Vågar man handla online på fc-moto.de?

ThompaB

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2013
Hoj
BMW F800R
Nu drar det ihop sig att beställa en Kriega US-20 från FC. Jag funderar på detta om COD, hur funkar det? Har UPS med sig någon kortbetalningsmaskin eller är det kontanter som gäller?

j0han11

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2013
Hoj
2001 R6 Yamaha
Jag beställde där ifrån för 2 veckor sen, tog tre arbetsdagar och så hade jag ett skinnställ och stövlar hemma, tjänade in lite över 5000 jämfört med vad det kostar i Sverige :yoparty

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Nu drar det ihop sig att beställa en Kriega US-20 från FC. Jag funderar på detta om COD, hur funkar det? Har UPS med sig någon kortbetalningsmaskin eller är det kontanter som gäller?

Chauffören kan ringa upp till trafikledningen när han kommer ut med paketet och de tar då betalt via telefon i kortsystemet. Beror dock lite på vart du bor, är det Malmö-området kan du ringa direkt till våran växel och söka killen som sköter kortbetalningen. Hör av dig i pm så kan jag kika närmre.

urout

Toulange
Gick med
21 Feb 2008
Hoj
Kawasaki Z750ABS 2010 , KTM 450SX -06
Chauffören kan ringa upp till trafikledningen när han kommer ut med paketet och de tar då betalt via telefon i kortsystemet. Beror dock lite på vart du bor, är det Malmö-området kan du ringa direkt till våran växel och söka killen som sköter kortbetalningen. Hör av dig i pm så kan jag kika närmre.

Kräver UPS ut kortnummer och cvv kod över tfn?? Verkar ju helt sjukt! Det är precis som med Globenbokningen som man också ger kortnummer och cvv koden (de tre sista siffrorna på baksidan) över tfn till kundtjänsten. Den som skriver ner detta kan sedan handla online wherever....eller om man skriver ner och sen slänger lappen med kortnummer och cvv kod...

Det här ( http://www.polisen.se/Arkiv/Nyhetsarkiv/Gemensam/Bedragare-fotar-betalkort-pa-restauranger-/)

är samma sak fast man fotograferar fram och baksida på kortet istället för att skriva ner siffrorna på ett papper

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Kräver UPS ut kortnummer och cvv kod över tfn?? Verkar ju helt sjukt! Det är precis som med Globenbokningen som man också ger kortnummer och cvv koden (de tre sista siffrorna på baksidan) över tfn till kundtjänsten. Den som skriver ner detta kan sedan handla online wherever....eller om man skriver ner och sen slänger lappen med kortnummer och cvv kod...

Det här ( http://www.polisen.se/Arkiv/Nyhetsarkiv/Gemensam/Bedragare-fotar-betalkort-pa-restauranger-/)

är samma sak fast man fotograferar fram och baksida på kortet istället för att skriva ner siffrorna på ett papper

Jag tror inte att cvv koden behövs i det kortsystemet och du har ju alltid valet att betala kontant med jämna pengar.
Kortnummer o dylikt skrivs inte ner nånstans utan läggs endast in direkt i kortsystemet.
Du vet att alla kassörskor i affären kan memorisera de fyra sista siffrorna i ditt kortnummer och cvv koden? Kortnumret står ju på kvittorullarna utom de fyra sista o cvv koden. Lätt fixat att skimma om man bara vill.
Tror inte det har hänt nån gång i världshistorian att de tre killar som sitter på trafikledningen någonsin skimmat en kunds kort...dom har inte ens tid för sån småpotatis när det finns paket som ligger o skräpar ute på vårt center som är värda halvmiljonen styck. ;)

ThompaB

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2013
Hoj
BMW F800R
Jag tror inte att cvv koden behövs i det kortsystemet och du har ju alltid valet att betala kontant med jämna pengar.
Kortnummer o dylikt skrivs inte ner nånstans utan läggs endast in direkt i kortsystemet.
Du vet att alla kassörskor i affären kan memorisera de fyra sista siffrorna i ditt kortnummer och cvv koden? Kortnumret står ju på kvittorullarna utom de fyra sista o cvv koden. Lätt fixat att skimma om man bara vill.
Tror inte det har hänt nån gång i världshistorian att de tre killar som sitter på trafikledningen någonsin skimmat en kunds kort...dom har inte ens tid för sån småpotatis när det finns paket som ligger o skräpar ute på vårt center som är värda halvmiljonen styck. ;)

