Värmepannor, va ska man ha?

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
Yamaha
Underhållsmässigt är såklart en sak. Men hur gör ni med ved och pellets med mindre magasin om ni är bortresta nån vecka på vintern?
Klarar det sig själv eller måste man se till att ha husvakt?

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Ved, vedpanna och ack.tankar med laddstyrning.

Pellets, pelletspanna med brännare och skruv till förråd.

Luft-vatten, Värmepump och tekniktank.

Sen tillkommer naturligtvis kringutrustning som schuntautomatik, rör osv. men antar att du vill ha en utförligare spec. men då måste man veta ganska exakt hur där ser ut.

Var ganska precis det där jag ville veta, vilka stora bitar man måste köpa. Trodde först en panna va komplett men så saknas brännare eller tank eller nått jämt :p

Hade tänkt göra om till golvvärme men visade sig att det är originalgolv massiva trägolv under 70tals mattan så vill inte riva upp det för golvvärme.

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Jag köpte en IVT X11 baserad bergvärmeanläggning när elpannan sade upp sig. Den går upp vi varv lite när det är kallt som fan eller när det skall bryggas varmvatten efter att hela familjen duschar. Annars står den mest still eller puttrar lite mysigt på lågvarv och sköter sig själv. Den stör inga grannar, ibland blir man ju nästan rädd när man är ute och går med hunden på natten och tror att det är en bil som startar runt hörnet när det bara är en luft-vatten pump som drar igång. Och så länge den inte piper och vill ha service av någon komponent (en transformatorgrej gav upp i den en gång som någon servicekille kom och fixade dagen efter) så kan det gå ett år innan man kommer ihåg att det rekommenderas att rensa ett par silar någon gång om året...

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Problemet med bergvärme är ju startkostnaden. Har inte lust att lägga runt 200k som kanske sparar in sig på 300 år har aldrig bott mer än 6år på samma ställe så vill hitta nån bra balans mellan startkostnad och månadskostnad.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Underhållsmässigt är såklart en sak. Men hur gör ni med ved och pellets med mindre magasin om ni är bortresta nån vecka på vintern?

Nu ägs vårat hus av en katt så det får inte lämnas i veckor men annars så skulle det inte vara svårare än att lära någon att fylla och tömma diskmaskinen...:)

Och om det blir ett fel så klarar de flesta inte att fixa en bergvärmeanläggning ändå så problemet är inte så stort...:)

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM

Se mitt tidigare inlägg.

Pellets är mindre krävande. Går att få till god funktionalitet i flera veckor med rätt byggnation.

Last edited:

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Hoj
Ja
Fundera på hur det går när man av nån anledning är bortrest mer än 2-3 dygn i smällkalla vintern? Eller vill ha varmvatten under sommarn. Svindyr elpatron eller granne som eldar. En sak om man har lösningen sen tidigare men nyinstallation med ved låter inte vettigt.

Jag har bekanta som nyinstallerade vedpanna i kombination med solfångare som sköter varmvattnet under hela periden då huset inte behöver eldas. Acctankar på 1+1,5kbm. Trots egen skog och relativt självgående system är dom inte bekväma med det och önskade att dom valt annan uppvärmning.

Varmvatten på sommaren med elpatron kostar inte mig mycket. Fast det beror så klart på hur många ungar och fruar man har skaffat sig....

Jag eldar på vintern och har inga problem direkt. Billigt som bara den.
4-9 kubik går åt på 160 kvadrat (kåk byggd 82ish, samma med pannan) och veden är billig och färdigkluven.
För i år installerades en luft-luft som stöttar när jag är slö vilket även innebär att jag kan börja elda senare på säsongen och sluta tidigare. Har inte börjat elda än.

Är jag borta (vilket indirekt oavsett uppvärmningssystem blir strul då jag har katter som grannarna tar hand om) så låter jag luft-luften gå samt att elpatronen får jobba.

Blir det för övrigt strömavbrott så finns en stor husqvarna med plattor som värmer upp ganska bra också.

Är man van vid 23 grader i en lägenhet och flyttar till villa så får man skylla sig själv.
Jag har inga problem öht att komma hem när det är 17 grader inomhus eller 18-19 grader normalt sett, det är lagom. Allt över 19 är för varmt.

Tackar vet jag när man bodde en kass tilläggsisolerad sommarkåk med direktverkande och en kamin i skorstenen. 10-12c när man kom hem och man eldade så hårt för att få upp värmen att snön smälte på taket.

Last edited:

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt

Med ved är det ju elpatron som gäller om man åker bort.
Det eller husvakt.

ÅAS brukar det räcka med en brasa per dygn om det inte är jävulusiskt kallt, man har väldigt liten panna eller saknar acctankskapacitet.

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Såg en kalyl att bergvärme kostar 30 öre / kwh, luft/vatten 40 öre och pellets 70 öre, nån som vet om det stämmer?

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Ja det väger ganska mycket mot en pellets panna. Känns som den gyllene medelvägen :)

Känsla är inte att förakta! Om pelletspanna känns bra är risken mindre att du ångrar dig. :)

Men lyssna på dem som ogillar pellets. Allt har för- och nackdelar och priset idag behöver inte vara priset i morgon. När mitt hus byggdes var oljeeldning rätt, helt ute nu. Vad händer med elpriset när alla kör elbil eller om vi får ett Fukushima? :va

Likaså kan pelletspriset gå både upp och ner. Men om du valt bergvärme, pellets eller något annat och gillar det, är risken mindre att du blir besviken när el- och/eller pelletspriset ändras. :tummenupp

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Såg en kalyl att bergvärme kostar 30 öre / kwh, luft/vatten 40 öre och pellets 70 öre, nån som vet om det stämmer?

Ungefär samma siffror som jag har fått av min rörmokare och de siffror jag har sett på andra ställen också. Och som redan påtalats, vid elpris på en spänn.
Livslängden på berg/luft är densamma inbillar jag mig så luft blir billigare än berg med den lilla nackdelen att man måste toppa av med patron vid extremkylan.

Wisborg

Åker alldeles för lite =)
Gick med
6 Sep 2008
Hoj
CBR 600rr,
Ungefär samma siffror som jag har fått av min rörmokare och de siffror jag har sett på andra ställen också. Och som redan påtalats, vid elpris på en spänn.
Livslängden på berg/luft är densamma inbillar jag mig så luft blir billigare än berg med den lilla nackdelen att man måste toppa av med patron vid extremkylan.

Den kalkylen får man ta med en nypa salt precis som du skriver.
Allt beror på vart i landet man bor. Kort och lite förenklat kan man säga att bergvärmen får 2 -3 grader att utvinna värme ur så alla dagar det är varmare i luften så går luftvärmen billigare. Gå in på temperaturen.nu och kolla på din ort så kan du få en uppfattning hur det ser ut över året.

Det som man heller inte får glömma med bergvärmen är att den försämras dom första fyra åren iom att borrhålen kyls ned vilket gärna rörkillarnas program inte tar hänsyn till.

Livslängden är exakt densamma om instalationerna görs rätt. Viktigast vid en luft värmepump är att det gjuts en ordentlig platta och att man ordnar med dränering från pumpen gärna till ett avlopp då man annars riskerar fuktskador på husväggen då mängden vatten som kommer från batteriet är mycket mer än man kan drömma om.

//Stefan

Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Det som man heller inte får glömma med bergvärmen är att den försämras dom första fyra åren iom att borrhålen kyls ned vilket gärna rörkillarnas program inte tar hänsyn till.

//Stefan

Men det beror väl på vad du har för hål också. Har du strömmande vatten kyls hålet inte ner på samma sätt...

Wisborg

Åker alldeles för lite =)
Gick med
6 Sep 2008
Hoj
CBR 600rr,
Men det beror väl på vad du har för hål också. Har du strömmande vatten kyls hålet inte ner på samma sätt...

Absolut, sen hänger det på kolektortyp mm men det jag ville påpeka är att rörkillarnas "körningar" inte tar någon hänsyn till detta. Samtidigt som flöden mm ofta förblir oinjusterade.

Det är nästan skrämmande hur många anläggningar man lyckat justera om så dom levererar betydligt mer energi.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO