Vågar man ha hojen i flerbilsgarage?!

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Ja.. Det finns inte så gott om singelgarage i Halmstad (heller..), så alternativet är flerbilsgarage. Dessa garage brukar finnas under hyreshus o dyl, med nyckel in och så vidare. Problemet är ju att tjyvar kan ju slinka in endå, samt frågan är om man litar på de andra som har garageplats där... De kanske tipsar ngn eller låter sina ungar sitta på hojen m.m. m.m. Dessutom måste man köra bilen bort till hojen för att byta o köra hoj, vilket suger ofantligt. Men vad göra? Man kommer ju inte sova så gott på natten, men vad har man för alternativ egentligen?

Vågar man ha hojen i ett sånt garage? Gäller försäkringar endå? Har ni erfarenheter, berätta? Det är ej larm på hojen..

:gnissla

Wadda ya say?
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Möjligen med bur som är bultat i golvet, annars inte. Iofs bättre än ute, det ska jag medge.

Upptäckte just att jag blivit av med min MTB som stått låst i ett låst förrådsrum i en låst källarvåning i huset. (bostadsrätter). Åverkan på dörrar eller lås? Ja, men bara på cykeln :4skrika

Din Ducce lär inte vara mindre åtråvärd...
 
Last edited:

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Hmm..

Jag hade en gammal CB 900 Boldor -82 (eller -84?) som första hoj som jag då hade i flerbilsgarage, men det gick bra. Fast den var ju ett gammalt sänke jämnför med min -00a Ducce, så det går väl inte o jämnföra riktigt.. :huvet

Ingen som har garageplats i Halmstad?
 

spunk

Ny medlem
Gick med
28 May 2003
Ort
Här och där. Mest här.
Hoj
R1
Zee skrev:
Ja.. Det finns inte så gott om singelgarage i Halmstad (heller..), så alternativet är flerbilsgarage. Dessa garage brukar finnas under hyreshus o dyl, med nyckel in och så vidare. Problemet är ju att tjyvar kan ju slinka in endå, samt frågan är om man litar på de andra som har garageplats där... De kanske tipsar ngn eller låter sina ungar sitta på hojen m.m. m.m. Dessutom måste man köra bilen bort till hojen för att byta o köra hoj, vilket suger ofantligt. Men vad göra? Man kommer ju inte sova så gott på natten, men vad har man för alternativ egentligen?

Vågar man ha hojen i ett sånt garage? Gäller försäkringar endå? Har ni erfarenheter, berätta? Det är ej larm på hojen..

:gnissla

Wadda ya say?

Vad är det för typ av garage? Jag har haft hojjen stående i en garagelänga. Garageplatserna är indelade tre-och-tre med hönsnät. I början hände det att mina garagegrannar glömde låsa (vid ett tillfälle lämnades porten vidöppen :kocko). Jag löste detta med att bygga egna innerväggar.

Funderar du på en garageplats i ett parkeringshus är det kanske inte så lämpligt att bygga väggar. :gnissla
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
spunk skrev:
Vad är det för typ av garage? Jag har haft hojjen stående i en garagelänga. Garageplatserna är indelade tre-och-tre med hönsnät. I början hände det att mina garagegrannar glömde låsa (vid ett tillfälle lämnades porten vidöppen :kocko). Jag löste detta med att bygga egna innerväggar.

Funderar du på en garageplats i ett parkeringshus är det kanske inte så lämpligt att bygga väggar. :gnissla


Ja, parkeringshus, men bara för de som har nyckel in och som bor i huset typ. Kalla det parkeringshus, men det är ju inte offentligt utan man måste betala månadshyra för en plats.

Och jag har inte tänkt att bygga väggar...?! :va
 

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Ort
.
Hoj
no more :(
Aldrig i livet att jag skulle ställa en hoj i ett flerbilsgarage!