Aha, jag KAN alltså välja att betala kontant till UPS-budet också? För att slippa risken att kanske du svarar ;) så kanske kontanter är det enda säkra hehe...

urout

Toulange
Gick med
21 Feb 2008
Hoj
Kawasaki Z750ABS 2010 , KTM 450SX -06

Att hinna memorera de fyra sista siffrorna på kortet och sedan vända på det för att memorera cvv koden känns ngt pyssligare än för en som får siffrorna upplästa i tfn... spelar ingen roll för min del egentligen. skulle aldrig uppge mitt kortnr i tfn till någon hur säkert det än är.. i övrigt så reser jag över hela världen i mitt arbete och handlar med kort och har bara blivit skimmad en gång under alla år...

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Att hinna memorera de fyra sista siffrorna på kortet och sedan vända på det för att memorera cvv koden känns ngt pyssligare än för en som får siffrorna upplästa i tfn... spelar ingen roll för min del egentligen. skulle aldrig uppge mitt kortnr i tfn till någon hur säkert det än är.. i övrigt så reser jag över hela världen i mitt arbete och handlar med kort och har bara blivit skimmad en gång under alla år...

Du skulle bara veta vilket sifferminne jag har. ;) Behöver bara titta på det snabbt så sitter det.

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
Jag ser inte problemet.

* Skaffa ett bankkort utan kredit som du använder för att handla med utomlands och på internet.
* Beställ "Cash on Delivery".
* Sätt in totalsumman avrundat uppåt till närmaste 100-tal kronor på bankkortet.
* När du får besked om att varorna är framme på UPS-kontoret så ringer du UPS och betalar via telefon.
* Hämta ut dina varor eller få dem levererade.

Jag är väldigt nöjd med både FC-Moto och UPS, jag har inte haft några problem och har aldrig tvekat att lämna ut kortnumret över telefon till UPS. Om de försöker använda mitt kortnummer till annat så kan de shoppa loss för växelpengarna som är kvar på det. Det bjuder jag på i sådana fall.

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Hoj
honda cbr600rr 2008
jag har vart väldigt nöjd med dom me.. beställde ett skinnställ o hade de hemma på bara 5-7 dagar. själv beställer jag me cash in delivery då brukar de gå rätt fort.. därimot har man ju hört skräck ex på folk som beställt o betalat me kort o fått vänta 1-2 månader o i vissa fall ännu mer.

Så va har vi kommit fram till här?? CASH ON DELIVERY GOTT FOLK:yoparty

ThompaB

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2013
Hoj
BMW F800R
Beställ direkt från Kriega i England i stället, det gjorde jag. Funkade finfint, då iaf.

Jag har försökt få tag i FC per telefon idag (och mail), men det verkar ju inte vara det lättaste att få tag i någon där. Hade en fråga gällande den US-20 modell jag tänkt köpa från FC skiljer sig från den US-20 som Kriega har på sin egen hemsida... Avvaktar någon dag och ser ifall de kollar mitt mail åtminstone.

Wwax

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2009
Hoj
09 Kawasaki Z1000
Har en beställning som ligger inne nu, väntat en vecka och fortfarande "in process".

Tredje beställningen ifrån dom varav en gått snabbt och smidigt.

Ett gäng prylar beställda och fick faktiskt svar idag på mail att två par handskar inte fanns i lager utan har beställts från tillverkare.

Bad dom plocka bort alternativt ta en annan färg som finns i lager, får se hur det går...

ThompaB

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2013
Hoj
BMW F800R
La order på en US-20 i fredags. Status "in process" med COD. Intressant att priset ramlade upp en femtiolapp i utcheckningen som någon slags momskompensation á svenska regler. Skumt.

Lyckades faktiskt dessutom få svar på mail, dock med 24h väntetid. Däremot svarar dem inte i telefon i butiken. Om dem gör det så köp en lott.. ;)

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati