bortresta nån vecka på vintern?
Klarar det sig själv eller måste man se till att ha husvakt?
Underhållsmässigt är såklart en sak. Men hur gör ni med ved och pellets med mindre magasin om ni är bortresta nån vecka på vintern?
Se mitt tidigare inlägg.
Pellets är mindre krävande. Går att få till god funktionalitet i flera veckor med rätt byggnation.
Fundera på hur det går när man av nån anledning är bortrest mer än 2-3 dygn i smällkalla vintern? Eller vill ha varmvatten under sommarn. Svindyr elpatron eller granne som eldar. En sak om man har lösningen sen tidigare men nyinstallation med ved låter inte vettigt.
Jag har bekanta som nyinstallerade vedpanna i kombination med solfångare som sköter varmvattnet under hela periden då huset inte behöver eldas. Acctankar på 1+1,5kbm. Trots egen skog och relativt självgående system är dom inte bekväma med det och önskade att dom valt annan uppvärmning.
Utan exterräkning låter det realistiskt om man bortser från investeringen.Såg en kalyl att bergvärme kostar 30 öre / kwh, luft/vatten 40 öre och pellets 70 öre, nån som vet om det stämmer?
Utan exterräkning låter det realistiskt om man bortser från investeringen.
Efterräkning skulle det antagligen stå....Exterräkning?
Ja givetvis utan någon investering eller dylikt.
Ja det väger ganska mycket mot en pellets panna. Känns som den gyllene medelvägen
Såg en kalyl att bergvärme kostar 30 öre / kwh, luft/vatten 40 öre och pellets 70 öre, nån som vet om det stämmer?
Såg en kalyl att bergvärme kostar 30 öre / kwh, luft/vatten 40 öre och pellets 70 öre, nån som vet om det stämmer?
Ungefär samma siffror som jag har fått av min rörmokare och de siffror jag har sett på andra ställen också. Och som redan påtalats, vid elpris på en spänn.
Livslängden på berg/luft är densamma inbillar jag mig så luft blir billigare än berg med den lilla nackdelen att man måste toppa av med patron vid extremkylan.
Det som man heller inte får glömma med bergvärmen är att den försämras dom första fyra åren iom att borrhålen kyls ned vilket gärna rörkillarnas program inte tar hänsyn till.
//Stefan
Men det beror väl på vad du har för hål också. Har du strömmande vatten kyls hålet inte ner på samma sätt...
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull
Däckjätten Michelin och bro... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari
Den 1 februari körs V... |
|
Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet
Däckjätten Michelin och bro... |
|