Våga köpa tidigare importerad hoj?

Lillvego

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2008
Ort
Västerås
Hoj
CBR1000f
Hej gott folk! Bor för närvarande på blocket i jakt på en ny hoj. Budgeten är väldigt begränsad då jag studerar och har andra saker i livet som kostar(vilka kommer behållas!). Har kollat på CBR 600f och VFR 750f, men hittills har ingen köp gått vägen. Nu hittade jag en Suzuki GSX 750f -96. Problemet är att den är importerad 2004 och visar 2800mil på mätaren! Känns fruktansvärt lite.

Kanske inte lika mycket en faktafråga som en "vad-skulle-ni-göra" fråga :rolleyes:
MEN, vad skulle ni göra? Säljaren begär 22 000:- vilket jag tycker är billigt. Men vad jag vet kan hojjen ha rullat 13 000mil. Är det helt åt helvete att köpa? Ska jag vänta på en 3 år äldre VFR som rullat 8000mil?

Alla kommentarer är jag tacksam för.

Nämnas bör att hojjen står 50 mil bort. Dvs. inte så lätt att svänga förbi för att provköra...

Tack! //Martin
 

dahlgren

#4982
Gick med
9 Jun 2008
Ort
Enskede
Hoj
ZX7R
vill du ha den så ring iaf killen och säg som det är, åker du 50 mil och upptäcker att den omöjligt kan ha gått endast 2800 mil så blir du arg som satan va.
 

Lillvego

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2008
Ort
Västerås
Hoj
CBR1000f
vill du ha den så ring iaf killen och säg som det är, åker du 50 mil och upptäcker att den omöjligt kan ha gått endast 2800 mil så blir du arg som satan va.

Du menar att jag ska ringa och fråga om allt är OK, om något inte stämmer när jag kommer ner fpr jag använda baseboll-träet och leka lite iaf .... Ja det är ju en idé :tummenupp
 

cowe

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2006
Ort
långshyttan
Hoj
såld:( ny köpt vtr 1000 (gul)sålde den köpte tilbaka ninjan:)
jag har köpt importerade hojar förut och varit super nöjd ändå.
kolla att alla papper o sånt är med.kan ju va en hoj som stått mycke?
sen tycker jag du ska syna skicket på den lite extra noga kanske.
ser den bra ut och går bra..??då är den nog bra också:)
så vänta till våren om du är osäker??
ps vfr är värt att vänta på..då slipper du skruva o krångla ds.
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Du menar att jag ska ringa och fråga om allt är OK, om något inte stämmer när jag kommer ner fpr jag använda baseboll-träet och leka lite iaf .... Ja det är ju en idé :tummenupp

Fråga om han är intr av en gammal Ak4:a som dellikvid. Säg att du tar med den så att han kan få titta på den på plats :näsblod
 

Matte GC

There can be only one
Gick med
21 Feb 2005
Ort
Västerhaninge
Hoj
1982 Suzuki Katana
Jag resonerar alltid enligt följande
En perfekt vara kostar X antal kronor.
Alla andra variabler som gör att hojen frångår perfekt skick drar ner priset och till slut blir varan ointressant att köpa.

Jag tycker du ska resonera precis likadant här.
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
2800 på en -04 blir ju 700mil/säsong, och det är väll hyfsat normalt? men 100 mil tur o retur för att hämta den låter lite väl saftigt..
 

sark

Bitter och otrevlig
Gick med
31 Jan 2008
Ort
gefle
Hoj
r6
2800 på en -04 blir ju 700mil/säsong, och det är väll hyfsat normalt? men 100 mil tur o retur för att hämta den låter lite väl saftigt..

Jag förstod det som att den va importerad -04, men var av årsmodell -96. Så det blir väl strax över 200 mil per år. Kommer den dessutom från varmare klimat så är det ganska lite.