Om jag var tvungen så skulle jag promt fixa en säkerthetsbur, om inte för o hindra tjuvarna så hindra alla klåfingriga grannar och deras barn från att välta hojen!

nån form av larm på hojen skulle man ju försöka inhandla också...Gäller att vara så säker som möjligt med juvelen

eller så får du ha hojen i vardagsrummet :hihi
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Slipper man självrisken (Bilsport & MC, i mitt fall) vid stöld om man har larm på hojen?
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Montera ett par (läs gäng) av Abus markfästen och lås fast den med ett gäng kedjor.

Dom sticker ju inte upp så mycket och är dessutom ganska platta i nedfällt läge så att man kan ju köra bil över dom om det skulle vara så.

Sen ett kapell så slipper du dom värsta provsittningarna,släng på en lapp med att hojen är larmad också.
 
Last edited:

Martin73

Saknar min 929:a
Gick med
6 Mar 2003
Ort
stockholm
Hoj
Suzuki GSX-R 400, har haft RD350-86, CBR900RR-96 & CBR929RR-00
Jag hade min MC parkerad i ett sådant flerbilsgarage i några år, visserligen i Hässleholm och ingen storstad, men det stod orörd där iallafall. Dock så hade jag bilen i samma ruta så den stod lite skymd intill väggen framför bilen.
 

DenGalne

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2005
Ort
Solkusten
Hoj
VFR800 -02
Tillgänglighet...

Det bästa att göra är att hindra tillgängligheten, i så fall en bur runt hojen. Bra men dyrt, plus att garageägaren kanske inte vill att man bultar fast buren i golvet.

Förslag är ABUS öglor i golvet, och sedan fästa en lämplig kätting runt något centralt och lågt på hojen och som inte kan skruvas av enkelt. Öglan kan sitta kvar sedan utan att det förstör p-platsen. Sedan så undvik att man ser vad det är, kapell rekommenderas.

Det måste fortfarande vara enkelt att komma åt hojen, och man vill inte lägga mycket tid på att låsa och låsa upp hojen vid användning, då blir det inte gjort...

Trist att man hela tiden behöver tänka: "hur ska jag få behålla min hoj..."

/K
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Långa farbron skrev:
Montera ett par (läs gäng) av Abus markfästen och lås fast den med ett gäng kedjor.

Dom sticker ju inte upp så mycket och är dessutom ganska platta i nedfällt läge så att man kan ju köra bil över dom om det skulle vara så.

Sen ett kapell så slipper du dom värsta provsittningarna,släng på en lapp med att hojen är larmad också.


Ok. Vad ör markfästen-lås för ngt? Måste man borra fast "öglor" i marken som man låser hoj till eller vadå? Vart finns dessa lås?
 

KawaChris

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2004
Ort
sverige
Hoj
såld
Det beror ju helt på hojen. Min Kawa -95 har gått bra för mig hittills men din Ducce -00 skulle vara riskabelt. Undersök om du kan kedja fast den i någonting dvs om du får borra i golvet.
 

Garpe

semper in primis
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Hojlös =(
Jag har hojjen i flerbils garage... Dock är ju min streetfighter moddad den hårda vägen så den kanske inte e lika attraktiv att fippla med osånt. Ganska oöm med andra ord. :crash
Men har iaf inte haft nå problem... :)
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling

Bifogat

  • wba100_4_tn.jpg
    wba100_4_tn.jpg
    2.2 KB · Visningar: 991
Last edited:

sweborn

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Fido/Bulle
I vårt flerbilsgarage (brf i sthlm) står det flera nya hojar, och ingen har blivit antastad ännu mig veterligen. Har varit ett inbrott i en bil under 3 år, och det berodde på att det "flöt" runt koder efter att huset byggdes.
Och skulle det komma några tjyvar så tar de min sist i alla fall, eftersom den står parkerad bakom bilen i en betongficka.

Känns garaget rätt, så är det nog lika säkert som något annat.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top