Men det behöver inte betyda så mycket, min hoj hade väl gått i snitt 190 mil per år när jag köpte den, och den är svensksåld osv. Jag tycker som många andra, försök hitta nån som kan åka dit och titta på den.
 

PEPPE

8:40
Gick med
22 Jun 2003
Ort
Stuttgart/Hässelby
Hoj
Daytona 955i x2
Jag ser inget speciellt problem med att är importerad.

Jag skulle ställa samma frågor om hojen om den en gång varit såld
i Sverige eller i England eller något annat land.
Man kan fuska med miltal i Sverige också har jag hört.

För övrigt är alla Japanska motorcyklar importerade till Sverige om dom
är registrerade här.
 

Nicc

Vill ha sommar året runt!!
Gick med
3 Jun 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki Vulcan S
dom fuskar nog inte mer i nåt annat land än vad dom gör här, det viktigaste är väl att hojjen är värd det begärda priset för dig??
 

Fisken

Vänsterhänt
Gick med
13 Sep 2008
Ort
Söderut
Hoj
Dajtåna trackbike
säg som det är bara, att du är orolig för skick osv och att 50 mil är lååångt att åka om man blir besviken. Mitt tips är också att göra upp med pengarna redan innan för att om du åker 50 mil har du knappast någon prutmån på din sida.
Ang skruvade mätare känns det ändå som om alla äldre maskiner mer eller mindre är skruvade i alla fall :( alt nysminkade krashcyklar... sorry kunde inte bara låta bli, kan bara inte hitta en VTR eller SV1000 i kanonskick...
 

Lillvego

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2008
Ort
Västerås
Hoj
CBR1000f
Tack för bra svar! :tummenupp

Om det blir aktuellt ska jag verkligen kolla om nån kan kolla upp den som bor i närheten!! Tack för den idén!

Verkar inte som om import är alltför "farligt" iaf ...

Då återstår bara frågan, är det värt att vänta på en VFR? Någon som har erfarenhet av dem båda? Är någon överlägset mycket bättre osv? Hört mycket gott om VFR men är det stor eller liten skillnad till kvalitén och körupplevelsen hos en GSX 750f?
Har tyvärr inte så stor erfarenhet av större hojjar. Bara åkt <600cc :rolleyes:

Tack för svaren!
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Varit och kikat och även köpt importerat. Om milen är rejält så ser man det.
Minns en Kawa jag var och kika på som gått 200mil per år och den kom ursprunligen från Italien. En del av plasten hade smält och bågen hade gått betydligt mer och var allmänt sliten. Bara att vara kall och leta vidare. Jag hade som tur var bara kört 20mil...

Så nej importerad eller ej. Skicket avgör och det kan lika gärna vara en import som är fin.

Personligen hade jag kollat på CBR 600f och VFR 750f.
Tycker dem är snyggare och har bättre väghållning.
Dessutom är väl gsxen lufkyld?
 

pobin

Medlem
Gick med
18 May 2007
Ort
Karlskoga
Hoj
Kawasaki ZX10R -04/KTM EXC 525-03/ CB 650 Custom/Honda SFX 50
Kompisen köpte en importerad cb 600 hornet -01 med väldigt lite mil på mätaren. Han fick den till väldigt bra pris också. Man tänkte ju, verkar det för bra för att vara sant så är det nog också det.
Men vi kollade hojen noga och tyckte den verka vettig. Sen senare så började man upptäcka saker. Någon gång tidigare så har kedjan gått av och slaget sönder fästet till vattenpumpen. Detta hade sedan svetsats dåligt och släppte i sommras då vi var på mc semester. Resultatet ett litet hål i blocket där det kom olja ifrån hela tiden. Sen har det vart en del annat strul. Så den hojen kan jag garantera inte hade gått dom milen mätaren stod på.
Nu skulle väl detta säkert kunnat hänt med en svensk såld hoj också.
Du får köpa min cbr 600-97 annars..så slipper du åka så långt!
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top